Volledige versie bekijken : Na het scheren
Linda727
31 juli 2006, 14:01
Als onze Boef geschoren is doet hij niets anders dan aan zijn achterpoten bijten. We zetten hem expres al in de douche zodat de haartjes die misschien de jeuk veroorzaken eraf gespoelt worden, maar ook dat helpt niet.
De man die hem scheert heeft al geopperd dat we een bot voor hem moeten koken en die geven nadat hij geschoren is, maar ook daar kijkt hij niet naar om.
Hij bijt op z'n poten tot bloedens toe. Hij is ook ontzettend sjagie als ie net geschoren is. Je hoeft hem maar aan te kijken en hij begint te grommen. En na een week of 4 dan stopt ie er mee.
Iemand misschien enig idee wat het kan zijn?
Groetjes Linda.
Misschien heeft hij bij het scheren wel de huid verbrand,kan gebeuren als je met de tondeuse de dicht bij het vel komt.Al ben ik van mening dat je een bouvier nooit mag scheren.Wanneer je genoeg tijd vrijmaakt voor het onderhoud (kammen,borstelen,etc ) hoeft je bouvier nooit een scheerbeurt te krijgen.De kop uitgezonderd bij het in model knippen of plukken.
Linda727
31 juli 2006, 14:31
Het is iedere keer zo. Hij wordt geschoren bij een kennel, cq bouvieren-fokker. Dus ik neem aan dat die man er wel een beetje kijk op heeft.
Wat betreft dat plukken, ik weet het. Tis niet altijd een lieverdje dus mn moeder wilde hem hier niet hebben, zodoende is ie bij mn pa gebleven, en die kamt 'm niet eens, en van die paar keer per week dat ik dat kan doen blijft ie niet uit de klit.
Ebonoss
31 juli 2006, 14:48
Het kan ook een soort uitslag (licht eczeem) zijn, veroorzaakt door het scheren met een tondeuse die voor een andere hond is gebruikt en niet echt grondig is schoongemaakt.
als het niet met een paar dagen over is of minder wordt zou ik er ff mee langs de DA gaan voor medicatie!
:cool: Succes!
Chanel
31 juli 2006, 15:41
Denk inderdaad irritatie. Wat ik begrijp is het alleen ná het scheren, dus zeer waarschijnlijk dat het daarvan komt.
Hij is niet te plukken of te knippen door teveel klitten in het vacht? Misschien toch beter bijhouden en evt. klitten er direct uitknippen. Daarna kan hij gekamd of geborsteld worden en hoeft hij niet geschoren te worden, maar kan geplukt of getrimt worden. Dan heeft hij ook geen irritatie meer van het scheren.
boevengek
31 juli 2006, 16:34
Ik ben zelf trimster en hoor vaker over dit soort gevallen.
Word de boef misschien gewassen na het scheren?
Kan namelijk een reactie op de shampoo zijn.
Er bestaat inderdaad ook iets van trimmerseceem, heel belangrijk dat scheerkoppen en scharen ontsmet worden.
Ook als je te stak of te dicht op de huid scheert kan je hele kleine bijna ontzichtbare schaafwondjes veroorzaken die dus door irritatie door je boef open gebeten word.
Je kan denk ik beter even met de da overleggen voor een goede oplossing.
Succes!
xxx
Linda727
31 juli 2006, 17:05
We wassen hem daarna alleen met gewoon kraanwater, geen shampoo. Als we het niet doen (zoals eerst omdat we toen helemaal niet wisten wat ie had) dan bijt ie dus ook aan zijn poten.
Plukken is niet te doen. Mn pa is vrachtwagenchauffeur, en is smorgens vroeg thuis, savonds laat thuis. (en ja, dat vind ik ook heel zielig voor de hond) Dus de keren dat ik hem kam (doe ik alleen als hij ook thuis is, want anders is ie zn hok niet meer in te krijgen), zijn niet genoeg om er voor te zorgen dat ie geen klitten krijgt.
Chanel
31 juli 2006, 17:08
Vroeger werd onze boef Donja ook geschoren en vervolgens gewassen en had ook altijd irritatie. Ik weet ook dat in de trimsalons bouviers (en alle andere honden) gewassen worden.
De dode haren worden eruit getrokken. Er ontstaan een soort wondjes. Vervolgens ga je ze wassen. Wanneer wij mensen "ontharen" en gaan dit gelijk met shampoo of deodorant - in welke vorm dan ook - te lijf, wat krijgen wij dan??? Juist: irritatie van de huid.
Alleen wanneer mijn honden echt stinken of vies zijn was ik ze. De natuurlijke "vettige" beschermingslaag haal je weg. Ik denk dat dat het probleem is. Gewoon trimmen, scheren en borstelen en ze alleen wassen wanneer het echt (en dan bedoel ik ook echt) nodig is. Mijn honden stinken niet hoor voor het geval dat je dat zou denken. En heb geen irritatie meer na de trimbeurt (er moeten hier 7 bouviers getrimt of geschoren worden).
Linda727
31 juli 2006, 17:11
Ja maar dat wassen zijn we juist gaan doen nadat hij al een aantal keren dus aan zn poten begon te kauwen. Dus zonder hem te wassen deed hij het ook al.
Maar het zal ook wel behoorlijk irriteren anders wordt ie dr zelf niet zo sjagie van.
Hoi Linda
Ik weet niet of het een mogelijkheid is, maar misschien kun je Boef eens ergens anders laten trimmen. Kijken of ie dan ook nog zoveel irritatie heeft.
Ook wassen met teershampoo wil nog wel eens helpen tegen de jeuk.
Groetjes Renske
Linda727
31 juli 2006, 17:40
Dat laatste ga ik eens onthouden.
Zou het ook stress kunnen zijn? Hij is onlangs verhuist met mijn vader en toen stond dus alles op zn kop. Incl. zijn hok en toen begon ie ook weer aan zn pootjes.
boevengek
31 juli 2006, 18:14
Is zeker een mogelijkheid!
xxx
Ook hier jeuk na trimbeurt. Ik was eerst bang dat Mascha vlooien had. Vlooienkam erdoor gehaald, niks, gelukkig.
Ze wordt geplukt, bijgeknipt en kop word geschoren. Wel wordt ze inderdaad ook gewassen, zal eens vragen met wat voor een shampoo.
Groetjes Nicole En een boevenknuffel van Mascha
(Putz* 10 april 2006)
Check out my site!!!
http://mascha.bouvierblog.net/ (http://mascha.bouvierblog.net/)
Chanel
31 juli 2006, 20:32
Gewoon trimmen of scheren en niet wassen. Echt!
Hoi Chanel,
Nu heb ik een ander vraagje, is er in de loop van de jaren geen vernieuwingen in hondenschampoo's, zodat ze minder schadelijk zijn voor de huid?
Ben namelijk zelf kapster, en vroeger waren de schampoo's voor mensen ook veel agressiever voor de hoofdhuid. Maar dat moest ook wel omdat de mensen toen hun haar niet zo vaak wasten als nu, omdat men toen ook dacht dat het niet goed was om je haar zo vaak te wassen.
Zou dat met de hondenschampoo's niet ook zijn gebeurd?
(Putz* 10 april 2006)
Check out my site!!! http://mascha.bouvierblog.net/ (http://mascha.bouvierblog.net/)
Chanel
31 juli 2006, 20:50
Schadelijk of niet schadelijk?
Wat is schadelijk? Honden staan redelijk dicht bij de natuur. Ze hebben een natuurlijk vacht. Wat wij er ook mee "willen" doen. Knippen, scheren, trimmen etc. Wij "struikelen" er iedere keer over dat wij onze hond, net als wij mensen, schoon willen hebben. Discussie: is dat goed of niet? Hetzelfde: is het goed dat wij mensen ons één maal of meer douchen per dag. Is dat gezond? Waarom hebben wij mensen steeds meer last van huidaandoeningen. Ook onze zgn. beschermlaag wordt verwijderd. Maar wij willen schoon zijn, fris zijn, lekker ruiken. Dus, ook onze hond moet aan deze normen voldoen. Met (dus helaas net als bij ons mensen, zie ook op internet de problemen met onze huid) als gevolg dat zij ook de gevolgen hiervan ondervinden. Accepteren of niet??????
Als je het inderdaad zo bekijkt heb je gelijk. Niet dat ik Mascha elke dag onder de douche druk hoor, pffff...haha..
Maar als ze wordt getrimd, da's zo 1 x per 3/4 maand, en ze wordt dan gewassen.Zou dat dan ook nog schadelijk voor de huid zijn? (dus, zijn de hondeschampoo's in de loop der jaren niet milder geworden?) Dat bedoelde ik... Ben niet uit op een mega discussie, ben gewoon benieuwd naar de meningen.
Nou moet ik zeggen dat het prettig is dat Mascha zwemmen leuk vind, dus ze ruikt veel minder dan mijn vorige boef Putz, die vond natte voeten al erg.
(Putz* 10 april 2006)
Check out my site!!! http://mascha.bouvierblog.net/ (http://mascha.bouvierblog.net/)
Jolanda S.
31 juli 2006, 23:33
Zowel mijn eigen honden als honden van klanten gaan allemaal in bad (tenzij bekend met huidproblemen) tijdens of na de trimbeurt.
BIj een Boef die ik knip vind ik het prettig als de vacht gewassen en gedroogd is omdt ik dan strakker kan knippen.
Ook de plukhonden (verschillende rassen) gaan na trimmen in bad want de shampoo's zijn wel degelijk een stuk milder dan vroeger.
Bij honden die er tóch nog irritatie van krijgen zou ik inderdaad een paar dagen wachten met wassen.
Ik gooi mijn honden niet elke keer dat ze in de prut hebben gelegen in bad maar een paar keer per jaar rond de trimbeurt kan geen kwaad.
Als deze Boef dus zeer weinig gekamd word kan hij ook gewoon jeuk hebben omdat er zoveel klitten in zijn vacht hebben gezeten en het na het scheren luchtig is en hij er bij kan om te knagen.
Linda727
1 augustus 2006, 08:56
Ja dat zou ook nog kunnen, want zodra tie echt weer krulletjes begint te krijgen is het over.
kenter
1 augustus 2006, 09:24
Mijn boeviers worden door mijn vriend/fokker geplukt of geknipt en niet
gewassen...en als ze in een gore sloot zijn geweest zoals Kanjer laatst dan alleen met water afgespoeld..
Mijn oude besje Shirley ( poedelxstabij) wordt wel gewassen na het knippen en dat weten we....Rowan is helemaal g.. op dat luchtje en dus loopt ie brommend/bronsig om haar heen ..hahaha
patricia
1 augustus 2006, 09:41
mijn bouviers worden altijd geschoren en daarna gewassen tussen de trimbeurten door gaan ze ook wel eens in bad (1 keer per maand)en ze hebben nooit jeuk mat welke shamppo dan ook het voordeel van wassen (na het scheren) vind ik dat je veel wolhaar loswast en het stof komt eruit,
het kapotbijten van de achterpoten komt denk ik doordat zoals jolanda zegt de huid eindelijk lucht krijgt de hond zal zich misschien wat ongemakkelijk voelen na het trimmen want het voelt allemaal wel heel anders opeens, klitten gaan voelen alsof je een haarelastiekje te strak in je haar hebt zitten en dat voelt zo een hond de hele tijd logisch dat na het scheren de huid heel anders aanvoelt voor de hond maar kun je niets op die poten smeren dan?teatreeolie of calendula als het de huid maar verzacht als de hond eenmaal zijn huid heeft stukgebeten dan gaat dat genezen wat dan weer gaat jeuken en zo blijf je aan de gang.
groetjes patries.
magda
1 augustus 2006, 10:25
Ook wij wassen en wasten onze boefs nooit..alleen onze Jordy had de gewoonte in de schapenstrond te rollen en dan ging hij onder een lauwe douche.Met goed kammen en borstelen houden wij de vacht en huid van onze Hoscy schoon
Magda
Esprit
1 augustus 2006, 10:57
@ Magda.
Wat grappig dat jou hond Hoscy heet.
Die van ons het Hosly officieel op de papieren.
boevengek
1 augustus 2006, 16:40
Ik ben het helemaal eens met jolanda s.
Ook ik vind het prettiger knippen als een hond gewassen is, je kan hem dan strakker knippen.
In de trimsalon zijn er inderdaad plukhonden die we alleen met water afspoelen omdat ze een geirriteerde huid krijgen.
Niet zo gek natuurlijk, zo een plukbehandeling is best wel pittig voor de huid en moet zeker even tot rust komen.
Er zijn zeker wel mildere shampoo`s op de markt en die zijn echt goed.
Vaak willen de mensen hun hond zeker ook gewassen hebben tijdens de trimbeurt, ik denk dat ze dat nog belangerijker vinden dan het model.
Mijn eigen boef was ik om de 4 maanden na de trimbeurt en heeft gelukkig nooit last van irritatie.
Moet wel eerlijk toegeven dat ik hem niet mooi vind na zo een was en fohn beurt!
Het lijkt wel een ontplofde beer, ben blij als de krullen weer terug komen!
xxx