Volledige versie bekijken : Hoe verklaren jullie dit?
Kendra
20 augustus 2006, 09:49
Een pup van 19 weken die zich in een roedel goed gedraagt zoals een pup betaamt. Ook buiten die roedel gedraagt hij zich tegenover andere honden prima. borstelt niet, gromt niet, toont gewoon normaal gedrag zoals je van een pup van 19 wkn zou verwachten. Hij kan gewoon los lopen met vreemde honden en ook aan de lijn gedraagt hij zich niet vervelend.
niet bij teven en niet bij reuen.
Dan gaat hij 1 dag mee met de fokker naar een show (zonder dus de mensen waar hij in huis is) en hij gedraagt zich in de auto met de honden van de fokker ook weer gewoon.
Maar op het show-terrein gedraagt hij zich als een spook. Heeft een aanvaring met een reu van zijn leeftijd en gaan ook echt knokken. niet spelen, maar gewoon er bovenop.
Waar is ineens zijn goede gedrag gebleven? is dit onzekerheid omdat hij ineens in een vreemde omgeving zonder vertrouwd persoon is? (terwijl hij uiteraard de fokker natuurlijk wel kent). Of hoe verklaren jullie dit?
Chanel
20 augustus 2006, 10:44
Hallo Kendra,
Hondje is 19 weken, dus nog geen vijf maanden en volop in de "pubertijd" zeg maar. Zijn leider en houvast (Alfa) is weg. Wordt wel min of meer opgevangen door iemand anders, maar ziet of accepteert deze kennelijk niet als zodanig. Normaal gesproken wanneer een hond(je) aanvang maakt om te knokken en wordt niet gecorrigeerd, gaat het van kwaad tot erger. Honden kennen geen democratie. Spelen (zoals wij het noemen) is eigenlijk geen spelen, maar plaatsbepaling. Je hondje was zeer onzeker - wat ook heel normaal is voor die leeftijd - en die onzekerheid uitte zich in dit gedrag. Wanneer hij een goede leiding krijgt van iemand die hij kan vertrouwen (bijvoorbeeld bij voorkeur de eigen baas) zal hij weten dat hij zich in een onderdanige rol moet voegen zal hij dit gedrag niet meer vertonen. De goede "roedelleider" accepteert dergelijk gedrag nl. niet.
Kendra
20 augustus 2006, 10:48
gelukkig, dan is het toch wat ik inderdaad ook dacht.
dank je wel voor de bevestiging!
johnny
20 augustus 2006, 10:51
1 oplossing ga niet showen met een hondje van 19 weken en dan nog meegeven met een voor de hond onbekend persoon
dit vind ik persoonlijk schandalig .
Chanel
20 augustus 2006, 10:56
Hallo Johnny,
Volgens mij was het geen onbekende persoon, maar de fokker. Deze is als het goed is vanaf de geboorte tot twee maanden bij de hondjes geweest. Het oudste en eerste menselijk contact is juist de fokker, daar is de basis gelegd. Wanneer een hondje geboren wordt is hij doof en blind, maar zijn reuk is super ontwikkeld. Hij zal de fokker altijd aan zijn reuk herkennen. Dus zal voor hem nooit een "onbekend" persoon zijn.
Kendra
20 augustus 2006, 11:16
1 oplossing ga niet showen met een hondje van 19 weken en dan nog meegeven met een voor de hond onbekend persoon
dit vind ik persoonlijk schandalig .
idd is het de fokker die het hondje meeneemt. En het is NIET mijn hond!
Deze pup is wel door mij vanaf 9 weken tot 19 wkn grootgebracht. Omdat de fokker nog geen nieuwe baas heeft voor dit hondje. En bij haar blijven was geen optie omdat ze zelf ook een pup aanhield. Ze wilde niet haar aandacht verdelen over 2 pups, maar dat beide pups voldoende aandacht en opvoeding kregen.
dus een beetje kort door de bocht om zo'n reactie neer te schrijven. Ik kan het me best wel voorstellen hoor. Maar als je verder niks weet van de achtergronden is het makkelijker om commentaar te geven.
Kendra
20 augustus 2006, 11:16
En om dan zomaar iemand een gestoorde eigenaar te noemen? dat vind ik zeer respectloos!
bella
20 augustus 2006, 12:14
Inderdaad, de hond blijft de fokker altijd herkennen. Boef is nu ruim 5 maar als we naar de fokker gaan is hij helemaal gek van vreugde. Als we zijn aangekomen danst hij daar rond als een bezetene. Hij vindt het geweldig.
Groetjes, Bella
Nonique
20 augustus 2006, 12:18
Wat waren de indrukken die ik persoonlijk op zo'n dag heb opgedaan...
(geheel persoonlijke mening dus)
- - -
Op zo’n show zijn nu eenmaal niet alle bouviers/honden even vriendelijk naar elkaar. Voor zo’n jong ventje is er dus behoorlijk wat dreiging aanwezig alsook voelbaar, met al bijkomende risico’s ook nog voor puppies en zeer jonge honden. Het is gewoon opletten zo’n dag en zeer waakzaam blijven.
Vaak zijn er ook behoorlijk wat roedelgerichte fok teven en temperamentvolle beren te vinden op zo’n show en is een aanvaring links en rechts ook zeer denkbaar of gebeurd gewoon al links en rechts als er even niet goed opgelet wordt – gespannen/dreigende sferen alom voelbaar.
Meesten gaan voor een behoorlijke trim of kam beurt op de tafel (waar ze ook een redelijke tijd met stevige hand in het gareel moeten blijven en dat met allerlei gespannen indrukken om zich heen) en blijven de rest van zo’n dag gedwongen zeer beperkt in bewegingsvrijheden. Velen verblijven dan ook in benches (coupe moet natuurlijk ook in orde blijven, dus ravotten en dollen niet wenselijk). Dus een boel van die honden ‘lopen over’ van ingehouden energie en bouwen daardoor spanning op. Spanning is gewoon alom voelbaar met zoveel vreemde viervoeters en concurrerende eigenaren bij elkaar.
Een pup wordt op zo’n dag geconfronteerd met allerlei, best wel negatieve, indrukken. Iedereen is druk met zijn of haar hond(en) en bijna afwijzend naar te dichtbij komende vreemde honden – ook dit een typisch voelbaar gestrest en afwijzend sfeertje op zo’n show.
Voor een jonge, nog zeer uitbundige en of actieve pup is dit alles best een hele opgave om te verstouwen/verwerken. Zeker als hij zich daarbij ook nog ontheemd van zijn vertrouwde alfa en omgeving voelt. Lijkt mij persoonlijk dus niet vreemd als hij gestrest raakt en of totaal ontregeld anders gaat reageren dan normaal.
Axel week niet van mijn zijde in Heteren, heeft geen bench gezien, toch was hoe dan ook uit zijn normale doen die dag - onrustig en ontregeld. Zijn ontlasting was die avond dun en hij was doorgeslagen druk en uitgelaten bij thuiskomen. Het duurde een behoorlijke tijd voor hij uitgeraasd was en weer rustig werd. Naomi was die avond gestrest - bleef ruim een uur happerig, in rondjes draaiende, haar eigen staartje achterna zitten en had idem een energie explosie. Dus beiden waren totaal 'niet' zoals anders.
Astrid
20 augustus 2006, 12:22
Ik denk dat de verklaring van Chanel heel aannemelijk is.
Wellicht was het voor de pup gemakkelijker geweest als jij ook meegegaan was, maar dat moet dan maar net uitkomen. Verder blijft de pup in de ring dan wellicht naar jou zoeken en dat bevordert het showen door de fokker ook niet echt.
Goed idee trouwens dat jij de fokker zo helpt door de pup op te vangen;)
Kendra
20 augustus 2006, 12:25
Ik denk dat de verklaring van Chanel heel aannemelijk is.
Wellicht was het voor de pup gemakkelijker geweest als jij ook meegegaan was, maar dat moet dan maar net uitkomen. Verder blijft de pup in de ring dan wellicht naar jou zoeken en dat bevordert het showen door de fokker ook niet echt.
Goed idee trouwens dat jij de fokker zo helpt door de pup op te vangen;)
je moet eens weten hoe rot ik me voel dat ik niet mee kon. het hondje gaat niet mee om geshowd te worden, dus gelukkig hoeft hij niet de ring in.
Astrid
20 augustus 2006, 12:31
je moet eens weten hoe rot ik me voel dat ik niet mee kon. het hondje gaat niet mee om geshowd te worden, dus gelukkig hoeft hij niet de ring in.
Joh je helpt al enorm door hem de rest van de tijd op te vangen - dat wat ideaal is lukt nou eenmaal niet altijd.
Vervelend, maar het is niet anders.
Het is toch super om een tijdelijk baasje te hebben waar de pup meer aandacht zal krijgen dan bij de fokker (die veelal meer honden heeft).
Lijkt me wel moeilijk om later weer afscheid van hem te nemen...
chris
20 augustus 2006, 20:08
Mss heeft de pup ook gewoon volgens zijn eigen ik gereageerd.Nl tot hier en niet verder tov die andere pup.Ik persoonlijk zou mij er geen zorgen in maken.Het is normaal dat honden eens in de clinch gaan.Alles is te herleiden tot het bepalen van positie in de rangorde.Maakt allemaal deel uit van het leerproces.