PDA

Volledige versie bekijken : keurmeestersverschillen

roosje
19 januari 2004, 23:45
Voor mij liggen een paar bladen van de Nederlandse Bouvierclub, dec 2003 en aug 2003 zoals altijd mag ik graag eens door de tentoonstellingsuitslagen kijken en vergelijken Nou vraag ik mezelf af hoe een hond de ene keer CAC en BOB kan lopen en binnen 3 maanden weer zeer goed haalt. De ene keurmeester vind dat hij een goed gebit heeft en een ander weer niet? Het verschil tussen CACwinnen en Uitmuntend is misschien niet zo groot, maar tussen een CAC en een zeer goed wel natuurlijk. Ik dacht ook altijd dat een CACwinnaar toch wel helemaal perfect moest zijn, zeker op hele grote shows.(kampioensclubmatch) Of speelt er meer mee, wat wij dan niet weten? Kent de keurmeester zijn vak niet? welke keurmeester dan niet? die van de ZG of het CAC?
graag een beetje serieus antwoord

Ton
22 januari 2004, 20:22
Een hele goeie vraag waar je waarschijnlijk nooit een goed antwoord op krijg.
Het is bekend dat bouvierkeurmeesters een sterke voorkeur hebben voor sommige fokkers.
Daarom zie je de verschillen vaker voorkomen bij buitenlandse keurmeesters.
Maar ook onderling zijn er nogal wat verschillen.
Je mag het niet zeggen maar vriendjespolitiek is vaak de reden.
Helaas..................

[Gewijzigd door Ton op 01-22-04 at 09:23 PM]

imported_bella
22 januari 2004, 22:53
Als vriendjespolitiek een rol speelt waarom gaan mensen dan naar een show met hun hond? je gaat toch omdat je wil weten hoe je hond wordt beoordeeld???
groetjes,bella

rookies
24 januari 2004, 19:53
misschien om het toch te proberen,of gewoon voor de lol,kyken hoe ver je komt,zou ik ook doen.
maar het is wel belachelyk dat er vriendjes politiek in het spel is,vooral voor de serieuse deelnemeres
grt rob

Ton
26 januari 2004, 16:52
Ja mensen zolang er fokkers zitten in het bestuur kom je hier niet onderuit.
Of dacht je dat deze fokkers zonder belang in het bestuur zitten?

Jelke Nijboer
26 januari 2004, 19:54
Hoi !!

Hou jij de uitslagen van tentoonstellingen bij ?? Je schrijft dat mensen die in het bestuur zitten daar niet in zitten zonder belang ik heb de laatste boekjes even bekeken ............... Ik kan er bijna niemand vinden die in de prijzen is gevallen

Carin
27 januari 2004, 12:27
hoi Ton.

met wat voor mensen zou jij dan een BOUVIERclub draaiende willen houden als fokkers niet in het bestuur zouden mogen?
en wat winnen op shows betreft kan ik je nog wel een aantal fokkers opnoemen die heel regelmatig in de prijzen vallen maar niet in het bestuur zitten hoor.
het zou misschien ook nog wel eens zo kunnen zijn dat er fokkers zijn die een goeie naam hebben opgebouwd in de loop van VELE jaren en met hele goeie honden op show komen en misschien daardoor ook nog in de prijzen vallen.

roosje
29 januari 2004, 20:01
het ging me niet om de exposant, maar om het verschil in beoordeling. zouden we nog moeten inschrijven bij een keurmeester die zijn vak niet kent. Zou de bouvierclub hier niet op moeten letten en geen keurmeesters uitnodigen die zo in de fout gaan door buiten de standaard te keuren?
Door het bouviernieuws kritisch te lezen en verschillende keurrapporten te vergelijken lijkt het soms of het over verschillende honden gaat. Verschil van type snap ik maar als een hond geen goed gebit heeft dan blijft dat toch zo.
Voor al dat geld wat een tentoonsteling kost vind ik dat je toch mag rekenen op een korrekte beoordeling.

petra563
30 januari 2004, 14:16
De organiserende vereniging is verantwoordelijk voor het uitnodigen van keurmeesters op (inter)nationale tentoonstellingen en KC's. De bouvierclub heeft daar geen zeggenschap in. Alleen voor de NBC-evenementen worden de keurmeesters door het bestuur van de NBC gevraagd.
Ik denk dat het verschil in keuren altijd zal blijven. Als je regelmatig naar de show gaat dan zie je soms ook dat de hond die vorige week won en die je dan mooi vind, de volgende keer minder mooi vind. Het ligt ook aan de hond. Als je mijn reu hier buiten ziet, nou dan ziet hij er prachtig uit. Maar hij vind showen niet leuk en dan staat hij als een zoutzak in de ring. Dan toont hij zich niet. Het is een uitmuntende hond maar verder zal je dan ook nooit komen, omdat hij zich niet toont. De hond moet natuurlijk ook wel zijn dag hebben. Ons haar zit ook wel eens niet zoals wij het willen, maar ja dan moet je het er die dag toch maar mee doen.
Het blijft toch een moment opname.

roosje
30 januari 2004, 16:07
Het ging mij niet zozeer om een hond die zijn dag niet heeft-maar echt om dingen die 'vaststaan', een gebit wat niet meer kan veranderen of bv een hond die veel te groot is, een te hoge of te lage staartimplant. Dingen die in de standaard genoemd zijn, en door keurmeesters gelijk zouden moeten worden beoordeeld. Ze hebben er toch voor geleerd? Ik vind als ze de standaard niet respecteren hebben ze geen ook geen respect voor t ras op zich. De standaard wordt regelmatig aangepast dus is niet iets uit een grijs verleden.
Als een keurmeester zegt in zijn keurverslag: als hij niet lacht zie je het toch niet (over een niet-korrekt gebit, 2 tanden ondervoor) en vervolgens een res-CAC geeft, dan vind ik dat deze keurmeester niet serieus met zijn vak bezig is.

Ton
31 januari 2004, 09:17
Jelle doe niet zo dom en onschuldig.
Denk eens aan een zwaan.
Bella er zijn gelukkig ook nog fokkers die wel op een eerlijke manier willen winnen.
En zolang er keumeesters zijn die uitspraken doen die in het voordeel zijn van een fokker die hij goed kent hoef ik toch niets hierover te schrijven. ( Wieldraaier bijvoorbeeld)

the champ
26 april 2004, 21:03
ach er zijn gelukkig nog keurmeesters die gelukkig geen last
hebben van een slecht geweten !!!!!!!!!!!!
deze zal als hij of zij s`avonds naar huis rijdt toch echt wel denken die eerste hond of vierde die ik keurde was wel beter maar.............
ik ken het persoontje niet wat achter die mooie hond staat en durf het toch niet aan om hem dan te laten winnen dus schrijf ik wel een mooi rapportje en de eigenaar is dan wel blij als hij zijn keurverslag leest FOUT beste keurmeesters
er zijn ook mensen die het als hobby doen en ook hun geld en vrije tijd in hun
hondje steken
dus als de keurmeesters dit lezen
TOON EENS WAT MEER RUGGEGRAAT EN LEF
laat me niet lachen wat zijn de meeste keurmeesters toch bekrompen en bang
om een onbekend iemand te laten winnen

duca
8 april 2005, 18:57
Roosje
even een paar antwoorden op jouw vragen
je stoort je eraan als een hond met twee tandjes ondervoor reserve cac krijgt
maar dit is een wat eenzijdige kijk op deze keuring
waren de honden die hierachter stonden (behalve de tanden)veel beter dan de reserve of moeten we alleen op tanden keuren
ook vraag je waarom er verschillen zijn bij twee keurmeesters bij dezelfde hond
iedere keurmeester heeft andere punten waar hij of zij zwaarder aan tilt
als je veel keurverslagen leest zul je dit terug vinden
daarom is het ook belangrijk je keurmeesters te kennen (en dan bedoel ik nietpersoonlijk kennen)
AntonEn Petra kunnen je hier ook een leuk verhaal over vertellen van toen zij begonnen te showen en met een frans/belgisch type bouvier en die op de winner brachten bij een keurmeester die voor zwaar diep en rond gaat
geen slechte hond en geen slechte keurmeester alleen slechte keuze hem daar in te schrijven
als laatste wil ik nog zeggen als alle keurmeesters identiek keuren kunnen we na eindhoven met ze allen wat anders gaan doen

ik hoop dat je hier wat mee kan gr Duca