Volledige versie bekijken : Los laten ?
oudsh308
3 maart 2004, 13:37
Wat vinden jullie van het los laten lopen van jullie boef ? Ik hoor allerlei geluiden van; dat kun je gerust doen want zij zal altijd naar het baasje terugkomen tot ; nooit doen !!Ik heb het vandaag geprobeerd op en heel stille plek en zij kwam inderdaad terug toen ik haar riep maar ik "kneep"hem wel hoor !!
Francine
3 maart 2004, 15:27
Wiij hebben al 28 jaar bouviers en hebben ze altijd los laten lopen en nooit problemen gehad. Bij oversteek plaatsen waar het druk is doet ik ze wel even vast. Vanaf 8 weken hebben we ze dit geleerd en vooral verstoppertje spelen werkte goed en dan belonen wanneer ze mij gevonden hadden. Ze houden mij steeds in de gaten want je weet maar nooit wanneer ik "weg" ben.
Groetjes, Francine
djara
3 maart 2004, 17:46
Ik heb met mijn boef ook regelmatig verstoppertje gespeeld, maar zij vind dat alleen maar een uitdaging en vind het niet erg als ze mij een keertje kwijt is. Helaas.
imported_bella
3 maart 2004, 18:59
mijn boef loopt (nooit) meer los. Het is een uiterst zelfstandige hond die mij pas gaat zoeken als hij al is verdwenen. De laatste keer dat meneer los liep speelde hij vrolijk met een vriendje en de heren liepen vrolijk weg met zijn tweeen. Hij hoorde mij niet eens roepen. Ze gingen de weg op en we hoorde de auto's toeteren, geloof me je hart staat effies stil. nadat ik 5 maal keihard had geroepen WACHT deed hij het inderdaad, ik kon hem ook niet straffen want bij de vijfde keer roepen bleef hij inderdaad zitten....midden op het kruispunt.
Dorinda
4 maart 2004, 13:00
Mijn hond mag ook af en toe loslopen maar dat hangt bij haar van haar gedrag af. ik heb nl wel meegemaakt dat ze het in de bol kreeg en er dan alles aan deed om niet gepakt te worden. ze sprong zelfs in de sloot! iets wat niet erg geslaagd was aangezien ze zich ook direct weer omdraaide. uiteindelijk liep ik aan de ene kant van de sloot en zij rustig en vrolijk aand e andere kant tot aan het bruggetje en liep toen rustig op me af of er niets was gebeurd. daarom mag ze nu alleen nog maar los op plaatsen waar ik haar zo kan pakken en in de gaten kan houden. en anders alleen op omheinde velden. eigen schuld zeg ik dan maar :)
wg veck
7 maart 2004, 12:40
mijn bouvier reu loopt eigenlijk altijd los maar ik woon ook aan een gtoot parkbehalve als we naar de stad gaan is ie aangelijnd het niet of wel los laten lopen ligt ook aan de omgeving waar je loop
want ik laat mijn boef ook niet los bij drukke wegen en zo
barry
7 maart 2004, 18:14
Ik wil barry ook graag los leren lopen maar ik weet niet hoe ik het hem moet leren
Trekken doet hij niet als hij aan de riem is maar als hij aan een lange riem zit van 5 meter rent hij speelt hij maar luisterd echt niet
hij luisterd misschien als ik drie kwartier roept maar in die tussen tijd kan er van alles gebeuren
dus zou eigenlijk wel wat tips kunnen gebruiken
Moet ik er nu aan beginnen of omdat hij in zijn pubertijd tijd mee wachten tot hij wat meegaander is
als ik een me vriend uit elkaar gaan staan en we roepen hem naar elkaar dan komt hij tot dat hij er bijna is en neemt dan de benen
dus wie heeft voor mij de goude tip
Jeanka
7 maart 2004, 18:47
Ik heb met Balou hetzelfde probleem gehad. Ik laat hem nu alleen loslopen op plekken waar hij niet veel kwaad kan aanrichten, zoals op het strand of bij ons op een dijk waar hij met andere honden kan stoeien.
Hij luistert wel naar me, maar ook hij wil weleens net voordat hij komt weer weglopen. Het enige dat dan helpt is compleet negeren. Stoppen met roepen en precies de andere kant uitlopen. Dat kan alleen als er de ruimte voor is en er geen gevaarlijke situaties ontstaan. Als hij dan komt, beloon je hem en prijs je hem de hemel in. Natuurlijk krijgt hij dan een heerlijk koekje.
Maar aan een riem van 5 meter kun je hem ook al van alles leren. Ik heb zo'n uitrolriem. Je kent ze wel met zo'n nylon koord dat automatisch oprolt of uitrolt. Soms blijf ik op eens staan en roep hem dan. Komt hij niet dan haal je de riem in, beloont hem, want hij is tenslotte wel gekomen, al is het met een beetje hulp, geeft hem een koekje en laat de lijn weer vieren. Stoppen, roepen en weer inhalen als hij niet uit zichzelf komt. Natuurlijk flink belonen als hij komt. Dit gaat goed met Balou - afhankelijk van welke puberbui hij natuurlijk in is, want dan luistert hij werkelijk nergens naar. Maar over het algemeen werkt dit ook prima als hij los loopt.
Ik vind hem nog te jong om bij mij in de buurt los te lopen. Hij is vreselijk onbehouwen en als hij een kat ziet, vergeet hij alles en is er vandoor. Als de pubertijd voorbij is en we dit heel veel hebben geoefend, dan komt er waarschijnlijk wel een dag dat hij wat rustiger wordt en dan kan het vast wel.
Ik kan zo'n riem van harte aanbevelen. Ik heb Balou op deze manier heel erg veel bij kunnen brengen.
barry
8 maart 2004, 09:13
ik heb ook zo'n oprol riem ik ga daar wel eerst mee oefenen
het lijkt wel of balou en barry familie zijn als ik het zo lees en andere stukken zijn ze precies het zelfde
het zijn alle twee donderstenen waar je je handen vol aan heb
maar goed ze zijn wel lief he :)
maar bedankt voor de tip
als het werkt laat ik je het weten
knuffie van barry
Jeanka
8 maart 2004, 18:48
Veel succes en een knuffel van Balou :)
Van oorsprong geplaatst door oudsh308
Wat vinden jullie van het los laten lopen van jullie boef ? Ik hoor allerlei geluiden van; dat kun je gerust doen want zij zal altijd naar het baasje terugkomen tot ; nooit doen !!Ik heb het vandaag geprobeerd op en heel stille plek en zij kwam inderdaad terug toen ik haar riep maar ik "kneep"hem wel hoor !!
Hallo :)
Hangt dat niet een beetje van de hond z'n karakter af en hoe ie opgevoed is?
Sommige zijn lekker eigenwijs en anderen niet.... Ik heb 2 meiden maar de ene is erg gehoorzaam en de andere moet ik echt errug consequent bij zijn anders neemt ze je in de maling.
Maar ik kan haar goed los laten lopen natuurlijk wel op veilige plekjes want het is en blijft een lekkere pretletter van 9 mnd. die soms wel es vergeet dat je moet luisteren ha,ha. :)
Probeer het gewoon wat vaker en vertrouw op je boeffie!
Heel veel succes en wandel plezier
Groetjes van Angelique, Jena en THyrza! %)
droopy
10 maart 2004, 09:05
mijn meidje loopt gewoon los op plekken waar het kan.(nu 13 maand oud)
komen duurt soms wat langer maar ach die tijd heb ik erbij uitgetrokken.
maar als ik met een brokje sta te zwaaien staat ze er in een keer.
dus koop ik haar voorlopig om met een brokje en bouw dat langzaam af.
een ding weet ik wel ze komt dan echt als een speer.
Dorinda
10 maart 2004, 14:22
ik hoop voor jou dat dat blijft werken, die van mij had dat na een keer of drie door. ik laat haar altijd los op een veld wat omheind is maar dan had ze zeker toen ze jonger was geen zin om te komen als ik haar riep. nu hebben we een soort stille compromis gesloten. ik kom gewoon na een half uur uitleven naar haar toe, eigenlijk fout,maar het werkt.
edwin44
30 juli 2004, 22:44
Ik laat mijn hondje niet meer los, hij heeft altijd de nijging gehad toen hij
jong was om weg te lopen naar andere honden, en nu zijn jachtinstinct wakker is gaat hij gegarandeerd achter de konijnen aan.....en dan luistert hij echt
geen meter meer naar mij
Dotje
3 augustus 2004, 16:24
onze boef mag af en toe loslopen op een bepaalde plaats waar het veilig kan (jammer genoeg zijn er hier bij ons niet zo veel meer..)maar ik zit toch iedere keer weer met de schrik. Ik heb het haar van jongsaf geleerd en normaal gezien kijkt ze om de zoveel meter eens achterom om te zien of ik nog volg, ze komt ook steeds als ik haar roep maar ...als er plots een konijn of vogel haar pad kruist, is ze daarop zo gefixeerd dat ze mij precies niet meer hoort of ziet en ze gaat er achteraan...en ik er dan maar achteraan roepen en hopen dat ze me hoort !tot nu toe gelukt maar toch blijf ik met de schrik zitten! is dit gedrag typisch voor de bouvier?
Dotje