Volledige versie bekijken : Bouvierrasstandaard
Halma
17 december 2003, 21:24
Op de winner viel het mij op dat de kwaliteit van onze bouvier terugloopt.
Andere vertelde mij dat dit juist de rasstandaard is.
Ik hoorde om mij heen hetzelfde vertellen.
Als je op de winner bent geweest wat was jouw indruk hierover?
Alice
17 december 2003, 21:57
ik was ook aan wezig daar en was het soms voor me zelf lang niet eens met de plaatsingen daar !!!!!
daar waar smaken veschillen moet ik wel eerlijk zeggen dat ik er ook klasse bouviers heb gezien
zonder deze bij naam te noemen ben ik er van overtuigd dat ik daar niet alleen in sta !!!!!!!
en bij deze hoop ik die ook regelmatig terug te zien op deze shows .
groetjes pedro
imported_bella
18 december 2003, 20:21
ik was ook op de winner, alleen om te kijken en niet om te showen met mijn hond. wat mij opvalt dat de hedendaagse bouvier zo klein is, dit is ook de reden dat ik niet meedoe omdat die van mij een schofthoogte heeft van 75 cm. vroeger waren het van die grote stoere honden. Ik moet zeggen dat ik hier honden heb gezien die ik foeilelijk vond maar ook prachtexemplaren. het zal wel een kwestie van smaak blijven denk ik. Maar, en dat vind ik het belangrijkste al is je hond nog zo lelijk als hij maar lief is en voor jouw als eigenaar heb je toch altijd de mooiste. het klinkt leuk als ik op straat loop met meneer en complimenten krijg over zijn uiterlijk maar waar het werkelijk om gaat is het karakter.
groetjes,Bella
Carin
18 december 2003, 21:20
Ook wij waren op de Winner, en we hebben een aantal honden geshowd, en ook naar heel wat honden gekeken.
en tuurliijk hebben wij ook onze voorkeur voor bepaalde honden, en als je dan ziet dat een heel ander type wint, lijkt dat niet altijd terecht, maar de keurmeester moet keuren naar de rasstandaard.
en in de rasstandaard staat al heel lang een minimum en maximum maat voor zowel de reuen en de teven.
bij de teef is 62 cm de ideale maat, en onze teef is precies die maat , maar het valt wel op dat de honden momenteel toch groter lijken te worden. want mijn teef lijkt kleiner in de ring.
de meeste reuen die momenteel geshowd worden zitten rond de 68 cm. en dat is dus de MAXIMALE maat!!!! en zelfs die reuen lijken niet groot meer, misschien dat we vanlieverlee gewend raken aan de hele grote honden?
als je ooit de moeite neemt om NA een keuring een praatje te maken met een keurmeester dan zul je horen dat de kwaliteit in Nederland heel hoog is. en ondanks dat je toch wel verschillende types ziet staat ons kleine kikkerlandje wel aan de top qua kwaliteit in de bouvier. toch wel iets om over na te denken toch?
en dat de keurmeesters ook hun voorkeur hebben voor bepaalde types, ja wat kunnen we er van zeggen... het is en blijft mensenwerk.... dus blijft voorkeur in types niet uit te sluiten.
groetjes Carin.
imported_igora
20 december 2003, 01:42
Van oorsprong geplaatst door Halma
Op de winner viel het mij op dat de kwaliteit van onze bouvier terugloopt.
Andere vertelde mij dat dit juist de rasstandaard is.
Ik hoorde om mij heen hetzelfde vertellen.
Als je op de winner bent geweest wat was jouw indruk hierover?
Hoi Halma,
Tuurlijk staan er bouviers in de ring waarvan de ene er misschien minder goed uit ziet dan de andere, maar vond de boeffies er echt niet slecht uitzien.
Bovendien als je bedenkt dat bij de eindkeuringen in de Herdershondengroep (wat een ontzettend grote groep was) de bouvier uiteindelijk de 2e plaats veroverde, dan denk ik dat die slechte kwaliteit wel mee valt!
Ik heb genoten van deze hond hij showde zich prachtig en liep als een trein!! %)
Bij heel veel tentoonstellingen brengen de bouviers het ver in de eindkeuringen, dus ik denk dat het niveau hier behoorlijk hoog ligt....
Leg 'ns uit wat je dan zo teruglopend vind? :?
Groetjes van Angelique en poot van m'n meiden Jena en Thyrza.
guda
22 december 2003, 11:53
Hallo Halma,
De kwaliteit op de Winner was zo als bij alle shows in Nederland hoog.
Ik sluit me mij de andere aan omdat de geshowde Bouviers vaak de eindkeuring halen en dat zegt heel wat. Onze in Nederland gefokte Bouviers gaan de hele wereld over, dat zegt genoeg over de hele goede kwaliteit in de breedte. Ook voor de werkhonden geld dit, want ook die kwaliteit is heel hoog.
Zelf bracht ik een werkhonden teefje uit en ja dan is het verschil tussen de 2 type`s zichtbaar, en deze keurmeester viel er dus helemaal niet op. Dat is zijn momentopname, daar doe je als exposant niets aan, al is het natuurlijk wel erg naar als de keurmeester je hond en de fokker die hem voorbrengt geen blik waardig gunt, want we betalen wel de zelfde hooge prijs E 55,- en leuk is anders.
Gr Guda
Jelke Nijboer
22 december 2003, 21:00
Van oorsprong geplaatst door guda
Hallo Halma,
De kwaliteit op de Winner was zo als bij alle shows in Nederland hoog.
Ik sluit me mij de andere aan omdat de geshowde Bouviers vaak de eindkeuring halen en dat zegt heel wat. Onze in Nederland gefokte Bouviers gaan de hele wereld over, dat zegt genoeg over de hele goede kwaliteit in de breedte. Ook voor de werkhonden geld dit, want ook die kwaliteit is heel hoog.
Zelf bracht ik een werkhonden teefje uit en ja dan is het verschil tussen de 2 type`s zichtbaar, en deze keurmeester viel er dus helemaal niet op. Dat is zijn momentopname, daar doe je als exposant niets aan, al is het natuurlijk wel erg naar als de keurmeester je hond en de fokker die hem voorbrengt geen blik waardig gunt, want we betalen wel de zelfde hooge prijs E 55,- en leuk is anders.
Gr Guda
Dat is het risico wat je neemt Guda wanneer je inschrijft wat mij eigenlijk verbaasd dat je had ingeschreven met een drachtige teef, ik heb eerdere berichtjes gelezen dat je teef drachtig was ........
ik vond verder als toeschouwer de kwaliteit bijzonder goed