PDA

Volledige versie bekijken : Alleen fokkers op de show ?

Femka
3 april 2002, 19:31
Hallo bouvierbezoekers.
Ik heb deze website voor het eerst bezocht en ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben van alles wat je hier kunt vinden.
Ik wil graag ook een vraag voorleggen aan jullie omdat ik graag jullie mening wil weten.
Afgelopen zondag ben ik op de show in Leeuwarden geweest.
Wat mij opviel is dat er alleen maar fokkers in de catalogus stonden vermeld die meededen.
Ik zou graag willen weten waarom mensen zoals wij ontbreken.
Op andere shows waar ik op bezoek ben geweest zie je alleen maar fokkers staan.
Ik zou graag een keer met mijn bouvier mee willen doen,maar durf eigenlijk niet zo goed.
Zo mooi is mijn bouvier nu ook weer niet en ik ben bang dat ik voor schut sta.
Kan iemand mij vertellen waarom er alleen fokkers meedoen?

guda
3 april 2002, 21:10
Hallo Femka,
Natuurlijk doen er veel fokkers mee met de show, dat is immers voor hun reklame van hun fokproducten. Ook doen er wel particulieren mee, maar als je toch een goede kans wilt maken met je Boef red je het op eigen kracht niet tegen al het fokkers geweld. Meestal vraag of regel je ,dat je fokker jouw hondje voorbrengd.Eigelijk zou het niet zo moeten , maar de keurmeesters besteden meer aandacht , dan aan jouw hond dan als jij hem voorbrengd.
Ook de hoge kosten van de inschrijving is wel eens een puntje van kritiek,en dan de matige belangstelling tav de particuliere honden weerhouden vele mensen hun hond op een grote show in te schrijven.
Doe eerst eens met jouw hond mee met een clubmatch, die worden overal in Nederland gehouden door de lokale kynologen club`s.
Dat is de leukste manier om met je hond voor de eerste keer mee te doen en een keurraportje van je hond te krijgen.
Ook de aandacht is vele malen langer en de kosten zijn veel lager, en de sfeer is gemoedelijk op de clubmatch.

Martin
14 april 2002, 12:09
Ja Femke helaas heb je gelijk dat er hoofdzakelijk fokkers in de ring staan.
Het zijn altijd dezelfde mensen die je tegenkomt en de keurmeester kennen die mensen ook.
Natuurlijk moet een keurmeester de honden keuren op hun raskenmerken.
Het blijkt helaas dat de keurmeester eerder de mensen keurt dan de honden.
Als gewone hondenbezitter maak je geen schijn van kans als er een fokker in de ring naast je staat.
Als je 60 euro betaald om na 5 minuten weer buiten de ring te staan dan bedenk je je de volgende keer wel.
Guda heeft gelijk dat je beter een clubmatch in de buurt kunt bezoeken met je bouvier.
Het is alleen jammer dat ook deze tentoonstellingen steeds vaker bezocht worden door fokkers.

Willem
24 april 2003, 21:22
Door de hoge prijzen zie je helaas ook op de clubmatch steeds meer fokkers.
Laats zag ik Joop Pater op een clubmatch met een bouvier van hem die reeds Nederlands kampioen is.
Ik zou mijzelf diep schamen om op een clubmatch een bouvier voor te brengen die al kampioen is.
Ik kan niet anders vaststellen dat het niet meer om de sport is maar om de punten of bekers.
Je kunt er niet genoeg van in huis hebben om te laten zien hoe goed je wel niet bent
Jammer voor de mensen die voor het eerst naar een show gaan.

Amma-rins
24 april 2003, 21:49
Hallo

Toch wilde ik even reageren op bovenstaande berichtjes.
60 Euro is wel overdreven hoor Martin de meeste shows kosten rond de 45 Euro, maar dat is ook best wel veel geld dat geef ik toe.
En wat die fokkers betrefd die op shows komen ..ik geef ze geen ongelijk zeker wanneer het ook nog mooie bouviers zijn dan is het toch niet verkeerd om ze te laten zien.
Ik ga ook naar shows als particulier en mijn boef loopt goed meestal geplaatst bij de eerste 4
Maar er is niemand die je verplicht om heen te gaan dat is een keuze die je maakt.

Groetjes Rins

Carin
25 april 2003, 07:22
hallo luitjes.

even een reaktie van een fokker op al de berichtjes.
ik denk dat het niet meer dan logisch is dat er veel fokkers op show komen met hun honden.
want het is hier ook gewoon zo dat de fokkers nu eenmaal naar de show moeten met de honden waar de mee willen fokken al is het al om de kwalificaties te behalen die we nodig hebben voor de pupbemiddeling.
en ook om aan de mensen te laten zien wat we in huis hebben voor honden. of om de reuen die ter dekking staan onder de aandacht te houden.
want het is voor ons ook de reklame van je honden, en ook een manier om met de andere fokkers in contact te blijven.

maar ook nog een ander punt, als mensen naar bijvoorbeeld de Raad van Beheer bellen om iets te vragen over een bepaald ras dan worden ze vaak doorverwezen naar of de rasvereniging of ze vertellen ook daar dat de mensen eens op een show moeten gaan kijken, omdat daar een ruime vertegenwoordiging van het ras aanwezig is en dat ze daar ook in contact kunnen komen met de fokkers.

dus lijkt het mij niet meer dan normaal dat je op de grote shows vrij veel fokkers tegen komt.
maar ik zie ook een behoorlijk aantal particulieren op de show, al kijk ik dan alleen al naar onze eigen kennel dan zie ik toch heel vaak dat er mensen met puppies van ons meegaan naar de show en dus ook honden inschrijven, en die lopen ook heel goed (ook als ik ze niet voorbreng). maar die mensen vinden het gewoon heel leuk om een dagje mee te gaan naar de show en zeggen dan ook van och wat maakt het uit of we winnen als we maar een gezellige dag hebben gehad onder elkaar en lekker bezig zijn geweest met de honden. want wees eerlijk we vinden allemaal onze eigen honden de mooiste die er zijn, en ook al is de keurmeester een andere mening toebedeeld voor ons blijven het onze kampioenen... ook al is dat dan kampioen in het knuffelen!.

groetjes en tot ziens op show
Carin

patrick
25 april 2003, 10:23
onze boef kelly steffi van de watermolenbeek is een hele mooie en goed gebouwde boef. hebben ook een keurrapport liggen met zeergoed en uitmuntend. maar inderdaad het is moelijk als er fokkers meedoen. toch gaan we 22 juni naar heteren. ze moeten inderdaad naar de hond kijken en niet wie de eigenaar is.

Ton
25 april 2003, 17:28
De vraag blijft waarom fokkers met kampioenen op een clubmatch verschijnen.
Kampioen is kampioen.
Voor de pupbemiddeling wat carin bedoeld is 2 x een zg voldoende.

paultje
26 april 2003, 10:07
Er staan ook particulieren in de ring op shows , maar in het boekje zie je dan soms wel staan dat het een fokker is , maar een kennel naam kan je zo aanvragen hoor , ook al heb je enkele honden , 2 of 3 ofzo , dus dat zegt helemaal niets tegenwoordig , en helaas wordt er vaak naar namen gekeken , dat klopt , het kost een heleboel geld om je hond te laten beoordelen door een of andere keurmeester , je krijgt een keurverslag , de ene keer prachtig , de nadere keer minder mooi en dat voor dezelfde hond , en soms keurt een keurmeester jouw hond twee keer totaal verschillend , dus kan je wel nagaan dat het soms ergernissen geeft bij de deelnemers , en terrecht , want je betaald niet voor maar wat gerommel immers .... Veel mensen gaan naar een show , en hebben het dan na een paar wel gehad hoor , omdat vaak dezelfde mensen winnen , met wat voor hond dan ook ... Geniet gewoon van je hond en maak een lange wandeling , daar geniet de hond meer van ( en jij zelf ook ) dan van een show .... Veel plezier en elke hond is kampioen voor zijn baas als het goed is , en dat ontbreekt er bij fokkers nog weleens aan helaas ....
Enkele keren niet scoren op een show , dan is de hond te koop .... Is dat liefde voor je hond ? Dacht het niet ..... Maar toch gebeurd het maar al te vaak in de fokkers wereld ...

Amma-rins
26 april 2003, 16:52
Waarom zou je zomaar een kennelnaam aanvragen paultje !!wat ook weer een onzin
Ik ben ook een particulier en ik fok puur uit hobby en heb een kennelnaam en heb 2 bouviers.En wandel dagelijks met mijn kampioenen.
Mijn boeffies doen het goed op show Wanneer je hond het goed doet op shows waarom dan niet gaan en nogmaals er niemand die verplicht om naar shows te gaan.

Groetjes Rins

rookies
26 april 2003, 18:10
waar kun je een kennelnaam aanvragen,en wie weet hoe als dat verder gaat en of dat er voorwaarden enz aan vast zitten
bvd rob

celine
26 april 2003, 20:15
Hallo

Een kennelnaam vraag je aan bij de raad van beheer.
Wanneer je maar 1 nestje per jaar fokt zijn er geen voorwaarden van het dragen van een kennelnaam verbonden.
Wanneer je meerdere nestjes per jaar fokt moet je een diploma KK1 (Kynologische kennis) bezitten .
Maar op de Homepage van de Raad van Beheer staan allerlei onderwerpen met betrekking tot het aanvragen en voorwaarden van een kennelnaam.

Groetjes

Jelke Nijboer
26 april 2003, 22:57
Hallo paultje

Dit echt een typische reaktie van een eigenaaar die ooit eens een paar keer op shows zijn geweest en niet die beoordeling van hun hond hebben misschien ooit eens als 1e geplaatst zijn en later niet dat meer dat resultaat hebben gekregen die ze verwacht hadden en dan het voor gezien houden, en dan zo reageren.
Natuurlijk heeft iedereen zijn kampioen ik heb er ook een ik weet dat hij te groot is met zijn 74cm en dat voldoet niet aan de rasstandaard en daar geef ik de keurmeester gelijk in. hij is gewoon te groot. En persoonlijke voorkeur van keurnmeester speeltook een rol, maar dat is normaal wat ik niet mooi vind kan een iemand anders wel mooi vinden.
de fokker waar ik mijn boef heb gekocht doet zijn honden beslist niet weg zoals jij beschrijft .
Geniet van je boef zou ik zeggen en lekker wandelen maar laat een ieder die een show bezoekt in zijn waarde .

Groet Jelke

Carin
26 april 2003, 23:30
hoi Paultje.

even een reactie op je bericht.

sins wanneer is het aantal honden hetgene dat bepaald of je een fokker bent of niet?
Ik ken mensen die een stuk of 7 bouviers hebben maar nog nooit een nestje gefokt hebben, dat zijn dus geen fokkers.
want officieel ben je fokker op het moment dat je een nestje fokt en het maakt dus niet uit of je op dat moment maar 1 hond in je bezit hebt of dat je er 25 hebt.
ook het hebben van een kennelregistratie is niet bepalend voor het feit of je fokker bent of niet.
met een kennelregistratie kun je de pups die bij jou gefokt worden herkenbaar maken door hen een soort achternaam te geven, op die manier zijn de pups die bij jou vandaan komen altijd te herkennen.
maar ook als je geen kennelregistratie hebt kunnen je pups een stamboom krijgen, je betaald alleen wel meer als de mensen die eerst een kennelregistratie hebben aangevraagd.

en wat betreft het wegdoen van honden bij fokkers.
ik denk dat bij de meeste fokkers wel mee zal vallen.
maar ik kan me de beweegredenen wel voorstellen van sommige fokkers om honden te plaatsen.
stel je bent een fokker en je wilt niet dat bepaalde afwijkingen in ons ras gefokt worden en je ziet op een gegeven moment dat een hond van jou niet goed genoeg is om er mee te fokken, en je hebt de mogelijkheid om de hond een heel goed leven te bieden bij een leuk gezin , dan kan dat soms veel beter zijn voor de hond. in dat geval krijgt de hond ineens veel meer aandacht en hoeft niet zijn hele leven in een kennel te slijten terwijl er niets met de hond gedaan wordt.
want echt er zijn fokkers die eerst in het belang van de hond denken en dan aan zichzelf.
ikzelf kan het ook niet hoor zomaar een hond wegdoen, maar ik kan me wel verplaatsen in de gedachten van een ander.

groetjes Carin

droopy
28 april 2003, 06:02
Hallo Femka,

zag je vraag staan en wilde even reageren op je vraag over show bezoek door fokker of particulieren.
Ik ben zelf een particulier liefhebber van de bouvier. Om de vader van mijn pup te zien ben ik op de show geweest in Leiden. Leuk om te zien!!!! Maar voor mij staat vast dat ik zelf niet naar show ga. Niets voor mij. De fokker van mijn pup wil eventueel showen (met mijn hond) en daardoor staat er weer een fokker MAAR die showt dus voor een ander. Dit zou het ook kunnen zijn als je waarneemt dat er allemaal fokkers zijn die op de keuringen komen.

Punto
29 juni 2005, 15:36
Tja, dat er veel fokkers lopen klopt en is niet meer dan logisch. Maar er wordt veel te veel gekeken naar de mensen die achter de hond staan. Als dochter van een kleine fokker loop ik dan ook mee, maar zelfs met een hond van een bekende fokker kom je niet naar voren. Uiteindelijk is hij dan wel kampioen geworden, maar als de fokker er zelf mee gelopen had, had hij vele malen sneller kampioen geweest. Helaas maar waar!

Anderzijds was het voor mij nu wel een uitdaging, want ik wilde hem gewoon zelf kampioen maken. Dus vanaf die kant kun je het ook bekijken. Een nadeel is gewoon dat je jaar in jaar uit shows loopt om toch die laatste puntjes binnen te krijgen en daar zijn dus de nodige kosten meer gepaard gegaan!

Na jaren ervaring met shows en Bouviers heb ik me neergelegd bij het feit dat die grote fokkers altijd een streepje voor hebben. Je doet er niks tegen (helaas!!!) en je maakt jezelf alleen maar gek door er steeds weer over na te denken. Showen doe ik puur voor de lol en dat bevalt me prima.

Een keurmeester behoort zich aan de rasstandaard van de Bouvier te houden. Dus zolang ik weet dat mijn hond in orde is, verwacht ik geen rare dingen op keurverslagen. En dat ik niet geplaatst wordt...ach ja...het is soms niet even eerlijk. Maar met een goed keurrapport ben ik toch tevree.

Groetjes Punto

cennie
29 juni 2005, 19:22
Hallo Punto,

Helemaal mee eens Punto.......
Wij zijn geen fokker maar laten ons niet ontmoedigen om naar de show's te blijven gaan we vinden het gewoon leuk om mee te kunnen doen en af en toe eens een plaatsing mee te pakken ook.
Wij hebben op een dergelijke dag altijd beren gezellig met ons cuppielooally-pedrosequoia team ondanks af en toe een wat minder mooi keuring rapport.
Maar wij weten wat wij aan onze Timbo hebben dus laat maar.
Ik hoop dat er wat meer bouvier bezitters voor een gezellige dag naar de show toe komen.
Daarom wil ik ook eens een pluim geven aan de kleine fokker zo kan het dus ook kijk maar maar bij ons team
veel bouvier liefs groetjes Cennie en Tona van der Hoek

Elly de Roos
1 juli 2005, 15:48
Toch wil ik ook ff reageren. Ook ik heb toen mijn Boef Bica 9 maanden oud was voor het eerst naar een clubmatch geweest. Ook op aanraden van andere en ik het zelf ook weleens mee wilde maken. Ik werd toen als 3de geplaats van de 4 maar met een mooi keuringsrapport. Een paar maanden daarna moest ik in een andere klasse en ik stond tussen allemaal zeer gerenomeerde fokkers en deze boeven waren allemaal al een beetje uitgegroeid en die van mij was net een jaar, dus moest er een hoop nog aan gebeuren om zo groot en mooi te kunnen zijn. Ik werd er als eerste uit gezet en het keurings rapport vond ik dus helemaal niet kloppen. Er stond niets bij dat hij hier of daar nog wat moest uit groeien, nee volgens dit keuringsrapport had ik een misbaksel 1ste klas wat naast een bouvier had gelegen toen het gemaakt werd. Ik was dus ook gelijk genezen, ook al omdat Bica geen blik door de keurmeester kreeg, mede denk ik door de "grote fokkers" met hun al eventuele kampioenen. Ik begrijp wel dat ze hun "fokwaar" moeten tonen, maar het zou eerlijker zijn als ze eenmaal kampioen zijn niet meer met de bewuste hond op een clubmatch mogen komen. Nu is Bica 9,5 jaar en doordat ik zoveel verhalen hoorde dat het zo leuk was op een de Kampioens clubmatch in Heteren wilde ik nog wel eens voor de lol mee doen in de Veteranen klasse. Ik zelf zou hem niet voorbrengen maar mijn dochter Angelique, omdat hij ook heel erg op mijn gericht is en mij verteld is dat het dan beter is om haar het te laten doen. Er deden in die klasse 4 reuen mee en ik hoorde van omstanders dat Bica voor zijn leeftijd heel goed liep. Wat ik toen niet verwacht had was dat ik toen eerste werd. Wat ik dus hiermee wil zeggen is dat als je goed in de picture staat bij een kleurmeester het niet uit maakt of hij nu een doodgewone huisbouvier is of voor het nageslacht moet zorgen bij een fokker. Zijn keurverslag was om door een ringetje te halen. Volgend jaar ben ik echt plan om weer mee te doen om Bica zijn "titel" te laten verdedigen, mits hij het allemaal nog aankan. Hartelijke Groeten Elly en haar Veteranen Kampioen Bica

Ton
4 juli 2005, 21:18
Kijk zo kan het blijkbaar dus ook.
Het is niet alleen ellende op de show.
Je komt er voor de gezelligheid.
Plezier en geen onzin erom heen.
De kleine fokkers hebben de meeste aanhang en dat moeten de grote jongens toch wel wat zeggen.