Volledige versie bekijken : Couperen-buitenland-show
Malou
18 maart 2003, 21:13
Gezien de discussie over couperen heb ik een vraag.
Stel dat je echt uit Belgie komt en er ook echt woont.
Kun je dan wel met een gecoupeerde bouvier op de show komen?
In Belgie en nog wat landen is het geen verbod.
Ik kan mij niet voorstellen dat je dan hier niet je bouvier mag voorbrengen.
Björn
18 maart 2003, 21:20
Helaas voor je als je nu toevallig uit Belgie komt je mag hier in Nederland niet naar de show wannneer de staart gecoupeerd is en dat vind ik terecht
Carin
19 maart 2003, 07:39
Voor de mensen die echt in België of een ander land wonen buiten Nederland gelden de volgende regels voor het toelaten van gecoupeerde honden op tentoonstellingen en ook andere wedstrijden (IPO , Gehoorzaamheid):
honden die gecoupeerd zijn aan de oren en geboren zijn vóór 1 oktober 1996 mogen meedoen, dus een rondom gecoupeerde veteraan mag wel meedoen.
en voor honden die niet aan de oren maar wel aan de staart gecoupeerd zijn mogen alleen meedoen als ze geboren zijn vóór 1 september 2001.
dus helaas voor alle honden die in het land van herkomst legaal zijn gecoupeerd na deze twee data, zij mogen in Nederland ( en ook in een aantal andere landen) niet meer meedoen aan tentoonstellingen of westrijden.
groetjes Carin
zwart
9 maart 2005, 20:38
Ik zie dat het bericht al wat ouder is maar ik heb hetzelfde probleem aan de hand gehad met mijn bouvier.
De Raad van beheer schrijft er over
Brief d.d. 15 september 2003 van het bestuur van de Raad aan de besturen van de aangesloten Verenigingen van de Vereniging Raad van Beheer op Kynologisch Gebied in Nederland.
Sedert 1 september 2001 is het in Nederland op grond van de Gezondheids- en Welzijnswet voor Dieren verboden honden aan de staart te couperen, tenzij er een diergeneeskundige noodzaak daartoe bestaat.
Op grond van dezelfde wet is het verboden om met aan de staart gecoupeerde honden deel te nemen aan tentoonstellingen, keuringen of wedstrijden; om deze honden toe te laten tot tentoonstellingen etc. alsmede om deze honden in voorraad te hebben, ten verkoop aan te bieden, te verkopen en te kopen.
Omdat er in het verleden van uit gegaan werd dat de regeling in de wet gold voor alle honden (dus zowel voor Nederlandse honden als voor uit het buitenland geïmporteerde honden) zijn in het Kynologisch Reglement (KR) de volgende bepalingen opgenomen:
art. IV, 29 lid 1 sub d . Daarin is bepaald dat op tentoonstellingen gediskwalificeerd worden aan de staart gecoupeerde honden, die in Nederland geboren zijn na 30 september 2001 of in het buitenland geboren nadat daar een wettelijk coupeerverbod van kracht is geworden, dan wel in het buitenland geboren zijn na 30 september 2001.
Art.V, 2 lid 2. Daarin is geregeld dat niet mogen worden ingeschreven voor wedstrijden, examens en praktijkproeven aan de staart gecoupeerde honden die in Nederland geboren zijn na 30 september 2001 dan wel in het buitenland geboren nadat daar een wettelijk coupeerverbod van kracht is geworden, dan wel in het buitenland geboren zijn na 30 september 2001,.
Om het in gewoon Nederlands te zeggen: het huidige KR zegt dat geen enkele hond die na 30 september 2001 aan de staart gecoupeerd is mee mag doen aan tentoonstellingen, wedstrijden, examens of praktijkproeven.
Abusievelijk is in het Kynologisch Reglement de datum van 30 september opgenomen. Omdat het coupeerverbod van staarten ingegaan is op 1 september 2001 moet in de hierboven genoemde artikelen van het KR de datum van 30 september 2001 gewijzigd worden in: 31 augustus 2001.
In een aan de Nederlandse rechter (i.c. het College van Beroep voor het Bedrijfsleven) voorgelegde zaak, heeft deze rechter op 26 juni 2002 een andere uitleg gegeven aan de hierboven genoemde bepalingen van de Gezondheids- en Welzijnswet voor Dieren. Die uitleg komt er op neer dat de rechter zegt dat de wet niet verbiedt om honden die aan de staart zijn gecoupeerd in een land waar dat niet verboden is, toe te laten op Nederlandse tentoonstellingen etc.
Hoewel de Raad van Beheer bevoegd is om in zijn reglementen strengere eisen te stellen dan de wetgever heeft gedaan, is het bestuur van mening dat dit met betrekking tot dit onderwerp niet moet gebeuren. Het bestuur wil op dit punt de door de rechter gegeven uitleg van de bepalingen van de Gezondheids- en Welzijnswet voor Dieren volgen.
Dit houdt in dat vanaf 1 oktober 2003 honden die aan de staart gecoupeerd zijn in een land waar dat is toegestaan, toegelaten zullen worden op Nederlandse tentoonstellingen etc. Daartoe zullen de hierboven genoemde artikelen van het Kynologisch Reglement per 1 oktober 2003 gewijzigd worden door de tekst "dan wel in het buitenland geboren na 30 september 2001" te laten vervallen.
Opgemerkt wordt dat voor in Nederland geboren honden de huidige regeling inhoudelijk ongewijzigd blijft met uitzondering van de abusievelijk verkeerd opgenomen datum van 30 september 2001.
Dat wil dus zeggen: met ingang van 1 oktober 2003 mogen in Nederland geboren honden die na 31 augustus 2001 aan de staart gecoupeerd zijn niet meedoen aan tentoonstellingen etc. Ook niet wanneer de hond over een medische verklaring terzake beschikt.
Wel wordt aan art. IV.17 lid 2 een sub d toegevoegd met als inhoud:
"Op het inschrijfformulier moet de exposant verklaren:
d. dat de door hem ingeschreven hond niet aan de staart gecoupeerd is en in Nederland is geboren na 31 augustus 2001 of in het buitenland nadat daar een wettelijk coupeerverbod van kracht is geworden."
In artikel IV.29 lid 2 wordt aan de tekst "….in strijd met artikel IV.17 lid 2 sub c " toegevoegd "en d ".
Hiermee is de regeling voor aan de staart gecoupeerde honden qua systematiek gelijk aan de regeling voor aan de oren gecoupeerde honden.
Omdat de regeling voor in Nederland geboren en aan de staart gecoupeerde honden zoals gezegd inhoudelijk niet gewijzigd is en omdat voor in een buitenland (waar aan de staart couperen is toegestaan) geboren honden de rechterlijke uitleg van de wet wordt gevolgd, heeft het bestuur gemeend dit punt zelfstandig te kunnen beslissen zonder dit onderwerp aan de Algemene Vergadering voor te leggen.
Het bestuur is er van overtuigd dat met deze regeling veel onduidelijkheid wordt weggenomen en dat hiermee aan de wensen van een groot aantal verenigingen tegemoet wordt gekomen.
Lijkt mij wel duidelijk en discussie niet meer mogelijk.
Allemaal succes op de show.
Jacobus Zwart - Rienshouterwerf - Breda
roosje
10 maart 2005, 11:41
dus de buitenlandse bouviers zijn weer welkom om te showen en te werken...dat is goed nieuws! ook om te importeren zijn er nu weer mogelijkheden genoeg.
bella
10 maart 2005, 12:01
Je wilt een bouvier die gecoupeerd is en in nederland kan dit niet meer. Wel in het buitenland dus haal de pup daar vandaan. Wat de achtergrond van het dier is weet je niet ook niet hoe de omstandigheden waren toen ze zijn geboren en of ze ziekte hebben. Misschien een broodfokker?? Ook niet echt belangrijk voor sommige want het gaat om 1 ding; het gecoupeerd zijn. Dat is echt een motivatie om een hond aan te schaffen maar.....gelukkig niet voor iedereen.
Bella
roosje
10 maart 2005, 12:28
Je wilt een bouvier die gecoupeerd is en in nederland kan dit niet meer. Wel in het buitenland dus haal de pup daar vandaan. Wat de achtergrond van het dier is weet je niet ook niet hoe de omstandigheden waren toen ze zijn geboren en of ze ziekte hebben. Misschien een broodfokker?? Ook niet echt belangrijk voor sommige want het gaat om 1 ding; het gecoupeerd zijn. Dat is echt een motivatie om een hond aan te schaffen maar.....gelukkig niet voor iedereen.
Bella
In het buitenland heb je net als in nederland goeie en slechte fokkers.
Natuurlijk ga je kijken doe je hier ook...Je moet alleen wat verder rijden. Je kunt je via Internet ook op de hoogte stellen en de franse en belg. bouvierclub hebben ook puppylijsten die op internet staan.
Niet te vergeten dat Nederlanders hun honden ook exporteerden naar Engeland, Belgie en overal naar toe dus zo veel verschillen de achtergronden niet van hier. En daar zijn genoeg serieuze fokkers, vergis je daar niet in.
Veel mensen gaan niet naar de show maar willen gewoon een boef voor thuis en dat is hun goed recht. Hoeveel procent gaat eigenlijk naar de show?
hallo bella,
die punten wat jij op noemt heb je ook in nl.
maar als je naar een fokker in het buitenland gaat dan kijk je toch ook hoe de kennel is en de afstamming v.d.honden.
over het couperen heeft ieder zijn mening maar dat wilt niet zeggen dat in het buitenland slechte fokkers zitten.
groetjes sir
bella
10 maart 2005, 13:11
Dat laatste heb ik ook niet beweerd maar stel je haalt een pup uit Engeland. je gaat eerst kijken naar het nest e.d. De pup mag dan nog niet weg bij de moederhond. Je kan niet later gaan kijken want dan is de pup al vergeven. Na een week of 5 kan je dan de pup halen. Hoeveel mensen zullen dit doen als ze een pup uit het buitenland halen omdat deze is gecoupeerd??? Bitter weinig denk ik.
groet,Bella
roosje
10 maart 2005, 17:27
Dat laatste heb ik ook niet beweerd maar stel je haalt een pup uit Engeland. je gaat eerst kijken naar het nest e.d. De pup mag dan nog niet weg bij de moederhond. Je kan niet later gaan kijken want dan is de pup al vergeven. Na een week of 5 kan je dan de pup halen. Hoeveel mensen zullen dit doen als ze een pup uit het buitenland halen omdat deze is gecoupeerd??? Bitter weinig denk ik.
groet,Bella
je hebt weinig vertrouwen in het 'buitenland'. je kunt ook aanbetalen dan is de pup voor jou. Als je iets echt graag wil hebben dan ga je er voor, je zou niet de enigste zijn, er zijn er wel meer uit het buitenland gekomen naar nederland.
Fokkers zijn niet allemaal boeven.
groeten
Marianne
10 maart 2005, 17:43
hoi bella.
gelukkig hoef je voor een mooi boeffie niet naar het buitenland.
we hebben hier zat goede fokkers, het enigste verschil is dat hier niet meer gecoupeerd mag worden ja en?.
of een bouvier met staart niet mooi kan zijn.
vreemd uitgangspunt als je een hond aan wilt schaffen vind ik.
groetjes en tot binnenkort leon.
bella
10 maart 2005, 19:33
Hoi Leon,
helemaal mee eens, wat is trouwens mooi???Het gaat mij om het karakter net als bij jouw denk ik.
groetjes,Bella
Marianne
10 maart 2005, 19:45
hoi bella.
natuurlijk joh, wat zijn dat nou voor liefhebbers die zich afkeren van de bouvier omdat ze een staart hebben.
ieder ze meug maar dat begrijp ik niet hoor.
je hebt toch bouviers om hun prachtige karakter, en een bouvier met staart is wel mooi hoor, kijk maar eens op de gallerij daar staan prachtige exemplaren.
ik vind het vreemd dat mensen zouden uitwijken om een pup uit het buitenland te halen omdat couperen daar nog mag, want ook daar mag het over een tijdje niet meer.
wen er maar aan mensen bouviers krijgen een staart in de toekomst in belgie frankrijk en nederland.
het leuke hieraan zal zijn, dat we gewoon weer allemaal bij elkaar op de show kunnen komen, allemaal dezelfde honden, gezellig toch?.
groetjes leon.
chris
10 maart 2005, 19:54
Tja,ik kom uit belgie en mijn hond is dus nog gecoupeerd aan de staart.Maar vanaf 2006 mag dit hier ook niet meer.Dat zal er mij niet van weerhouden om terug een boef aan te schaffen,want ik vind met een staart is de lichaamstaal van de hond veel duidelijker.Ik heb ook een Rottweiler die niet gecoupeerd is(mijn eerste rottie was dat wel)en ik vind hem zelf mooier.Mijn persoonlijke mening ivm de rottweiler is dat er veel minder agressie is tussen mijn rottweilerreu en andere reuen doordat zijn lichaamstaal nu wel duidelijker is wat bij mij vorige rottweiler niet het geval was.Dus ik denk dat deze stelling voor de boef ook opgaat.Dus laat die staartjes maar wuiven.
roosje
10 maart 2005, 20:35
ik vind als mensen heel graag een pup willen met een korte staart, en ze kunnen deze in bv Belgie aanschaffen en ze zijn daardoor in orde met de nederlandse wet en de Raad van Beheer-wat zullen we dan moeilijk doen? Laat ze doen! Er komen misschien nieuwe bloedlijnen naar nederland, wat gunstig is.
Marianne
10 maart 2005, 21:41
hallo roosje.
wat heeft bloedlijnen met gecoupeerde staarten te maken?.
als ik als fokker een hond uit belgie wil gebruiken dan is dat toch geen probleem?
ze worden niet met korte staarten geboren toch?.
de kwaliteit van de bouvier is in nederland beter als in het buitenland, ik denk niet dat er fokkers zouden schromen om een belgische knappe hond te gebruiken voor hun fokkerij.
als dit niet gebeurd, zegt dat eigenlijk genoeg denk ik, of denk je dat we in nederland niet om ons heen kijken?.
de honden die je eerder op noemde kwamen geloof ik ook uit nederland.
iedereen succes met zijn belgische of nederlandse bouvier met of zonder staart.
groetjes leon.
corry van veen
10 maart 2005, 22:29
Jammer dat iedereen zo moeilijk doet over het couperen van de staart.
En wat is er mis met een staart van onze bouvier?
Ik ben over 5 weken de gelukkige eigenaar van een pup met staart.
En ik heb nu verschillende bouviers op shows gezien met staart, en ook op foto's van deze site, ik vind dat het vrolijk staat en doet toch niks af aan het karakter van de bouvier.
groetjes Corry
roosje
10 maart 2005, 23:21
hallo roosje.
wat heeft bloedlijnen met gecoupeerde staarten te maken?.
als ik als fokker een hond uit belgie wil gebruiken dan is dat toch geen probleem?
ze worden niet met korte staarten geboren toch?.
de kwaliteit van de bouvier is in nederland beter als in het buitenland, ik denk niet dat er fokkers zouden schromen om een belgische knappe hond te gebruiken voor hun fokkerij.
als dit niet gebeurd, zegt dat eigenlijk genoeg denk ik, of denk je dat we in nederland niet om ons heen kijken?.
de honden die je eerder op noemde kwamen geloof ik ook uit nederland.
iedereen succes met zijn belgische of nederlandse bouvier met of zonder staart.
groetjes leon.
Het ging over iemand die een puppie zou willen met een gecoupeerde staart en dat geheel legaal enz in belgie of Frankrijk of Engeland kan kopen en dan toch in Nederland mee kan doen. En als het mooi uitgroeit, waarom dan niet voor de fok inzetten? Is niet verplicht, maar de mogelijkheid is er toch? Hoe meer verschillende bloedlijnen zijn, hoe gunstiger dit is voor de fokkerij. Buitenlandse fokkers komen hier in Nederland ook dekken, en vaak met prima resultaat.Van de 9 honden die ik eerder noemde kwamen er 3 uit het buitenland, toch 33 procent, en die voerden heel wat nederlands bloed, maar ook andere lijnen. Er zijn ook enkele Nederlandse fokkers die buitenlandse honden gebruiken, zowel reuen als teven.
Ik wil dus maar zeggen dat je ergens anders net zo'n goede bouvier kan kopen als in Nederland. Vooral zijn we blij dat er nu ook de vrijheid is om nog te kunnen kiezen voor een buitenlands boefje. Maar we gunnen bovenal iedereen de bouvier die hij wil, met of zonder staart!
groeten
bella
11 maart 2005, 09:49
Daar is op zich niets op tegen. Ik weet bv dat enkele jaren geleden er in Engeland maar 43 bouviers waren en dat je dan, zeker als fokker, uitwijkt naar het buitenland is normaal. Echter, als mensen bewust naar het buitenland gaan om een ongecoupeerde pup te kopen wordt het een heel ander verhaal. De keuze voor een bepaalde pup uit een bepaalde lijn wordt dan door praktische redenen kleiner. En juist dan krijg je de situatie dat mensen niet meer volledig naar andere zeer belangrijke zaken kijken.
groetjes,Bella
Marianne
11 maart 2005, 10:03
hoi bella.
dat zeg je heel goed.
voor fokkers of mensen met verstand van bouviers zal dat wel meevallen, maar voor mensen die gewoon een boeffie willen is dat ander verhaal.
als de pup maar geen staart heeft, ze zijn daar helemaal gefixeerd op.
dat vind ik net zo dom om een pup op kleur uit te zoeken ook al zoiets.
ik wil hier niet mee zeggen dat er in de landen om ons heen geen goede boeffies gefokt worden, maar om daar een pup te kopen omdat ze daar nog gecoupeerd mogen worden vind ik slecht uitgangspunt.
ik hoop dat mensen verstandig een hondje blijven kopen.
groetjes leon.
hoi ik ben van mening dat als je een hond uit buitenland wel mag couperen waarom dan niet hier het hondje heeft het zelfde te ondergaan dus he rvb doe hier nou iets mee en kruip niet in je schulp.
bella
11 maart 2005, 10:42
helemaal mee eens Leon, toen wij Boef kochten ruim 4 jaar geleden moesten we wel eerst op appel komen bij de fokkers. (van het Geboefte) Ze overstelten ons met vragen zoals wat ga je met de hond doen, heb je verstand van boeven en ga zo maar door. Ook hebben zij zich het recht voorbehouden de hond terug te nemen als het niet ging. Toen we hem haalden moest ik de volgende dagen opbellen enz. Achteraf vind ik dit een zeer goede zaak en dit is iets wat je mist in het buitenland door praktische redenen. Ik kan mij nog voorstellen dat je een bepaalde pup wil uit het buitenland omdat de lijn je aanspreekt maar ook dan ga je weloverwogen te werk, hetgeen allemaal ontbreekt als het alleen een "staartenkwestie"is.
groetjes,Bella
hallo bella,
zo te lezen heb jij nog al ervaring met honden te halen uit het buitenland.
(dit is iets wat je mist in het buitenland door praktische redenen).
hoe wil je dat nu weten?
groetjes sir
bella
12 maart 2005, 11:20
Doordat ik zowel engeland als bouvier freak ben en dus veel met mensen praat, schrijf, mail ed.
Groetjes,Bella
azo
dus jij houd je vast aan wat andere zeggen maar je hebt het dus zelf nooit meegemaakt.
dat vind ik wel een goede argument.
ik wens je dan nog veel succes met de boef en engeland en de mensen die zoveel zeggen!!
groetjes sir