Volledige versie bekijken : Pens koken ja of nee??
Jolanda Visser
5 oktober 2006, 20:26
Om de dag geven wij onze boef pens op kamertemparatuur.
Het is diepgevroren pens die wij bij ons tuincentrum kopen.
Nu vertelde een vriendin van mij dat je de pens eerst moet koken voordat je het kunt geven.
Is dit waar of kan de pens gewoon op kamertemparatuur worden gegeven.
Ik meng het met 3 bruine boterhammen
busliner
5 oktober 2006, 20:35
NEE...pens moet je rauw geven,,,dus niet gekookt..
laten ontdooien en geven...
Sandor....meld ff wanner er pens is,,kom ik ook ff..
nic
5 oktober 2006, 20:38
Hoi Jolanda,
Wat ik ervan weet, en ik ben geen voedingsexpert, is dat je pens niet niet hoeft te koken. Het gaat tenslotte om de bacterieen die in vuile pens zit, wat goed is voor de darmflora. Die kook je dan kapot.
Heb wel eens gehoord, dat als een hond niet gewend is om pens te eten, dat je eerst kunt koken. Ik zelf heb dit nooit gedaan en gewoon rauw gegeven.
Moet er trouwens ook niet aan denken om het te koken, jakkes wat een stank!!:o
harley
5 oktober 2006, 21:46
Ik kom misschien weer met mijn oude verhaaltje , maar wie heeft er in de natuur wel eens een kookpotje voor de wilde dieren aangetroffen. ????
Wij voeren al ruim 35 jaar alles ongekookt , dat deden mijn ouders ook al voor die tijd , en mijn ouders hadden niet alleen bouviers , maar ook pekinezen.
Je kookt niet alleen de bacterieen dood , maar tevens de plantaardige en dierlijke vitamine's , en haal je ook de dierlijke vetten er voor het grootste gedeelte uit , en daar gaat het namelijk vooral om bij pens voeren.
nic
5 oktober 2006, 21:54
Dan zat ik toch redelijk goed met mijn verhaaltje ;)
Chanel
5 oktober 2006, 22:05
Pens echt niet koken hoor! Inderdaad, er blijft niets meer aan voedingsstoffen over.
Bij het afspenen (van pups) wil men nog wel eens de eerste vleesmaaltijden eerst fijnmalen en dan "afkoken" om darmprobleempjes te voorkomen. Langzamerhand bouw je dit af naar rauw. Overigens, je geeft toch niet alleen pens en bruin brood hè?
harley
5 oktober 2006, 22:32
Hopelijk niet , want dan komt het echt niet goed.
Jolanda Visser
7 oktober 2006, 13:28
Bedankt voor jullie antwoorden.
Eigenlijk wist ik wel dat ik het goed deed maar soms hoor je verhalen dat je gaat twijffelen of je het goed doet.
Naast bruin brood met pens geef ik ook brokken.
Het is een smulhapje waar hij helemaal gek van is.
*liesbeth*
8 december 2007, 11:16
Het kan wel zijn dat je hond bijvoorbeeld wat diarree zal krijgen als hij vuile pens eet... maar de pens moet alleszins niet gekookt worden...
Het stinkt zo al erg genoeg... wil me niet voorstellen wat dat moet zijn als je die pensook nog moet koken.... :)sick