PDA

Volledige versie bekijken : Heeft iemand dit ook meegemaakt?

lieve
16 oktober 2006, 09:24
Ik zal even kort samenvatten wat er tot nu toe is gebeurd.
Onze Daicko is sinds vrijdag 5 maanden oud, heel veel energie zoals de meeste boefjes denk ik, maar heel lief.
Toen wij hem naar ons gehaald hebben op 7 weken, ging het de eerste week dat hij bij ons was goed.
Daarna begon het, diarree!
Eerst dachten we dat het kwam door de hitte, maar toen was er slijm in de ontlasting en zijn we dadelijk naar de DA geweest.
Stoelgang 3x laten onderzoeken, dieetvoeding en pillekes gehad en het was weer in orde.
Enkele dagen later begon het weer opnieuw, eerst nog zowat gevormd, na een tijdje weer zeer plat met slijm. In deze tijd had hij wel enorm veel hazelnoten gegeten. Wij hebben een hazelnotenstruik en hadden al de noten eraf geschud omdat wij dachten dat het wel eens van dat zou kunnen zijn. Dus alles eraf en weg gedaan maar nog vond hij noten! :confused:
Nu hebben we overal draad gespannen waar hij voorlopig niet mag komen, uit voorzorg, omdat hij alles, maar ook alles opeet, takken bledaren bloemen klimop ....
Dus weer naar de DA geweest, weer pillekes en weer was het goed.
Ze had al eens aangegeven dat hij gevoelige darmen zou kunnen hebben.
Nu zijn die pillekes van vorige donderdag op en vandaag is het weer zover.
Weer dunne ontlasting, licht gevormd. Maar nu heeft hij niks kunnen stofzuigen buiten.
Hij krijgt Maxi Junior van Royal Canin, toch een heel goed voer dacht ik.
Ik weet echt niet goed wat te doen, plezant is het niet als je 's morgens opstaat en er liggen 3 grote koeievlaaien te kijken! :rolleyes:
Hij was al een hele tijd zindelijk maar nu met die diarree kan hij dat natuurlijk niet ophouden.
Wie kan ons alsjeblief helpen??

Groetjes Lieve en Daicko

nic
16 oktober 2006, 09:53
Hoi Lieve en Daicko,

Wat vervelend voor jullie beiden! Ik denk dat Daicko er ook onder te lijden heeft, want als ik die blikken hier zie als er een ongelukje is gebeurd.

Ik heb hier zelf geen ervaring mee, maar elke keer pillen om de gevolgen van iets (gevoelige darmen?) te bestrijden lijkt me niet zinvol. Kun je niet om een darmonderzoek vragen? Zodat je voor hem een gepaster voer kunt zoeken. Als dit tenminste de oorzaak is? Goed voer hoeft niet voor elke hond goed te zijn.
Probeer met de DA naar de oorzaak te zoeken, en niet gissen. Zodat je een gepaste oplossing krijgt.

Heel veel sterkte voor jullie beiden!

Nonique
16 oktober 2006, 10:32
Laat ontlasting en bloed waarden onderzoeken, daar dit verdacht veel klinkt als een frequent voorkomende 'voedsel allergie' eo gewoon gevoelige darmen.
Dit is vaak simpel op te lossen met blijvend speciaal sensitive brokken / of aangepast - voer. Soms groeien ze daar nog over heen, toch dit kan ook blijvend zijn. Om dit met zekerheid vast te stellen, is Lab onderzoek nodig.
Maar je verhaal zou deze richting in kunnen wijzen.

Schakel eens enkele weken over op RC sensitive en als dat goed gaat kun je beter deze blijvend voeren !

Groetjes,
Monique

bella
16 oktober 2006, 10:42
Naast de voedselallergie kan het ook een bacteriologiesche kwestie zijn. De ontlasting moet dan wel worden onderzocht in een universiteitskliniek. Ik zou dit even met de da bespreken en dit onderzoekje laten doen. Mocht dit het zijn is het probleem zou opgelost. Overschakelen op ander voer alleen is dan niet voldoende omdat er bacterieen in het spel zijn die weg moeten.
Groetjes, Bella

lieve
16 oktober 2006, 10:45
Zijn stoelgang is 3x onderzocht in het lab op bloed, parasieten en vertering.
Dat was allemaal goed, behalve de vertering was ietje minder maar daar was het niet voor nodig om van voeding te veranderen zei de DA.
Ja en idd wanneer wij 's morgens opstaan en er is een ongelukje gebeurt, dan kijkt hij maar heel sip, wil ons uitbundig begroeten maar weet toch dat er iets mis is. Waarschijnlijk omdat hij onze bedremmelde gezichten ziet :p
Ik vind ook dat steeds weer pillen geven geen oplossing.
Ik had al eens voorgesteld om kip met rijst te geven maar zij zei dat rijst ook niet altijd goed is.
Die RC Sensitive, kan je dat gewoon in de handel krijgen of moet je daarvoor naar de DA om het te kopen?

groetjes

bella
16 oktober 2006, 10:48
HoiLieve,
Dit kan je dus uitsluiten. Ik had de zelfde problemen en ben overgestapt op een heelander eetpatroon met veel succes. (mocht je meer informatie willen stuur mij dan even een pb) Ik weet niet of je lid bent maar hou de aankomende Boe4 eens in de gaten.Hier komt een artikel in dat wellicht voor jullie informatie geeft.
groetjes, Bella

Nonique
16 oktober 2006, 10:52
Ja Lieve,

Is gewoon in de handel verkrijgbaar. Axel's ontlasting wilde ook maar niet mooi worden en nu hij de sensitive brokken eet, heeft hij opeens een geweldig mooie vaste drol, hiervoor was deze te smeuig, te vettig en soms als kwark - vlees voeren wij Energique afgewisseld met carnebest en dat gaat nog steeds prima.
Ander voer proberen schaad minder dan telkens medicatie, ik zou je echt willen vragen om toch de sensitive te gaan halen en die enkele weken een kans te geven. Gezien je al RC voert kan het omschakelen zonder problemen.

Groetjes,
Monique
(voedselallergie kunnen ze middels lab vaststellen, gevoelige darmen geeft een weinig hoge waarden maar niet extreem)

lieve
16 oktober 2006, 11:06
Dit is echt fantastisch hoe je hier zo snel geholpen wordt.
Bedankt allemaal.
Zelf ben ik niet iemand die snel reageert op iets, maar dat komt dan ook omdat wij met onze Falco nooit enig probleem hebben gehad.
Ja en Daicko is nog maar 5 maand en dit is dan ook nieuw voor ons.
Bella, neen daar ben ik geen lid van.
Moet je als je overgaat op sensitive voeding dit ook stillaan mengen of kan dat in 1 keer?
Lieve

Nonique
16 oktober 2006, 11:10
...
Moet je als je overgaat op sensitive voeding dit ook stillaan mengen of kan dat in 1 keer?
Lieve

Niet als je al de RC maxi voor volwassen honden voert, dan kun je zonder problemen de RC Sensible maxi nemen.
Kun je dus direct overschakelen zonder opbouw.

Groetjes,
Monique

lieve
16 oktober 2006, 11:12
Hij is nu een maand op RC Maxi Junior. Dan wel mengen?
:)

Nonique
16 oktober 2006, 11:15
Hij is nu een maand op RC Maxi Junior. Dan wel mengen?
:)

Wij zaten nog maar net op de volwassen brok, toch onze DA gaf ons te verstaan dat overschakelen naar Sensible zonder ploblemen kon ook al at hij nog gemengd Junior met de volwassen brokken.
Wij zijn dus ook direct 'totaal' overgeschakeld en het deed in ieder geval voor Axel wonderen voor wat zijn kaka betreft ;)

lieve
16 oktober 2006, 11:26
Haha, dat zal een opluchting geweest zijn, kan het me helemaal voorstellen.
In ieder geval heel hartelijk bedankt voor jullie snelle reacties.
Zal jullie op de hoogte houden over de resultaten.
Groetjes Lieve en Daicko;)

bella
16 oktober 2006, 11:29
HoiLieve,
Ik heb je pb beantwoord. Ik ben niet zo een ster met een pc dus kijk even of dit is goedgegaan.
groetjes, Bella

Cooper
16 oktober 2006, 11:33
Hoi Lieve
Wij hebben hetzelfde probleem gehad met onze vorige boef. Wij zijn na diverse brokken te hebben geprobeerd overgestapt op Kivo Pet food. Toen was de diaree eindelijk over. Misschien een tip voor je. Heel veel succes. Hopelijk knapt je boeffie gauw weer op.

lieve
16 oktober 2006, 11:38
Ja het probleem is dat wij in België wonen en ik weet niet of die merken hier verkrijgbaar zijn? Bij jullie is er blijkbaar veel meer keuze qua voeding.
Ik kan het hier wel eens navragen.
Ja Bella ik heb je pb ontvangen.
Wij hebben hier allen een gsm wat toch kostelijk wordt niet?

groetjes Lieve en Daicko

Boefbinck
16 oktober 2006, 11:41
Hoi Lieve,

Ook onze Binck had in het begin behoorlijk last van diaree. Bij het minste of geringste waren zijn darmen van slag. Wij gaven ook de Maxi Junior brokken van RC totdat ons in de dierenwinkel werd verteld dat zij toch wel (redelijk vaak in vergelijking met andere merken) meemaken dat sommige honden dit voer (RC in het algemeen dus) niet goed verdragen. Omdat de ontlasting op dat moment toch al niet goed was ben ik toen in één keer overgestapt op de Lam en Rijst versie (large breed) van Eukanuba (normaal kun je beter in fases overstappen maar in dit geval had dat weinig zin omdat zijn darmen toch al van slag waren). Binck was op dat moment ook pas zo'n 5-6 maanden oud dus heb ik het eerste jaar nog gemengd met puppybrokken (ook lam en rijst). Vanaf die tijd gaat het stukken beter. Wel gaat het nog wel eens fout wanneer ik hem bijvoorbeeld te veel voer geef. Ook hierdoor kan diaree veroorzaakt worden. Omdat hij wat aan de magere kant bleef (en meer voer weer diaree veroorzaakte) heb ik hem een tijd lang tussen de middag wat bruine boterhammen als aanvulling gegeven. Verder let ik ook wel op wat voor tussendoortjes ik hem geef (ook lam en rijst-variaties)
Het kan natuurlijk ook te maken hebben met wat hij zoal buiten eet waar jij geen weet van hebt. Dit heeft Binck ook heel lang gedaan, om gek van te worden soms. Voor de zekerheid heb ik daarom ook wat vaker ontwormd het eerste jaar.
Inmiddels (hij is nu ruim 16 maanden en weegt zo'n 40 kg) hebben we het aardig onder controle, je wil niet weten wat voor mooie drollen hij produceert zo af en toe, ware kunstwerken zijn het soms hoor :D :D ;)
Ik hoop dat jullie snel een goede oplossing zullen vinden, heel veel succes in ieder geval.

bella
16 oktober 2006, 11:55
Hoi Lieve,
Geeft niet hoor. We hoeven geen uren te kletsen.
groetjes, Bella

lieve
16 oktober 2006, 12:17
Hoi Boefbinck,

Dit is idd maar al te waar, ik denk dat ik er nog niet half van weet van wat hij buiten allemaal binnenspeelt.
Zo heb ik nu op nog geen 5 minuten al 4 keer takjes, blaadjes, steentjes enz uit zijn mond gehaald.
Vroeger ging hij heel hard lopen als hij mij zag komen maar gelukkig blijft hij nu liggen.
Want wij hebben hier een hele grote tuin en ik kan je verzekeren dat ik meer bekaf was dan hij van achter hem aan te gaan.
Wel een goede manier om in conditie te blijven hé.
De buren hebben hier al wat afgelachen als ze mij zagen lopen achter die stouterik.
Maar eigenlijk is dat wel grappig als je er later aan terug denkt, aan al die streken.
Ik ga straks eens naar die man bij ons in de buurt, dat is een fokker die ook al die voeders van RC heeft.

groetjes

Ebonoss
16 oktober 2006, 12:28
Geeft niet hoor. We hoeven geen uren te kletsen.
groetjes, Bella

Misschien een ideetje

Proberen jullie Skype eens, bellen via computer naar computer kost niets en de kosten van bellen via skype naar een vaste telefoon is praktisch te verwaarlozen.
Alleen bellen via skype naar mobiel is wat duurder...
Maar gezien het feit dat jullie beiden een computer hebben, kunnen jullie elkaar kosteloos en net zo lang of kort bellen als je wilt!!

;) Ik doe dit al een paar jaar en bevalt me prima!! Heb zelfs mijn vaste telefoon de deur uit gedaan en heb alleen een mobieltje met een laag abonement voor als mensen mij niet kunnen skypen, omdat ze Skype niet geinstalleerd hebben en mij toch willen spreken...

Kijk maar eens bij de topic "skype en het bouvierforum", daar staat precies in hoe je dat kunt installeren!

Carin
16 oktober 2006, 12:32
hoi Lieve

ik lees dat je RC voert, en dat is op zich heel goed voer, maar inderdaad je kan net de pech hebben dat je een boefke hebt wat zeer gevoelig is op de darmen. maar gezien zijn leeftijd zou ik niet zomaar overschakelen op ander voer.
wat je wel kan doen is de voedingsdeskundige van Royal Canin bellen of mailen en het probleem uitleggen, zij kunnen je heel goed uitleggen wat er in het voer zit, en wat je zonder problemen te krijgen met het opgroeien van Daiko kan voeren.
het email adres van RC in Belgie is consum@royalcanin.be
er is namelijk een hele goede lijn verkrijgbaar van royal canin die speciaal is voor honden met gevoelige darmen, en er is ook nog een speciale lijn die verkrijgbaar is via de dierenarts, maar via de hulplijn van Royal Canin zelf zullen ze waarschijnlijk ook wel kunnen vertellen waar de verkooppunten van het voer zijn.

succes met Daiko en geef hem maar een dikke knuffel
Carin en de Friemels

Boefbinck
16 oktober 2006, 12:36
Hahaha, ja wat een boeven zijn het hè, en het pak-me-dan-spelletje wordt al leuker natuurlijk :p Wel handig ook, hoef je in ieder geval niet meer naar de sportschool!!!
Nou, ik hoop echt dat jullie darmprobleempje snel wordt opgelost.

Chanel
16 oktober 2006, 15:11
Hallo Lieve,

Ik lees dit topic en mij valt het volgende op:
- het "zou kunnen zijn" dat hij gevoelige darmpjes heeft. Is dat zo, of is het een veronderstelling?

Het zou inderdaad ook zo kunnen zijn dat hij teveel troep heeft gegeten (en daar kan geen enkele darm tegen).

s-Morgens liggen er niet één, niet twee maar DRIE flatsen:confused:.
Vind dat wel een enorme hoeveelheid voor een jong hondje.
Hoeveel maaltijden (en hoeveelheid) geef je hem normaal per dag te eten? Heb je al eens kleinere hoeveelheden per dag uitgeprobeerd (minder belasting voor de darmen)?
(Ik neem aan dat hij ook tijdig ontwormd is?)

Het zou best zo kunnen zijn dat het gevoelige darmen zijn, maar ja........ zo niet, dan helpt ander voer ook niet.

lieve
16 oktober 2006, 19:33
Hallo Chanel,

De DA is er vrijwel zeker van dat hij gevoelige darmpjes heeft.
Ja en het zijn idd grote hopen voor zo'n jonge hond, vinden wij ook.
En nog eens ja, hij eet zo'n troep buiten op dat het niet anders kan dan diarree geven. Maar alles waar hij aan kon is nu met draad afgespannen, zodat hij er niet meer bij kan.
We geven hem 3x daags 120gr Maxi Jr van RC.
De DA had vorige keer al laten horen dat het misschien toch beter is van over te stappen op dieet voeding als hij het nog eens zou hebben.
Ze zei ook dat dat zou beteren wanneer hij eenmaal op volwassen voer zit, maar dat is nog zeker 7 maanden en zolang van die drollen opkuisen zie ik echt niet zitten.
Ze raadde ook af om nu al op volwassen voer over te schakelen omdat in de Jr allerlei dingen in zitten die een jonge hond nodige heeft.
En daar kan ik volledig in komen.
Voor hem is het niet fijn die diarree en voor ons ook niet, dus ik hoop dat het met voeding, of misschien met 4x daags voeren opgelost is.
Maar wat wanneer we weer overschakelen op 3x daags? Ik weet het echt niet meer.
Ik vind het erg voor hem alhoewel hij niet ziek lijkt ofzo.
Maar er is echt geen gemak aan, je moet hem weer voortdurend in de gaten houden.
Maar het zal wel ooit in orde komen zeker.?:)
Groetjes Lieve en Daicko

lieve
16 oktober 2006, 19:37
Nog even iets vergeten over het ontwormen,
hij is altijd op tijd ontwormd geweest en moet nu de volgende keer op 6 maand opnieuw.
Maar zoals ik al zei is zijn stoelgang 3x onderzocht op wormpjes (parasieten), bloed en vertering. Alles was ok behalve het laatse tekende heel lichtjes aan. De moeite niet zei de DA.
Blijkt misschien toch niet waar?

:) Lieve en Daicko

Chanel
16 oktober 2006, 19:50
Hallo Lieve,

RC is goed voer. Normaal poept een hond naar het aantal maaltijden per dag. Dus je geeft 4x; poept 4 x per dag (wel kleinere hoopjes). Volwassen honden geef je 2x, dus normaliter 2x per dag. Wanneer een hond werkelijk darmproblemen heeft, zoals je schrijft, en dit zeker is, is het natuurlijk een ander probleem. Ik heb hier de jonge pups vanaf dat ze afgespeend waren Prins Super gegeven. Dit is een voer dat ook voor volwassen honden goed is. RC en Prins zijn op dit moment de enige diervoeders die geen specifieke puppybrok (behalve dat ze kleiner zijn) meer op de markt brengt. Het schijnt zo te zijn dat er een overdaad aan voedingsstoffen in deze specifieke brokken zit die juist weer niet goed is. Mijn ervaring is om, wanneer een jonge hond dunne ontlasting heeft hem een bepaalde tijd te laten vasten en alleen water te laten drinken. Maar dat traject zullen jullie wel gehad hebben. En vervolgens te beginnen met hele kleine hoeveelheden die je over een dag verdeeld (dit geeft het minst belasting voor de darmen).
Ik ben natuurlijk geen dierenarts en weet de hoeveelheden ontlasting niet maar ik blijf die drie hopen in één keer vreemd vinden. Diarree is meestal een bepaalde hoeveelheid, snap je? (Sorry voor het rare praatje).

lieve
18 oktober 2006, 18:24
Hallo,

effe laten weten dat we gisteren zijn overgeschakeld op lam&rijst voeding en zijn ontlasting was dadelijk normaal. Zijn wij hier blij, en als we dat nu altijd moeten geven, geen probleem. Liever dat dan die platte drollen :D :D
In ieder geval allemaal hartelijk dank voor jullie goede raad!
Groetjes Lieve & Daicko;)

Boefbinck
18 oktober 2006, 21:10
Hoi Lieve en Daicko,

Goh, dat zou toch geweldig zijn wanneer jullie probleem zo eenvoudig opgelost zou zijn!!! (alweer iemand erbij die lyrisch kan worden van een mooie boevendrol :D )
Ik duim voor jullie dat het vanaf nu beter zal gaan.
Geef Daicko (die zal ook wel opgelucht zijn) ook maar een hele dikke boevenknuffel van ons.

nic
18 oktober 2006, 21:40
Ik hoop hier mede, dat het probleem hiermee is opgelost!!! ;)

veyron
19 oktober 2006, 09:49
Hoi Lieve

ben blij voor jullie dat het beertje terug normale drollen maakt!
ik vroeg me af waar jullie ergens wonen in België.
wij wonen nl ook vlak bij de nl grens.

groetjes
Birte & Veyron:cool: :cool:

lieve
19 oktober 2006, 12:02
hallo Veyron,

wij wonen in Heusden-Zolder, zal je wel kennen denk ik.
Ja het is een hele opluchting voor ons en ook voor Daicko.
Hij is opeens veel rustiger, zou dat kunnen?
Ik bedoel maar, eerst was die zo nerveus en nu is die echt zo rustig.
Slaapt nu ook beter, ik dacht dat het eerst mijn verbeelding was maar iedereen zegt het hier dus denk ik wel dat het zo is.
Ik denk ook dat hij er dan toch wel veel last van gehad heeft al liet hij dat niet merken.
Groetjes Lieve & Daicko :)

Nonique
19 oktober 2006, 13:01
Joh geweldig dat het hem zo eenvoudig beter gaat.
En ook wij altijd weer happy met een mooie 'drol' :D

tis toch wat :p

dutchnode
2 november 2006, 14:20
Ik zal even kort samenvatten wat er tot nu toe is gebeurd.
Onze Daicko is sinds vrijdag 5 maanden oud, heel veel energie zoals de meeste boefjes denk ik, maar heel lief.
Toen wij hem naar ons gehaald hebben op 7 weken, ging het de eerste week dat hij bij ons was goed.
Daarna begon het, diarree!
Eerst dachten we dat het kwam door de hitte, maar toen was er slijm in de ontlasting en zijn we dadelijk naar de DA geweest.
Stoelgang 3x laten onderzoeken, dieetvoeding en pillekes gehad en het was weer in orde.
Enkele dagen later begon het weer opnieuw, eerst nog zowat gevormd, na een tijdje weer zeer plat met slijm. In deze tijd had hij wel enorm veel hazelnoten gegeten. Wij hebben een hazelnotenstruik en hadden al de noten eraf geschud omdat wij dachten dat het wel eens van dat zou kunnen zijn. Dus alles eraf en weg gedaan maar nog vond hij noten! :confused:
Nu hebben we overal draad gespannen waar hij voorlopig niet mag komen, uit voorzorg, omdat hij alles, maar ook alles opeet, takken bledaren bloemen klimop ....
Dus weer naar de DA geweest, weer pillekes en weer was het goed.
Ze had al eens aangegeven dat hij gevoelige darmen zou kunnen hebben.
Nu zijn die pillekes van vorige donderdag op en vandaag is het weer zover.
Weer dunne ontlasting, licht gevormd. Maar nu heeft hij niks kunnen stofzuigen buiten.
Hij krijgt Maxi Junior van Royal Canin, toch een heel goed voer dacht ik.
Ik weet echt niet goed wat te doen, plezant is het niet als je 's morgens opstaat en er liggen 3 grote koeievlaaien te kijken! :rolleyes:
Hij was al een hele tijd zindelijk maar nu met die diarree kan hij dat natuurlijk niet ophouden.
Wie kan ons alsjeblief helpen??

Groetjes Lieve en Daicko

Hallo!
Misschien is deze reactie inmiddels al mosterd na de maaltijd.
Ik heb dergelijke verschijnselen gehad bij mijn honden toen ze nog pup
waren. Ik heb gemerkt dat antiworm kuren soms heel agressief werken.
Ze tasten nl. de buik/darm wand aan om op deze wijze de hechting van
de wurm los te werken. gevolg: diarree en ook veel slijm in de poep..
Toen de kuur voorbij was, werd ook de poep weer normaal.