Volledige versie bekijken : gewicht?
caaroolaa
22 oktober 2006, 17:13
hallo ik heb even een vraagje .
hoe zwaar mag een bouvierteef van 8 1/2 maand oud en met een schofthoogte van 59 cm zijn?
ik hoop op een reactie van jullie.
groetjes carola
Ebonoss
22 oktober 2006, 17:40
Hoi Caroolaa,
Kijk ff op de topic afgevallen en op de topic groeirapport van Xena van Assenrade van Johnny, dan heb je wat vergelijkingsmateriaal.
;) De schofthoogte van 59 cm lijkt me heel normaal voor een hondje van die leeftijd!
harley
22 oktober 2006, 20:45
Ik vind het nogal link , om een groeirapport van een andere boef als voorbeeld te nemen , er spelen zo veel factoren mee bij het bepalen van een gewicht ,
Wat voor type bouvier is het , is het een slanke hond , of een hele hoge boef met een licht bot , of juist een hond met een zwaar bottengestel , is het een lange boef of een korte. Is het een active hond , of een rustige hond , wordt er mee gewerkt of niet , krijg hij dagelijks veel of weinig beweging ??????????
Een voorbeeld , wij hebben een reutje van 8 Maanden lopen , een korte compacte reu , maar hij weegd 55 kg , en bezit geen gram vet , uitsluitend spieren en een zeer zwaar botte gestel.
Kijk men dan naar de raspunten die in sommige bouvierboeken staan , dan is daar zelfs ook nog een groot verschil in wat zij als gewicht opgeven.
Ik adviseer altijd het volgende,
Je mag bij een boef niet duidelijk zijn ruggewerffels voelen , en als je aan de flanken voelt moet je de ribben kunnen voelen , maar je mag je vingers niet tussen de ribben kunnen leggen , want dan is hij te mager.
nic
22 oktober 2006, 20:49
Ik ben blij dat je dat zegt Harley!
Geen hond is hetzelfde, wat dat aangaat net zoals bij mensen :D
Ebonoss
23 oktober 2006, 12:44
;) Ho mensen, ik zei vergelijkingsmateriaal en niet voorbeeldmateriaal!
Ik neem aan dat niemand zo dom is om de eerste de beste hond uit een lijstje te kiezen en zijn eigen hond daaraan af te meten, toch?
:) Ik heb extra de topic afgevallen aangeraden omdat daar diverse gewichten schofthoogtes en leeftijden vermeld stonden!
Ik vond het destijds, toen ik die vraag bij mij speelde, heel interressant om nou eens te horen hoe groot, zwaar en hoog andere boefs waren, ik heb nooit de bedoeling gehad dat één van die honden een voorbeeldmodel voor mijn hond moest zijn.