Volledige versie bekijken : Artrose
mokie
26 oktober 2002, 09:04
Ik heb bij mijn vorige boef de tabletten van Atrosan van A.Vogel gebruikt tegen artrose.
Het zijn tabletten die je kunt kopen bij de drogist in verpakkingen van 80 of 200 stuks.
Het is een homeopatisch middel en heeft geen bijwerkingen voor je boef.
Ik deed elke avond 3 tabletten door het eten heen.
Het beste kun je ze klein maken door de tabletten tussen een theelepeltje fijn te drukken.
Als mijn boef moeilijk kon opstaan wreef ik de pijnlijke plekken van de gewrichten in met Symphosan ook van Vogel.
Het zijn druppels die je in moet wrijven op de huid.
Ook de druppels zijn verkrijgbaar bij de drogist.
John
27 februari 2005, 20:04
Artrose is een aandoening van het gewricht waarbij het gewrichtskraakbeen degeneratie vertoont en waarbij er nieuwvorming van bot optreedt aan de gewrichtsranden. De aandoening komt bij vele diersoorten voor en door opgravingen is aangetoond dat zelfs dieren uit het tijdperk van de dinosauriërs al last konden hebben van artrose. Artrose is vrijwel nooit een op zichzelf staande aandoening maar een gevolg van een verstoring van de normale situatie van het gewricht. Enkele voorbeelden van mogelijke oorzaken zijn: bacteriële infectie, instabiliteit, trauma, slijtage door ouderdom, standsafwijking en reuma. Klinisch manifesteert artrose zich als een pijnlijkheid of een stijfheid van het betroffen gewricht. Frequent zien we artrose in de ledematen maar ook de wervelkolom of bijvoorbeeld het kaakgewricht kunnen door artrose getroffen worden. Bij klinisch onderzoek kan een waarschijnlijkheidsdiagnose gesteld worden waarna met behulp van röntgenfoto’s de definitieve diagnose gesteld kan worden en wordt ook een indruk verkregen over de ernst en uitgebreidheid van de artrose. Behandeling van artrose zal er op gericht zijn om de ontwikkeling ervan zoveel mogelijk af te remmen en daarnaast de leefomstandigheden van het dier te optimaliseren in relatie tot de aandoening. In de praktijk komt het neer op strikte controle van het lichaamsgewicht, gerichte beweging en training, bescherming tegen koude en vocht en medicatie. Voor de medicatie is een uitgebreide keuze aanwezig en zal individueel bepaald moeten worden bij welke therapie de hond het meeste baat heeft. In en aantal gevallen is de oorzaak van de artrose met chirurgie aan te pakken zoals bijvoorbeeld bij een ruptuur van de voorste kruisband in de knie. Door de knie chirurgisch te stabiliseren wordt de ontwikkeling van artrose sterk afgeremd of zelfs gestopt. In die gevallen warbij de artrose dermate ernstig is dat de gewrichtsfunctie verloren is en dat de pijn voor het dier niet meer te bestrijden is kan er voor gekozen worden om het gewricht in een bepaalde stand te fixeren (artrodese) waardoor de pijn na de revalidatie vrijwel verdwenen is. Vele gevallen van artrose worden te laat aangeboden voor behandeling, het verdient dan ook zeker aanbeveling om honden met bewegingsstoornissen of pijnuitingen tijdig voor behandeling aan te bieden.
Henk&Boyke
10 november 2005, 20:09
Beste leden,
Ik heb net het stuk gelezen over artrose, onze Boef, heeft de laaste tijd
toch moeite om op te staan en als hij loopt zie je de stijfheid. Hij slikt al
een jaar een homopatisch middel voor zijn botten, voorgeschreven door onze belgische veearts. Vorig jaar is er ook een verslechtering gecontanteerd van zijn hartspier. Medicijnen voorgeschreven en het is onvoorstelbaar hoe mijn maatje is opgeknapt. Met tijden gedraagt Boy zich als een jonge hond.
Zijn leeftijd is echter 12.5 jaar, schijnt al zeer oud te zijn voor een Bouvier de Flandre. Omdat het verder heeeeeeeel goed gaat met mijn vriend zou ik graag een advies hebben mbt zijn "moeilijk op staan". Ik heb eens iets gelezen dat ze een hond op een trilplaat lieten staan. Als dit helpt zou ik dit graag eens horen. Morgen ga ik in iedergeval symphosan halen van dokter Vogel. Een massage krijgt Boyke al elke dag, en als je iets te laat bent dan komt ie je wel herinneren dat het massage tijd is.
Ik hoop op een goed advies, wat mijn maatje is ons alles en ondanks zijn leeftijd willen we hem voor geen goud missen, het is per slot ons kind
Bedankt en groeten
Henk Cathy & Boyke
bella
10 november 2005, 20:35
Hoi,
over de trilplaat heb ik goede verhalen gehoord maar doe het eventueel wel in overleg met de dierenarts want het is bekend dat de trillingen door het hele lijf gaan en we weten dus niet of dit effect heeft op de hartspier.
groetjes,Bella
Ruben en Loes
10 november 2005, 22:04
Onze Igor van 13 jaar en 8 maanden oud heeft ook een erge hartspierafwijking en artrose..... 2 jaar geleden zijn we door onze dierenarts doorverwezen naar de Utrecht en heeft daar medicijnen voor zijn hart gekregen 1 pilletje vasotop 5 mg en 2 dioxine tabletjes per dag en afgelopen juli was zijn hartspier zelf van een waarde van 14 naar 28 gegaan....voor zijn artrose hebben wij Arthrilone voorgeschreven gekregen en af en toe omdat zijn achterhand zwak wordt laten wij hem een anabole injectie geven.... al met al gaat het nu aardig goed met hem oke hij kan geen kilometers meer lopen maar wel elke dag zijn blokkie om wat hij trouwens nog met plezier doet....omdat wij verhuist zijn hebben we een andere dierenarts.... en toen die hem zag zei hij ...joh die heeft nog veel lol in zijn leventje en hij kijkt nog zo schrander..... en ja dat is waar.... met alles wat hij mankeert is onze Igor een echte doorzetter.....laten we hopen dat we nog een tijdje van hem mogen genieten......heel veel succes met je boeffie en ik hoop dat het opstaan voor hem beterder mag gaan worden....dikke knuffel voor je lieve ouwe boeffie.....groetjes Loes
djara
11 november 2005, 11:47
Hallo
Mijn boef van 2 jaar heeft al sinds ze puppy is last van artrose. Ze krijgt hiervoor Metacam en ze heeft een operatie aan haar ene heup gehad.
Mijn vraag is: wat doet het medicijn Atrosan? Er zijn zoveel suplementen op de markt voor het verbeteren van kraakbeen, ik kan er niet meer wijs uit worden. Natuurlijk wil ik het beste voor mijn boef, maar wat is het beste? Een aantal suplementen heb ik al uitgeprobeerd, maar ik zie niet echt verandering (alleen in mijn portemonee). Kan iemand mij iets meer vertellen over dit middel?
Groetjes Renske
bella
11 november 2005, 12:26
Hoi Renske,
Op zich weet ik niets van het onderwerp maar wel dat metacam een pijnstiller is. Een vrij sterke zelfs. Het doet dus niets aan de kwaal op zich.
groetjes,Bella
Hitaca
11 november 2005, 17:05
Inderdaad is Metacam een pijnstiller, maar het is ook ontstekingswerend. Je kan het een beetje vergelijken met Mobic voor humaan gebruik. Een nadeel van Metacam is dat het zwaar en belastend is voor de maag, dus goed NA het eten geven.
Hitaca
djara
11 november 2005, 20:28
Mijn vraag is wat het middel Atrosan is.
Metacam heb ik in suspensie-vorm en moet over het eten heen gespoten worden. Dus ze krijgt dit niet na het eten, maar tijdens het eten
Ruben en Loes
11 november 2005, 21:29
http://www.andersbeterworden.nl/bibliotheek/inhoud/Artritis.htm
Misschien heb je er wat aan... atrosan staat een beetje in de midden ...groetjes Loes
patricia
28 november 2005, 21:55
ik gebruik voor mijn oudste bouvier sinds een jaar glucosamine en ik moet zeggen dat ze een stuk minder stijf loopt,kijk anders even op www.glucosamine.com het is een middel voor mensen maar werkt dus ook voor honden,je kunt het ook gewoon bij de drogist kopen.
groetjes patries