Volledige versie bekijken : begin met voeding
Hallo ik heb een vraagje.
Onze pupy hebben wij zondag opgehaald.Ze zit nu nog (6weken oud) aan de brinta met brokkenze krijgt twee keer per dag brinta en de pup brokken staan er continu bij.Wanneer kan ik met die brinta stoppen en mag ik er wel mee stoppen.Verder heb ik ook nog een vraagje wanneer mag ik beginnen met hondenkoekjes?(het zijn hele kleintjes).Hoop op een goed antwoordt.
Groetjes Miep
Hallo Miep.
een ding moet me even van het hart. het is wel heel erg jong hoor dat je je puppy al met 6 weken oud in huis hebt, zelfs volgens de regels van de Raad van beheer en andere instanties (wettelijk) mogen pups niet voor de 7 weken van de moeder gescheiden worden.
maar dan even de voeding.
een pup van 6 weken hoort nog minimaal 4 a 5 keer gevoerd te worden per dag.
dat kunnen (geweekte) brokjes zijn, of vleesvoeding.
bij ons krijgen de pups met 6 weken al lang geen pap meer.
als je pup 3 maanden oud is kan hij over naar 3 keer per dag voer en met 6 maanden over naar 2 keer per dag voer.
met koekjes kun je af en toe al beginnen, niet te vaak, maar om de tandjes te stimuleren kun je hem wel een paar keer per dag een koekje geven, maar blijf er wel bij zodat het niet in zijn keel kan schieten.
heel veel succes met je puppy.
en als je vragen hebt gewoon stellen hoor, want stomme vragen bestaan niet.
groetjes Carin
Hoi Miep gefeliciteerd met je nieuwe pup( Ras?? )
Wij hadden onze boef pas met 8weken ,en die at toen kleine puppybrokjes van royal canin.
En dat inderdaad wel 3 a4 keer op een dag telkens een beetje.
Ik denk met een pup van 6 weken dat die nog meer kleinere beetjes eten moet geven, ze zijn nog zo klein en slapen nog best veel. Verwen en geef hem of haar maar heel veel warmte,want ook ik vind dat ie een beetje te vroeg van zijn mama af is. Maar toch alle succes toegewenst.
,
the champ
25 mei 2004, 17:24
halo miep,
van harte met je nieuwe aan winst
wat je je hond ok af en toe kunt geven zijn kauwstaafjes daar kunnen ze ook goed hun tandjes mee stimuleren en dan blijven ze vaak ook al van je eigen spullen af geef hem ook wat leuk speelgoed dan vermaakt de pup zich wel
geniet ervan en maak wat leuke foto`s ze zijn zo groot!!!
groetjes the champ
hoi
hier iets op jullie reactie
het is een blonde bouvier des flandres
moet je de brokjes weken met water of melk
en bedankt voor jullie reactie
hoe plaats je een foto leuk voor jullie om te zien hoe ze eruit ziet
groetjes miep
Hoi Miep.
hoe je een foto hierinzet zou ik je even niet durven zeggen maar ik weet zeker dat er een aantal mensen achter de computer zitten die je dat haarfijn uit kunnen leggen.
qua voer kan ik je wel helpen.
de brokjes kun je weken met water, liever niet met melk want daar kan ze van aan de diaree gaan.
maar geef haar de brokjes verdeeld over minimaal 4 x per dag in afgepaste hoeveelheden. nu kan ik je niet helemaal vertellen hoeveel ze per keer mag hebben omdat de hoeveelheid per merk brokken kan varieren.
dus zet je meisje even op de weegschaal kijk hoeveel ze nu weegt en kijk dan op de zijkant van de verpakking van de brokjes kijk dan wel naar de hoeveelheid voor dat gewicht, en wat daar staat is de hoeveelheid per dag.
vanaf dat je pup 6 weken is kun je haar dus ook beloningskoekjes gaan geven, en je kan haar zelfs al op kauwstaafjes laten kauwen of een stukje bullepees. ( alles natuurlijk wel met mate)
een kleine richtlijn ze mag ongeveer een kilo per week gaan groeien.
groetjes en heel veel liefde geluk en gezondheid gewenst met je puppekind.
Carin.
wg veck
25 mei 2004, 20:08
hoi miep een vraagje waar komt jou blonde boef vandaan
Ze komt uit oud gastel?Hoezo als ik vragen mag.En bedankt Carin voor je reactie.Maar op de zak van brokken staat niks op van hoeveel ze mag hebben(deze komt van de fokker af.En was eigelijk teblij om tevragen hoeveel ze mag hebben. Groetje Miep
Hoi Miep,
Ik heb het hier even voor je nagekeken, en de pups krijgen hier 70-75 gram brokjes per x dat ze gevoerd worden, probeer dat eerst maar eens en als je ziet dat ze alles in 1x achterelkaar opeet kun je er nog wat bijdoen, laat ze staan dan ietsjes minder geven. Wij geven hier zelf voor de laatste avondvoeding een vleesmaaltijd van Rodi Compleet, daar eten ze hun buikje echt helemaal rond van en dan slapen ze als een marmot. van de vleesvoeding geven we wel wat meer omdat daar vrij veel vocht in zit, je kan ook bijvoorbeeld een kwart van een "hamburgertje" van rodie doen met brokjes.
en houd er rekening mee dat een pup héé'l snel gaat groeien dus dat je de hoeveelheid voer continue in de gaten moet houden.
een puppie mag best mollig aanvoelen, maar moet beslist niet moddervet zijn.
groetjes en succes met je puppekind.
Carin.
Hoi Miep,
Gefeliciteerd met je boeffie !!
Ik gaf mijn pups toen ze klein waren ook een gedeelte van een schijf pens van Rodi door het voer. Maar ik weekte het voer niet, maar dat zal wel komen doordat ze vanaf 8 weken pas bij ons waren.
Als je een foto wilt plaatsten kun je dat bij de bouviergallerijen doen. Daar staat precies omschreven wat je moet doen en hoe het in zn werk gaat.
Ik ben wel benieuwd hoe ze eruit ziet
Hoi Miep
Het bericht is al wat ouder maar ik lees het nu pas.
Mijn fokker gaf alleen maar brokjes en geen brinta.
Brokjes waren volgens haar compleet en daar hoort in deze moderne tijd geen brinta meer bij.
Een foto plaatsen op dit forum staat beschreven op http://www.bouvierkaarten.net/cgi-bin/cutecast/cutecast.pl?session=6Hty5axOYZugcnjfFGrLXLLyay&forum=19&thread=161
Ook van mij nog veel geluk met je puppekind
corry van veen
16 juli 2004, 17:36
Hallo
Mijn Quinto heeft heel snel last van jeuk als hij maar wat van pens eet loopt hij de hele dag te krabben. Nu vraag ik mij af als ik Rodi vlees geef zou hij dan ook last hebben. Ik durf het niet meer te proberen ik vind het zo zielig als hij jeuk heeft. Maar het is een verschrikkelijke lekkerbek dus ik gun het hem zo.
Vlooien heeft hij niet want hij word behandeld met front-line dat gebruik ik al jaren en dat werkt goed.
Het is wel heerlijk deze site dat je al je problemen kwijt kan, en dat er zoveel mensen reageren die er zoveel van weten.
corry
voor zijn voeding is quinto volledig afhankelijk van jou. dat geeft jou meteen ook de verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat dit in de beste omstandigheden gebeurt ! jij bepaalt immers wat quinto in zijn voederbak vindt en daarmee beslis jij in belangrijke mate over het leven en de gezondheid van quinto.
in tegenstelling tot een kat is quinto géén - of toch niet uitsluitend - carnivoor ! quinto stamt af van de wolf ; hij is dus een aaseter. dat betekent dat quinto in natuurlijke omstandigheden letterlijk alles van zijn prooidier zou opeten. en indien quinto in de hiërarchie een hoge plaats zou weten te veroveren dan zou hij recht hebben op het voor hem meest voedzame‘stukje lekkers’ : ingewanden met halfverteerde plantenresten. maar in de natuur zou quinto desnoods ook bessen en vruchten uit struiken halen om ze met smaak te verorberen !
een ernstige misvatting dus te denken dat een hond uitsluitend vlees eet. erger, een hond die alleen vlees eet, krijgt af te rekenen met ernstige ziekteverschijnselen zoals …. jeuk en het bijbehorende krabben …
geef quinto dus een uitgebalanceerde voeding !
voor honden met een bepaalde allergie (huidaandoening, …) is er in de handel aangepaste voeding verkrijgbaar. vraag je dierenarts om raad.
denk er ook aan dat de meest courante merken van dierenvoeding (de merken die je in de grote ketens vindt, zoals o.a. eukanuba geproduceerd door iams) NIET DIERENPROEFVRIJ ZIJN (zie ook de reacties op ‘boycot eukanuba’ op dit forum) !
in nederland (en belgië) zijn enkel yarrah en duck DIERENPROEFVRIJ ! (zie voor meer informatie over duck ook het artikel van ‘chris’ als reactie op ‘je wil gewoon de beste voeding’ en zie ook op www.ducknatuurvoeding.com ; duck heeft trouwens aangepaste (dieet)voeding).
veel succes.
lars.
corry van veen
17 juli 2004, 07:11
Hoi Lars
Hartelijk bedankt voor je reactie. Ik ben gelijk gaan kijken op de site van Duck en ik ga het daar bestellen weet ik zeker dat ik een goede voeding heb voor mijn honden en dat het dierproefvrij is, want dat vind ik wel heel belangrijk.
Groetjes Corry en een poot van Quinto en de andere honden.
Hallo Miep.
Van mij ook de felicitatie voor je nieuwe pup.
Ik ben heel benieuwd hoe ze eruit ziet.
Kunnen we nog een fotootje van haar verwachten?