PDA

Volledige versie bekijken : wel of niet opereren

Piet van der Hoven
27 november 2006, 21:08
Beste mensen.
Wij Piet en Lon hebben een kruising bouvier-labrador teefje (Sas)
Wij weten niet of wij hier deze vraag mogen stellen maar zijn op zoek naar een antwoord voor onze vraag.
Bij Sas zijn knobbels aanwezig bij haar tepels die de dierenarts wil verwijderen.
Sas is bijna 11 jaar oud en wij weten niet of het dan verstandig is om haar nog te laten opereren.
Zouden jullie het advies van de dierenarts opvolgen?
Sas is toch op leeftijd vinden wij om nog een operatie te ondergaan.

Chanel
27 november 2006, 21:51
Hallo Piet,

Moeilijk een beslissing voor een ander te nemen.
Onze Max is over een paar weken ook 11 jaar en heeft regelmatig last van een "bult(je)". Was ongerust en er ook mee naar de dierenarts geweest (dierenkliniek met diverse artsen). Zij deelde mij mede dat het of goedaardig of kwaadaardig kon zijn (daar was ik natuurlijk zelf ook wel achter). Zij legden mij uit: "als we het weghalen en onderzoeken en het is goedaardig, is er niets aan de hand, halen we het weg en het is kwaadaardig kunnen we helaas niets meer doen". Conclusie: heeft het zin? Wat houdt de betreffende operatie in? Hoe is het vervolgens gesteld met de levensverwachting? Wat is de afweging m.b.t. pijn?
Ik vind het heel persoonlijk en denk ook dat je deze keuze alleen zelf kunt maken. Tenslotte is het jouw hond, waar je het beste mee voor hebt en die niet mag lijden.

Wens je veel wijsheid en sterkte!!!

Lyts Boefke
27 november 2006, 23:45
Beste Piet en Lon,

Jullie vraag roept nogal wat herinneringen op.
Onze Sas (Sacha, een prachtige cocker spaniel) had op 9-jarige leeftijd ook bultjes bij haar tepels.
Ondanks dat ze af en toe epileptische aanvallen had en al 3 jaar blind was vonden we haar zeer de moeite waard om de gok van de operatie te wagen.
We hoopten haar daardoor nog vele fijne jaren te mogen houden. Het heeft niet zo mogen zijn. Slechts 3 weken na de operatie kreeg ze een nare open plek, waarschijnlijk een doorgebroken tumor en hartfalen.
Op zo'n moment vraag je je af waarom je haar in hemelsnaam hebt laten opereren...........

Maar op dat moment leek het ons de juiste keus en daarom hebben we geen spijt van die beslissing, het had net zo goed een succes-story kunnen zijn.
Kortom: welke keus je ook maakt, het is jouw keus met de beste bedoelingen,
ik wens jullie heel veel sterkte.

Groetjes Jantina en de meiden.

angel1998
28 november 2006, 09:04
beste piet en lon

Onze Angel had ook knobbels bult bij de tepels ,melkklier tumoren.Zij is met succes geopereerd dit jaar.Angel is 9 jaar.Heb je al rontgen en of echo laten maken en bloed laten prikken?Daar kunnen ze nl heel veel uithalen.Ik wens je heel veel sterkte met welke beslissing je ook neemt voor jouw schat.

groetjes Esthy poot van Angel

Chanel
28 november 2006, 17:06
Beste Piet en Lon,

Jullie vraag roept nogal wat herinneringen op.
Onze Sas (Sacha, een prachtige cocker spaniel) had op 9-jarige leeftijd ook bultjes bij haar tepels.
Ondanks dat ze af en toe epileptische aanvallen had en al 3 jaar blind was vonden we haar zeer de moeite waard om de gok van de operatie te wagen.
We hoopten haar daardoor nog vele fijne jaren te mogen houden. Het heeft niet zo mogen zijn. Slechts 3 weken na de operatie kreeg ze een nare open plek, waarschijnlijk een doorgebroken tumor en hartfalen.
Op zo'n moment vraag je je af waarom je haar in hemelsnaam hebt laten opereren...........

Maar op dat moment leek het ons de juiste keus en daarom hebben we geen spijt van die beslissing, het had net zo goed een succes-story kunnen zijn.
Kortom: welke keus je ook maakt, het is jouw keus met de beste bedoelingen,
ik wens jullie heel veel sterkte.

Groetjes Jantina en de meiden.

Dat is precies wat ik bedoel. Het is zó persoonlijk. Wanneer jullie niet besloten hadden tot die operatie, hadden jullie misschien spijt gehad; want stel je voor.......... etc. Nu weten jullie dat jullie er alles aan gedaan hebben om haar te redden. En voor hetzelfde geld was het wel een "succes-story" geworden. Het is een hels dilemma.

Piet van der Hoven
29 november 2006, 20:58
Wij willen jullie bedanken voor het advies voor onze Sas.
Wij weten nog niet wat te doen met Sas.
Ze is voor haar leeftijd best fit en wij zijn als de dood dat een operatie haar fataal kan worden.
Wij houden zoveel van haar dat wij onszelf nooit kunnen vergeven als het mis gaat.
Jullie begrijpen vast wel wat wij bedoelen en daarom weten wij het echt niet meer.

inko2000
30 november 2006, 01:10
Ik wil jullie toch heel veel sterkte nemen, met wat voor beslissing jullie ook komen te staan. Wij hebben meestal reuen gehad, dus dat hebben we nooit meegemaakt. Ik ken wel een geval van het hondje van mijn schoondochter haar ouders. Die werd aangeraden niet te opereren. Ze zou dan nog een half jaar langer kunnen leven. Ze leeft nu al anderhalf jaar zo en nog is er niks te merken, maar ja, dat was dat hondje, dus ik kan en mag geen vergelijking met die van jullie maken uiteraard, maar wilde het toch even vermelden.

Piet van der Hoven
5 december 2006, 18:28
Beste mensen.
Het gaat niet goed met de knobbels van Sas.
Ze worden steeds groter en dat baart mij en Lon zorgen.
Morgen hebben we een afspraak gemaakt met onze dierenarts want we vreesen dat een operatie niet meer is uit te stellen.
Het lood staat in onze schoenen en we zijn op van de zenuwen.

Ary en Jolanda
5 december 2006, 19:10
Beste Piet en Lon
Heel veel sterkte met jullie kameraadje.
Het is altijd moeilijk om te weten of je de goede beslissing hebt genomen.
Als je maar voor ogen houd dat wat je doet recht uit je hard komt.
Succes morgen Ary Jolanda en het Beesteboeltje

Chanel
5 december 2006, 20:42
Hallo Lon en Piet,

Heel veel sterkte morgen! We voelen met jullie mee en zullen duimen!

kenter
5 december 2006, 21:32
Ook van ons heel veel sterkte gewenst en laat snel weten hoe het gaat met jullie kanjer !!! Knuffelsssssss xx

jumbojet
6 december 2006, 08:54
heel veel succes en sterkte toegewenst!

Ebonoss
6 december 2006, 09:14
Ook van ons heel veel strekte toegewenst!!!

loes
6 december 2006, 09:30
ook van ons veel sterkte gewenst,

lars
6 december 2006, 10:02
Ook vanuit groningen heel veel sterkte gewenst.
En uit de verhalen te lezen zullen jullie datgene doen wat het beste voor jullie topper is.

HenkN
6 december 2006, 12:41
Ook van ons veel sterkte en laat even horen wat de DA heeft gezegd of gedaan.

Groetjes en sterkte

Agnes, Henk en Roi

inko2000
6 december 2006, 20:15
Ook van ons HEEL VEEL STERKTE gewenst. Wij denken aan jullie.

En we wachten af, wat de dierenarts samen met jullie heeft beslist.

vera
6 december 2006, 22:49
Beste mensen.
Het gaat niet goed met de knobbels van Sas.
Ze worden steeds groter en dat baart mij en Lon zorgen.
Morgen hebben we een afspraak gemaakt met onze dierenarts want we vreesen dat een operatie niet meer is uit te stellen.
Het lood staat in onze schoenen en we zijn op van de zenuwen.

Ook heel veel sterkte van ons en hopen dat het meevalt

Jolinda
8 december 2006, 13:14
Heel veel sterkte er mee!
weten jullie al iets meer?

groetjes, Jolinda
Pootje Xantoz