PDA

Volledige versie bekijken : Pens koken?

Penny
13 februari 2003, 20:23
Op de cursus bij ons werd verteld dat je diepvriesvlees moet koken.
Ik heb dat nog nooit gedaan en laat het vlees ontdooien op kamertemparatuur.
Daarna meng ik het met droogvoer en geef het aan mijn bouvier.
Ik vraag mij af waarom je het vlees eerst zou moeten koken.

Willem
14 februari 2003, 20:22
Koken hoeft niet meer bij vlees wat je verpakt koopt.
Wel als je losse stukken koopt bij de slager(lappen pens).

Halma
19 mei 2004, 21:07
Sommige dierenwinkels verkopen vuile pens.
Dit is ook diepgevroren maar moet wel gekookt worden voor je het geeft.
Vuile pens kan bacterieen hebben die diaree veroorzaken.

chris
20 mei 2004, 02:19
Van oorsprong geplaatst door Willem

Koken hoeft niet meer bij vlees wat je verpakt koopt.
Wel als je losse stukken koopt bij de slager(lappen pens).

Als het een uitgebalanceerde diepgevroren voeding is moet je dit enkel ondooien.Want de vetten in de voeding dienen om de eiwitten en de koolhydraten te verdelen naar de organen en de spieren.Wanneer je de vetten verwarmt (koken van de voeding),wordt de functie van de vetten tenietgedaan.
Als je meer wil weten stuur me dan een pm want dit is wel een zeer uitgebreid en delicaat onderwerp(ik wil niemand voor het hoofd stoten)

edwin44
29 oktober 2004, 20:48
als je groene pens van rodi uit de diepvries haalt, dan doe ik 2 plakken
( een voor elke hond) in een bakje met water, 4 minuten op 700 graden
(1 plakje pens 2 min) en en een kwartier of zo af laten koelen.

dan is het helemaal zacht geworden, nog wel warm, dus doe ik nog een kwakje
melk overheen en de honden vreten het gewoon helemaal op

ideaal voor de lunch dus ( voor de hond !!!)

als avondmaaltijd kan je altijd brokken erdoor mengen met wat penssaus
er overheen, ook heel lekker voor de hond

arnold58
28 november 2004, 20:51
vlees wat je aan een hond geeft hoef je niet te koken, zodra je het ga koken haal je alle voordelen van het vlees geven weg.

Mijn boefen krijgen alle dagen kip/spiervlees/pens e.d. zo bij het slachthuis vandaan gewoon rauw.

Varkensvlees mag je nooit geven i.v.m. een of andere ziekte van het varken waar je hond dood aan kan gaan !

Kijk voor meer info maar eens op www.barfplaats.nl (http://www.barfplaats.nl) een zeer informatieve site waar je alles over dit onderwerp kan vinden.

Arnold

Wilma
3 januari 2005, 17:59
Als je bouvier nog nooit pens heeft gegeten dan moet je zeker eerst het pens koken.
Doe je dit niet dan is de kans heel groot dat je bouvier aan de diaree gaat.
In pens zit en bacterie waar je bouvier weerstand tegen op moet bouwen.
Om die bacterie te verzwakken is koken de beste optie.
Doordat de bacterie dan beperkt in de pens zit is de weerstandsopbouw bij je bouvier veel beter.
Later is het voldoende als je de pens gewoon laat ontdooien

Zagaha
3 januari 2005, 22:34
Als je hond niet gewend is aan pens, kan je dan niet beter met kleine beetjes beginnen, om zijn ingewanden aan die bacterie te laten wennen?
Pens koken lijkt me voor de neusgaten geen feest. Naar mijn weten gaat het puur om de overschakeling die de ingewanden niet aankunnen. Onze honden krijgen elke dag vers vlees, maar als ik ze overzet op brokken, i.v.m. vakantie, dan hebben ze ook direct last van diarree, als ik dat van de één op andere dag zou doen.
Lijkt mij dus, dat het meer aan de gewennig ligt dan aan de pens.

Froukje
8 januari 2005, 19:18
Je kunt van Rodi ronden pens burgers kopen die per 4 verpakt zijn.
Rodi pensburgers zijn in de fabriek al voorgekookt en direct diepgevroren.
Je kunt de burgers op kamertemperatuur geven.
Gewoon laten ontdooien en je bouvier kan smullen.
De mijne vindt ze heerlijk,

Francine
8 januari 2005, 20:07
Ik sluit mij bij Froukje aan, bij onze boef gaan die burgers erin als zoete koek. Hij kreeg ze al vanaf de fokker en hij is nu 6 maanden en krijgt er nog s'avonds 1 na zijn laatste rondje en dat weet ie maar al te goed.

Dotje
9 januari 2005, 16:55
nog een vraagje: weet iemand of die gedroogde pensstaafjes die je in de dierenzaak kunt kopen gezond zijn? (ik bedoel zoeens als beloning of tussendoortje)of is dat eigenlijk geen pens meer en beter te mijden??

Snarf
9 januari 2005, 17:10
Dotje,

nog een vraagje: weet iemand of die gedroogde pensstaafjes die je in de dierenzaak kunt kopen gezond zijn? (ik bedoel zoeens als beloning of tussendoortje)of is dat eigenlijk geen pens meer en beter te mijden??

Volgens mij en de opgave op de verpakking is het slechts gedroogd en zonder toevoegingen en dus puur natuur. In (gedroogde) pens zit overigens weinig voedingswaarde en wordt doorgaans gegeven vanwege de vezels en wat noodzakelijke bacterien. Ik geef het wekelijks al zolang ik honden heb en nog nooit problemen gehad met deze vorm van lekkernij (voor hen dan he)

Nathalie
9 januari 2005, 17:18

Wat ik weet, is dat juist pensstaafjes en de penskoekjes hele goede beloningskoekjes zijn omdat ze vetarm zouden zijn.Ik geef ze dus als beloningskoekjes zonder te hoeven denken dat Donna er te dik van zou kunnen worden.Het nadeel is dat je ze maar beter niet in je broekzak moet stoppen want dan heb je de hele dag het idee dat je in de hondepoep hebt gestaan:D

groetjes Nathalie

Dotje
12 januari 2005, 17:09
bedankt voor jullie reacties
dotje

bella
12 januari 2005, 18:40
Vanmiddag was ik even bij de dierenarts om meneer te laten wegen en kwam over voeding aan de praat met de dierenarts. Ik vertelde dat Boef altijd een slagersbot kreeg. Zij vertelde mij dat wat voor vlees en/of bot je ook geeft het altijd gekookt moet zijn. De reden is dat er diverse bacterien in kunnen zitten waar de hond ziek van kan worden. Een hond kan zelfs salmonella krijgen.
groetjes,Bella

Zagaha
12 januari 2005, 18:43
Als je maar zorgt dat het bot of het vlees vers is, verminder je dat risico. Een bot koken zou ik nooit doen, het risico dat het gaat splinteren is mij te groot.
je wilt niet weten wat voor botten mijn honden kapot krijgen, dan zou ik er niet aan moeten denken dat het gaat splinteren. dat risico is volgens mij vele malen groter.