PDA

Volledige versie bekijken : Stamboom

peter
1 maart 2002, 23:12
Ik heb 2 korte vragen die ik nog niet hier ben tegengekomen.
Wij overwegen de aankoop van een blonde bouvierpup.
Zit hier een stamboom bij?
2e vraag die wij hebben:
Kun je blonde bouviers kopen onder garantie?
Graag reacties.
Fam de Bruin

allida
3 maart 2002, 14:26
Blonde bouviers hebben net zo goed een stamboom als andere bouviers wanneer alles klopt. Ik weet niet zo goed wat je bedoelt met garantie maar ik denk dat je bedoeld of je garantie krijgt... Dat is na mijn mening ook niet anders dan bij andere bouviers. Een fokker moet garantie geven wanneer er iets gebeurt wat betreft ziektes binnen een bepaalde tijd. Hoe langer het duurt of hoe ouder de hond is eer de ziekte naar boven komt, hoe een kleiner deel van het aankoopsbedrag de fokker moet teruggeven. Hoe het precies zit met wettelijke regels weet ik niet, maar volgens mij kun je dat vragen bij de bouvierclub. www.bouvierclub.nl

guda
5 maart 2002, 13:34
Hallo Peter,

Het kan zijn als je specifiek en blonde pup wilt dat het krijgen van info een stuk moeilijker is, daar een serieuze goed fokker zich niet toelegd op blond, en rasafwijking volgens de rasstandaart.Veelal kom je bij broodfokkers of "knoeiers" als je een blonde pup wilt, met alle risico`s van dien .
Lees alle artikelen eens over blond en dan zie je dat het niet meevalt om een goed adres te krijgen.
Maar waarom wil je nu perse blond???is gestroomd, grijs, zwart ook niet mooi?
Het risico dat je een "miskoop"hebt is vele malen groter dan bij de wel goedgekeurde kleuren volgens de rasstandaart.
En voor zeer ruime info en een goed fokadres kan je overal terrecht, bij de pupbemiddeling van de NBC, of op het internet fokkerssite`s.
Vr Gr Guda

Susan
6 maart 2002, 18:55
Hallo Peter,
Bij elke bouvier die gefokt wordt en waar allebei de ouders een stamboom bezitten kan een stamboom worden aangevraagd bij de Raad van Beheer.
De garantie kan ook van de bouviervereniging afkomstig zijn.
De kleur blond is dan wel een miskleur,er staat nergens dat een fokker dan de garantie niet mag afgeven van de rasvereniging.
Er zijn zat fokkers die blond hebben gebruikt in de lijnen.
De bekendste is wel Dafzicht die met een blonde bouvier terug te vinden is in het bouvierboek van van Gink en Es.

peter
25 maart 2002, 20:01
Bedankt voor jullie uitgebreide uitleg.
Ik heb samen met mijn vrouw bijna alle stukken gelezen over de blonde bouvier.
Het valt ons beiden op dat er flink wat heen en weer wordt geschreven tussen voor en tegenstanders.
Dat maakt de beslissing niet eenvoudig voor ons.
Hebben jullie misschien nog een tip voor ons,voor wat betreft de aanschaf van een pup?

allida
14 juli 2002, 11:36
Origineel geplaatst door peter
Dat maakt de beslissing niet eenvoudig voor ons.
Hebben jullie misschien nog een tip voor ons,voor wat betreft de aanschaf van een pup?

Nee het is ook niet gemakkelijk. Toch wil ik je even meegeven dat je moet doen wat je hart je ingeeft. Praat er eens over met een dierenarts o.i.d. die van mij vond het dikke flauwekul. Ik heb een nestje blonde boefs gehad en ik kan je een hele grote tip meegeven. Kijk naar de eigenaar, heb je daar geen goed gevoel bij dan moet je het niet doen! Hebben ze echt liefde voor de honden of is het juist heel koel...

peter
4 augustus 2002, 21:00
Vandaag hebben wij haar dan opgehaald.
Een mooie blonde pup die wij Pasja noemen.
Wij zijn apetrots op haar.
Bedankt iedereen voor de goede tips en adviezen die wij hebben mogen ontvangen.
Pasja is gechipt en heeft een garantiebewijs(raar eigenlijk) van de bouvierclub.
De stamboom krijgen wij later van de fokker.
Hij wil niet dat wij zijn naam hier vermelden,maar wij zijn op zijn adres gekomen door een reactie op mijn bericht.
Tipje dus voor iedereen die een mooie blonde pup zoekt bij een erkende fokker is gewoon hier een oproep doen.
Binnenkort zullen wij een foto van Pasja op het bord plaatsen.