PDA

Volledige versie bekijken : varkensoor

imported_bella
21 juli 2002, 11:37
Ik geef mijn boef regelmatig een gerookt varkensoor. Nu hoor ik steeds verschillnde meningen, de een roept niet doen want dit is heel slecht omdat het te zout is en de ander roept onzin want het zoute is het natuurlijke zout wat door het roken komt. wat is nu waar???
groetjes,Bella

Remona
22 juli 2002, 20:36
Hai Bella
Teveel varkensoren is natuurlijk niet goed.
Ik heb wel gehoord dat door de gulzigheid van je bouvier hij erin kan stikken.
Dat geldt ook voor de kauwstaaf die je in de dierenzaak kunt kopen.
Deze is wel harder dan een varkensoor.
De kans dat je bouvier deze snel opheeft is kleiner dan van een varkensoor.
Het zoutgehalte is hoog,veelvuldig varkensoren voeren is dan slecht voor de nieren.

Riet Kortekaas
10 augustus 2002, 10:59
Haal bij de slager een mergpijp.
Zeg dat het voor je hond is.
Je krijgt dan(vaak gratis!) een groot bot.
Kook dit bot uit en je hebt een uitstekende vervanger voor de varkensoren en het is stukken goedkoper.
Problemen met stikken zijn dan ook voorbij.
Riet Kortekaas

Ronnie
17 februari 2004, 16:11
Een varkensoor is toch afkomstig van een varken?
Ik dacht dat varkensvlees slecht is voor een hond?
Is dit niet het geval meer??

Mart
17 februari 2004, 20:04
Het klopt dat varkensvlees schadelijk kan zijn voor een hond.
In varkensvlees zit een bacterie die schade aanricht in het darmkanaal van onze bouvier.
De schade kan zo groot worden dat het dodelijk kan zijn.
De bacterie komt voornamelijk voor in het vlees van het varken.
In de oren van het varken komt deze bacterie niet voor.
Toch moet je met varkensoren ook voorzichtig zijn.
Doordat je bouvier vaak te gulzig is en het laatste stuk in één keer naar binnen werkt,of er grote stukken vanaf trekt,bestaat het gevaar dat je bouvier hier in stikt.
Er zijn echt gevallen bekend van bouviers die er in gestikt zijn of er bijna in gestikt zijn.

rookies
23 februari 2004, 17:55
onze bouviers krygen elk weekend een varkensoor dus niet te veel maar heb niks geen problemen,als het zo erg slecht was dan zou het toch ook niet verkocht mogen worden

Jantina
23 februari 2004, 22:12
Ik lees veel op deze site, maar reageer bijna nooit. Maar over varkensoren wil ik mijn ervaringen wel vertellen. Ik heb twee boeven, een GROTE en een "normale". De kleine boef kan tijden op een oor kluiven, geen probleem. Maar die grote heeft welgeteld 10 minuten plezier aan het oor. In no-time is het oor verdwenen, ze slikt het dus domweg zo snel mogelijk door. Vervolgens zit er 14 dagen bloed in de ontlasting. Dat lijkt me niet gezond. Ik had op een show een zak oren gekocht en iedere keer was het raak. Nu durf ik dus niet meer oren te geven en geef ze liever een gerookt bot of iets dergelijks, want van die staven gaat de vacht vd voorpoten zo klitten. Je wilt ze zo graag wat lekkers geven (af en toe), maar oren durf ik niet meer te geven.

edwin44
2 augustus 2004, 09:00
Ik geef mijn bouvier geen varkensoor maar een runderoor, deze is
veel lichten kleur,en kauwstokjes en andere kauwbotten, deze eet hij
gewoon, die stokjes braakt hij soms uit en kauwt het dan nog door tot het
helemaal zacht is en slikt het dan door, met de ontlasting geen last van.
Als het moet kan ik zelfs het uit zijn keel halen of zelfs op commando laat
hij het uit zijn bek vallen, als ik bijv zie dat een bot te scherpe randjes heeft
haal ik het weg en krijgt hij iets anders.

Vanwege het varkenvirus krijgt hij runderooren, nu maar hopen dat de virus
van een gekke koe niet overslaat op de hond