PDA

Volledige versie bekijken : Wat is nu de beste voeding?

Snarf
12 november 2003, 14:00
Ik weet dat het onderwerp al eens eerder aan de orde is gekomen, maar de stand van de wetenschap is voortdurend aan verandering onderhavig (net zoals alles eigenlijk ;) ). Bovendien waren de reacties hieromtrent redelijk gedateerd en mogelijk niet courant genoeg.

Is het daarom een idee (of mischien is het er al en heb ik het nog niet gevonden) om een soort van naslagbibliotheek (Frequently Asked Questions ofwel FAQ) van dit soort zaken aan te leggen en deze regelmatig te actualiseren. Het is mijn inziens niet handig om berichten van een paar jaar door te spitten als je op zoek bent naar antwoorden op dit soort vragen.

Om goed advies te kunnen geven moet je wat meer achtergrondinformatie hebben. Ik realiseer me dat het voor iedereen ook weer anders is en ook de individuele hond ook nog eens verschilt, maar toch zou het mogelijk moeten zijn om er een eenduidig antwoord uit te destileren .

Ik heb drie bouviers en geef Hills Premium aan mijn twee reuen. Het teefje is al op leeftijd en krijgt eiwit-arm voer van Eukanuba.

Leefsituatie:
Vanwege mijn allergie leven ze buiten (hebben eigen nachthok met stro) en zijn nooit ziek. Ze hebben een redelijk normaal en actief leven, ik bedoel daarmee dat het geen sport of werkhonden zijn, maar ze hebben wel wat extra's nodig. Doordat ze erg veel ruimte hebben kunnen ze de hele dag lekker heen en weer rennen, zwemmen en verder waken en maffen totdat we met ze een stevige wandeling (2-3 maal daags) maken waarna ze eten krijgen. Hun maaltijd is dus verdeeld over twee porties.

Ik lees die verpakkingen eigenlijk pas weer sinds ik weer een pup heb (inmiddels 8 maanden) want de oudere bouviers waren helemaal gewend aan eukanuba en deden het er uitstekend op.

Zoals opgemerkt ben ik pas sinds kort de verschillen in kwaliteit van voer weer gaan her-evalueren. Ik vraag me hierbij af of al die dure merken nou echt wel zo veel meer te bieden hebben. Mischien betaal ik gewoonweg te veel of laat me voor de gek houden door zogenaamde verbeterde kwaliteit en nutteloze toevoegingen. Mischien is dit eerder een onderwerp voor Radar of een vergelijkbaar consumentenprogramma, maar eigenlijk moet je hiervoor bij de echte deskundigen zijn: De ervaren hondenfokker/trainer of door de wol geverfde eigenaar. Kortom de mensen die hun hobby en dier serieus nemen en die vind je o.a. op dit forum.

De vragen:
1) Wat is nu echt belangrijk bij het selecteren van de voeding?
Ik weet dat een hoog eiwitgehalte belangrijk is voor de bouvier in de groei met de nodige toevoegingen als vitaminen en sporenelementen
Hierbij moet aangetekend worden dat je over moet gaan op minder eiwitrijk voer als de jonge boef 6 maanden is omdat ze anders te "hard" groeien.
2) Welke toevoegingen zijn essentieel of van onderscheidend belang?
Hills Premium heeft voorzover ik weet een vrij hoog vitamine E gehalte althans hoger dan Royal Canin en Eukanuba en het is bekend dat dit een positief effect op de gezondheid van mens en dier heeft, maar wat is de doorslaggevende hoeveelheid.

Ik wil overigens niet veranderen van voer te meer omdat ze het er zo goed op doen. Je spreekt echter wel eens andere hondenbezitters en zoals dat gaat krijg je wat men in de psychologie noemt "cognitieve dissonantie" ofwel je vraagt je af of je keus wel voldoende gemotiveerd dan wel gerechtvaardigd is.

Omdat er zoveel soorten en merken voer zijn en ik graag een gewogen beslissing neem, maar experimenteren op hun risico natuurlijk niet eens overweeg wilde ik langs deze weg graag advies.

Ik heb het natuurlijk aan dierenartsen en medewerkers van dierenzaken gevraagd en de een zegt dit en de ander dat. Ik ben wel blond (no offense) maar niet zo naief dat ik me niet realiseer dat een dierenzaak best met je mee wil denken, maar zij verkopen je toch het liefst een zak van het duurdere want betere voer.

Kortom wie weet uit eigen ervaring of via uitwisseling met andere deskundigen als fokkers en hondentrainers waar je nu op moet letten en laten we dit antwoord in een FAQ zetten. Idee?

[Gewijzigd door Snarf op 11-13-03 at 03:34 AM]

[Gewijzigd door Snarf op 11-13-03 at 03:36 AM]

Jeanka
12 november 2003, 20:02
Hallo Frans,

Ik vond het ook moeilijk om het juiste voer voor Balou te vinden. Van de dierenarts moest ik hem in zijn groeiperiode zo schraal mogelijk voedsel geven omdat hij anders de kans groot achtte dat Balou last van groeipijnen zou krijgen. Dat was goed advies, want Balou is nu een jaar oud en zonder wat voor een groeipijntje door de groeiperiode gekomen. Echter, ik merkte dat hij steeds slechter ging eten. Dreigen dat ik het aan de katten zou voeren - één van mijn katten is er altijd wel voor in om iets van zijn eten te pikken en ergens anders te verbergen, want echt lekker vindt ze het niet - hij at wel, maar met zeer lange tanden. Dat was het voer van Albert Heijn.

Toen heb ik maar besloten om iets anders voor hem te kopen. Nu geef ik hem Dogchow Lamb & Rice van Purina en hij vindt het heerlijk. Ik heb hem nog nooit zo smakelijk zien eten. Ook vind ik dat zijn ontlasting beter is. Hij moest nog al veel poepen op dat AH voedsel, maar de drollen zagen er wel goed uit. Waarschijnlijk heeft hij er toch last van gehad.

Ik denk dat je allereerst naar je honden zelf moet kijken. Wij kunnen wel van alles willen, maar zelf geven ze snel aan of het goed valt. Het eten wat ik nu geef is duurder, maar dat interesseert me niet. Balou moet het lekker vinden. Ik vind ook dat je minder nodig hebt van duur eten, dus per portie zal het niet altijd veel uitmaken in prijs.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Jeanka

zonnetje
13 november 2003, 21:12
Mijn bouvier krijgt al zijn leven lang Bonzo.
Ik heb nooit klachten met hem dus waarom zou ik van voer veranderen?
Ergens heb ik gelezen dat er geen slecht voer meer zou bestaan.
Maar ja of dat waar is?
Er staat op deze site een stuk over de voeding,misschien vindt je daar de informatie die je zoekt.
Een FAQ is nooit weg als je ziet hoeveel verschillende voer er in de dierenwinkel is

Elly de Roos
14 november 2003, 22:21
Hallo, ik gebruik voor mijn bouvier Bica Prins, waar ik erg tevreden over ben. Mijn vorige bouvier had huidproblemen en helaas na pas 8 jaar kwam ik er achter dat hij dus allergisch was voor anti-oxydanten en andere toevoegingen om het voer langer houdbaar te houden. Ik ben toen op het voer Farm food, waar ik ook erg te spreken was. Ik hoop dat je wat aan deze reactie. Groetjes Elly. :)

chris
28 december 2003, 15:22
hoi snarf,uit eigen ervaring weet ik dat mijn bouvier heel goed is met duck uitmuntend.dit is diepgevroren hondevoer .alle informatie hierover vind je op
http://www.ducknatuurvoeding.com

el
29 december 2003, 18:01
Hallo onze boef heeft ook groeipijnen gehad,en toen zijn wij met 8mnd overgestapt van royal canin.
naar prins super brokken ,hij doet het hier uitstekend op..
Af en toe geef ik hem een rodi hamburger,die verkopen ze bij de supermarkt in de koeling,Speciaal vlees voor de honden.
Groetjes van el
en een poot van bo-ghy

pubbes
20 januari 2006, 19:46
Hey, ik geef Duck uitmuntend aan mijn boeven samen met speciale hondenrijstvlokken met groenten (ook van Duck). De rijst is om hen dikker te krijgen. Ik heb vroeger ProPlan van Purina gegeven. Daar was ik ook tevreden over maar er zijn nu toch minder drollen en vaster.

sabine
20 januari 2006, 19:56
onze boef krijgt Vobra, prima merk, nooit geen problemen me gehad.