PDA

Volledige versie bekijken : afvalvlees/product van de slager

nic
23 december 2006, 22:33
Hoi allemaal,

Ik heb mijn vader vandaag naar de slager gestuurd (moest hij toch heen voor de kerstinkopen) voor schapenvet. En als ze het eventueel hadden nog wat restant vlees wat ze toch niet voor consumptie kunnen gebruiken. Nou, dat heb ik geweten, 1 grote zak vol met schapenvet vers en diverse andere onderdelen :D ( ik geloof een slokdarm met maag eraan vast, heb het nog niet optimaal bekeken. Maar had al wel zoiets van.... is dit leuk en lekker om te geven :eek: ) Het mooiste van alles is nog wel dat me dat dus niks nada noppes heeft gekost. Hebben die 2 prutschuivers ook een lekker kerstmaaltje :p

Maar nu komt de vraag, morgen gaan we het in portie's verwerken zodat ik het kan gaan invriezen. Hoe verwerk ik dit, en kan ik het gewoon zonder zorgen geven? Schapenvet is bekend, gaat in brokjes gewoon door het voer heen. Ik weet in de natuur gebeurdt het ook, maar vraag het voor de zekerheid, want ik heb geen zin dat ik er gratis en voor niks zieke honden van krijg. Dus graag tips :o

Chanel
23 december 2006, 23:19
Klinkt echt lekker:o.

Is het varken, schaap of rund? Als het rund of schaap is zou ik het gewoon rauw invriezen en evt. rauw geven. Men doet alleen een heel klein beetje schapenvet door het eten heen voor bijv. een glanzender vacht of voor de (droge) huid. Niet teveel anders wordt je niet blij..........;), werkt als laxeermiddel.

Zijn ze vers vlees gewend? Zoniet, kook het dan eerst kort.
Varkensvlees gewoon niet geven!

nic
23 december 2006, 23:26
hahaha.... geen idee eigenlijk wat het is, het velletje zit er niet meer om heen :D Maar goed, ik hoop dat de slager het mijn vader heeft verteld. Maar wat is er mis met varkensvlees? (ja, van vragen word je wijs)

Ze zijn hier 1x per week rauw diepvriespens gewend, dus gewoon rauw geven? En ik weet dat Farmfood brokken de darmen juist stimuleerd om vers te geven.
Trouwens, praktisch nooit aan de schijt hier, zelfs niet met schapenvet. Dit geef ik inderdaad voor de vacht en de huis erbij. En omdat ze het gewoon erg lekker vinden, paar stukjes door de broken per dag.

Chanel
23 december 2006, 23:31
Varkensvlees kan besmet zijn met het dodelijke Aujeszky virus (moest dit moeilijke woord even opzoeken :D ). Daarom wordt geadviseerd honden (en ook katten!) nooit varkensvlees te geven.

Pens is de "maag" van een rund en kan inderdaad dus gewoon rauw gegeven worden als ze eraan gewend zijn.

nic
23 december 2006, 23:34
Bedankt voor de tip! Wist dit dus niet. Geldt dit trouwens alleen voor rauw? Mijn vader vind het namelijk nog wel erg leuk om ze een stuk worst te geven.

inko2000
24 december 2006, 01:55
Jee, hier schrik ik ook wel van hoor. Ik wist ook niet, dat daar een dodelijk virus in kan zitten.

bedankt voor de tip in ieder geval. Zo zie je maar weer. het is waar, wat ik altijd zeg, het is een informatief virus.

nic
25 december 2006, 10:55
Gisteren dus aan het snijden geweest om alles in porties te maken. En ooooohhhh.... wat vonden ze het interresant :D Dus af en toe een stukje gegeven, hahahaha... weten ze niet wat ze ermee aan moeten. Is het eetbaar???? Hoezo verwent???? Ff stukje geprobeerd waar ik kokend water over heb gedaan, en toen werd het wel opgegeten.

Denk je dat je ze een plezier doet met lekker rauw vlees :rolleyes:

dayco
30 december 2006, 10:10
ja als ze niet gewoon zijn om veel rauw te eten durven ze hun neus eens optrekken he,en dan kan een beetje kokend water helpen om net het rauwe er iets af te halen,maar eens ze het gewend zijn om rauw te eten zijn ze niet meer te houden.Inderdaad nooit varkenvlees rauw geven ivm dat virus is echt heel gevaarlijk! een stukje worst wat niet meer rauw is kan niet zo veel kwaad maar zou dit toch niet te vaak doen hoor.

Silvia Zuiderdijk
4 januari 2007, 20:30
Ook ik haal bij de slager vaak botten voor de hond en ben geschrokken van de berichten.
Maar het is toch zo dat koken een virus dood maakt of niet soms??