PDA

Volledige versie bekijken : slechte ondervacht

Susan
3 januari 2007, 19:40
Laat ik beginnen om iedereen hier een gelukkig nieuwjaar te wensen.
Ik wil jullie even vragen hoe je een slechte ondervacht het beste kunt behandelen.
Als ik tegen de haren instrijk dan lijken de haren wel watten die eronder zitten die smerig zijn.
Is teershampoo misschien een oplossing hiervoor?

nic
3 januari 2007, 21:47
Helemaal weten doe ik het niet. En er zullen nog wel mensen toevoegingen hebben.
Maar ik heb met Rex (was net een schaap) 1x goed kort laten trimmen. Toen overgezet op goede voeding (hij kreeg van iedereen uit de buurt wat de pot schaft) met schapenvet(voor huid en vacht) erdoor. Daarnaast goed borstelen en regelmatig. En ik zie hier de vacht verbeteren. Is nog niet wat het moet zijn, maar ook niet elke boef heeft dezelfde vacht.

Laat er eens een goede trimmer naar kijken die zal je een goed advies kunnen geven. Let wel op dat het een trimmer is die plukt.

bella
3 januari 2007, 23:41
Hoi,

Ook ik denk dat je naar een trimmer moet gaan die plukt. Zoals je het beschrijft is het een zeer rijpe plukvacht. Kammen is dit niet voldoende en moet knippen krijg je het niet weg. Laat je in ieder geval niet wijsmaken dat de hond niet is te plukken. Hierover kan in hele discussie zien in vorige topics.
Groetjes, Bella

Viola
7 januari 2007, 20:01
Ik doe elke dag een eetlepel zonnebloemolie door de brokken heen.
Daarvan wordt gezegt dat het goed is voor de vacht.
Probeer het is bij jouw bouvier,wie weet helpt het

Chanel
7 januari 2007, 21:35
Ik denk ook dat de ondervacht (lijkend op "watten en smerig" zoals je schrijft) er gewoon uitgeplukt moet worden door een goede trimmer. Als je het laat zitten zal het het vacht waarschijnlijk verstikken en zal je hond ook huidproblemen krijgen.

Jolanda S.
8 januari 2007, 19:04
Bij het plukken van een hond verwijder je de bovenste "dode" dekharen en blijft de ondervacht juist over dus zou een trimbeurt niet zozeer de oplossing zijn.

Heeft je hond altijd een slechte ondervacht gehad?
Heeft hij van voer gewisseld, zijn er ok problemen met de huid?
Ik zou inderdaad eerst van voeding veranderen een lam en rijst voer bijvoorbeeld en af en toe wat schapenvet kan ook geen kwaad.

Shiva Boeffie
9 januari 2007, 13:00
Hai, ik ben pas net op het forum en zag het bericht aangaande de slechte ondervacht staan. Mijn Bouv had nauwelijks een ondervacht van pup af aan en nu met zijn 4 jaar nog steeds niet veel maar is wel over de jaren enigzins verbeterd. De fokker van mijn hond heeft hem een aantal keren goed kort geschoren met de tonduese en dat heeft zijn vacht zeer goed gedaan. Het klinkt inderdaad als of de ondervacht bij jou hond al aan het vervilten is en dit kan leiden tot verstikking van de huid. Mocht je eens met mijn Bouvier fokker/trimmer willen overleggen moet je het maar laten weten dan geef ik je haar telefoonnummer door.

Jolanda S.
9 januari 2007, 13:29
Als het probleem is dat de onderwol in de vilt raakt is er vaak geen andere oplossing dan de hond kort te scheren, anders gaat het irriteren op de huid en het is niet meer uit de knoop te krijgen.
Onderwol raakt vaak in de vilt als mensen bij het kammen niet "diep"genoeg kammen en zo alleen de bovenvacht onderhouden.

Het is zo wat moeilijk oordelen of het een kwestie van vilt is of een slechte kwaliteit van de onderwol.

Anke
14 januari 2007, 21:06
Ik zou niet de hond gaan wassen met teershampoo.
Wassen is juist een oorzaak van het ontstaan van een slechte vacht.
Ik heb gehoort dat de voeding een belangrijke rol speelt bij vachtproblemen.
Zo kan vlees in voer kan een oorzaak zijn.
Heb ke weleens ander voer geprobeert met je bouvier?

patricia
14 januari 2007, 22:30
anke schreef:Ik zou niet de hond gaan wassen met teershampoo.
Wassen is juist een oorzaak van het ontstaan van een slechte vacht.

ik was mijn bouviers zeker 1 keer per maand en dan komt juist lekker die ondervacht los.
maar zoals je (susan) de (onder)vacht beschrijft klinkt het bij mij alsof het aan het vervilten is.

groetjes patries.