Volledige versie bekijken : Medisch? Huidprobleempje
nic
12 januari 2007, 12:22
Hoi allemaal,
Ff kort vraagje. Rex heeft de laatste tijd jeuk. Zo erg dat hij het openbijt.
Eerste gedachte was vlooien, gecontroleerd, geen vlo te zien, toch wel voor de zekerheid behandeld.
Tweede gedachte was hot spot, geen idee hoe dat eruit, maar ik heb de vacht getrimt, zodat er lucht bij kan. En behandel de plekken met teatree olie. (tevens tegen vlooien, 2 vliegen in 1 klap :D )
Derde gedachte voer, maar daar heb ik niks in veranderd.
Vierde gedachte, Rex is in oktober gecastreerd, kan het met hormonen te maken hebben?
Hij bijt zich zelf dus nog steeds. Heeft iemand een idee wat het kan zijn? en zoja, zijn tips welkom.
kenter
12 januari 2007, 12:24
Geen idee, Rowan bijt altijd op zijn voorpoten...nou is het net of ie sokkies aanheb...geen pan...
bella
12 januari 2007, 15:15
Hoi Nic,
Hoe word de vacht onderhouden????? strijk eens tegen de haren in en kijk dan of er veel dode onderwol is.
Groetjes, Bella
nic
12 januari 2007, 15:50
Hoi Bella,
Ik dacht ook al dat het probleem kon veroorzaken, dus vorige week al geplukt en de onderwol eruit gehaald.
Dacht dat het ook verbeterde daardoor (zal ook wel iets) Maar vandaag dus nieuwe bijtplek ontdekt.
danielle345
12 januari 2007, 16:12
dat heb tosca ook een tijdt gehad dat ze zich een tijdt haar kaal plukte
ik kocht me suf aan vlooie troep en verschoonde haar maand regelmatig
dat ging vaak lang door maar kwam er achter dat niet daar aan lag maar aan me huis dat verrot erg vochtig sinds ik verhuisd bent ging tosca er beter uit zien meer haar me oude buuren konden tosca niet meer terug
dus het kan niet aan de vlooien liggen maar aan ventilatie in huis
misschien is er iets nieuws in huis
zo laats ook er kwam een klein kitten bij en ze werd helemaal weer kaal van achteren maar nu ziet het opeens weer goed er uit
geen kale plekker meer
maar ze kan ook last hebben van lossen haaren die jeuken
het is maar hoe je ziet
mijn idee is goed ventieleren in huis
als het vochtig kan misschien het probleem met hem zijn
maar ieder zijn mening
gr danielle
Jolinda
12 januari 2007, 16:34
Hier hetzelfde probleem!
Laatst had hij ook een plek helemaal opengebeten.
Ook gekeken op vlooien, maar niets gevonden, toch maar behandeld.
Ik heb de haren om de wond weggehaald en het elke dag goed schoon gehouden met gekookt lauw water.
Toen ik op het punt stond om de da te bellen ging het dicht.
Hij was een aantal weken daarvoor wel gebeten door een teek..( wel op een heel andere plek als de wond)
Misschien een allergische reactie? (geen idee of dat kan hoor!)
Hij was overigens verder prima te pas, at goed en speelde even fantiek als anders.
bella
12 januari 2007, 17:32
Hoi Nic,
Als ik het zo hoor zou het wel eens van het plukken kunnen zijn. Althans dat de huid nu beter kan ademen. Heeft hij ook witte kleine dingetjes. Dan heeft hij net als Boef roos. Ik zou het een paar dagen aankijken en eventueel dan langs de da of dierenwinkel gaan. Je hebt daar iets voor door zijn eten wat de huid weer iets vetter maakt. Mocht je het willen roep even dan kijk ik de naam even na.
Groetjes, Bella
Chanel
12 januari 2007, 18:22
Hallo Nic,
Tja, moeilijk zo te zeggen. Hoe ziet de plek eruit?
Catootje
12 januari 2007, 18:44
Hoi Nic,
zoals gezegd, het kan van alles zijn, en er zijn veel mogelijke oorzaken genoemd. Het kan idd ook aan het voer liggen, maar wat ik heel vaak tegen kom is dat sommige honden heel gevoelig zijn voor dingen die ze er naast het voer bij krijgen, zoals bijv. brood. Het zal niet meevallen om erachter te komen wat de oorzaak is.:confused:
Ebonoss
12 januari 2007, 18:52
Hoi Nic,
:DIk zweer (zeer toepasselijk in dit verband hihihi) bij creme tegen voetschimmel,(canesten) daar heb ik al zoveel plekjes mee weg gekregen!
:mad:Het beroerde van één zo'n plek is dat ze er in no time 2 of meer krijgen.
Ze willen dan de kapotte plek (is tenslotte een wond) ontzien en gaan dan op een andere plaats maar bijten.
Dan krijg je een vicieuze cirkel én een automatisme > jeuk jeuk jeuk = bijten bijten bijten maakt niet uit waar, dan maar náást de kapotte plek!
Canesten kan echt geen kwaad en mocht het alsnog niet werken, wat ik betwijfel, kun je altijd nog naar de DA gaan
Succes!
nic
12 januari 2007, 19:18
Zit ik een heel verhaal te typen, plaats ik hem, zie ik hem niet staan :mad: Nog maar een keer dan ;)
@ Bella,
de klachten waren er al voordat ik hem geplukt heb, die waren juist de reden dat ik dacht, zal hem "even" plukken. Ik 3 dagen spierpijn :D En Rex minder jeuk, tenminste dat dacht ik, totdat ik dus vandaag een nieuwe bijt/krab plek ontdekte...
Hoe zit de plek eruit? Je kunt het vergelijken met een schaafwond.
Ik masseer er dan tee trea olie op, dit zuivert, zorgt voor een snellere genezing, verminderd jeuk en helpt tevens de vlooien op afstand houden. Hierdoor droogt de plek snel en er ontstaat een dikke korst. Ik blijf voor de jeuk hier tee trea op masseren.
Voeding en tussendoortjes, zijn praktisch altijd hetzelfde.
Rex begon overdreven te krabben en te bijten na/omstreeks oud en nieuw. Kan het misschien door angst en dus stress komen?
Of door hormoonverandering door castratie (13 oktober)
Ik moet trouwens zeggen dat Rex hier zelf geen hinder van ondervindt (tenminste niet waarneembaar voor mij) Hij is levenslustig, eet goed enz... En krabt ook niet continu, alleen dus als een plek jeukt, dan gaat het net te hard met bijten en of krabben dat er een wond ontstaat.
@ Ebonnos,
Voetschimmelcreme, ik had je tip al eerder gelezen. Raar idee trouwens. Maar ik wil eerst proberen de oorzaak te achterhalen.
@ Danielle,
Heb Rex een half uurtje langer buiten laten staan voor extra ventilatie ;)
In ieder geval bedankt allemaal voor het mee denken!
Mallika
13 januari 2007, 01:24
Hier ook helaas ervaring met bijtplekken :( Een jaar of 4 geleden kreeg Boedha daar voor het eerst last van. En niet door vlooien, andere voeding of wat dan ook. Eigenlijk weet ik tot op de dag van vandaag niet waar het vandaan kan komen. Wel zien we er nu regelmaat in. Hij wordt 2 keer per jaar getrimd en krijgt daarna een wasbeurt. In het voorjaar is er helemaal niets aan de hand maar in het najaar als hij tegen trimmen aanzit kan die jeuk zomaar gaan spelen. Als hij dan eenmaal getrimd is wordt het meestal alleen maar erger.
De enige plek waar hij echt bijt is zijn onderrug, vanaf de staart rugbreedte en dan een vierkant. De eerste jaren kon ik het nog goed af met een flesje hydrocortiderm via de DA. Verleden jaar was het stukken erger en zijn we ook nog een injectie gaan halen om de jeuk tegen te gaan. Dat hielp wel mee om de cirkel te doorbreken. Als een plek gaat helen levert dat weer jeuk op en wordt er weer gebeten :rolleyes: Ook kreeg hij snachts en de uren dat hij overdag alleen was van ons een sportbroek aan :D Hij bijt daar gelukkig niet doorheen.
Afgelopen najaar was het weer zover, hij begon weer te bijten en we baalden er stevig van. DA gebeld en overlegd, toch maar even langs ook. We hebben toen gekozen voor een kuurtje prednisolon en dat heeft echt uitstekend geholpen!! Al na een dag, het was een kuur van een week, had hij totaal geen behoefte meer om te bijten, de jeuk was weg en is ook niet meer terug gekomen.
We hadden voor de zekerheid een kuurtje extra gehaald om mee te geven toen hij in pension ging tijdens onze vakantie en dat kuurtje ligt hier nu nog steeds in de la.:)
Als het aan blijft houden misschien een idee.