Volledige versie bekijken : Voeding-Gewicht
tibabo
23 september 2002, 19:50
Wij hebben een jonge Bouvier van zo'n 9 weken oud en weegt 5.5 kg.
Wij geven per dag drie maaltijden. Volgens leverancier van droogvoeding zou dat ongeveer 120 gr tot 150 gr per dag moeten zijn.
Als men dat maal 7 dagen doet is dit ongeveer 1 kg per week.
Rond de 10 weken zou een Bouvier meer dan 1 kg verzwaren. (volgens andere bezitters)
Zijn deze gegevens ongeveer juist, of klopt er iets niet? Zijn er vergelijkende resultaten?
Zorka
23 september 2002, 20:12
Als het zo makkelijk was als je schrijft wel.
Maar elke pup is anders vandaar dat er op de zakken voer vermeld staat wat je pup gemiddeld nodig heeft.
De ene pup zal genoeg hebben aan 3 x per dag voer zoals jij dat geeft terwijl de andere misschien wel 4 maaltijden nodig heeft.
Je pup geeft vanzelf aan wanneer hij genoeg heeft gegeten.
Je kunt natuurlijk de fokker bellen waar je de pup vandaan hebt gehaald en zijn mening vragen.
Meestal merk je zelf wel wannneer je pup te weinig voer krijgt.
celine
23 september 2002, 20:52
Origineel geplaatst door tibabo
Wij geven per dag drie maaltijden. Volgens leverancier van droogvoeding zou dat ongeveer 120 gr tot 150 gr per dag moeten zijn.
Rond de 10 weken zou een Bouvier meer dan 1 kg verzwaren. (volgens andere bezitters)
Zijn deze gegevens ongeveer juist, of klopt er iets niet? Zijn er vergelijkende resultaten?
Ik vind 5.5 wel wat aan de lichte kant voor een pup van 9 weken mijn pup woog toen ik haar ophaalde al 6,6 en ze was toen 8 weekjes.
Belangrijk is wat voor voer je geeft ik geef Kiddo puppycroq ik geef naar behoefte ze eet wat ze opkan wel 3 keer per dag een pup eet niet gauw teveel is mijn ervaring
Ieke
24 september 2002, 10:01
Ik zou me maar niet al te veel zorgen maken over het gewicht, dat kan heel snel bijkomen. Onze pup (teefje) woog toen ze 8 weken was maar 2800 gram. Ze at ook erg slecht, dus we zijn begonnen met 4 voedingen per dag. Nu is ze bijna 7 maanden, krijgt nog steeds 3 voedingen per dag en dan geen puppyvoer dat je normaliter geeft om bij grotere rassen te voorkomen dat een pup te hard groeit (dat is in ons geval niet van toepassing..), maar ze krijgt juist een voer met veel voedingswaarde (Bento Kronen Premium Perform). Ik heb zo m'n trucjes om te zorgen dat ze een redelijke dagelijkse hoeveelheid daarvan binnenkrijgt : ik doe er bij de middagvoeding een paar minieme stukjes Rodi worst doorheen (de geur is al voldoende, dan eet ze haar bak vrijwel leeg) en 's avonds krijgt ze er een schijf Rodi Compleet of Rodi pens doorheen (eet ze echt een hele grote bak leeg). Ze doet het op dit "dieet" prima, weegt inmiddels 22 kg. Dat is nog vrij weinig, ter vergelijking, onze andere teef woog op dezelfde leeftijd 25 kg. en onze reu 29 kg., maar het is een heel vrolijk en actief teefje met een prachtig glanzende vacht en dat vind ik eigenlijk het allerbelangrijkst. Succes met je pupje !
guda
6 oktober 2002, 11:26
Hallo Tibabo,
Er is geen standaart gewicht voor een pup , iedere pup is weer verschillend. Je hebt lichtgebouwde Bouviers en zwaar gebouwde Bouviers. Ook activiteit is heel belangrijk en kan op het gewicht werken, ook tanden krijgen en wisselen werken negatief op het gewicht en de voeropname.
Op dit moment heb ik 2 pups en voer verschillend, de ene heeft meer voer nodig dan de andere en ook zijn ze verschilend qua bouw en actie. Ik voer een hoogwaardig pupyvoer Lam-Rijst en geef vanaf 8-16 weken 4 x 150-175 gram droogvoer.
Vanaf 16/22 weken geef ik 3x 200-250 gram droogvoer.
Vanaf 22/45 weken geef ik 2x 250-300 gram droogvoer.
En als ze 1 jaar zijn blijf ik ze 2x per dag voeren, ter voorkoming van een maagtorsie.
Voor de lekkere smaak geef ik 1x per dag wat vlees er bij . Tijdens het wisselen gaf ik wat vleesjus over de brokjes , dat is aantekkelijk en maak de brokken wat zachter om te eten.
De pups groeien gemiddelt 1 kilo per week, maar soms zitten ze er ook onder of boven.
Een pup rond de 10 weken zou dan 9-10 kilo moeten wegen, ik weet niet welk voer je nu gebruikt ?het voer wat je nu voert zou gezien het gewicht van je pup wel eens niet geschikt kunnen zijn.
Ik voer Carocrock Lam rijst Premium Junior, zonder smaak en toevoegingen.
Ook is Royal Canin Largebreed heel goed voer en is overal verkrijgbaar.
Het voer wat je in de groeiperiode geeft is heel erg belangrijk voor de pups- jonge honds verdere ontwikkeling en geld mag geen rol spelen, daar als het nu fout gaat je later voor dure gezondheids problemen kunt komen te staan.
Gr Guda
tiger-angel
20 november 2002, 22:54
toen gaya (reu)bij ons kwam, was hij 8 weken en een paar dagen oud. woog 9 kg. vanaf onze vorige boef thybor(kwam als pup in 1995, helaas op 2 jarige leeftijd overleden), zijn alle honden groot gebracht met eukanuba en ze reageerden hier heel goed op. maar gaya niet hoor, alhoewel we alles volgens de regels hebben gedaan, dus het oude voer wat we van de fokker meekregen gemengd met eukanuba, en na een paar dagen alleen maar dit voer, na 1 1/2 week wilde hij niet meer eten. 2 andere merken geprobeerd: niente..wat ons bevreemdde was dat hij wel gewoon doorgroeide qua gewicht en grootte.toen zijn we over gegaan op royal canin large breed, en daar is hij dol op.
gaya is nu 5 maanden oud, schofthoogte van 60 cm, en weegt ong 26 a 27 kg.
toen gaya kwam, heb ik deze website goed in de gaten gehouden, met name het verhaal van pup naar volwassen bouvier. bij ieder week staat daar het gewicht bij: gaya zat hier altijd ruim boven. maar hij is absoluut niet dik of zo.
hij krijgt nog steeds 4 maaltijden (royal canin gemengd met rodi pens of rundergehakt of iets anders erdoor)per dag, en er staat altijd ook een bak droge royal canin voor hem klaar.en die bak is 's avonds laat ook leeg.
conclusie: een hond geeft zelf wel aan wat hij op kan, en anders laat hij het wel staan. wij hebben ons nooit gehouden aan het schema wat op de verpakking staat aangegeven.
tibabo
22 december 2002, 21:10
Eigen reactie op dit bericht.
Inmiddels is onze bouvier-teef 5 maanden oud.
Met een gewicht van 25 kg en een rughoogte van meer dan 60 cm toch wel aan de normale gemiddelden toe, dacht ik zo.
Wel toegegeven dat het geen "Bouvier des Flandres" is, maar een "Bouvier de Roulers".(Een ouder type van Bouvier, dat niet zo veel voorkomt.)
Ze is echt een kanjer van een Bouvier!
(Zal wel eens een paar foto's op de site plaatsen)
Tibabo:confused::confused:
Lucky
23 december 2002, 18:31
Lucky heeft een rug hoogte van 62 cm en weegt 26 kilo heb ik vandaag ontdekt ze is net 3 jaar geworden deze maand .
Ziet er goed uit als ik het zo vergelijk .