Volledige versie bekijken : Help ik weet me geen raad meer!
Annemiek
8 februari 2007, 11:09
Lieve bouvier vrienden,
4jaar geleden heb ik in de Belgische ardennen een boerefox gevonden..
Hij was volledig onderkomen echt erg,het klikte met men andere honden en heb hem toen mee naar huis genomen.
Tot hier alles ok,ik ben altijd thuis geweest maar nu terug aan het werk en dat is een groot probleem aan het worden.
Tommy heeft verlatingangst,huilt constant als ik weg ben,de buren zijn heel tolerant geweest maar zijn het nu meer dan beu,er is al een paar keer politie aan de deur geweest.
Ik heb Dapp aangeschaft,heb alle technieken toegepast om de verlatingsangst af te leren maar niets help het wordt steeds erger en erger.
Hij is niet alleen thuis daar men bouvier er ook is...
Ook heeft hij epilepsie...
Ik weet me echt geen raad meer,kon ik hem maar plaatsen!
Zo alvast bedankt voor het lezen van men klaagzang
Annemiek
kenter
8 februari 2007, 11:12
Je zou eigenlijk een oppas moeten hebben....misschien bij een vriendin die wel thuis is op de tijd dat jij wegbent.
Annemiek
8 februari 2007, 11:18
Ik heb vrienden die geregeld langskomen als ik werken ben maar dit kan ook niet altijd hé...
Annemiek
Ebonoss
8 februari 2007, 12:39
Hoi Annemiek,
:eek: Ik ken nog wel wat technieken, één er van is de geluidsinstallatie keihard aanzetten als hij begint te blaffen/janken.
Dan heb je wel de medewerking nodig van de buren, want je moet e.e.a. zo inrichten dat je bij je buren, desnoods in hun garage, op het moment dat hij begint met lawaai te maken, direct de geluidsinstallatie bij jou thuis, keihard aanzet.
Dat is voor hem ff schrikken, dus onlustgevoel.
;) Ik heb dit zelf wel eens gedaan met een colega'tje die een hondje uit het asiel had gehaald en in ernstige mate aan verlatingsangst leed.
Dus ook de hele tijd als hij alleen was blaffen/janken.
Het heeft toen uitstekend geholpen!
Wel aan te raden is je boef dan ergens anders te laten, anders schrikt hij ook, terwijl hij nix misdaan heeft. Desnoods neem je hem met je mee.
Maar je zegt dat je hondje epilepsie heeft, ik weet niet in hoeverre je deze methode op dit hondje kunt toepassen....
Misschien dat je Monique eens kunt vragen?
Succes en sterkte!
ps, dit is geen klaagzang, maar een ernstig en vervelend probleem hoor!
Annemiek
8 februari 2007, 16:49
Voor ik vertrek naar men werk doen we een grote wandeling,toegekomen op het werk werd ik gebeld de politie of ik thuis kon komen.
Ik woon in Antwerpen gelijkvloers appartement(eigendom)met grote tuin.
De buren hebben weer de politie gebeld.
Hebben er echt genoeg van,ze zijn steeds zeer tolerant geweest hoor.
De epilepsie word steeds heviger daardoor ook zijn angst om alleen te zijn ,ik werk partime hij is max 4uur alleen.
Ik weet me geen raad meer als de politie nog 1keer moet komen nemen ze hem mee,kan ik niets meer aan doen.
Heb morgen dag verlof genomen+weekend en hoop hem te kunnen plaatsen,wat dan mischien ook niet goed is want hij durft bijten.
Denk soms de enige optie die ik nog heb is hem te laten inslapen pffff ben een stressbom voor de moment.
Tis wel geen boeverke,maar nen chice Harrier bedankt alvast
triestige Annemiek
Chanel
8 februari 2007, 17:46
Hallo Annemiek,
Ook ik heb de truc, zoals Ebonoss schrijft, met de geluidsinstallatie ooit nodig gehad. Heb dat nog ergens op een topic (volgens mij een topic van Nic) aangehaald. Bij ons heeft het super geholpen. En ja, misschien dat je het aan de da kunt vragen of schrikeffect nadelige gevolgen heeft voor een hond met epilepsie. Aan de andere kant zou je een hond met epilepsie dus nooit kunnen bestraffen:confused:.
Annemiek
8 februari 2007, 20:15
Hoi,
het probleem is wel dat ik in appartement woon met buren rondom,tv staat steeds op als ik weg ben redelijk hard zo dat hij van buiten af niet teveel kan horen,heb een afspraak met een hondenspycholoog die volgende week komt via een vriend van me.
Ik blijf een oplossing zoeken geef men Tommy niet op.
En de buren ja dat zien we dan wel hé,die hebben totaal geen feeling voor dieren erg hoor!
Ben wat rustiger nu...
bedankt voor jullie reakties,hou jullie op de hoogte
Annemiek
mootje
8 februari 2007, 20:37
hai, ik weet hoe vervelend het kan zijn met een hond die alles bij elkaar jankt.
toen onze boef epilepsie kreeg is hij ook begonnen met janken als hij alleen was.
de DA vertelde dat dat te maken had met zijn onzekerheid. als onze hond een aanval kreeg dan was hij heel bang als hij er weer uit was, en daarom durfde hij niet meer alleen te blijven (volgens de DA) hij heeft toen medicijnen gekregen en die hielpen in het begin goed en op den duur werd hij ook weer een beetje zekerder, en kon hij weer korte periodes thuis blijven. ik weet niet of hij medicijnen krijgt maar ander kan je er misschien aan denken.
onze boef kreeg in periodes van spanning en drukte meer aanvallen, dus ik weet niet hoe gespannen hij is als hij alleen is.
heel veel succes met alles
groetjes van Mo
nic
8 februari 2007, 20:41
Als het een vorm van onzekerheid is en dus angst om alleen te zijn, zou je ook nog de bachdruppels kunnen proberen. Dit zijn druppels die werken op het innerlijk van je hond. Het staat de gewone medicatie voor zijn epilepsie ook niet in de weg.
Bachbloesemtherapie de rescue druppels moet je dan hebben.
Als je er meer over wilt weten mag je me een PB sturen.
mootje
8 februari 2007, 20:44
vergeet ik te vertellen,maar ik kreeg (in het begin geheel tegen mijn gevoel in)
een heel licht slaap pilletje om hem weer een beetje rustig te krijgen op momenten dat hij alleen was. hij moest weer wat vertrouwen krijgen en dat werkte volgens de DA alleen als hij rustig (duf) was.
succes groetjes Mo
mootje
8 februari 2007, 20:45
druppels van Nic klinken veel beter dan mijn pillen toendertijd.
groetjes Mo
Mick
8 februari 2007, 21:58
De geluidinstallatie is een goed idee alleen zou ik die niet te hard aanzetten.
Achtergrond muziek van de radio kan al wonderen doen.
Verder zijn er in speelgoedzaken van die apparaatjes te koop die reageren op geluid.
Mijn dochter heeft pop waar ze de stem kan inspreken.
Als ze dan tegen de pop praat praat die terug.
Klinkt stom maar misschien kun je dit gebruiken om je hond toe te spreken als die begint te blaffen.
Je spreekt foei in op bestraffende toon en gaat je hond blaffen dan wordt hij toegesproken.
Het is maar een idee,maar wie weet heb je er wat aan.
Chanel
8 februari 2007, 22:51
De geluidsinstallatie moet niet als achtergrond gebruikt worden! Het moet als doel/truc (net als Ebonoss bedoelde) helpen om dergelijk ongewenst gedrag te verhelpen.
Een tijdje geleden heb ik onderstaande tip gedaan aan een forumlid met ongeveer hetzelfde probleem.
Wat ik begrijp is dat je buren meewerken. Dat is geweldig. Heb je de beschikking over een telefoonlijn met luidsprekers? Leg de telefoon open en ga naar je buren (zorg dat ze je niet horen). Wanneer je de eerste tekenen van "gerommel" constateert geef je een schreeuw. Hè??? De Alfa hoort ons op afstand, hoe kan dat nou, ze is toch weg? Wat ook kan helpen is het volgende. Zet je radio op zeer luid en haal de stekker uit het stopcontact. Leg een verlengsnoer naar je buren. Op het moment dat het "gerommel" begint steek de stekker in het stopcontact (bij je buren). Enorm lawaai (paar seconden) onlustgevoel! Vervolgens is het weer stil. Vervolgens begint het opnieuw. Herhaal dit. Ik heb dit vroeger gedaan bij een moeilijke hond en het werkte. Het is allicht te proberen of het ook bij Rex werkt. Toy toy toy!!!
8 februari 2007, 23:15
Misschien ook een tip een medicijn voor scheidingsangst
http://www.ah.novartis.nl/products/nl/cab/clomicalm_01.shtml
Producttype
Oraal in te nemen tabletten ter behandeling van honden met scheidingsangst.
Ik hoop dat deze tip je kan helpen
Anna
peter velthuyzen
8 februari 2007, 23:39
Wat een afschuwelijke situatie voor jou en de hond!!!
Epilepsie kan heel goed de oorzaak zijn dat hij nog moeilijker alleen kan zijn. Honden met epilepsie worden onzeker, zeker als de epilepsie erger word. Als medicijnen op een gegeven moment niet meer goed helpen, wordt een hond soms zo bang dat het te zielig wordt. Harde geluiden kunnen epileptie aanvallen uitlokken dus is in dit geval geen optie. De methode helpt heel goed maar in dit geval een risico.
Bachdruppels zouden goed kunnen helpen.
Ik hoop echt dat je een goede oplossing snel vind want als hij in een asiel komt, zal hij door zijn ziekte moeilijk herplaatsbaar zijn. Misschien kan de (nederlandse) stichting herplaatsing huisdieren je helpen.
Sterkte
Laura en Peter
PS en je zeurt echt niet, integendeel!!!!!!!
Monique
9 februari 2007, 13:21
Zoek deskundige hulp! (Bv een gedragstherapeut)
En voor meer info/steun/hulp ivm de epilepsie raad ik je dit forum aan: http://www.epilepsiebijhonden.nl/forum/index.php Daar zitten vele lotgenoten en ook andere deskundigen.
Sterkte
(En vergeet die geluidsinstallatie op volle kracht, zou het nooit doen bij een hond met verlatingsANGST!!! Het woord zegt het al ANGST. Dat ga je NIET afstraffen. Trouwens het schrikeffect kan net werken als een trigger voor de epilepsie waardoor hij een aanval krijgt. Nou dat wil je ook niet.)
Chanel
9 februari 2007, 18:07
(En vergeet die geluidsinstallatie op volle kracht, zou het nooit doen bij een hond met verlatingsANGST!!! Het woord zegt het al ANGST. Dat ga je NIET afstraffen. Trouwens het schrikeffect kan net werken als een trigger voor de epilepsie waardoor hij een aanval krijgt. Nou dat wil je ook niet.)
Hallo Monique,
Wij mensen zijn heel snel in het "vertalen" van bepaald gedrag van een hond in angst. Verlatingsangst, angst voor onweer, angst voor vuurwerk, angst voor vreemden, angst voor andere honden etc. etc. Angst is aangeleerd, niet aangeboren! Van nature kent een normale hond geen angst (wel onzekerheid, meestal tijdens de puptijd). Wanneer ik lees "angst voor........." wil dat zeker niet altijd zeggen dat het inderdaad angst is; dit wordt zo slechts vertaald door het betreffende vrouwtje c.q. baasje.
Voor ons is het moeilijk, zelfs onmogelijk om dit van een afstand te bepalen.
Daarom is je advies een gedrachtsdeskundige hier naar te laten kijken heel goed. Deze kan inderdaad vaststellen of het aangeleerde verlatingsangst is of gewoon verkeerde opbouw van het alleen moeten blijven.
Hoe de tip van zowel Ebonoss als mij werkt bij een hond die epilepsie heeft weet ik uiteraard niet, vandaar dat ik ook het advies gaf dit bij de da na te vragen.
Ebonoss
9 februari 2007, 19:56
Hoi hoi,
Ook ik ben net als Chanel van mening dat wij in zijn algemeenheid fout gedrag vaak te veel vertalen naar "angst" bij de hond.
:( Als dat werkelijk waar zou zijn, hebben heel veel hondenbezitters een groot probleem, want dat betekent in de praktijk dat je heel veel honden niet zou kunnen corrigeren/opvoeden.
Let wel, ik heb het niet over honden met bijvoorbeeld epilepsie.
Ik heb ook al direct in mijn eerste antwoord aan Annemiek mijn twijfels geuit over de methode die ik voorstelde, gezien het feit dat haar hond epilepsie heeft.
:rolleyes: Heus, de meeste honden zijn niet zo bang uitgevallen hoor, ze hebben alleen last van aangeleerd verkeerd gedrag!
Monique
9 februari 2007, 23:22
Even een aanvulling: een angstige of evt onzekere hond kan je desnoods wel corrigeren, MAAR op een hele andere manier als een zelfverzekerde hond. En trouwens corrigeren is echt niet altijd DE oplossing van elk probleem. Maar dat denken veel mensen nog wel.
Maar om terug te komen op het onderwerp. Ik reageerde op het feit dat het verlatingsANGST werd genoemd. Ik heb nergens gezegd dat deze hond dat heeft. Daarvoor zou ik de hond moeten kennen (dus zien). Ik (en niemand hier) kan iets zinnigs zeggen en/of zinnige adviezen geven zolang we het hele probleem en de hele hond niet kennen!!
Wat voor de ene hond (en baas) DE oplossing is werkt averechts bij een andere hond en baas. Het is net als met medicijnen: het is maatwerk, wat bij de een helpt, werkt niet bij de ander en kan zelfs "gevaarlijk" (bij medicijnen dan) zijn. Een goed geschoolde gedragstherapeut vraagt niet voor niets het hemd van je lijf en wil ALLES over en van de hond weten VOORDAT zij een therapie opstellen.
Ik wens je nogmaals gewoon heel veel succes en sterkte met de situatie.
Ebonoss
9 februari 2007, 23:57
Hoi Monique,
Wat je zegt is waar, dit soort dingen zijn maatwerk bij honden met een ziekte zoals Annemiek beschreef.
Maar in zijn algemeenheid wordt m.i. te vaak angst aangevoerd als excuus voor verkeerd gedrag.
De tips die ik geef zijn ook bedoeld voor geestelijk en lichamelijk gezonde honden.
Het probleem van Annemiek onderschat ik ook niet, en ook ik denk dat ze beter een therapeut kan inschakelen.
Ik wens Annemiek dan ook veel sterkte en wijsheid met dit probleem!
Monique
10 februari 2007, 00:06
Hoi Ebonoss (sorry ben even je naam kwijt),
Mijn ervaring is dat mensen bij alles wat hun hond aan probleem heeft zeggen dat de hond dominant is. Ik hoor ze erg weinig spreken van angst. En de meeste van die zogenaamde dominante honden blijken juist erg onzeker en soms zelfs angstig te zijn.
Hihihi zo zie je maar weer hoe verschillend het om je heen kan zijn.
Maar juist omdat de meeste hondeneigenaren weinig weten van het gedrag van hun hond en/of het gedrag niet goed kunnen "lezen", is het erg moeilijk om zo op afstand voor ons om goed advies te geven.
Ik heb het al zo vaak meegemaakt dat mensen hun hond totaal verkeerd beoordeeld hebben en dat juist hun aanpak dus averechts werkte. Vandaar mijn opmerking dat een deskundige de hond moet ZIEN.
(Uiteraard zijn er ook wel mensen die wel genoeg verstand van lichaamshoudingen hebben en hun hond wel goed kunnen beoordelen. Maar de meeste mensen waar ik voor hulp bij gevraagd wordt kunnen dat blijkbaar niet)
Ebonoss
10 februari 2007, 00:27
Hoi Monique,
;) Ja, dominantie wordt vaak aangevoerd...maar ook ik ga er net als jij van uit dat dominantie vaak onzekerheid en angst is. Dus verkeerd aangeleerd gedrag!
:rolleyes: En dan wordt dominantie\angst toch weer het speerpunt en is het cirkeltje weer rond.....Terwijl als een hond met deze kenmerken "gewoon" opgevoed/gecorrigeerd zou zijn het waarschijnlijk een wereldhond zou zijn!
Chanel
10 februari 2007, 01:04
Hoi Monique,
;) Ja, dominantie wordt vaak aangevoerd...maar ook ik ga er net als jij van uit dat dominantie vaak onzekerheid en angst is. Dus verkeerd aangeleerd gedrag!
:rolleyes: En dan wordt dominantie\angst toch weer het speerpunt en is het cirkeltje weer rond.....Terwijl als een hond met deze kenmerken "gewoon" opgevoed/gecorrigeerd zou zijn het waarschijnlijk een wereldhond zou zijn!
Precies!!!
Heb hier eigenlijk niets aan toe te voegen.
Laten we alsjeblieft ook eens ons gezond verstand gebruiken en misschien een paar goede boeken lezen, een cursus doen........, ons een beetje proberen in te leven vanuit het oogpunt van "de hond", zodat we niet gelijk hoeven te "grijpen" naar een zgn. gedrachtsdeskundige, hondenfluisteraar, medicijnen of wat al niet te meer. Ik ben overigens de laatste die zal beweren dat er zich geen probleem kan voordoen. Maar misschien ook de eerste die beweert dat bepaalde dingen vaak ook simpel op te lossen zijn. Ook wij hebben in de afgelopen jaren vele probleemhonden meegemaakt ....... en "problemen"overwonnen. Echte structurele gedrachtsproblemen heb ik eigenlijk nog nooit meegemaakt. Wel de neiging tot........ , maar voortijdig ingedamd. Wij hebben samen al 25 jaar (mijn partner al zijn hele leven) honden zonder noemenswaardige problemen. Maar, misschien heeft dit (denk ik) ook gewoon te maken met honden/levenservaring:confused:
Monique
10 februari 2007, 08:23
Wij hebben samen al 25 jaar (mijn partner al zijn hele leven) honden zonder noemenswaardige problemen. Maar, misschien heeft dit (denk ik) ook gewoon te maken met honden/levenservaring:confused:
Precies en dat bedoel ik dus. Er zijn nog veel mensen zonder deze ervaring en dan is een "probleem" een stuk ernstiger/lastiger dan voor iemand met veel ervaring.
Ik heb een heleboel cursisten/klanten die dingen een "probleem" noemen waar ik (nog) geen probleem in zie. Maar ik snap wel dat ZIJ het als een probleem ervaren. Het is in die gevallen echt hun onervarenheid en dat neem ik ze niet kwalijk. Iedereen is beginner geweest. Maar om nu te zeggen dat het dan ook van zelf over gaat als je een boek leest. Nee sorry dat werkt niet voor iedereen. En deze mensen hebben dan vaak ook baat bij een beetje persoonlijk hulp (al dan niet van een deskundige), maar in ieder geval persoonlijke hulp.
En iedereen leert van elke hond die hij/zij heeft en zal hebben. Dus wordt je wijzer met de jaren ;-)
Dus doe het probleem in dit geval niet af met: ach een beetje boek lezen en wat opvoeden en het gaat wel over. Deze eigenaar heeft NU een echt probleem. In ieder geval met de buren en dan kan je niet op je gemak je in een boek verdiepen, Dan MOET je OMNIDDELIJK goede hulp krijgen, want anders is de hond weg!!!
Ebonoss
10 februari 2007, 09:36
Hoi monique,
Ik onderschat het probleem van Annemiek niet en ik denk dat ik ook voor Chanel praat als ik zeg dat dit een zeer ernstig probleem is wat je niet ff zomaar kunt oplossen.
Hier moet heel snel aan een deskundige raad worden gevraagd !!
Deze stellingname kun je ook duidelijk in onze posts lezen.
;) Wij hebben/hadden het over hondenopvoeding in het algemeen!
Annemiek
10 februari 2007, 10:25
Hoi iedereen,
Vandaag komt de terapheut reeds langs,
Een voorbeeld van Tommy's gedrag...
Van de moment dat ik uit bed kom laat ik de honden uit in de hof,men bouver blijft er rustig tot ik ze binnen laat,de Tommy anderzijds begint tegen de deur te springen heel heftig,dan ga ik buiten kalmeer hem en ga terug binnen.
Na 5 min mag hij binnen ,dan loopt hij me steeds jankend achterna waar ik ook ga.Ik leg hem af en negeer hem,drink rustig men koffietje.Van de moment ik rechtsta is hij er terug ik zeg Tommy lig dan begint hij constant te geeuwen(overspronggedrag)als ik te dicht kom durft hij zen tanden laten zien,ben daar niet bang van hoor weet ook niet wat hij al meegemaakt heeft natuurlijk,maar ik ben nooit agressief af sla honden.
En dan gaan we wandelen daarna is hij wat rustiger.Dan slaapt hij wat tot ik men jas terug aan doe om te gaan werken,en je dan moet ik door hé
Annemiek
Annemiek
10 februari 2007, 10:33
A ja,
Heb ook terug Dapp aangeschaft 3stuks,living,keuken,slaapkamer.
de citronnelaband denk ik ook over (heb dit reeds gehad)eigenlijk zonder resultaat.
Moet ik hem een eigen nest geven?nu ligt hij op de zetel...
alvast bedank
Annemiek
Chanel
10 februari 2007, 11:26
Beste Annemiek,
Lees zelf bovenstaand verhaal eens na. Ga er eens vanuit dat een ander dit geschreven zou hebben en stel jezelf de volgende vraag: Wie bepaalt de regie in huis?
dayco
10 februari 2007, 12:20
weet je mijn boef was in het begin ook een probleem hond,bijten,grommen,geen zin om te luisteren en noem maar op.Regelmatig heb ik het advies van een deskundige gevraagd, boeken gelezen,school gevolgd maar allemaal zonder resultaat,integendeel het werd alleen maar erger.Uiteindelijk heb ik gewoon mijn instinkt gevolgd,alle advies aan mijn laars gelapt en mijn boef met mijn gezond verstand gaan opvoeden en raar maar waar hij heeft enorme vooruitgang gemaakt,hij luistert nu,aanvaard mij als de alfa, gromt nog wel af en toe maar weet nu dat we daar niet van onder de indruk zijn en geeft het al snel op.Uiteindelijk heb ik zonder hulp mijn boef naar mijn hand gezet.Ik vraag mij af heb ik gewoon geluk gehad? ik weet het niet,maar wat ik wel weet is dat het waar is dat wat voor de ene hond werkt,averechts kan werken bij de ander. Daarom denk ik dat niemand een passend antwoord kan geven op het aangekaarte probleem hier.Wel kan iedereen tips geven over wat hij/zij denkt dat kan helpen en ik geloof dat geen enkele tip slecht is,het is aan de eigenaar van de hond om uit te testen waar de hond zich het beste in kan vinden.
Annemiek
11 februari 2007, 10:20
Bedankt Chanel,de nagel op de kop...
Hij weet ondertussen weer wie de baas is(als ik thuis ben toch)
Ik ben soms wel wat laks geweest denk ik,omdat ik zo een brave bouvier heb ga ik er soms vanuit dat hij weet wat mag en niet mag,en haar volgt .
Hier gaat het om een boerefox met een karaktertje hé...
Heb voor volgende week een dogsitter gevonden,vriend van me,die van wanten weet met honden en gaan we werken aan de verlatingsangst,beetje bij beetje terug opbouwen dat hij terug alleen kan zijn duimen maar.
bedankt Dayco,ik denk dat mijn Bonnie een tanta is van jouw Dayco
groetjes Annemiek
Ebonoss
11 februari 2007, 10:41
Bedankt Chanel,de nagel op de kop...
Hij weet ondertussen weer wie de baas is(als ik thuis ben toch)
Ik ben soms wel wat laks geweest denk ik,omdat ik zo een brave bouvier heb ga ik er soms vanuit dat hij weet wat mag en niet mag,en haar volgt .
Hier gaat het om een boerefox met een karaktertje hé...
Heb voor volgende week een dogsitter gevonden,vriend van me,die van wanten weet met honden en gaan we werken aan de verlatingsangst,beetje bij beetje terug opbouwen dat hij terug alleen kan zijn duimen maar.
bedankt Dayco,ik denk dat mijn Bonnie een tanta is van jouw Dayco
groetjes Annemiek
Hoi Annemiek,
Kijk, dat zijn nou eens positieve berichten!!
Dat is nu precies wat Chanel en ik bedoelden, gewoon éérst ff nadenken en je gezonde verstand gebruiken!!!!
http://www.bouvierforum.nl/images/icons/icon14.gifGoed gedaan Annemiek, ik lees tussen de regels van je topic door dat je best inzicht in hondenmanieren/karakters hebt!
Ik heb er alle vertrouwen in dat het je lukt, zal wel ff hard werken zijn, maar je ziet het eerste resultaat heb je al ...
Hou je ons op de hoogte van je vorderingen?
Succes!!
Catootje
11 februari 2007, 11:27
Kijk, en DAAROM vindt ik dit nou zo'n TOPFORUM!!!!!!
Je kunt je vraag of probleem in de groep gooien
en er is altijd wel iemand, meestal meerderen,
die met je mee denken,
je adviseren,
hun ervaringen met je delen,
je steunen,
je soms terecht wijzen,
met je mee leven,
en soms om je lachen :D .
Maar het komt altijd goed!
Ik hoop dat Anton beseft hoeveel dit forum voor heel veel mensen heeft betekent, betekent en zal betekenen!
Het is absoluut super! :)