PDA

Volledige versie bekijken : Blond en gezondheid

oudprikbord
27 februari 2002, 21:04
Hallo bouviervrienden.
Wij overwegen de aankoop van een blonde bouvierpup.
Helaas krijgen wij niet echt een goed advies van fokkers als wij vragen naar de kleur blond.
We hebben in dit vraagbord gelukkig heel veel goede adviezen kunnen lezen.
Wat wij ons nog afvragen is hoe het nu precies zit met de kleur blond als het gaat om de gezondheid.
Klopt het dat blonde bouviers meer kans heeft op problemen met de gezondheid?
Ook hebben wij te horen gekregen dat een blonde bouvier gemiddeld korter leeft.
Wie heeft een goed advies of misschien wel de ervaring?

oudprikbord
27 februari 2002, 21:04
Gezien de vraag naar blonde bouviers wordt er door een beperkte aantal fokkers aan de vraag voldaan.
Helaas wordt er minder naar de erfelijkeheidsfactoren gekeken.
Daar onstaat dan ook het probleem van gezondheidsproblemen bij blonde bouviers

oudprikbord
27 februari 2002, 21:05
ik ben nog boos.....
Bericht: HAi ik las destukjes en werd nog boos om wat me 10 jaar geleden overkomen is.
Ik wou graag een blonde bouvier ..en ging op zoek naar informatie net als jullie.
Ik dacht ....maar te rade gaan bij bekende fokkers van bouviers, maar dat werd een ramp.
Geen van allen die ik sprak wou er ook maar iets goeds over vertellen......een ding wel ....een blonde bouvier is geen bouvier !!
Er was er zelfs een (een vertegenwoordiger van bouvier clubs ) die mij zei...elke blonde bouvier moeten ze gelijk dood maken Grrrrrrr.
Gelukkig zijn er wel goede bouvier liefhebbers die blonde bouviers fokken.
En ik heb er een gekocht in het zuiden van het land.
Later bleek een prachtige reu ........ja want er zijn fokkers ( die alleen maar zwarten en gestroomden fokten )die mij gevraagd hebben ......mag ik een dekking van jou reu !!!
Maar dat heb ik niet gedaan temeer ik de hond in huis heb en bang ben dat het dan mis gaat.
Geloof me .....het is een prachtige hond ...en vooral een eerlijke hond.
Die nooit ......buiten de spuiten die hij moest hebben .......naar een dieren arts is geweest.
hij is nog nooit een dag ziek geweest.
We hebben laatst een puppy gekocht ditkeer wel een gestroomde .....maar niet om de kleur hoor en die is nu 9 maand.
Het is een jonge Oscy Jaimmy......wel bekend bij iedereen denk ik ........en dat is ook een geweldige hond .
En ik hoop dat ik er net zo veel plezier van heb dan van Quintus.......onse blonde kanjer !!!
Dus .......als je een blonde bouvier wilt dan moet je hem gewoon nemen ......er is niets mis mee !!!!!!veel plezier er mee als je er en hebt.

oudprikbord
Ik heb mij behoorlijk zitten opwinden over de reacties op blonde bouviers.
Het lijkt wel of blond een besmettelijke kleur is.
Wij hebben al 20 jaar bouviers en hebben zowel blond als zwarte bouviers gehad.
Natuurlijk hebben onze bouviers wel eens last van hun gezondheid.
Maar dat heeft absoluut niet aan de kleur gelegen.
Of je nu een blonde zwarte of gestroomde bouvier in huis heb rondlopen,allemaal kunnen ze wat krijgen.
Zodra er wat met een blonde bouvier aan de hand is dan wordt dat door veel fokkers met veel kabaal bekend gemaakt.
Maar andersom hoor je niets,terwijl er meer raserkende bouviers rondlopen met problemen dan blonde bouviers.
Jammer dat er nog weinig veranderd is onderling.
Blond kan heel goed samen met de andere raskleuren.
Amerika is een voorbeeld hierin.
Maar wie weet

oudprikbord
Ik wil reageren op het bericht van marian.
In Europa wordt de rasstandaard van de bouvier bepaald door de Franse bouvierclub.
Hierin is opgenomen dat de kleur blond ongewenst is.
Iedereen die fokt naar de rasstandaard van de bouvier dient hier rekening mee te houden.
Het is begrijpelijk dat er altijd wensen blijven tot verbetering of uitbreiding van de rasstandaard.
Daar is natuurlijk niets mis mee,maar dat moet wel op een breed vlak worden ondersteund.
De blonde bouvier is populair en wordt veel besproken misschien juist omdat het een kleur is die minder vaak voorkomt.
Toch moeten fokkers waken over de rasstandaard.
Als elke fokker maar fokt naar vraag in de markt dan is het einde zoek.
De rasstandaard van elk hondenras wordt met zorg en verstand vastgesteld.
Dat er landen zijn die wel overgaan tot erkenning van de blonde bouvier is reden tot bezorgheid.
Deze landen voldoen niet meer aan de rasstandaard van de bouvier.
En dan is het einde zoek....

oudprikbord
27 februari 2002, 21:06
Wij hebben al 19 jaar bouviers en altijd blonde bouvier gehad zonder problemen.
Niet luisteren naar al die onzin.
Als jullie graag een blonde bouvier willen moeten jullie dat gewoon doen.

oudprikbord
Sorry hoor.
Wij hebben nu 3 maal een blonde bouvier gehad en helaas allemaal met gezondheidsproblemen.
Komen van verschillende fokkers.
Zijn wij zeker alleen de pineut.
Koop gewoon een bouvier zoals hij hoort te zijn luid ons advies !

oudprikbord
Blond is een miskleur in een nest bouvierpups.
In medische termen spreekt men ook wel over pigmentverlies bij de bouvier.
Bij veel blonde bouviers komen nier en hartafwijkingen voor.
Natuurlijk zullen er best blonde bouviers zijn die geen problemen hebben,toch moet je altijd rekening houden met gezondheidsproblemen.
Deze treden meestal op als de boevier volwassen is.
Goede fokkers fokken absoluut niet op blond.
De rasstandaard laat dat niet toe.
Denk dus goed na voor je aan blond begint.

oudprikbord
Sorry Richard maar ik denk dat je een paar dingen vergeet.
Zo is de kleur blond in de VS een geaccepteerde kleur.
Natuurlijk komen er best gezondheidsproblemen voor,maar dat komt ook voor bij gestroomde bouviers.
Je vergeet ook dat er in Nederland door bouvierfokkers is en wordt gefokt met blond.
Kijk maar in het bouvierboek van Gink en Es.
Of bezoek een tentoonstelling.
Er staan bouviers in de ring die misschien niet de naam blond dragen maar toch zeker lichtbruin zijn.
In dat geval spreken we over peper en zout kleur en dat mag dan wel?
En wat is een goede fokker?
Is dat er een die volgens de rasstandaard fokt of is dat een fokker die niet aan iedereen een hond meegeeft?
Volgens mij is een goede fokker een fokker die weet waarmee hij bezig is en de ouderdieren op karakter selecteerd.
Als alleen de kleur blond een probleem zou zijn waren er geen erfelijke afwijkingen.
Ik ben het niet eens met je advies.

oudprikbord
27 februari 2002, 21:07
Zelf heb ik 5 september een nestje blonde pups mogen hebben. Het was een hele ervaring... We hebben nu de moeder en haar zoontje in ons bezit genaamd Hiske en Hilbert. Afin, ik heb dus veel gelezen en gehoord over blonde bouviers.

PUNT 1:
Het fabeltje dat blonde bouviers niet sterk en aggressief zouden zijn komt voort uit het volgende: eerst werden blonde bouviers niet geaccepteerd en waren er dus alleen zwarte/gestroomde fokkers. Toen de blonde boef wel geaccepteerd werd kwamen daar dus veel broodfokkers op af. Blonde bouviers zijn vrij zeldzaam dus werd er door gefokt en familie doorelkaar gefokt. Dit kwam ook door de hoge vraag. Dat kon allemaal doordat er weinig tot geen controle was op blonde bouviers door de rasvereniging(bestaat uit zwarte/gestroomde bouvierfokkers, scheve verhouding he?); De blonde bouvier was immers de underdog (letterlijk en figuurlijk).Nu zijn er strengere eisen ten aanzien van het fokken van blonde boefjes. Oke dat was punt 1.

PUNT 2:
Die fokkers van zwarte/gestroomde bouviers zien de populariteit van de blonde bouviers met ledeogen stijgen. Het klinkt cru maar hun handeltje heeft er echt onder te leiden als particulieren blonde bouviers in de markt brengen; en vergeet niet dat dit steeds weer vermenigvuldigd... Dus die fokkers gaan mensen die advies vragen over blonde bouviers doodsbang maken door de meest gruwelijke verhalen op te hangen. Mij is verteld dat als ik met mijn blonde teef ging fokken dat de juridische kosten niet te overzien waren. De pups zouden blind, kreupel en albino's worden!! Bovendien zouden ze maar 3 maanden blijven leven! Ik was echt doodsbang maar na meer informatie te hebben gezocht bij o.a. een dierenarts bleken het dikke l*l-verhalen te zijn. Ik heb me nog net kunnen beheersen die fokker een potje uit te schelden. Vooruit bij deze dan: DE SCHOFT! Sorry voor mijn taalgebruik maar over de onrechtvaardigheid die blonde bouviers moeten verduren kan ik me echt kwaad maken!!!!!

Door mijn ervaringen kan ik jou adviseren dat je nergens bang voor hoeft te zijn. Je moet je zeker niet aan het twijfelen maken door de vele verhalen. Zoek een fokker waar je je lekker bij voelt en ga anders particulieren bij langs. Eerst moet je een beetje wijzer worden vanwaar de pup vandaan komt. Besteden ze veel aandacht aan de diertjes maar vooral hebben ze liefde voor de pups, zien ze met pijn in het hart de pups weggaan. Ik heb staan janken toen mijn andere pups weg gingen en dat is de goede reactie denk ik. Iemand die zonder gevoel pups die hij 9 weken heeft verzorgd ziet weggaan is al niet zuiver denk ik.

Wat die aggressiviteit betreft, ja elke hond is van nature goed. Denk er maar om: elke hond is binnen een halve dag gemeen te krijgen. dat ligt dan vaak aan de opvoeding. Een bouvier moet je niet dwingen maar overtuigen! Ze kunnen ONTZETTEND veel leren met weinig tijd en moeite. Wij wonen aan een best drukke weg. Onze Hilbert is nu 3 maanden en waagt het nu al niet de weg te betreden. We hebben geen hek o.i.d. voor het huis. Als we gaan wandelen en we moeten die weg over, dan is ie los, gaat voor de weg zitten totdat we Ja-maarrrr roepen en dan vliegt ie weg de oude spoorlijn uit(geen weg maar schelpenpad tussen weilanden dus daar mogen ze vrij zijn)! Het is nu een echte puber die donders goed weet wat wel en niet mag maar het soms toch effe uitprobeert. Onze Hiske is nu 6 1/2 jaar is een ontzettende schat en is buiten de gebruikelijke en stomme (door prikkeldraad een kat achterna zitten o.i.d) incidenten nog nooit ziek of bij een veearts geweest. Ze is harstikke fit en kan goed met kinderen. Verder is het een goede waakhond die zijn baasjes beschermt maar pakt nooit iemand maar houdt ze tegen!

Nou dit was een heel verhaal, hopelijk ben je er wijzer door geworden. Als je meer wilt weten schrijf je het maar!!

oudprikbord
Met bewondering heb ik je verhaal gelezen betty en ik wil er als 30 jarige bouvierfan toch kritiek op leveren.
Terecht wordt er hier al opgemerkt dat er voor de bouvier een rasstandaard is.
De kleur blond is hier als ongewenste kleur in opgenomen.
Ik wil niet schrijven of zeggen dat blond een slechte gezondheid heeft.
Waar het omgaat is de standaard waarmee ons ras is ontstaan.
Over de rasstandaard wordt al zolang de bouvier is erkend gesproken.
Echte bouvierliefhebbers kiezen voor de bouvier op grond van het karakter en niet voor de kleur.
De rasstandaard heeft een rasbeschrijving hoe een bouvier eruit dient te zien.
Op grond van deze punten en het karakter van de bouvier kies je voor de bouvier.
Blond is een fout in de rasstanddaard en bouvierfokkers die fokken volgens de rasstandaard erkennen dit ook.
Dat heeft niets te maken met gezondheid en andere bla bla bla.
Juist omdat er altijd mensen zijn die iets willen wat niet mag ontstaan de wilde verhalen.
De vraag die ik aan de lezers van dit bord zou willen stellen is waarom men nu juist voor een blonde bouvier kiest.
Uit mijn omgeving weet ik dat dit altijd is voor de kleur en dat het karakter niet ter sprake komt.
Nee Betty en lezers alles is heel keurig geschreven door jullie maar geef nu eens goede argumenten waarom jullie nu zo specifiek voor blond gaan.
Dat heeft in eerste instantie totaal niets met gezondheid en karakter te maken.

oudprikbord
ik heb zelf een blonde bouvier reu van bijna 3jaar
waarom blond omdat de zwarte bouvierfokkers hun pups binnen drie dagen de staart couperen ik ben dan wel een leek op dat gebied je kon bij somige binnen drie dagen een pup uit zoeken wwaar de staart dan niet gecoupert werd maar binnen 3 dagen kan je niet zien hoe de pup zich ontwikeld
dus veder gezocht naar een pup maar overal het zelfde andwoord dus werd het een blonde bouvier
met hangende oren en complete staart

oudprikbord
27 februari 2002, 21:08
Ik vind het een goede vraag die u heeft gesteld. we hadden een heeele lieve asbakje die erg oud was. 6 jaar geleden kwamen we mensen tegen die een blonde bouvier hadden. eerlijk gezegd haadden we er nog nooit van gehoord, maar we hadden wel altijd gepraat over een eventuele aanschaf van een bouvier. na gebeld te hebben met de desbetreffende fokker bleek dat hij weer een nestje had en er waren nog maar 3 over. op dat moment kregen we dus een unieke mogelijkheid om een blond boefje te kopen die eigenlijk toevallig voor ons beschikbaar was. en natuurlijk ga je voor de kleur, doodgewoon omdat ik het mooier vind. als ik de keuze had uit een zwarte, gezonde en lieve pup en blonde, ongezonde en valse pup dan koos ik uiteraard de donkere. maar als ze beide even gezond zijn en het karakter ook even best dan is je favoriete kleur toch een leuke bijkomstigheid?!!

[Edit by oudprikbord on Woensdag, Februari 27, 2002 @ 22:09]

oudprikbord
27 februari 2002, 21:10
Hierbij wil ik even reageren.
Waarom neemt iemand een blonde boef,waarom rij ik twingo en me buurman een ford??????
Ik heb een blonde boef mijn tweede en in totaal vier bouviers gehad waarvan ik er nu nog twee heb black en white het zijn schatten.
Maar er zit toch een verschil in karakter van blond en zwart.
Mijn blonde boef lijkt precies op het karakter van mijn vorige blonde boef.Ze zijn zelfs op de zelfde dag geboren alleen een ander jaartal toevalig he.
En mijn zwarte boef heeft precies het katakter van mijn vorige zwarte boef.
RA RA hoe kan dat!!!!

En de reden waarom ik van beide wat heb is dat ik ze allebei mooi zijn en geen keus kon maken tussen blond en zwart.
Maar blond heeft toch wel een bijzondere uitstraling al zeg ik het zelf.
Dus ik zou zeggen, laat iedereen in zijn waarden ook de blonden boeffen,en rassenstandaart laat me niet lachen het is al vreemd genoeg dat ze niet erkend zijn omdat ze blond zijn.
Wie bepaalt dat??????

Iedereen veel plezier van zijn boefje wat voor kleur hij/zij ook heeft!!!!

Groetjes van shirley en een poot van gino en bonheur

oudprikbord
27 februari 2002, 21:10
vergeten...
Ik was door mijn gejeuzel nog vergeten dat ik een blonde boef ken van 18 (!) jaar die HARTSTIKKE fit is. Word nu wel een beetje stijf maar dat mag ook wel met zo'n leeftijd toch? Maar verder rent hij nog als een dief.

oudprikbord
27 februari 2002, 21:11
het is niet zo dat blonde boefs korter leven er is ook zijn ze niet gezonder of ongezonder dan zwarte of gestroomde bouviers.
Wel komt het vaker voor dat er puur alleen gefokt worden op de blonde kleur en er niet gelet wordt op karakter HD dat ik uit ervaring weet dat blonde bouviers agressiever zijn .
Maar wanneer je naar een goede fokker gaat veel vraagt over de ouderdieren zou ik zeggen wat let je maar laat je echt goed voorlichten.
Blond is ook heel mooi terwijl ik in het bezit ben van 3 gestroomde boefs.