PDA

Volledige versie bekijken : Informatie Bouvier in de oorlog

Danijelle
14 augustus 2003, 13:43
Ik heb hier en daar gelezen dat Bouviers gebruikt werden tijdens de eerste wereld oorlog. Het lijkt mij leuk om hier meer over te weten te komen (misschien eventueel wat foto's te zien). Wie kan mij hieraan helpen? Ik heb wel wat gevonden over andere legerhonden (zoals de herdershond), maar ik ben meer geintresseerd in de bouvier alleen.

Groetjes
Danielle

guda
16 november 2003, 11:31
Van oorsprong geplaatst door Danijelle

Ik heb hier en daar gelezen dat Bouviers gebruikt werden tijdens de eerste wereld oorlog. Het lijkt mij leuk om hier meer over te weten te komen (misschien eventueel wat foto's te zien). Wie kan mij hieraan helpen? Ik heb wel wat gevonden over andere legerhonden (zoals de herdershond), maar ik ben meer geintresseerd in de bouvier alleen.

Groetjes
Danielle

Hallo Danielle,
In de eerste en tweede wereldoorlog zijn Bouvier in het leger gebruikt.
Als berichten hond in de loopgraven, voor waakdiensten om de legerplaats of kamp.
Foto`s heb ik niet hiervan, dat zal heel moeilijk worden , want de honden werden gevordert door de Duistsers, en alles werd verbrand om je hond te sparen. Bij mijn ouders is zo`n hond in 1946 terecht gekomen , die was meegekomen met de Galieerden uit Normandie Frankrijk. Hij was gebruikt als berichten hond en later in de bewaking. Mijn vader werkte bij Paraat ( een bedrijfsbewaking) en dat werk heeft deze Bouvier gedaan tot aan zijn pensioen.
Groetjes Guda

Jaap
15 maart 2006, 03:17
Ik heb foto/s gevonden van de bouvier tijdens de 1ste wereldoorlog als Rode Kruis hond en kanontrekker etc, ook een hoop foto's van bouviers voor de hondenkar in Amerika en Holland en Belgie en Frankrijk.

Kijk op deze site : http://www.scbdfc.com/ en wacht tot die gif files van 3-4 mb volledig binnen zijn eer je die bewaart op je HD.

Wel vreemd dat we zulke foto's van bouviers uit NL en Belgie vanuit Amerika moeten halen.

pubbes
15 maart 2006, 09:52
Ik heb vroeger (10 jaar ? geleden) bij een oude vrouw hondenhokken en rennen gaan kuisen (zij had een pension). Voor de oorlog fokte zij samen met haar man bouviers. Ze heeft dikwijls gezegd dat de boeven van nu niet meer de boeven zijn van toen.... Spijtig genoeg werk ik daar niet meer en is het contact verdwenen. Anderes zou ik bij haar wel eens informeren of ze nog foto's en zo had.
Ik weet niet welk(e) boek(en) je gelezen hebt maar ik vind de volgende boeken wel interessant.

- De bouvier toen en nu, auteur: Justin Chastel (frans), vertaald door Johan Gallant en bewerkt door Ruud Haak. Er staat spijtig genoeg maar 1 foto in van douanehonden aan de Frans-Belgische grens omstreeks 1900.

- Bouvier Belge Des Flandres, auteur: G.F. van Gink- van Es.: 4 douanefoto's.

- De Bouvier, auteur: Ruud Haak. (onze hond, praktijkboek) 1 foto als loopgravenhond.

Misschien kun je eens naar de bieb gaan en kijken wat ze daar over de bouvier hebben. In de meeste boeken staat wel een deel van de geschiedenis met een fotootje. Er staan dikwijls wel meerdere 'oude' boeven in maar meer als showhond.

Succes met je verdere zoektocht en mocht je een heel interessant boek of website vinden, mag je het me altijd laten weten. Ik ga in ieder geval de bovenstaande link van Jaap ook eens bekijken.

Jaap
15 maart 2006, 13:16
Ik heb deze site gevonden met Google. Als je in google invoert "Dogs in the war' of "dogs during the war" of hetzelfde in het nederlands, kom je heel veel links tegen naar sites met artikelen en foto's er over.

Datzelfde kan je doen met "Bouvier in de oorlog", krijg je mogelijk nederlandstalige sites erover.

Gewoon wat verschillende zoekopdrachten geven en je vind aardig wat, er komt steeds meer info online te staan.

Die foto's in die slideshow op die californische bouviersite zitten in een GIF file, dwz allemaal frames aan elkaar geplakt. Dus ze moeten eerst allemaal gedownload zijn eer je die kan bewaren met 1 klik.

ikke
15 maart 2006, 13:28
Er staan wel wat oude foto's in: De Bouvier van Geertje van Rheenen uitgegeven Thieme - Zutphen tel 05750 13843.
Een heel degelijk werk met een paar oude foto's : Bouvier de Flandres (completely illustrated with colour photographs van Dr Robert Pollet (Vincent lane Dorking Surrey RH43YX England -Pet Love
succes met de zoektocht
Ikke

KELLY
15 maart 2006, 18:49
hoi,

ook ik bezit de boeken de bouvier van ruud haak.
en bouvier des flandres van gf van gink -van es

hierin word uitgebreid in gegaan op de geschiedenis van de bouvier

het isbnr 90.9000.2367 van gf van gink -van es
het isbnr 906248 1264 is van ruud haak.

ik weet niet of ze nog te bestellen zijn want wij hebben ze al heel lang in ons bezit,
en nu worden ze weer druk gelezen ivm komst pup.

gr kelly

Jaap
16 maart 2006, 03:36
Ik vond ook nog de volgende info dat Hitler gebeten zou zijn door een Bouvier en hij opdracht gegeven had om ze uit te roeien.

Of het werkelijk gebeurt is of het een fabel is die doorverteld word weet ik niet.

```````````````````````````
The history of this dog is tied to war. During World War I, Bouviers were used by the French for war efforts, from getting messages to the front to hauling equipment. By the end of the war, the Bouvier population was severely depleted and in jeopardy of extinction. A group of dog enthusiasts from Belgium stepped in and successfully bred the Bouviers back to healthy numbers.

InWorld War II, the Bouvier again faced extinction, but not because they were being used in war. Adolf Hitler was deciding on a breed of guard dog for the Third Reich to use. Having heard of the Bouvier's strengths and abilities, Hitler requested to meet this dog. When Hitler reached out his hand, the Bouvier snapped at him, biting his hand. Hitler decreed that all Bouviers were to be killed on sight. Again, it was the people of Belgium who successfully re-established the breed.

Bron : http://cattletoday.biz/bouvierdesflandres.php
But the breed almost became extinct during World War II. After Adolf Hitler was bitten by a Bouvier in Flanders, he ordered all Bouviers destroyed when the Nazi blitzkrieg reached Belgium.

Bron : http://www.departures.com/mi/mi_0103_dogs.html

ikke
16 maart 2006, 12:43
Prachtig,
nog meer respect voor de Boef.

Ikke en Bonny:)

Jaap
19 maart 2006, 12:03
Ik heb die foto's van bouviers en andere honden tijdens de oorlog uit die GIF file gehaald , al bij elkaar 38 foto's. Aangezien er copyright op zit kan ik ze hier niet plaatsen natuurlijk.

Als iemand ze wil hebben kan ik ze per ZIP file sturen, stuur even email als je ze wilt.