PDA

Volledige versie bekijken : couperen.

Marianne
26 september 2002, 23:41
ik zou wel eens willen weten waar die pup vandaan komt.

celine
28 september 2002, 22:11
Origineel geplaatst door leon
Anders ik wel !!
Er zijn trouwens veel fokkers die gewoon door gaan met couperen ook leden van de NBC ook die in het bestuur zitten !!

Ronnie
30 september 2002, 21:14
Helemaal met jullie eens.
Daarom een oproep aan mensen die weten waar fokkers nog steeds couperen.
Plaatst ze hier,zodat wij bouvierliefhebbers en dierenbeschermers deze fokkers kunnen boycotten.
Bestuur of niet publiceren deze personen !!!

Mick
6 oktober 2002, 21:26
Waarom mogen de bouviers in Belgie nogwel worden gecoupeerd?
Dat zou dan ook verboden moeten zijn of zie ik dat verkeerd?

boefmike
9 november 2002, 10:27
Het couperen gebeurd net zo als toen het belachelijke verbod er nog niet was , en als iemand dat nu veel mooier vindt , vragen wij ons af , waarom er zón heisa van wordt gemaakt , want ook wij vinden de bouvier met staart NIET mooi en iemand die er graag eentje wil hebben , mag daar toch vrij in zijn , en de dieren bescherming heeft daar niets mee te maken omdat couperen niet zielig WAS en niet zielig is !
Dus waarom dat gevraag naar fokkers die het nog WEL doen ? Ze willen gewoon mooie honden afleveren en de mensen tevreden stellen die dus nog wel een bouvier zonder staart willen en het ras graag willen zien zoals dat voorheen was , dus zonder staart ... Wij komen weinig mensen tegen die het mooi vinden MET staart , nee , sommige mensen herkennen NIET EENS de bouvier erin .... De geblokte bouvier is hier door helemaal verdwenen helaas .

Tinus
10 november 2002, 12:37
Bouviers horen niet geblokt te zijn!
Dat hebben wij er hier van gemaakt.
Net als het strak knippen van de bouvier.
Honden worden geboren met staart.
Het gaat er niet om wat wij mensen vinden.
Hiervoor hebben wij als ras mensen al teveel verpest in het verleden.
Laten we leren uit het verleden en de natuur de natuur laten.
Daar horen bij honden staart en oren bij

boefmike
10 november 2002, 18:24
Niet geblokt ?
Weleens naar een show geweest met een bouvier ? Rasbeeld is dus wel degelijk mooi geblokt .....! Maar couperen ( wel of niet ) zal altijd wel strijd opleveren bij de liefhebbers , maar tot nu toe kwamen wij nog maar weinig liefhebbers tegen die dit ,,nieuwe,, type hond mooi vinden :confused:

imported_bella
10 november 2002, 19:40
wat maakt die staart of oren nu uit!!!! het gaat om de hond. En mensen die zeggen dan hoef ik geen bouvier meer zijn in mijn ogen dus geen echte liefhebber maar willen een hond met een bepaald uiterlijk. Het gaat immers toch om het karakter van de hond. De hond wordt geboren met staart dus is het natuurlijk deze er ook aan te laten en alleen maar egoistisch deze er af te halen.
groetjes,Bella

guda
11 november 2002, 14:50
Origineel geplaatst door boefmike
Niet geblokt ?
Weleens naar een show geweest met een bouvier ? Rasbeeld is dus wel degelijk mooi geblokt .....! Maar couperen ( wel of niet ) zal altijd wel strijd opleveren bij de liefhebbers , maar tot nu toe kwamen wij nog maar weinig liefhebbers tegen die dit ,,nieuwe,, type hond mooi vinden :confused:

Hallo Boefmike,
Ik heb nu 2 ongecoupeerde pup`s van 9 maanden en ik hoor alleen positive geluiden over de Boef met staart en flaporen. Dus je comentaar dat de mensen het niet mooi vinden is geheel onterecht.
Vele mensen vinden het wel mooi staan en natuurlijk hoort de Boef zo gelaten als hij nu is. In het verleden ging het vaak helemaal mis met ondeskundig gecoupeerde oren en staarten, ik heb vaak de stumpers gezien met verminkte oren of staart stomp en dat is zeker geen mooi gezicht. Couperen mag nu niet meer, god dank dat nu over is. En aan ieder die nu nog zijn pup`s couperen laat aan oren of staart hoop ik dat deze cirminelen nooit meer die pup`s aan onwetende kopers verkopen. Ook aan mensen die nu nog bewust naar een gecoupeerde pup zoeken , geen stamboom meer afgeven, weren van kynologische evenmenten en eigelijk gelijk op de bon slingeren.
Op shows moet iedereen nog wennen aan het nieuwe beeld, en ook daar van omstanders vele positive geuiden gehoord.
Over "Geblokte Bouw" de Bouvier moet een kortgebouwd stevig lichaam hebben .Dat staat in de rasstandaart.
Een echte Bouvierliefhebber maakt het helemaal niets uit of zijn hond nu wel of niet gecoupeerd is, het gaat toch om het welzijn van onze dieren???!!!en niet om het uiterlijk.

imported_bella
11 november 2002, 21:58
helemaal mee eens Guda!!!
waar is het eind als je iets niet mooi vind.
groetjes,Bella

celine
11 november 2002, 22:52
Hallo

Ik heb deze berichtjes eens even gelezen en ik kon het nu niet nalaten om te reageren ik ben het grotendeels met Guda eens maar crimineel gaat mij net iets ver, dat zijn de fokkers
die couperen
Ik vind nu het niet meer mag het couperen van staarten dat iedereen zich er aan moet houden.
Ik heb sinds een half jaar een ongecoupeerde pup en ook ik krijg hele positieve reakties , het was eerst wel wennen maar ook aan de oren zijn we gewent toch !! over een jaar of 10 weten we niet anders zo ging dat ook met de oortjes.
Als iedere fokker zich nu eens aan het coupeerverbod zou houden waren we al een heel eind verder, maar de Euro's schitterend de fokkers in de ogen het zijn de fokkers die we moeten zouden aanpakken wanneer zij zich aan de regels zouden houden dan werd er geen gecoupeerde boef meer verkocht, ik stel dan ook voor een zwarte lijst van fokkers die doodleuk doorgaan met couperen gewoon om mensen tevreden te stellen met een door de wet verboden gecoupeerde boef te verkopen.
En iedereen wees eens eerlijk wat is er nu leuker dan een hond die laat zien hoe zijn/haar stemming is, en echt voor een ieder die een gecoupeerde boef wil die staart is echt leuk en niet lelijk.
Ik heb ook ooit eens nestjes gefokt en ook gecoupeerd en dan zeggen dat het geen pijn doet dat is niet waar ik hoor ze nog piepen wanneer de staart eraf werd geknipt of afwerd gebonden , stel je zelf eens voor hoe het zou voelen hoe het zouzijn om 1 week met een elastiekje om je vinger te binden net zolang dat je vinger zou afsterven voelt niet prettig daarom iedereen die een gecoupeerde boef wil om dat hij/zij/hun het mooi vinden probeer het eens met dat elastiekje of gewoon afknippen die vinger dan weten we hoe het voelt ............ En is dan gecoupeerd nog mooi of laten we ons verstand eens werken.

celine
11 november 2002, 22:56
Oh !! dat was ik nog vergeten om te schrijven het karakter blijft het zelfde van een ongecoupeerde boef.

Mart
22 december 2002, 18:38
Bouviernieuws gelezen?????
Het bestuur heeft geruchten ontvangen dat er fokkers zijn die toch couperen.
Zouden ze wakker worden??
Nu elkaar in de bestuur even aankijken.......
Wie zou de dader zijn......
Toch maar een beloning uitschrijven??

guda
25 december 2002, 11:39
Origineel geplaatst door Mart
Bouviernieuws gelezen?????
Het bestuur heeft geruchten ontvangen dat er fokkers zijn die toch couperen.
Zouden ze wakker worden??
Nu elkaar in de bestuur even aankijken.......
Wie zou de dader zijn......
Toch maar een beloning uitschrijven??

Hallo Mart,
Ik heb het ook gelezen in het Bouviernieuws.
Deze site wordt schijnbaar goed gelezen ook door het bestuur en ik hoop oprecht dat ook de Bouvierclub nu toch echt WAKKER gaat worden.COUPEREN MAG GEWOON NIET MEER, en daar is alles mee gezegd.
Gr Guda

celine
25 december 2002, 11:57
Het zou misschien leuk zijn om een ongecoupeerde boef op het voorblad te zetten .. Meer promoten !! nu gebeurt er niets op dit ene stukje na ,couperen mag al niet meer sinds 1 oktober 2001 en NU pas horen zij berichten over illegaal couperen .... zouden ze het echt niet eerder geweten hebben .......Ik heb mijn twijfels.

Groetjes

guda
26 december 2002, 11:38
Origineel geplaatst door celine
Het zou misschien leuk zijn om een ongecoupeerde boef op het voorblad te zetten .. Meer promoten !! nu gebeurt er niets op dit ene stukje na ,couperen mag al niet meer sinds 1 oktober 2001 en NU pas horen zij berichten over illegaal couperen .... zouden ze het echt niet eerder geweten hebben .......Ik heb mijn twijfels.

Groetjes

Hallo Celine,
Goed idee om een ongecoupeerde Boef op de voorpagina te plaatsen, misschien lezen de mensen achter het Bouviernieuws dit wel.
Over het WEL of NIET WETEN >>>>>.... ze WETEN HET VAST WEL !!! MAAR DOEN DUS NIETS!!!
We wachten het maar af, maar er zullen wel vraagen komen op de ledenvergadering, dus maak je >>>>>.. maar nat.
Gr Guda

FRANK
29 december 2002, 15:13
Wat toch steeds een drukte over dat couperen mensen ... de vraag naar gecoupeerde staarten blijft toch bij vele bouvier liefhebbers aanwezig en de ingreep bij de pup is niks erger als voor het verbod , en geen gepiep bij de pup , welnee , dus niet meer zo druk maken daarver vinden wij , er zijn ergere dingen waar de dierenbescherming op zou moeten letten , echt dierenleed dus , en niet het couperen van staartjes , want dat is een klein ingreepje zonder bloedvergieten en pijn !

celine
29 december 2002, 19:36
PFFFFFFFFFFFFFF moe wordt ik hiervan
WET is WET

FRANK
29 december 2002, 21:40
Daar moet je niet moe van worden hoor , oh nee , gewoon elk zijn eigen keuze laten maken en voor de pup maakt het niks uit immers , die is ook hatstikke blij met een mooie korte staart en gaat even zo vrolijk door het leven en maakt er geen drama van zoals nu wel steeds al die mensen die zich druk maken over het niet meer mogen couperen , en dat terwijl die mensen wel weten ( hoop ik ) dat het geen dierenleed is , maar een kleine ingreep !! Jaren werd het gedaan en toen vond iedereen het prima en nu gebeurd het precies eender , maar nu ineens staan vele mensen ( gelukkig niet allemaal ) te gillen omdat sommige fokkers nog wel couperen , nou en ? Mensen willen graag een pup met korte staart , dat blijkt nog steeds wel bij vele fokkers en ook de fokker zelf vindt de staart niet echt fraai en laat iedereen nou gelukkig zijn met de keuze die hij of zij maakt , de pup is niet aan het zeuren , zoals de laatste tijd wel al die anti- coupeer luitjes , nee , die kwispelt mischien nog wel vrolijker met dat korte staartje omdat ie bij mensen woont die er geen probleem en zielig verhaal aan vast knopen .... Ik word moe van alle tegenstand omdat ik weet dat het couperen niet ruw en wreed gebeurd en dat weten de meesten wel , maar die willen heiliger als de paus zijn denk ik , en elke wet wordt immers overtreden , dus ook deze ..

imported_bella
29 december 2002, 22:28
wat celine schrijft is waar wet is wet en er is nog nooit een pup geweest die mij verteld heeft dat hij zo blij is met een korte staart. Als het helemaal niets is waarom gebeurd het dan onder een lichte narcose? een hond wordt met staart geboren, dus is het natuurlijk. sommige mensen willen geen hond met staart en ik vraag mij af willen ze een bepaalde hond voor hoe ze eruit zien of hoe het karakter is. wat mij betreft, ik ga voor het laatste.
groet Bella

Inferno
3 januari 2003, 17:54

Inferno
3 januari 2003, 17:57
Hallo Leon, leuk ook jouw hier te ontmoeten, maar wat er voor jouw reactie stond heb ik niet meegekregen. Zou jij mij hier een antwoord op willen geven?

groet Inferno

Achterberg
9 januari 2003, 19:05
Leon vroeg zich af welke fokker de pups nog gecoupeerd had aan de staart.
Dat vraagt iedereen zich af zo te lezen.
Ik heb pas geleden ook een pup gezien met een gecoupeerde staart.
De pups kwijtraken speelt een rol,dat weet ik zeker

Pelle
9 januari 2003, 20:57
Ook gevraagd waar die gecoupeerde pup vandaan komt ??

Pelle
9 januari 2003, 21:41
Hallo
Nog een vraagje??
Hoe bedoel je dat de pups kwijtraken ??
gecoupeerd of ongecoupeerd

Marianne
9 januari 2003, 23:03
hallo.
mijn ervaring over het niet couperen is vrij positief.
er zijn maar weinig mensen die het erg vinden dat de pups een staart hebben.
ik heb ook geen problemen om de pups te verkopen.
dus het argument dat men de pups niet kan verkopen is mijn inziens niet het geval.

babs
10 januari 2003, 16:26
hallo.
mijn ervaring over het niet couperen is vrij positief.
er zijn maar weinig mensen die het erg vinden dat de pups een staart hebben.
ik heb ook geen problemen om de pups te verkopen.
dus het argument dat men de pups niet kan verkopen is mijn inziens niet het geval.

Boris2
10 januari 2003, 16:44
Wat jammer dat nou niemand een naam durft te schrijven van fokkers die nog steeds couperen.
Nou ik durf het wel.
van t Fryske Lan
van het Hangijzer
van Joevalshof
en er zijn er nog veel meer en allen volgens hun zeggen en adverteren lid van de nederlandse bouvierclub.
Misschien dat ik hiermee nog meer mensen over de drempel trek om op de vraag te reageren welke fokker er nog coupeert NA het chippen.
Het is schandalig en ik hoop dat de club hier toch snel eens iets aan doet want zo kan het niet langer want iedereen steekt zijn kop maar in het zand,schijtebroeken.

imported_bella
10 januari 2003, 21:07
Hoi Boris 2,

PERFECT dat je laat weten weke fokkers dit doen. m.i. zijn dit geen fokkers die uit liefde fokken maar alleen voor het geld. Op de bd spijkenisse waar ik train met mijn hond lopen een aantal jonge boeven rond met staart en ik vind het een koddig gezicht.
groetjes, Bella

Pelle
10 januari 2003, 21:21
Hallo

Met z'n allen blijven hameren op het coupeerverbod ik doe mee !!
Net zolang blijven zeuren zodat fokkers en toekomstige eigenaren die zo nodig een pup willen met een korte staart er genoeg van krijgen.
En het idee om op latere leeftijd een pup te couperen zoals hier eerder werd vermeld dat is DIERENMISHANDELING
Het is gewoon te gek voor woorden

rookies
10 januari 2003, 21:44
Origineel geplaatst door Pelle
Hallo

Met z'n allen blijven hameren op het coupeerverbod ik doe mee !!
Net zolang blijven zeuren zodat fokkers en toekomstige eigenaren die zo nodig een pup willen met een korte staart er genoeg van krijgen.
En het idee om op latere leeftijd een pup te couperen zoals hier eerder werd vermeld dat is DIERENMISHANDELING
Het is gewoon te gek voor woorden

rookies
10 januari 2003, 21:51
HALLO

IK HEB DE BERICHTJES OVER WEL OF NIET COUPEREN GELEZEN,EN HEB GEZIEN DAT DE MENINGEN NOGAL UITEEN LOPEN.
IK GEEF DAAROM DE MENSEN DIEVOOR WEL COUPEREN GELYK MAAR OOK DE MENSEN DIE ER TEGEN ZYN.
IK WEET EEN ONGECOUPEERDE BOEF IS VAN DEZE TYD,MAAR VIND EEN GECOUPEERDE BOEF OOK NOG STEEDS MOOI.
IK HEB ZELF OOK EEN VOLLEDIG GECOUPEERDE BOEF VAN BYNA 7 JAAR EN HEB HIER ABSOLUUT GEEN PROBLEMEN MEE EN ZOALS SOMMIGE MENSEN SCHRYVEN DAT HET DIERENMISHANDELING IS VIND IK WEL VER GEZOCHT

Björn
10 januari 2003, 22:09
Hallo

er werd geschreven over dierenmishandeling , daar ben ik het mee eens ik denk dat er werd bedoeld dat er pups gecoupeerd werden op de leeftijd van 6 weken dat is de normale leeftijd wanneer er gechipt wordt.
Een iedere die nu nog een gecoupeerde pup wil denk eens goed na !! wat is nu belangrijker ....iets wat je mooi vind of een vrije blije pup die met staart door het leven gaat, en een pup die op een leeftijd van 6 weken met traumatische ervaring door het leven moet omdat jij het zo mooi vind.
Denk nu eens aan de hond en niet aan jezelf !!

jols
10 januari 2003, 22:47
Okee Boris2 jij de eerste namen en je hebt gelijk dat iedereen zijn kop in het zand steekt.
Wat dacht je dan van het bestuur???
Een lachertje toch als je het blad leest??
Het bestuur heeft kennis genomen van.....
Wat een flauwe kul,ze zijn hier net zoveel te vinden als wij.
Maar bestuursleden???
Kijk naar de vorzitter Peter van Leeuwen.
Moet het voorbeeld zijn toch?
Koopt een gecoupeerde bouvier in Amerika en komt er hier mee op de show.
En dat terwijl het coupeerverbod van al van kracht was.
Maar iets zeggen ervan???
Nee zoals hij zegt NIET ZO BLERREN!!
Ik steek niet langer mijn kop in het zand.
Ik vindt het alleen heel jammer dat alles zo in het openbaar moet gebeuren.
En dan op een website die heel bouviernederland leest.
Ik denk niet dat ons ras daar voordeel van heeft.
Maar het geldbelang is groot,net als je pups zien kwijt te raken

Jelmer
11 januari 2003, 22:55
Er werd gezegd door ene boefmike dat couperen net zo gebeurde als voorheen....kijk daar zit nou het probleem couperen mag niet meer. Nu deze wet er door is ben je daar NIET meer vrij in, je hebt gewoon geen keuze meer .
Ik kom er voor ui dat ik zo'n anti-coupeerluitje ben.
ook werd er gezegd dat elke wet wordt overtreden ::confused:
Groetjes een echte liefhebber van bouviers met staart en al

sheena
11 januari 2003, 23:19
De chipper komt meestal pas in de 7e of 8e week en als een pup daarna gecoupeerd wordt is het zeer pijnlijk, in de meeste gevallen wordt er een strak elastiekje om de staart gedaan totdat hij er na ongeveer een week afvalt, als je een elastiekje strak om je vinger doet weet je hoe het voelt. Er zijn nog steeds mensen die perse een gecoupeerde pup willen, ook als je zegt dat het strafbaar is en vertelt hoe het gedaan wordt.

FRANK
12 januari 2003, 19:41
inderdaad worden er veel pups verkocht die nog gewoon worden gecoupeerd , en wat mij betrefd prima , want ik weet dat het geen traumatische ervaring is voor de hondjes , ook niet met 5 weken , nee hoor , hatstikke vrolijke pups en er er is maar 1 die zich er druk om maakt en dat is de mens die denk ik niet weet hoe het gaat en die nu ineens couperen zielig is gaan vinden , maar voorheen daar niet moeilijk over deed , nee toch ?
Laat iedereen nou een pup kopen waar ie tevreden mee is zou ik zo zeggen en elkaar er vrij in laten ... Ook de pup / bouvier met korte staart darteld vrolijk door het leven en heeft geen enkel probleem of trauma daarvan overgehouden , maar menig baasje kan niet met honden omgaan , en dat is veel erger en de honden die weer in asiels terrecht komen omdat mensen niet eerst nadenken voordat ze een hond aanschaffen , dat vind ik VEEL erger en traumatischer voor een hond !

Björn
12 januari 2003, 20:17
Lees ik het nu goed !! een pup couperen aan de staart op de leeftijd van 5 weken??:mad:Ik vraag me echt af Frank waar jij je pup vandaan denkt te halen.
Was jij ook niet die frank die zei elke wet wordt overtreden dus ook deze .
Nu kan ik wel gaan schrijven dat het couperen niet meer mag maar bij sommige lijkt het niet echt door te dringen .

imported_bella
12 januari 2003, 20:44
het lijkt inderdaad niet door te dringen zoals Bjorn schrijft, en ik heb een vraagje voor Frank... hoe zou jij het vinden als ze een strak elastiekje om jouw "staart"zouden doen. Als ze dit als baby zouden doen heb je vermoedelijk op latere leeftijd geen trauma van om de simpele reden dat je het je niet meer kan herinneren maar als het zou gebeuren zou je het wel degelijk voelen neem ik aan.
gr.bella

Machteld
12 januari 2003, 21:20
Het couperen is sinds 1 september 2001 verboden waarom proberen mensen zoals Frank gewoon hun zin door te zetten om toch de staart te couperen dat begrijp ik niet goed.
Een hond heeft zijn staart nodig voor de communicatie met mens en dier ook gebruiken ze hun staart als roer bij het rennen en zwemmen.Moet die staart er nu zo nodig af omdat jij Frank het zo mooi vind want jij bent bijna de enige die de staart er af wil halen en ook nog op de leeftijd van 5 weken begreep ik in je berichtje.
Kortom een goede hondenbezitter heeft zijn hond compleet met staart en oren.
Dan pas ben je een hondenliefhebber

Machteld
12 januari 2003, 21:43
Nog even een reaktie op het berichtje van Frank waar je schrijft over honden die in asiel terecht komen door ondoordachte aankoop van een pup dat is een andere discussie,.
Maar weet je wel wat ondoordacht is ???
Een pup (bouvier) nu nog couperen dat is pas echt ondoordacht, en egoistisch !!

guda
13 januari 2003, 12:10
Hallo Allemaal,
Zoals ik al eerder heb geschreven, COUPEREN MAG NIET MEERRR, GRRRRRRRRRRRR, ik wordt er helemaal niet goed van als er nog van die sukkels zijn die volhouden , dat het geen pijn doet en je pup er geen trauma van krijgt, nu als je je pup na het chippen nog gaat couperen dus na 7 weken, dan zit hij-zij net in de socialiserings periode, en zeer belangrijke tijd, daar na zo`n trauma als de staart couperen, zal je wel een getraumatiseerde hond over houden.
Waar gaat het nu om: GELD, STATUS maar niet om het belangrijkste het WELZIJN VAN JE PUP ???? !!!
Voor de sukkels die het niet willen of kunnen begrijpen///////; kom maar langs , dan zal ik jullie"staart" even couperen, kan je voelen hoe lekker dat is. Voor de sukkels van de BOUVIERCLUB: Als uiteindelijk uitkomt welke fokkers HET GEWOON blijven doen, en er geen sancties volgen, rojeren die eikels, voorzitter , betuur of lid , allemaal er uit uit onze club ,en de bezem er goed door, dan misschien blijft de BOUVIERCLUB Nederland nog geloofwaarig anders dus niet.
Guda:mad::mad::mad:

ricard
13 januari 2003, 17:08
tjonge tjonge wat een discussie.
Iedereen kan het er het zijne van vinden feit is dat het wettelijk verboden is om te couperen.
Guda je hebt gelijk dat het tijd is voor een bezem door de club.
Ik las hier dat de voorzitter zelf ook meedoet aan het promoten van gecoupeerde bouviers.
Nou korte metten mee maken en het bestuur uit trappen.
Ons ras zit niet te wachten op een stelletje idioten die denken de dienst uit te maken.
Ik lees en hoor niets anders dan vriendjespolitiek binnen de club.
Sorry Guda ik ben niet iemand die snel in de pen klim of mij ergens mee wil bemoeien.
Maar het gaat nu te ver!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Boris2
13 januari 2003, 18:11
Beste Ricard, nou kunnen we de voorzitter wel uit het bestuur trappen, maar word jij dan de nieuwe voorzitter?
Denk niet dat dat zo'n goed plan lijkt, en dat de club er iets aan moet, nou geloof mij maar op mijn woord, daar zijn ze zeker mee bezig alleen gaat dat niet zo makkelijk als iedereen denkt.
Want ik denk dat als je duidelijke aanwijzingen hebt dat een fokker die NA het chippen coupeerd dat je daar als bestuur van de ned.bouvierclub niet zomaar binnen komt.
Je mag alleen binnen met een huiszoekings bevel of met de dierenbescherming.
Op een andere manier kom je daar niet binnen, daarom is het zo moeilijk om een fokker te betrappen, ook voor de bouvierclub.
Ik hoop dat de club snel een fokker betrapt, dan word het misschien wat rustiger omtrent dit gebeuren.
Groeten Boris2.

rookies
13 januari 2003, 18:41
voor sommige honden is het beter al de staart gecoupeerd wordt. Een hond kan juist veel pijn hebben als het een staart heeft. Wat denk je als die staart uit enthousiasme tegen iets aan slaat. Vooral als er weinig haar op de staart zit. Dat voelt als een kneuzing en dat keer op keer op keer op keer weer. Auw, auw auw.

Ik vind dat alles rond couperen heel erg overtrokken word. Echt gezeur gewoon.

begrijp mij goed ik vind dat een bouvier met staart even mooi is als een bouvier zonder staart. die staart doet niets aan of af aan het karakter van de boef waar ik zo gek mee ben.

maar om te zeggen dat je geen echte liefhebber bent van een bouvier, omdat je er een zonder staart koopt vind ik te ver gaan.

Iedereen oordeelt maar! je kan beter eerst vragen wat de achtergrond is van iemand die een boef zonder staart koopt. dan zullen jullie wel weer zeggen geld, maar dat is ook maar een wilde gok.

kortom hou op met zeuren en geniet van je boef!!!!

net als ik doe met onze 3 bouviers zonder staart!!!!!!!!

groetjes jessica

ricard
13 januari 2003, 19:33
Als ik daar ons ras verder bij help heb ik daar geen moeite mee Boris2.
Wat er nu zit is ook niet veel bijzonders.
LATEN WIJ AUB EERLIJK ZIJN

Ary en Jolanda
14 januari 2003, 15:25
Origineel geplaatst door Boris2
Wat jammer dat nou niemand een naam durft te schrijven van fokkers die nog steeds couperen.
Nou ik durf het wel.
van t Fryske Lan
van het Hangijzer
van Joevalshof
en er zijn er nog veel meer en allen volgens hun zeggen en adverteren lid van de nederlandse bouvierclub.
Misschien dat ik hiermee nog meer mensen over de drempel trek om op de vraag te reageren welke fokker er nog coupeert NA het chippen.
Het is schandalig en ik hoop dat de club hier toch snel eens iets aan doet want zo kan het niet langer want iedereen steekt zijn kop maar in het zand,schijtebroeken.

Ary en Jolanda
14 januari 2003, 15:45
Origineel geplaatst door andre

Nou ik durf het wel.
van t Fryske Lan
van het Hangijzer
van Joevalshof

als het deze "fokkers" nu alleen maar om geld en status gaat, laten wij dan met zijn allen eens hun e.v.t. dekreuen gedurende pakweg de eerste 20 jaar niet meer gebruiken.

Machteld
14 januari 2003, 19:39
Het gaat niet om die reuen maar om de puppen die worden nog wel gewoon gecoupeerd of wij nu wel of niet komen bij deze fokkers om te dekken

Ary en Jolanda
14 januari 2003, 20:13
Origineel geplaatst door Machteld
Het gaat niet om die reuen maar om de puppen die worden nog wel gewoon gecoupeerd of wij nu wel of niet komen bij deze fokkers om te dekken

dat weet ik wel ,maar het gaat mij erom dat we deze zogenaamde "fokkers" gaan isoleren, b.v. geen dekkingen meer van hun honden, geen kontakten meer tijdens een show, een negatief advies geven over deze fokkers als er door aspirant kopers geinformeerd wordt over e.v.t. andere fokkers. en het belangrijkste blijf ik vinden dat onze vereniging niets doet aan deze wantoestanden. Wie zijn ze dan wel wel, om ons ras negatief naar buiten te brengen. ten bate van hun zelf en dat gebeurd niet alleen met het fokken maar ook tijdens een show. ze gedragen zich zelf heel onbehoorlijk, en dat is nog heel zachtjes uitgedrukt.laat het "bestuur" van onze vereniging zich nu eens heel goed laten gelden.royeer deze hele handel. ik ben in ieder geval niet van plan om onze club geldelijk te steunen terwijl andere misselijke broodfokkers er wijzer van worden.

Wim1
14 januari 2003, 20:51
Oke collega fokkers leuk dat wij allemaal reageren.
Wel vraag ik mijzelf af welke discussie wij hier aan het voeren zijn.
Couperen is bekend maar ik lees ook heel veel onvree over ons bestuur.
Het bestuur dat wij zelf hebben gekozen.
Jullie weten net als ik dat hier berichten plaatsen betekend dat bouvierinternet Nederland dat allemaal leest.
Ik vindt niet dat wij fokkers hier het bestuur moeten afkraken of terecht stellen.
Wees dan zo flink om dat te doen op een vergadering waar het bestuur bij zit.
Als jullie het allemaal zo goed weten ga dan zelf het bestuur in.
Ik hoop dat jullie begrijpen dat wij fokkers een klein deel uitmaken van het aantal mensen dat deze site regelmatig bezoekt.
Wat moeten deze mensen wel niet van ons ras gaan denken.
Laten wij ons verstand gebruiken en geef liever antwoord op vragen van mensen die hier ook staan.
Daar helpen wij ons ras veel meer mee.

Ary en Jolanda
14 januari 2003, 20:53
[QUOTE]Origineel geplaatst door marije
[B]Hallo
Ik heb sinds kort een pup en Jawel met staart en ik krijg toch leuke reakties ik vind het zelf ook schitterend .
Ik was eerst bij een fokker geweest die zei dat ie wel coupeerde als wij dat zouden willen nou we zijn direkt weg gegaan want met dat soort fokkers wil ik niets te maken hebben.
Heerlijk een bouvier met staart

het zou fijn zijn als je nu de naam eens wilde noemen van die fokker die wel wilde couperen zo krijgen we eindelijk een raszuiver "fokkersbeleid"

Mart
14 januari 2003, 20:55
Andre,
Vermeld AUB de naam van deze fokker
Kunnen we deze in iedergeval gaan bocotten

Ary en Jolanda
14 januari 2003, 20:59
Origineel geplaatst door Wim1
Oke collega fokkers leuk dat wij allemaal reageren.
Wel vraag ik mijzelf af welke discussie wij hier aan het voeren zijn.
Couperen is bekend maar ik lees ook heel veel onvree over ons bestuur.
Het bestuur dat wij zelf hebben gekozen.
Jullie weten net als ik dat hier berichten plaatsen betekend dat bouvierinternet Nederland dat allemaal leest.
Ik vindt niet dat wij fokkers hier het bestuur moeten afkraken of terecht stellen.
Wees dan zo flink om dat te doen op een vergadering waar het bestuur bij zit.
Als jullie het allemaal zo goed weten ga dan zelf het bestuur in.
Ik hoop dat jullie begrijpen dat wij fokkers een klein deel uitmaken van het aantal mensen dat deze site regelmatig bezoekt.
Wat moeten deze mensen wel niet van ons ras gaan denken.
Laten wij ons verstand gebruiken en geef liever antwoord op vragen van mensen die hier ook staan.
Daar helpen wij ons ras veel meer mee.

het is makkelijk om te zeggen het couperen is bekend maar wat wil je daar mee zeggen?

Ary en Jolanda
14 januari 2003, 21:05
Origineel geplaatst door Mart
Andre,
Vermeld AUB de naam van deze fokker
Kunnen we deze in iedergeval gaan bocotten

sorry mart ik heb alleen maar gereageerd op dit
bericht marye moet deze naam kenbaar maken

Björn
14 januari 2003, 21:23
Hallo

Niets moet ... al zou ik het ook graag weten wie er dan coupeerd .
Elke keer dat ik hier kijk verbaas ik mij over het aantal reakties over het onderwerp couperen.
Voor een ieder die wil couperen kijk eens op :
http:www.hondenbescherming.nl
en klik op wetgeving en daarna op ingrepen (couperen .

guda
15 januari 2003, 12:30
Hallo Allemaal,
Het is juist heel goed dat deze site door zowel fokkers en leden van de Bouvierclub zo goed wordt bekeken,er is best heel wat aan de hand binnen ons ras.
Ik ben gewoon tegen couperen , het is verboden , EINDE DISCUSSIE. Voor leden-fokkers van de Bouvierclub die gewoon doorgaan met couperen: STOPT ER MEE, UITEINDELIJK KOMT DE WAARHEID TOCH WEL AAN HET LICHT EN HOOP IK DAT ER DAN STEVIGE MAATREGELEN WORDT GENOMEN DOOR ONZE CLUB.
Ben het met Andre eens om deze fokkers te BOYCOTTEN, zowel hun dekreuen als hun pups niet te gebruiken of te kopen,DAN ZAL ER TOCH WEL EEN LICHTJE GAAN BRANDEN HOOP IK????? Ik ben me er ook van bewust dat het best moeilijk is deze lieden te betrappen, cq te controleren ,maar mogelijkheden zijn er wel.
Gr Guda

Rob
18 januari 2003, 17:01
Bedankt Bjorn voor de tip.
Ik heb het artikel gelezen en dacht ik er een copy van maken om hier te plaatsen.
Weet iedereen gelijk hoe het zit.
Dit is het:

Het Ingrepenbesluit

Een ander belangrijk besluit voor de bescherming van het welzijn van de hond is het Ingrepenbesluit. Het besluit gaat uit van het 'nee-tenzij principe'. Hiermee wordt bedoeld dat ingrepen in principe verboden zijn, tenzij nadrukkelijk in het Ingrepenbesluit staat dat een bepaalde ingreep wel is toegestaan. Alle ingrepen die niet in het besluit staan zijn dus verboden!

Ingrepen die wel toegestaan zijn:
Het steriliseren en het castreren van dieren.
Ingrepen waarvoor een diergeneeskundige noodzaak bestaat, bijvoorbeeld een operatie.
Het identificeren van de hond door middel van een tatoeage of chip.
Het inbrengen van een injectienaald om bijvoorbeeld medicijnen toe te dienen.
Het verwijderen van bijklauwtjes bij honden tot een leeftijd van 7 dagen.

Vanaf 1 september 2001 mogen bij honden geen staarten meer gecoupeerd worden. Het is wettelijk verboden om honden die een verboden ingreep hebben ondergaan mee te laten doen aan evenementen als tentoonstellingen en keuringen, en om ermee te fokken!

Het couperen van de oren van honden is al jaren verboden, en terecht. We knippen de oren van onze kinderen toch ook niet in een puntje om ze er bijdehand uit te laten zien? Een hond heeft zijn oren hard nodig voor communicatie met andere honden. Bovendien weten we inmiddels dat de eerste acht weken in het leven van uw puppy essentieel zijn voor zijn ontwikkeling. Hoe denkt u dat uw pup zich ontwikkelt als hij juist rond een leeftijd van 7 weken alsmaar pijn aan zijn oren heeft? En als hij leert dat iedere hand die zijn kop nadert, pijn betekent?
Er is geen excuus voor het couperen van oren. Rasverenigingen beweren dat staande (lees: afgeknipte) oren 'horen bij het ras'. Onzin natuurlijk: met ruim 400 hondenrassen zijn fokkers in staat geweest om honden te maken in bijna iedere gewenste kleur, vorm en grootte. Als staande oren echt zo belangrijk zijn, moet dat maar uit de fokkerij blijken, niet uit de schaar van een dierenarts.

Het couperen van staarten is in Nederland vanaf 1 september 2001 niet meer toegestaan, maar is bijvoorbeeld in Scandinavië allang verboden. Het resultaat is daar op straat te zien: Boxers, Spaniëls, Rottweilers en andere honden die bij ons gecoupeerd worden, lopen vrolijk met een staart over straat en dat is een veel beter gezicht dan al die afgeknipte stompjes. Een hond heeft zijn staart nodig voor de communicatie met dieren en mensen, maar ook nog voor veel taken waar de mens niet zoveel van af weet. Als je goed kijkt naar honden zie je dat ze hun staart ook als 'roer' gebruiken bij het rennen of zwemmen, en er zijn vermoedens dat zich in de staart speciale klieren bevinden die geurstoffen afgeven waarmee honden met hun soortgenoten communiceren. Moet dat er allemaal maar af omdat wij het toevallig niet mooi vinden?

Bij sommige jachthondenrassen wordt wel gezegd dat honden te vaak verwondingen aan hun staart oplopen in het jachtveld. In een enkel individueel geval zou een staartamputatie dan de oplossing kunnen zijn, maar het blijft een merkwaardige manier van denken. Als u uzelf iedere week in een vinger snijdt met de kaasschaaf laat u die vinger toch ook niet amputeren?
En hoe zit dat met honden die helemaal niet meegaan als jachthond? Cocker Spaniels bijvoorbeeld zie je altijd met een afgeknipt stompje, maar hoeveel mensen jagen met hun Cocker? Dat zijn er maar heel weinig.
Kortom, een goede hondenbezitter heeft zijn hond compleet met oren en staart!

Ten slotte

In het algemeen kan gesteld worden dat Nederland redelijk vooruitstrevend is in wetgeving op het gebied van dierenwelzijn. In onze optiek is de verschillende regelgeving met honden echter nog lang niet voldoende om het welzijn van de hond in voldoende mate te waarborgen. Vandaar dat het voor de Bond van groot belang is om op te blijven komen voor de rechten van de hond.

Björn
18 januari 2003, 21:28
Perfect Rob !!
Ik had er niet aangedacht maar nu hoeft niemand meer te zoeken naar deze site.
Dus alle coupeerders lees dit .
COUPEREN MAG NIET MEER
KNOOP DAT NU EENS IN JE OREN !!!!!!!!!!!!!!!

Ary en Jolanda
23 januari 2003, 21:08
Nou ik durf het wel.
van t Fryske Lan
van het Hangijzer
van Joevalshof

zojuist vernomen dat in een friesdagblad het bericht stond dat bij het Fryske lan een inval is gedaan door de dierenbescherming er zijn zeven gecoupeerde puppen in beslag genomen. eindelijk actie, wie volgt.

Boris2
23 januari 2003, 22:20
Jaja Andre, zo zie je maar, is er toch iemand wakker geworden of misschien heeft iemand hem wel aangegeven. Vaak is dit een reactie van een conflict tussen pupkoper en fokker en dan slaat de pupkoper door en geeft de fokker aan. Maar we zullen denk ik wel een keer vernemen hoe het daadwerkelijk in zijn werk is gegaan. Het maakt me wel nieuwsgierig. Zouden ze bij de dierenbescherming en/of de Raad nu verder gaan zoeken? Zouden ze dit bij andere rassen ook al hebben bereikt? Wie hier iets over weet zou die persoon dit dan willen melden? Dit houd de discussie lekker gaande.

Groeten Boris2

guda
24 januari 2003, 15:16
Hallo Boris en Andre,
Goed dat deze fokker TEGEN DE LAMP is gelopen, dat is het risico dat je neemt als je je met illegale praktijken ophoud.
Nu nog hopelijk actie van de Bouvierclub, eruit met deze fokker, en een artikel publiceren in het Bouviernieuws, dan WEET IEDEREEN DAT JE DIT DUS NIET MEER KAN EN MAG DOEN!!!DOE JE HET WEL, DAN VOLGT ER AKTIE, en KOOP GEEN PUPS MEER VAN DEZE KENNEL EN GEBRUIK OOK HUN DEKREUEN NIET MEER.
In en in triest dat dit toch binnen ons mooie ras gebeud, jammer dat het zover moet komen.Ik weet niet of deze zaken binnen andere rassen ook voorkomt, maar geruchten hier en daar zijn er wel.gr Guda

Jannie
24 januari 2003, 17:27
Ik heb net geschreven elders dat wij deze fokker MOETEN boycotten.
KOOP HIER GEEN PUPS MEER
EEN SCHANDE VOOR ONS RAS.
BOUVIERCLUB ERUIT SMIJTEN DEZE KENNEL.
LAAT NU ZIEN WAT JULLIE WAARD ZIJN.
GEEN WOORDEN MAAR DADEN!!!!!!!
DE GEVOLGEN ZIJN IEDEREEN BEKEND !!!!!!!!!!!!!!!!!

[bewerkt door Jannie op Vrijdag, Januari 24, 2003 @ 18:28]

Björn
24 januari 2003, 22:16
Voor alle andere fokkers die ook lid zijn van de bouvierclub en couperen laat dit een waarschuwing zijn .....MAAR ook aspirant pupkopers die zo graag een pup willen en gecoupeerd ook zij moeten worden aangepakt.

Alice
24 januari 2003, 22:50
:mad::mad:yep helemaal mee eens :mad::mad:

imported_bella
24 januari 2003, 22:57
het is inderdaad jammer dat de wetgever niet heeft besloten ook aspirant kopers van pups strafbaar te stellen indien er een pup gekocht wordt die gecoupeerd is. Helaas is het dus een "halve"wetgeving geworden, hierdoor word -helaas- in de hand gewerkt dat er gecoupeerd wordt, het is nu eenmaal een kwestie van vraag en aanbod.
Bella

Machteld
24 januari 2003, 23:02
Aspirant kopers zijn net als het fryske lan rotte appels in onze maatschappij ....bah !!ik heb er geen goed woord voor over
En ook nog beweren dat ze liefhebber zijn::mad:Nou ja !!

joris
24 januari 2003, 23:14
He !! boefmike en frank willen jullie nog zo graag een gecoupeerde boef dit zijn de gevolgen van illegale praktijken waar jullie aan mee willen werken !!

moesjoe
25 januari 2003, 17:13
Origineel geplaatst door rookies
HALLO

IK HEB DE BERICHTJES OVER WEL OF NIET COUPEREN GELEZEN,EN HEB GEZIEN DAT DE MENINGEN NOGAL UITEEN LOPEN.
IK GEEF DAAROM DE MENSEN DIEVOOR WEL COUPEREN GELYK MAAR OOK DE MENSEN DIE ER TEGEN ZYN.
IK WEET EEN ONGECOUPEERDE BOEF IS VAN DEZE TYD,MAAR VIND EEN GECOUPEERDE BOEF OOK NOG STEEDS MOOI.
IK HEB ZELF OOK EEN VOLLEDIG GECOUPEERDE BOEF VAN BYNA 7 JAAR EN HEB HIER ABSOLUUT GEEN PROBLEMEN MEE EN ZOALS SOMMIGE MENSEN SCHRYVEN DAT HET DIERENMISHANDELING IS VIND IK WEL VER GEZOCHT

moesjoe
25 januari 2003, 17:21
nou ben het met je eens couperen is geen dieren mishandeling en ik vind het ook mooier.ik weet karakter blijft hetzelfde gecoupeerd of niet ikzelf vind dat iedereen daar vrij in moet zijn.
mensen die dieren slaan of verwaarlozen is pas mishandeling. en de mensen die zeggen dat couperen zielig is weten volgens mij niet waar ze over praten.ik heb het 6 jaar geleden van dichtbij gezien de tatoeage,s waren pijnlijker dan het couperen.

Björn
25 januari 2003, 18:40
Even voor de duidelijkheid het gaat hier niet over tatoeage maar over couperen je weet wel het bewust afhakken,afbinden van de staart zeker de berichten niet gelezen.
:rolleyes:

joris
25 januari 2003, 18:49
Nog een erbij!!!! Moesjoe, Boefmike, en Frank 28 januari komen er weer puppen bij het fryske lan ....
En wat couperen betreft JE BENT DAAR NIET MEER VRIJ IN

sheena
25 januari 2003, 18:56
Origineel geplaatst door Björn
Even voor de duidelijkheid het gaat hier niet over tatoeage maar over couperen je weet wel het bewust afhakken,afbinden van de staart zeker de berichten niet gelezen.

het is een groot verschil of een puppy van 3-5 dagen oud gecoupeerd wordt of dat op de leeftijd van 7-8 weken de staart afgebonden wordt.

Willem
25 januari 2003, 19:33
Ik heb met afschuw en verbazing de verhalen gelezen.
Eindelijk is er ingegrepen bij een fokker die het couperen nog steeds doet.
Alleen vraag ik mijzelf af of iedereen hier wel zijn eerlijke mening schrijft.
Ik denk dat wij met zijn allen vergeten dat de meeste van ons een bouvier hebben waarvan de staart er niet meer aanzit.
Ik vraag mij af of wij zelf een paar jaar eerder niet het besluit hadden kunnen nemen om een bouvier te kopen met staart.
Nee daar was wetgeving voor nodig.
Denk nu niet dat ik voor couperen ben alleen ik vind dat er een beetje overdreven wordt gereageerd.
Ikzelf fok bijna 20 jaar bouviers en ik heb maar weinig mensen gehad die vroegen om een bouvier met staart.
Integendeel juist de staart moest eraf en als het even kon ook de oren nog netjes in punten.
Nu nog krijg ik regelmatig verzoeken om een bouvierpups zonder staart en zelfs nog verzoeken om bouvierpups met puntoortjes
Ik begrijp dat dit dan niet de mensen zijn die hier zo heftig reageren.
Ik kom elk jaar op de jaarvergadering van de bouvierclub en ik heb nog nooit iemand gehoord die een bouvier met staart mooier vond.
Integendeel altijd hoor ik dat een bouvier zonder staart en met puntoren het mooiste is.
Natuurlijk schoonheid telt net als de uitstraling van onze bouvier.
Ik weet dat ik tegen de haren in strijk van de reacties maar de meeste van ons vinden dat ook diep in hun hart.
Er was een wet voor nodig om het couperen te stoppen.
Ja mensen een wet want vrijwillig is er bijna geen bouvierfokker die de staarten eraan liet zitten.
In tegendeel zelfs want voordat de wet inging was er overal een explosie van pups.
Ook een explosie van mensen die nog snel een bouvier wilde zonder staart.
Het is heel gemakkelijk om een vinger te wijzen naar fokkers die couperen maar juist door de vraag naar bouviers zonder staart wordt de verleiding groot.
Aan jullie dan de vraag wie er fout is: de fokker die voldoet aan de wensen van de bouvierliefhebber of de bouvierliefhebbers die een bouvier zonder staart willen.
Ik heb vroeger op school geleerd dat de klant koning is.
Ik wil benadrukken dat ik zelf geen bouvier met coupeer.
Ik wil alleen duidelijk maken dat wij met zijn allen er schuld aan hebben dat er nog steeds fokkers zijn die wel couperen.

joris
25 januari 2003, 20:02
Hallo

Wij hebben bewust gekozen om pas een pup te kopen na het coupeer verbod je moet ergens beginnen.En echt waar ik vind die staart schitterend en de reakties van de omgeving zijn erg positief .
Maar ik kan me de reakties van sommige in het forum wel voorstellen, om dat er nu op dieronvriendelijke manier wordt gecoupeerd, ik hoop Willem dat je het met mij eens bent dat couperen zoals sommige hier voorstellen om op een leeftijd van 5 a 6 weken of nog later echt niet door de beugel kan.
Wetten zijn er om nageleefd te worden.En wie de wet overtreed wordt daar voor beboet.
Maar het meeste waar ik mij aan erger is dat enkele aspirant pup kopers zich in alle bochten wringen om maar ergens een gecoupeerde pup ergens weg te halen en fokkers in verlegenheid brengen, ook al gaat dat en koste van de inprentingsfase en socialisatie periode van de pup omdat zij couperen nu mooi vinden en denken dat zij daar vrij in zijn .
En wanneer je als fokker denkt dat je je pups niet meer verkoopt door het coupeerverbod moet je vind ik niet meer fokken.

[bewerkt door joris op Zaterdag, Januari 25, 2003 @ 21:04]

rookies
25 januari 2003, 22:06
he bjorn en joris
Ik vind wel dat jullie aardig ***lig reageren op de berichtjes van iemand die anders denkt over couperen,iedereen mag hier toch zyn mening kwyt of niet.
bovendien verbaas ik my ook elke keer weer over de mensen die praten van ons ras of,een schande voor ons ras wat wordt daar nou eigenlyk precies mee bedoelt.
Wie zegt dat het ons ras is ,begryp my niet verkeerd ik houd ook van bouviers ,maar het is toch een ras op zich en niet ONS RAS zoals iedereen zo goed weet te vertellen,net zoals iedereen het zo goed weet met het coupeerverbod,maar wat nou als dit er niet was geweest hadden jullie dan ook geen bouvier genomen???????????

Björn
25 januari 2003, 22:18
Beste rookies !!

Zelf heb ik geen bouvier maar ben lid van de bescherming van honden daarom mijn reakties.
Vind je zelf ook niet dat het couperen op een oudere leeftijd niet kan !! Amputatie noemen we het dan.
daar bedoel ik een leeftijd van tot 7 weken als je toch liefhebber bent wat maakt het dan uit of de bouvier een staart heeft Je bent liefhebber of niet en je gaat toch voor het karakter ?? Daar gaat het toch om

rookies
25 januari 2003, 22:33
he bjorn
Ik ben het met je eens dat couperen op oudere leeftyd niet kan ,mits dat het door een ziekte of iets dergelyks niet anders is ,en dat je een hond neemt voor het karakter ben ik wel met je eens maar,ik vraag my af toen wy onze partner leerden kennen dachten we toen van wat een leuk kerakter of dachten we van hy/zy ziet er leuk of mooi uit????????????????[ en als het dan toevallig flaporen heeft mogen ze er niks aan doen want dat is mishandeling.]of denk ik nou verkeerd??

Björn
25 januari 2003, 22:41
Karakter is het belangrijkste daar moet je de rest van je leven mee doen uiterlijk is niet belangrijk dat is schijn het innerlijke van mens en dier daar gaat het om.

Björn
25 januari 2003, 22:48
Nog even dan.....
Couperen dat gebeurt echt niet omdat het een medische reden heeft maar puur om cosmetische reden. uitzonderingen daar gelaten.
ik spreek uit ervaring

rookies
25 januari 2003, 22:54
beste bjorn
helemaal met je eens,maar myn vraag is keek jy of wie dan ook daar ook het eerste na met het kiezen van je [de]partner.
begryp my niey verkeerd ,dat je niet denkt dat ik tegen couperen ben maar ik ben er ook niet voor ,ik vind het heel moeilyk om er een mening over te geven.
Maar wat ik hier lees vind ik soms nogal overtrokken,en wat ik ook vind dat men niet moet vergeten is dat wy het couperen nu afschaffen maar dat de mens er ook ooit zelf mee begonnen is

Björn
25 januari 2003, 22:57
En daarbij over meningen van een ander over couperen dat zijn nu juist van die personen die hun mening willen opdringen aan een ander Vrij is een ieder wat mening betreft maar het verbod op couperen een wet,en wet is wet is wet daar zijn ze voor bedoeld.
Laten we nu ons eens gewoon aan de wet houden vind je een ongecoupeerde boef niet mooi jammer dan het is nu eenmaal niet anders sinds September 2001

rookies
25 januari 2003, 23:03
bjorn
Leuk berichtje maar niet echt een antwoord op myn berichtje,[kom ik opdringerig over dan of ging het niet over my

Björn
25 januari 2003, 23:06
Nee hoor het was niets persoonlijk maar vind jezelf ook niet Rookies dat een wet moet worden gevolgd

rookies
25 januari 2003, 23:16
helemaal met je eens ,maar ik vind gewoon dat het begrip couperen nogal overtrokken wordt,maar ja...dat is dan myn mening.
Ik vraag my aleen wel af hoe er tegen aan gekeken wordt als je 3 gecoupeerde bouviers hebt waarvan er een volledig gecoupeerd is en by de andere twee aleen de staarten.want onze volledig gecoupeerde boef komt uit het asiel de tweede is via herplaatsing en de derde komt by een fokker weg,ze staan trouwens ook op fotolyst nr 26 Monza ,Yoshi en Quento

moesjoe
26 januari 2003, 18:23
Origineel geplaatst door Björn

moesjoe
26 januari 2003, 18:26
tuurlijk weet ik dat het over couperen gaat maar het gaat mij te ver dat ze zeggen dat het dieren mishandeling is. en de mensen die zeggen wet is wet die rijden zeker ook nooit te hard want dat mag ook niet van de wet. ik wil alleen duidelijk maken dat iedereen er vrij in moet zijn couperen of niet

Willem
26 januari 2003, 18:38
Ik ben het eens met je Joris dat couperen natuurlijk niet kan bij pups van zeven weken oud.
Ik heb ook niet geschreven dat ik ervoor of er tegen ben.
Ik heb alleen geschreven hoe ik er over denk.
Rookies vond ons ras geen goede beschrijving.
Ik wel als bouviers je passie zijn.
Wij als gezamelijk bouvierliefhebbers zorgen ervoor dat het ras bouvier ook ons ras is.
Het maakt deel uit van je leven of niet

celine
26 januari 2003, 20:55
Nog een keer dan ....

Per 1 September is het in Nederland wettelijk verboden om een huisdier de staart te couperen.
Eindelijk is het in Nederland ook verboden om dieren onnodig te verminken door hun staart af te snijden. Onder veel hondenfokkers is het gebruikelijk om de dieren op jonge leeftijd (3tot 5 dagen en niet op oudere leeftijd 5 tot 7 weken) te ontdoen van hun staart De reden omdat het mooier staat op de hondententoonstelling, of omdat bij een bepaald ras een staart volgens "liefhebbers"?? "kenners"niet staat.

Rowanda
26 januari 2003, 21:15
Vandaag op de veluwe gewandeld met mijn bouvier.
Kwam er een jonge boef tegen van Joevalshof.
Met staart eraf !
Volgens de eigenaar waren de staarten er al af en wist ze niet dat het niet meer mocht.
Nog een kennel die zich niets aantrekt van het coupeerverbod.

jurjen
26 januari 2003, 22:20
Laten we ons eens toespitsen op fokkers die NIET couperen dat lijkt mij een goed idee.
En beste moesjoe wetten overtreden kan echt niet hoor !!

imported_bella
26 januari 2003, 22:24
Ik heb mij al vaker met de discussie bemoeid en kan werkelijk niet begrijpen dat er "liefhebbers"zijn die alleen maar een hond willen hebben met gecoupeerde staart. Nog vreemder vindt ik hun motivatie. Ik heb zelfs al gehoord dat dieren met staart zichzelf verwonden door het zwiepen met de staart. Hoelang mensen hierover doen om zoiets te bedenken weet ik niet, maar het zal wel lang zijn. Ik heb mij voorgenomen dat zodra ik wordt geconfronteerd met een hond zonder staart terwijl hij/zij er wel een behoort te hebben en ik weet bij welke fokker dit is gebeurd, ik aangifte zal doen bij de politie inzake dierenmishandeling c.q. het overtreden van de wetgeving inzake dier en couperverbod. Ik hoop dat andere dit ook gaan doen.
groetjes,bella

jurjen
26 januari 2003, 22:45
Je moet beginnen met diegene die een fokker vragen vragen naar een gecoupeerde boef ook die moet je aanpakken daar bedoel ik mee ....het in je bezit hebben van een gecoupeerde boef

sheena
26 januari 2003, 23:37
voor alle mensen die zo graag een gecoupeerde boef willen hebben: het kopen van een gecoupeerde hond is ook verboden en strafbaar.

guda
27 januari 2003, 13:48
Origineel geplaatst door Willem
Ik heb met afschuw en verbazing de verhalen gelezen.
Eindelijk is er ingegrepen bij een fokker die het couperen nog steeds doet.
Alleen vraag ik mijzelf af of iedereen hier wel zijn eerlijke mening schrijft.
Ik denk dat wij met zijn allen vergeten dat de meeste van ons een bouvier hebben waarvan de staart er niet meer aanzit.
Ik vraag mij af of wij zelf een paar jaar eerder niet het besluit hadden kunnen nemen om een bouvier te kopen met staart.
Nee daar was wetgeving voor nodig.
Denk nu niet dat ik voor couperen ben alleen ik vind dat er een beetje overdreven wordt gereageerd.
Ikzelf fok bijna 20 jaar bouviers en ik heb maar weinig mensen gehad die vroegen om een bouvier met staart.
Integendeel juist de staart moest eraf en als het even kon ook de oren nog netjes in punten.
Nu nog krijg ik regelmatig verzoeken om een bouvierpups zonder staart en zelfs nog verzoeken om bouvierpups met puntoortjes
Ik begrijp dat dit dan niet de mensen zijn die hier zo heftig reageren.
Ik kom elk jaar op de jaarvergadering van de bouvierclub en ik heb nog nooit iemand gehoord die een bouvier met staart mooier vond.
Integendeel altijd hoor ik dat een bouvier zonder staart en met puntoren het mooiste is.
Natuurlijk schoonheid telt net als de uitstraling van onze bouvier.
Ik weet dat ik tegen de haren in strijk van de reacties maar de meeste van ons vinden dat ook diep in hun hart.
Er was een wet voor nodig om het couperen te stoppen.
Ja mensen een wet want vrijwillig is er bijna geen bouvierfokker die de staarten eraan liet zitten.
In tegendeel zelfs want voordat de wet inging was er overal een explosie van pups.
Ook een explosie van mensen die nog snel een bouvier wilde zonder staart.
Het is heel gemakkelijk om een vinger te wijzen naar fokkers die couperen maar juist door de vraag naar bouviers zonder staart wordt de verleiding groot.
Aan jullie dan de vraag wie er fout is: de fokker die voldoet aan de wensen van de bouvierliefhebber of de bouvierliefhebbers die een bouvier zonder staart willen.
Ik heb vroeger op school geleerd dat de klant koning is.
Ik wil benadrukken dat ik zelf geen bouvier met coupeer.
Ik wil alleen duidelijk maken dat wij met zijn allen er schuld aan hebben dat er nog steeds fokkers zijn die wel couperen.

Hallo Willem,
Met sommige dingen ben ik het met je eens. De aspiantkopers vragen nogsteeds om een gecoupeerde Boef, oren zelfs en staart er af. Je moet dan als fokker zelf sterk in je schoenen staan om te zeggen "ik coupeer niet", sommige fokkers zoals FryskeLan laten zich toch overhalen voor " HET GELD" . Wij hebben ons nu emaal aan de wet te houden, en die zegt: Niet Couperen"
Vroeger moest je hemel en aarde bewegen om een ongecoupeerde pup te krijgen, je moest al lang voordat het nestje was geboren vragen of de fokker een teef of reu niet wilde couperen, en vele deden dit dus niet, omdat ze dan geen eerste nestkeuze konden aanbieden.Ook kwam er natuurlijk EXTRA GELD bij kijken, maar het was bijna onmogelijk om een ongecoupeerde pup te krijgen.
Ook kwam je ze heel zelden op de show`s tegen en ook dan had je weer met het geldende modebeeld te maken, een mooie ongeoupeerde hond heb ik nog nooit zien winnen??? of zelfs uitmuntend zien krijgen. Ze kwamen van de minder goede fokkers, die leverde de ongecoupeerde hond voor veel geld???.
Nu ben ik persoonlijk over van geheel gecoupeerde Bouviers naar geheel ongecoupeerde, de tussen vorm heb ik niet gehad.Het was best wel even wennen, en ook met het toiletmaken van de honden , zovele jaren de punt oren en korte staart, heel anders was dat. Het Was de uitstraling van de gecoupeerde Boef, een stoere beeld alerte kopexprssie, ja het is wel wennen aan zo`n zacht kopje en een volle lange staart, maar vele mensen die ik tegen kom vinden het wel mooi staan en vriendelijker, en met de honden heb ik tot nu toe nog nooit een vechtpartij gehad. De andere honden kunnen nu zien wat de Bouvier bedoelt, met zijn oren er aan en staart, dus voor de socialiseering en omgang is het wel belangrijk.
Voor mensen die nu nog toch een gecoupeerde Boef willen hebben, moet het eigenlijk onmogelijk gemaakt worden om er aan te komen. Ook zou er door de overheid een straf moeten komen om dergelijke honden te bezitten. De raad v Beheer zou eigelijk ook nog na het chippen steekproefgewijs nesten moeten blijven controleren na de 7-8 weken, dan kommen er nog veel meer overtreders aa het licht, want dit is pas het topje van de ijsberg.
Over de Bouvierclub zelf: Ik ben al jaren niet meer op de leden vergadering geweest, het staat mij nog bij dat er opelijk geruizied werdt tussen bestuursleden tijdens deze vergadering, en dat vindt ik niet passen, ordinair gewoon.
Nu ben ik zelf door alle artikelen gelezen op deze site vanplan om maar weer eens te gaan, en ja dan zal het er wel niet zo vrolijk aan toegaan, de klachten nemen maar toe, en via dit nieuwe medium komt er zoveel meer naar boven, dan vroeger.
Dan stond je als gewoon lid langs de zijlijn, de fokkers maakte de dienst uit, er werd op jouw vragen geeneens gereageerd, zelfs niet als je ze schriftelijk had gemeld, JE MOET NIET ZO ZEUREN/////???? dat kreeg je als antwoord, dan weet je wel wie er daar mee wordt bedoelt.
Ik hoop dat er net zo als ik meedere leden nu toch weer eens naar de ledenvergadering zullen gaan, al is het alleen maar om iedereen eens in de levende lijve te ontmeten, dan alleen kunnen we gezamelijk aktie ondernemen, om al de klachten te laten behandelen en een ander bestuur te kiezen.
Plaats al uw klachten op dit forum over de Bouvierclub, dan kan het bestuur alvast zijn borst natmaken voor de vergadering.Doe uw zegje hier alvast, dan kunnen misschien een aantal goedwillende leden uw klachten meenemen naar de vergadering.Gr Guda

Remond
30 januari 2003, 19:45
Ik heb net een artikel uit de telegraaf geplaatst.
Hierin staat dat de kennel is aangegeven door een dierenarts.
De staart schijnt idioot te zijn afgeknipt.
Voorstanders dat moet jullie nu toch geneog zeggen over de manier waarop er nu wordt gecoupeerd.
Laat het verstand bij jullie werken

rookies
30 januari 2003, 22:04
beste remond

buiten het feit om dat je niet meer mag couperen en wet is wet , helemaal mee eens
Maar dat wil toch niet zeggen dat iedere fokker zo idioot coupeerd of gecoupeerd heeft?

groetjes rob

jurjen
30 januari 2003, 22:16
idereen die nu nog coupeerd vind ik idioot

rookies
30 januari 2003, 22:48
he jurjen
als dat een reactie op myn berichtje is,WAT heeft dat nou in GODSNAAM met myn vraag te maken??

Inferno
31 januari 2003, 21:05
Beste mensen, ik snap best dat we de bouvier zonder staart nog steeds mooi vinden en dat 90 % van de bouvierbezitters een bouvier hebben zonder staart.
Maar laten we nu eens eerlijk en redelijk zijn en ons bij het feit neerleggen dat couperen niet meer mag en of dat nu netjes of niet netjes gedaan word, het mag niet meer.
Bijna alle rasverenigingen van een ras dat gecoupeerd werd heeft er voor gestreden om te mogen blijven couperen, maar de regering heeft besloten om het te verbieden.Dus beste mensen accepteer dit en respecteer de keus van de mensen die een gecoupeerde bouvier nog steeds mooi vinden, maar laten die mensen dan ook accepteren dat het niet meer mag.
Laten we nou eens met zijn allen met onze neus in de zelfde richting gaan staan en accepteren wat de regering heeft besloten.
Ik hoop hiermee een stap in de goede richting te zetten en iedereen in zijn waarde te laten over zijn/haar gedachten over de bouvier wel of niet gecoupeerd maar laten we stoppen met couperen en als men dan toch wil couperen doe het dan op de leeftijd van 4 dagen, wat niet wil zeggen dat ik het couperen goedkeur.

Met vriendelijke groet Inferno

Carin
2 februari 2003, 14:15
Hoi Inferno.

Ik kan alleen maar zeggen dat ik het helemaal met je eens ben.
Ik ben zelf ook fokker en geef grif toe dat ik mijn drie gecoupeerde honden erg mooi vind. ik zeg er alleen wel bij dat ik ons nieuwe meisje MET staart ook heel mooi vind.
Ik krijg hele leuke reakties op onze dame met staart.
Dit "probleem" van couperen hebben we allemaal toch ook al eerder meegemaakt. 14 jaar geleden toen het verboden werd om de oren te couperen.
toen heb ik ook veel geluiden gehoord van ja maar dan is het geen Bouvier meer . maar jongens we gaan toch met zijn allen voor het karakter van onze geliefde bouvier... of dat nu met of zonder staart of oren is. Ik kan zelf zeggen dat ik in het bezit ben of ben geweest van alle varianten.
van geheel gecoupeerd tot met oren en zonder staart tot nu een volledig ongecoupeerde BOUVIER. En wat ik het mooiste vind.. ach ik moet soms nog steeds kwijlen als ik "mijn" canadeesje zie die rondom gecoupeerd is.Maar hoe je het went of keert , Met staart / zonder staart, met oren of zonder oren... het is en blijft een BOUVIER in hart en nieren!!!

en ja het is (helaas) verboden om in Nederland nog te couperen. Maar we zijn met zijn allen volwassen mensen en zouden toch moeten weten dat het nog steeds zo is dat als je in Nederland een verbod overtreed dat daar maatregelen tegenover staan.
Als je met je auto de grote weg op gaat en je rijd 150 KM per uur weet je ook dat het niet mag en dat je het risico loopt dat je je rijbewijs in mag leveren en eventueel zelfs je auto... en daar boven op nog een boete of celstraf.
Nou dan lijkt het mij niet meer dan normaal dat je als je het VERBOD van couperen overtreed je je Kennelregistratie moet inleveren en eventueel de pups ook nog.

Kortom hoe je nu tegen over het besluit van Couperen staat : HET IS EN BLIJFT VERBODEN!!!

Ik kan van mezelf zeggen dat Ik niet meer Coupeer.
En het valt me dus 100% mee en de puppies ben je ook net zo snel kwijt met staart als zonder...
je moet alleen wel als fokker sterk in je schoenen staan om NEE te zeggen als er gevraagd wordt of je een pup nog wil Couperen.
Ik doe het NIET... ik verkoop een pup zelfs niet als ik een vermoedde heb dat hij na de verkoop alsnog ILLEGAAL gecoupeerd wordt!!!

Ik heb dan ook maar een advies voor alle mensen die nog steeds een gecoupeerde hond LEGAAL in hun bezit willen hebben...
VERHUIS NAAR HET BUITENLAND... DAAR MAG HET (IN SOMMIGE LANDEN) NOGSTEEDS!!
In Nederland niet meer dus niet meer ZEUREN!!!

met vriendelijke groeten Carin.

[bewerkt door Carin op Zondag, Februari 2, 2003 @ 16:54]

wil bonouvrie
2 februari 2003, 15:19
Karin geweldig goed geschreven.
Ik ben het helemaal met je eens.

Ary en Jolanda
2 februari 2003, 18:14
HELEMAAL MEE EENS CARIN DAT IEDERE FOKKER ZIJN KENNELREGISTRATIE KWIJT RAAKT ALS HIJ NOG STEEDS COUPEERD OOK MET TERUGWERKENDE KRACHT.

Björn
2 februari 2003, 20:06
Ik denk dat niet iedereen weet wat er in het ingrepenbesluit staat daarom schrijf ik het hier maar even
Het ingrepenbesluit is op 1 September 2001 in werking getrede.
Op grond van artikel 40 lid 1 is het verboden een of meer lichamelijke ingrepen te verrichten bij een dier, waarbij een deel of delen van het lichaam wordt of worden beschadigd. Hieronder valt dus ook het couperen van staarten van honden.

Het is verboden:
# deel te nemen aan een tentoonstelling, keuring
of wedstrijden met dieren waarbij de ingreep is
verricht
# dieren waarbij een verboden ingreep is verricht
tot een tentoonstelling, keuring of wedstrijd
toe te laten
# ten verkoop of in voorraad te hebben,
ten verkoop aan te bieden, verkopen en kopen
van van dieren waarbij een verboden ingreep is
verricht.

[bewerkt door Björn op Zondag, Februari 2, 2003 @ 21:08]

Boefje
2 februari 2003, 21:01
Graag wil ik even reageren op het couperen van de staarten en over het krantenbericht in de telegraaf.
Wij hebben n.l ook een boefje van het Fryske Lan. En laat mij jullie vertellen dat dit een hele goede fokker is.
Wat er in de kranten berichten staat is zeer sterk overdreven.
Wie kan er nu over oordelen als je de situatie niet kent?????
Hoeveel mensen bezitten een boef die is gecoupeerd????? Zo ook die van mij en ik vind het prachtig staan. ( het was onze keus, btw.)Deze fokker heeft nog steeds oog en oor voor de boefjes die allang zijn verkocht. Kijk eens om je heen, rotweilers, boefjes, Jack Russels....... Ook deze honden worden nog steeds gecoupeerd.
Deze fokker heeft mijn sypathie.
Een stok om een hond te slaan is gauw gevonden.

Carin
2 februari 2003, 22:54
Ik geloof dat er toch nog een heleboel mensen hier in Nederland of heeeeeeeel erg BLOND zijn of ZEER NAIEF.

Want het is heel simpel.
COUPEREN is per 1 september 2001 VERBODEN in Nederland. En daarmee bedoelen ze niet alleen het VERRICHTEN van de ingreep op zich, maar ook het in je BEZIT hebben van een gecoupeerde hond die geboren is NA 1 September 2001.

Kortom ik hoop voor alle mensen die of blond of naief zijn dat hun lieve Gecoupeerde hond zich heel erg rustig zal gedragen in zijn leven , want anders lopen ze toch het risico dat ook hun hond in beslag wordt genomen. Als er namelijk klachten over een bepaalde hond komen die gecoupeerd is na 1 september 2001 dan loop je een heel groot risico op of een zeer hoge boete of inbeslagname van de hond!!!

en dan helpen de excuses niet meer van "oh dat wist ik niet".
Want dan wordt er gewoon gezegd ... meneer of Mevrouw U mocht het dan misschien niet weten maar de FOKKER die het voor U gedaan heeft WEL.
en Jammer maar helaas voor U de HOND gaat MEE.

Dus of we nu VOOR of TEGEN couperen zijn , of dat we het doen omdat we het MOOIER vinden of niet.
het maakt niet uit.... HET IS VERBODEN!!!
en verboden in nederland betekend heel gewoon dat iets niet meer mag!!! en als je het wel doet dat je er straf voor kan krijgen.

Ik doe er niet meer aan mee.
de honden die bij ons geboren zijn NA 1 september 2001 worden NIET meer gecoupeerd, ook niet als de koper daar omvraagt en ook niet als er een hoog bedrag voor wordt neergeteld.

vriendelijke groeten Carin.

beauzoe
3 februari 2003, 09:19
Carin ik ben het helemaal met je eens!
Geweldig geschreven.

Björn
3 februari 2003, 20:56
Heel goed Carin perfect geschreven
Ik hoop dat mensen die een gecoupeerde pup willen dit lezen..
Groetjes Björn

bouvierfreak
3 februari 2003, 20:56
Het kan best zijn boefje dat jij tevreden bent met je bouvier van Fryske Lan.
Feit is dat deze fokker heel bewust doorgegaan is met het couperen van de staarten.
Ik heb de situatie van dichtbij meegemaakt en weet dat het couperen is gedaan op een manier die dieronwaardig is.
Ik wil geen oordeel geven over de kwaliteit van Fryske Lan.
Wel over de manier waarop deze fokker fokt en bewust het coupeerverbod heeft overtreden.
De berichten over deze fokker zeggen inmiddels genoeg over de werkwijze.
Je schrijft dat de kranten de boel overdrijven.
Neem van mij aan dat de kranten juist niet overdreven.
De medewerking was nihil en er is het nodige verzet geboden.
Ook nu druk ik mij nog heel netjes uit.
Dat moet jouw nu genoeg zeggen.
Deze fokker is verre van een voorbeeld van een goede fokker.
Een stok is zeker snel gevonden.
Bij deze fokker heeft het wat dat betreft lang geduurd voordat hij werd gevonden.
Neem dat maar van mij aan.

esther
3 februari 2003, 21:31
Ik heb al jaren ongecoupeerde bouviers en ik stoor mij vreselijk aan die mensen die het uiterlijk van een boef belangrijker vinden dan het welzijn van de bouvier . Het gaat er toch zeker niet om wat jullie mooier vinden Nee Sorry ik heb geen enkel begrip voor deze coupeerders zoals het fryske lan en voor mensen die graag een gecoupeerde boef willen en ik weet dat er meedere fokkers gewoon doorgaan met strafbare feiten
Ik ben het helemaal eens met Carin wat betreft dat het niet meer mag persoonlijk vind ik een ongecoupeerde boef mooier en ik ben nog nooit bij de dierenarts geweest wat betreft een kapot geslagen staart wat ik hier ook lees, ik heb al tientallen jaren een ongecoupeerde bouviers en nog nooit daar een probleem mee heb gehad.
Het is waarschijnlijk een excuus voor sommige om hun zin door te drijven en gewoon couperen.

Groetjes Esther

Groetjes Esther

[bewerkt door Esther op Maandag, Februari 3, 2003 @ 22:51]

hakinne
5 februari 2003, 21:46
Hoi
Ik heb met afschuw de laatste anderhalf uur al die berichtjes gelzen over het illegaal couperen van de staarten van bouviers!!!
Ik word er doodziek van als ik lees hoe de puppys gewoon zijn mishandeld.
Ik moet heel eerlijk zijn ik heb zelf een bouvier reu met een gecoupeerde staart maar ik ga voor het karakter van de hond en niet voor het uiterlijk.
En ik heb nu al meerdere honden bij mijn fokker gezien waarvan de staart er nog aan zit en ik moet mezelf gewoon inhouden dat ik er niet eentje koop!!!!!!!!
'Heel veel groetjes een bouvierliefhebber die van het karakter houdt van de hond en niet van het uiterlijk!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Tinus
7 februari 2003, 21:54
Ik ben het met je eens dat het onzin is om staarten te verwijderen.
Als je alles leest merk je gewoon dat de meeste tegen couperen zijn.
Er blijven altijd mensen die het daar niet mee eens zijn.
Soms lijkt het erop dat juist dingen die verboden zijn door bepaalde mensen worden gedaan.
Dat zal altijd wel zo blijven.
Goed afstraffen is het enige wat kan helpen

Ton
13 februari 2003, 17:09
Inmiddels is gebleken dat pups zich sneller ontwikkelen met de staart eraan.
Ze lopen eerder en zijn sneller in balans.
Dat de staart geen functie heeft is dus een fabeltje.
Nog een reden om tegen couperen te zijn.

Willem
14 februari 2003, 20:23
Ik ben het helemaal met je eens Ton !
Dat had nog niet iemand eerder opgemerkt.

Marleen
29 mei 2003, 19:35
Hallo

Ik wilde even reageren op een stukje van Frank wat betreft couperen.
Ik las op internet het volgende:
Tijdens een enquete onder 100 dierenartsen en 100 hondenfokkers antwoordde 25% fokkers dat ze geloofden dat pasgeboren pups geen pijn konden voelen. Geen enkele dierenarts was die mening toegedaan, 76 % van de dierenartsen meenden juist dat het couperen van de staart veel pijn veroorzaakte, tegen slechts 18% van de fokkers.

Onderzoekers hebben de reakties van 50 pups (Rottweilers, Dobermans, Bouviers)gemeten tijdens het couperen van staarten,. Uit observaties bleek dat de pups op het moment van couperen worstelen en zich vocaal uitte. Ze blijven geluid maken twee minuten na het couperen. Tijdens het couperen werden gemiddeld 24 aanhoudende kreten gehoorden en bij 18 klagend gejammer geuit.
In tegenstelling met de studie menen fokkers dat de pups na het terugleggen bij de moeder meteen gaan drinken en daarmee de pijn vergeten zijn. Dat terwijl tegenstanders van het couperen aanvoeren dat pups juist zuigen om de pijn te vergeten.

imported_bella
29 mei 2003, 22:04
De cijfers die Marleen aangeeft zijn veelzeggend. Dierenartsen zijn veelal meer objectiever dan fokkers denk ik. Als je erover nadenkt kom ik tot de volgende conclusie:
Als een peuter valt en zich pijn doet rent hij naar zijn moeder voor troost en en snoepje. wat doet de pup? hij gaat zijn de moederhond en begint (als troost) te drinken. Wat mij betreft is de stelling dat couperen wel degelijk pijn doet hiermee aangetoont. Wat Frank (irma) schrijft over het vrolijk dartelen ja dat klopt wel. Kunnen wij ons nog herrinneren dat we als kind naar zijn gevallen en troost zochten bij onze moeder?? nee toch. Ondanks dat heeft hij wel pijn gedaan.
groetjes,Bella

Marleen
29 mei 2003, 22:25
Hallo

Inderdaad Bella en dan nog te bedenken dat er fokkers zijn die op een leeftijd van 6 tot 8 weken nog couperen juist in de socialisatieperiode .

roosje
31 mei 2003, 20:11
Origineel geplaatst door Marleen
Hallo

Inderdaad Bella en dan nog te bedenken dat er fokkers zijn die op een leeftijd van 6 tot 8 weken nog couperen juist in de socialisatieperiode .

roosje
31 mei 2003, 20:16
Voor zover als wij hebben gehoord gaat het op latere leeftijd couperen altijd onder een narcose bij een Belgische dierenarts.
Maar wij zijn voor het couperen op jonge leeftijd.
Beter 2 minuten pijn als een staart die regelmatig beschadigd wordt. Dat doet veel meer pijn.

Origineel geplaatst door roosje

Hallo

imported_bella
31 mei 2003, 20:52
Was het maar waar dat alle dierenartsen het onder een roesje deden, maar helaas heeft onderzoek al uitgewezen dat dit niet het geval is. De goede uiteraard daar gelaten. Er is zelfs in Antwerpen een dierenarts die, zonder narcose, coupeert bij hondjes uit Nederland. Hij doet dit dan nogmaals zonder narcose op de leeftijd van ongeveer 7 weken. Hierdoor kan de fokker in Nederland zijn handen in onschuld wassen. Al geeft hij wel het adres mee van deze dierenarts. Misschien dom maar wat bedoel je met een beschadigde staart?????
groetjes,Bella

Marleen
31 mei 2003, 21:29
Hallo

De opmerking van Roosje slaat werkelijk nergens op .
Bij labradors komt een kapot geslagen staart veel vaker voor dan bij bouviers.
Wat mij het meest opvalt en ergert bij de geplaatste reaktie van Roosje is beter 2 minuten pijn ............ ik vind dit werkelijk heel triest dat je bereid bent om een pupje om het uiterlijk wat jij mooi vind 2 minuten pijn te laten lijden.

Marleen

Marleen
31 mei 2003, 21:31
Voor zover als wij hebben gehoord gaat het op latere leeftijd couperen altijd onder een narcose bij een Belgische dierenarts.
Maar wij zijn voor het couperen op jonge leeftijd.
Beter 2 minuten pijn als een staart die regelmatig beschadigd wordt. Dat doet veel meer pijn.

Hallo

Echt roosje het gebeurd zonder narcose want dat kost geld !!!!!!

Jelke Nijboer
31 mei 2003, 22:38
Hoi !!

Jammer dat de discussie weer oplaait over dat coupeergedoe.
Een ieder weet dat weet gewoon niet meer mag waarom gewoon doorgaan ook al was het in "belgie"dat geloof je toch niet echt fokkers doen het gewoon zelf, net zoals Marleen zegt omdat dat geld kost.
Een kennis van mij mij heeft een ongecoupeerde boef en mijn mening is ik vind het veel mooier .
Vergeet nu eens wat jullie persoonlijk mooier vinden en ga voor het karakter, het zou een vreemde wereld worden dat wanneer je iets niet mooi vind eraf te halen.
Daarom ben ik vanaf nu lid geworden van : Anti-docking alliance. Omdat ik ongecoupeerd mooier vind en tegen zinloos pijn laten lijden ben.

Groet Jelke

Alice
31 mei 2003, 22:52
:D hallo
het aan hierboven vermelde bericht heb ik niets
maar dan ook helemaal niets toe te voegen !!!!!!!
ben zelf in het bezit van twee ongecoupeerde
bouviers
dus twee komplete kanjers !!!!!!!!
groetjes
pedro

imported_bella
1 juni 2003, 00:23
Helemaal eens met jelke en alice!!!! Een hond couperen omdat hij/zij zich kan verwonden aan de staart is zo een belachelijk iets dat iemand toch wel de meest bizarre dingen bedenkt om zich te onttrekken aan het coupeerverbod. Waar praten we over het gaat toch om het karakter en niet om de staart? of ben ik nu vreemd aan het denken?
groet,Bella

Marleen
3 juni 2003, 22:04
Hallo

Nee hoor Bella je denkt niet vreemd !! de mensen die hun puppy hoe klein dan ook willen laten couperen aan het staartje die denken vreemd maar bij sommige "liefhebbers"????????? wil dat niet door dringen ..........de cijfers zeggen genoeg
Kijk maar eens op het internet op de staartenpagina .

Groetjes Marleen

droopy
5 juni 2003, 21:14
ik stoot regelmatig mijn tenen (krijg wondjes erop) moet ik ze dan ook maar couperen (amputeren).
of als ik mijn hoofd stoot dan moet die er ook maar af want daar heb ik ook al menig bult of wondje op gehad.
sorry maar couperen (amputeren) niet anders dan wanneer er werkelijk een medische oorzaak is en niet voor de schoonheid.

Marleen
5 juni 2003, 22:05
Hallo !!

Jammer dat je het couperen niet kunt tegen gaan , sommige fokkers geven hun puppen niet op bij de Raad van Beheer voor een stamboom omdat de eigenaren die een puppy willen met een gecoupeerde staart daar eigenlijk geen waarde aan hechten, en dan de staart laten couperen.
Ik kwam een pup tegen in Noordwijk van amper 5 mnd oud en gecoupeerd aan de staart ik vroeg waar deze pup vandaan kwam maar de eigenaar wilde daar niets over zeggen (had wel door dat hij fout zat) wel ben ik wijzer geworden dat hij uit Groningen kwam . Toen ik de naam van de fokker noemde antwoorde hij niet . en het spreekwoord is Wie zwijgt stemt toe !!
Dus illegale coupeerderij hou je !! en helaas kun je ook als rasverening daar niets aan doen al zij deze fokkers lid van de NBC.

Groetjes Marleen

Marleen
10 juni 2003, 20:23
Hallo alle bouvierliefhebbers !!!!

Vrijdag 27 Juni !! is de ledenvergadering van de NBC ... aanvang 20.00 in Wegrestaurant "de Meern" te de Meern gelegen aan de A12 Utrecht -Den Haag.
Dus nu kunnen we het ongenoegen wat betreft couperen uitspreken, kijken wat het bestuur gaat ondernemen ?? en wat zij hierover te zeggen hebben

Groetjes Marleen

lobke
10 juni 2003, 21:58
Hoi !!

Ik hoop op een grote opkomst en dat een ieder het bestuur vragen kan stellen .
Want voor alle fokkers moeten dezelfde regels gelden NIET MEER COUPEREN, zelfs fokkers die lid zijn van de NBC.

Oantsjens

Boris2
30 juni 2003, 19:50
Hallo Lobke en Marleen, ik heb vernomen dat de opkomst nihil was en dat er echt maar dan ook echt niemand was die het eens even over het couperen ging hebben.
Jammer.

Groeten Boris

roosje
11 juli 2003, 11:52
had je dan gedacht dat het vol zat daar bij de vergadering.
de (ex)secretaris had wat geschreven in het blad nbc over couperen( ze zou ze persoonlijk aanmelden)niet dus. ze is opgestapt,
dankzij die coupeerfokkers van voor 2000 bestaat de Bouvier en de Bouvierclub nog,
KIJK ALLEMAAL MAAR OP JE STAMBOOM
EN DAN ZUL JE ZIEN DAT IN JE LIJN
EEN GEHEEL GECOUPEERDE HOND ZAT DUS ALS DIE ER NIET GWEEST WAS HADDEN JULLIE GEEN BOUVIERS.
ik hoor dat jullie het zo duur vinden bij navraag aan verschilende
dierenartsen in belgie ligt de prijs op 25 tot 30 euro vakkundig gecoupeerd en onder nacose( ik ben er zelf bij geweest)in holland casteert een dierenarts ook als een klient het vraagt al is het maar omdat hij zo vervelend is (trekken -rijen -overal piesen en nog meer van die smoesjes)klant is koning bij de dierenarts.
de politieke figuren die dit bedacht hadden wisten niet eens hoe er gecoupeerd werd, namen alles klakkeloos aan.dat doen ze wel meer zie bij de kippen(er was een filmje over couperen maar dat wilde ze of hebben ze zeker niet gezien)als ze het probleem hadden willen op lossen hadden ze een officeele coupeerder aan moeten stellen of het de dierenartsen laten doen(kontrole,geen zwartwerk,omgeving pups schoon,pups goedverzorgt)nu is er niets en kunnen de handelaren hun gang gaan.
groeten

Jelke Nijboer
11 juli 2003, 21:21
Niet zo gauw oordelen over iets waar je niets van af weet........ wie !! zegt dat de secretaris is opgestapt !! heeft ze je (Roosje) dat persoonlijk verteld misschien is het wel heel wat anders was zij misschien te duidelijk over het coupeerverbod .... en laten we het maar niet hebben over couperen !! het trouwens 2001 toen ishet coupeerverbod is ingegaan en een perfecte wet !!
Hee alles goed en wel maar niet te gauw oordelen

Groet Jelke

roosje
14 juli 2003, 11:59
zweipfennig
Origineel geplaatst door Jelke Nijboer
Niet zo gauw oordelen over iets waar je niets van af weet........ wie !! zegt dat de secretaris is opgestapt !! heeft ze je (Roosje) dat persoonlijk verteld misschien is het wel heel wat anders was zij misschien te duidelijk over het coupeerverbod .... en laten we het maar niet hebben over couperen !! het trouwens 2001 toen ishet coupeerverbod is ingegaan en een perfecte wet !!
Hee alles goed en wel maar niet te gauw oordelen

Groet Jelke

moet je het bestuur maar eens vragen
en niets is perfect geen enkele wet
als vandaag dewet zou veranderen
werd er morgen volop gecoupeerd

imported_bella
14 juli 2003, 12:27
ik word hier zo moe van!!!!!!
Als we de reactie van roosje bekijken kom je tot de volgende conclusie:
1. de secretaris is inderdaad weg, roosje weet de reden niet maar matigt zich wel een oordeel aan.
2. Roosje wil weer couperen. Het mag niet meer bij wet. Dit is zo duidelijk dat zelfs roosje dit zal begrijpen. Dit zal ze ook wel maar ze wil het niet accepteren.
Dit is natuurlijk geen reden om je opinie aan een ander op te dringen en je meningen aan te meten waar je het fijne niet van afweet. Misschien dat mw.Overhagen, voormalig secretaris, ooit zal vertellen hoe het zit. Hert zou alleen zou fijn zijn als mensen zich niet meteen een oordeel vormen, de wereld zou een stuk vriendelijker zijn.

Leo
14 juli 2003, 21:23
Ondanks alle berichten die hier staan over het couperen was de opkomst op de ledenvergadering bar slecht.
De bekende fokkersvriendenclub was natuurlijk wel aanwezig.
Nu wil ik niets meer lezen over het bestuur.
Allemaal hier de mond vol van couperen en maatregelen.
Alleen als het puntje bij paaltje is komt er niets van terecht.
Nee mensen het is nog steeds zo dat slechts een handjevol fokkers de dienst uitmaken.
Degene die andere beweren hadden op de jaarvergadering moeten verschijnen.
En Roosje waarom vertel jij je verhaal hier niet?
Volgens het bestuur is de funcite nooit vervuld geweest.
Ben jij dan geen secretaris geweest?
Laat ze het lazerus krijgen en vertel gewoon je verhaal.
In dit land kan en mag dat.

roosje
17 juli 2003, 09:07
Origineel geplaatst door Leo
Ondanks alle berichten die hier staan over het couperen was de opkomst op de ledenvergadering bar slecht.
Nee mensen het is nog steeds zo dat slechts een handjevol fokkers de dienst uitmaken.

in het blad van de nbc stelde zij zichzelf voor als sekeretaris,
maar gelukkig is ze van hetzelfde
hout gesneden als de meesten hier
veel geschrijf maar als puntje bij paaltje komt zie je ze niet of hoor je ze niet meer op de ledenvergadering .
en wat zou die zogenaamde fokkersvrienden club willen dat jij niet zou willen,(ze bijten niet hoor)je hebt het recht om je te laten horen op de nbc vergadering.ook al was je maar alleen.
groeten

Hobbit
18 juli 2003, 17:44

in het blad van de nbc stelde zij zichzelf voor als sekeretaris,
maar gelukkig is ze van hetzelfde
hout gesneden als de meesten hier
veel geschrijf maar als puntje bij paaltje komt zie je ze niet of hoor je ze niet meer op de ledenvergadering .
en wat zou die zogenaamde fokkersvrienden club willen dat jij niet zou willen,(ze bijten niet hoor)je hebt het recht om je te laten horen op de nbc vergadering.ook al was je maar alleen.
groeten

Jeanka
26 juli 2003, 08:19
Ik ben het eens met degene die tegen couperen zijn. Mijn boef is nu bijna 9 maanden en ik ook krijg allerlei positieve reacties. Eén negatieve reactie kreeg ik van een eigenaar van een Bouvier, die desnoods naar België gaat om een gecoupeerde te halen. Zijn huidige hond is 13. Hij vind dit niet mooi. Hij houdt van het robuuste van een bouvier. Nou, wacht maar tot Balou helemaal is uitgegroeid, het wordt een kanjer.

Hij doet maar, maar hij moet niet raar opkijken als ik hem aangeef.

Ik zeg maar zo, als er kinderen geboren worden, zeggen we dan ook dat we de neus niet mooi vinden, de oren niet mooi vinden, etc. en dat dit dan terstond moet worden gecorrigeerd. Doen we niet, toch???? Waarom dan wel bij dieren.

En nog wat, pups hebben er geen last van? Kan je een ander verhaal vertellen. De bouvier van mijn vader is nu 13 en we kregen hem toen hij 11 maanden was vanuit het asiel. Het eerst jaar heeft Donar wekelijks bij de dierenarts gezeten omdat zijn oren en staart waren gecoupeerd.

Waarom kies je voor het ras??? Ik heb niet gekeken dat ik persé een gestroomde bouvier wilde. Al was hij pimpelpaars. Ik wilde een bouvier vanwege zijn lieve en betrouwbare karakter. Daar moet het om gaan en niet om de buitenkant. Balou is nu mijn beste maatje en naarmate hij ouder wordt zal zijn band met mij nog meer groeien.

Daar geniet ik elke dag van. Ik geniet ook van Donar, maar ik vind het zo jammer dat hij zoveel heeft moeten lijden in zijn jonge leven omdat het op de natuurlijke manier niet mooi zou zijn.

Groeten,
Jeanka en Balou

Thyrza
26 juli 2003, 10:31
Hallo, wil graag even reageren op het bericht van Jeanka. Wat een onzin dat die man in de buurt een bouvier die ongecoupeerd is niet robuust vindt! Hij zou is goed moeten kijken naar de week van Boris:) Hij lijkt me toch robuust genoeg!! Ik snap eerlijk gezegd ook niet waarom sommige zich nu opeens afkeren van de bouvier omdat hij nu ineens niet meer mooi zou zijn!! Sorry hoor maar gaat het daar dan alleen om???? Mijn vorige boeffie was rondom gecoupeerd degene die ik nu heb is alleen aan haar staart gecoupeerd en het frummeltje wat wij binnenkort erbij krijgen is uiteraard compleet! Ik hou (hield) van alle evenveel, en vind (vond) het alledrie pracht honden en ik zeg maar zo bij mijn nieuwe puppy heb ik zelfs nog wat extra erbij om van te houden!!! En dat kan nooit genoeg zijn toch!!!
(mijn eerste bouv heeft overigens nooit last gehad van haar oren of staartje)

Pieter Barten
14 augustus 2003, 19:45
Origineel geplaatst door FRANK
Daar moet je niet moe van worden hoor , oh nee , gewoon elk zijn eigen keuze laten maken en voor de pup maakt het niks uit immers , die is ook hatstikke blij met een mooie korte staart en gaat even zo vrolijk door het leven en maakt er geen drama van zoals nu wel steeds al die mensen die zich druk maken over het niet meer mogen couperen , en dat terwijl die mensen wel weten ( hoop ik ) dat het geen dierenleed is , maar een kleine ingreep !! Jaren werd het gedaan en toen vond iedereen het prima en nu gebeurd het precies eender , maar nu ineens staan vele mensen ( gelukkig niet allemaal ) te gillen omdat sommige fokkers nog wel couperen , nou en ? Mensen willen graag een pup met korte staart , dat blijkt nog steeds wel bij vele fokkers en ook de fokker zelf vindt de staart niet echt fraai en laat iedereen nou gelukkig zijn met de keuze die hij of zij maakt , de pup is niet aan het zeuren , zoals de laatste tijd wel al die anti- coupeer luitjes , nee , die kwispelt mischien nog wel vrolijker met dat korte staartje omdat ie bij mensen woont die er geen probleem en zielig verhaal aan vast knopen .... Ik word moe van alle tegenstand omdat ik weet dat het couperen niet ruw en wreed gebeurd en dat weten de meesten wel , maar die willen heiliger als de paus zijn denk ik , en elke wet wordt immers overtreden , dus ook deze ..

Pieter Barten
14 augustus 2003, 20:09
Beste Frank,

Ik weet dat je het beste voor hebt met onze bouviers en respecteer daarom ook je mening dat couperen vrij gelaten moet worden.
Wel zit ik naar aanleiding van je bericht met een vraag: Hoe komt het dat er mensen zijn die weten dat het verwijderen van de staart voor een hond niets uitmaakt, waar kan je die wetenschap op doen?
Ik ga al heel lang met deze ruige jongens en meisjes om, vanaf 1967, maar mij is door hen nooit medegedeeld of anderszins duidelijk gemaakt dat het voor hen gelijk is, staart of geen staart.
Ik verdiep me soms in de materie 'staart'. Wat blijkt nu, als een hond van pakweg acht weken bij de fokker vandaan komt, en je laat, eenmaal thuis met je pup, toch de staart verwijderen, dan moet die lieve knoedel opnieuw leren lopen omdat hij zijn evenwicht zonder staart niet kan bewaren. Wat dit zeggen wil? Een staart hoort bij een hond. Hij of zij gebruikt hem onder andere om te sturen. Met dat korte staartje lukte het hem ook wel, maar als je wat langer meeloopt in het bouvierwereldje kom je nauwelijks om de conclusie heen dat een bouvier, met gecoupeerde staart, niet bepaald de handigste hond is.
Een van de dingen tijdens een hondengevecht moet iedere bouvierliefhebber zijn opgevallen: zijn of haar hond struikelt nogal snel, en die hond die hem aanviel zwiept letterlijk met zijn staart tijdens het bakkeleien, zou hij dat doen om naar de omstanders te zwaaien? Is hij zo vriendelijk? Ik kan het me niet voorstellen, temeer omdat hij zelf het gevecht begonnen is. De simpele waarheid is: een gecoupeerde staart maakt dat je bouvier, lichtelijk, gehandicapt is, hij is een deel van zijn evenwichtsgevoel kwijt. Hij had handiger kunnen zijn. Hij heeft die lekkere staart nodig om zich happy te voelen.

Kom op mensen. Laat die brave lobbes zijn staart houden. Even wennen, even doorbijten en we weten niet beter meer en schrikken als we eens een oude foto zien van een bouvier met gecoupeerde staart.

Sorry Castor, Ylos, Gino en Huck, ouwe trouwe makkers zonder staart. Het spijt me dat jullie een stuk van je lijf misten. Ik kan het nooit meer goed maken nu jullie er niet meer zijn. Ik wist niet beter. Gelukkig bleven we altijd vrienden...

Hartelijke groeten, en denk er nog even over, Pieter Barten

[bewerkt door Pieter Barten op Donderdag, Augustus 14, 2003 @ 21:11]

[bewerkt door Pieter Barten op Donderdag, Augustus 14, 2003 @ 21:18]

kenter
27 augustus 2003, 00:43
Hoi allemaal,
Mijn eerste boef was ook zowel oren als staart gecoupeert. ik vond dat erg mooi, maar bovenal was mijn Spike mooi van binnen !!!Toen hij na 12 en een half jaar overleed was ik gebroken.
Nu heb ik Brista, die is zonder staart en met oren en ik heb Rowan, ons "kerstkind", met staart en oren. Geweldig !!Hij is nu 8 maanden en iedereeen vind hem prachtig !! We komen net terug van kamperen in Noord-Laren bij de boer en iedereen op de kamping vond onze boeven prachtig. Onze Rowan heeft nog een slungelig lijf met een wat rafelige staart, maar we zien wel hoe dat wordt. Hij is net als Brista gewoon onzettend lief!!!En dat vind ik belangrijk...

Ruben en Loes
27 augustus 2003, 13:58
Hoi allemaal,

Het karakter van een boef daar gaat het toch om.....Het zijn fantastische honden met een supermooi karakter.....en natuurlijk mag je van mening verschillen wat je mooier vindt met of zonder oren en met of zonder staart..... maar ik denk dat wij allemaal die een bouvier hebben....verschrikkelijk veel van onze honden houden, en onze honden van ons......dus laten wij onze honden respecteren met staart en oren....zoals zij ons respecteren en nemen zoals wij mensen zijn (kaal-dik-slank-flaporen enz:rolleyes::))
Groetjes Loes

patrick
27 augustus 2003, 22:31
Degene die een pup kopen, met stamboom, en dus met ongecoupeerde staart en oren, hebben een koopovereenkomst gesloten, waarin is opgenomen dat als deze pup binnen 18 maanden gecoupeerd is, zonder dierenartsverklaring: DE FOKKER HET RECHT HEEFT DEZE PUP ONMIDDELIJK INBESLAG TE NEMEN.
Kwam laatst een bouvier tegen van 10 maanden oud, en gecoupeerd, de eigenaar vertelde dat ie met zijn staart tussen de auto-deur had gezeten, en de dierenarts had besloten om de staart te couperen, heb er zelf mijn vraagtekens wel bij.
Dus voor degene die een gecoupeerde bouvier willen, vraag ik me af of dit hondenras wel de juiste keuze is, omdat je waarschijnlijk niet de innerlijke liefde kan geven, die je wel van een bouvier terug krijgt.
Dus laat onze bouviers gewoon, zoals ze horen te zijn, en geniet van het geweldige karakter dat ze hebben, want ieder met een gezond verstand weet dat een staart een evenwichtsorgaan is.
Over een aantal jaren weten we niet beter.

kenter
27 augustus 2003, 22:41
Bij mij in de buurt is ook iemand en die heeft nu waarschijnlijk al haar pup. Op mijn vraag waar ze hem vandaan haalde gaf ze als antwoord 't Fryske lan..Toen vroeg ik of ze met staart kreeg...en nee dus...hij coupeert gewoon door terwijl hij al in de krant stond vanwege het feit dat zijn pups in beslag waren genomen vanwege couperen!!!!
Die mensen gaat het dus puur om de verkoop en niet om de hond volgens mij...want dan doe je het niet meer...
En het is net wat je zegt, met een paar jaar weet je niet beter en hebben al onze boefies staarten waar ze trots de kopjes van je tafel mee af zwiepen..hahahahahaha
groetjes van Elly

roosje
28 augustus 2003, 08:58

en heb je het blad van de nbc gelezen pag 3
hoezo geen secretaris!ze scrhijft het zelfs

roosje
28 augustus 2003, 10:00
Origineel geplaatst door patrick
Degene die een pup kopen, met stamboom, en dus met ongecoupeerde staart en oren, hebben een koopovereenkomst gesloten, waarin is opgenomen dat als deze pup binnen 18 maanden gecoupeerd is, zonder dierenartsverklaring: DE FOKKER HET RECHT HEEFT DEZE PUP ONMIDDELIJK INBESLAG TE NEMEN.
Kwam laatst een bouvier tegen van 10 maanden oud, en gecoupeerd, de eigenaar vertelde dat ie met zijn staart tussen de auto-deur had gezeten, en de dierenarts had besloten om de staart te couperen, heb er zelf mijn vraagtekens wel bij.
Dus voor degene die een gecoupeerde bouvier willen, vraag ik me af of dit hondenras wel de juiste keuze is, omdat je waarschijnlijk niet de innerlijke liefde kan geven, die je wel van een bouvier terug krijgt.
Dus laat onze bouviers gewoon, zoals ze horen te zijn, en geniet van het geweldige karakter dat ze hebben, want ieder met een gezond verstand weet dat een staart een evenwichtsorgaan is.
Over een aantal jaren weten we niet beter.

is dit een verkoopovereenkomst van de nbc? ik dacht het niet.
geen enkele fokker heeft het recht om een pup in beslag te nemen ook als hij/zij later is gecoupeerd,bij elke ingreep krijg je een rekening/verklaring.
in het bezit hebben van een gecoupeerde hond is niet strafbaar.

Mex
28 augustus 2003, 11:46
:confused:Wij hebben al 23 jaar bouviers gehad
de laatste is 3 weken geleden na 12jaar en 2 maanden trouwe dienst gestorven. Ze waren allemaal gecoupeerd.Ze hebben allemaal een plezierig (gecoupeerd) leven gehad.Ik heb nog nooit in die 23 jaar kunnen ontdekken dat ze enige last van het couperen hebben gehad
5 sept a.s. komt weer een nieuwe pup (gecoupeerd) bij ons en die willen wij ook weer een plezierig leven geven.Ik moet er wel bij zeggen dat we naar België zijn uitgeweken omdat het couperen daar (nog niet) verboden is.
Nu kunnen jullie wel zeggen dat wij geen echte liefhebbers zijn ,maar dat is ABSOLUUT niet waar!!!
De conclusie is dus dat wij niet tegen het couperen zijn ,daarbij ''vroeger'' wist men niet beter.Ik moet er ook nog bij zeggen dat de meeste bouvier-liefhebbers die wij kunnen (en dat zijn er nog wat) een ongecoupeerde boef (vooral staart)
niet mooi vinden

jasper
28 augustus 2003, 18:54
ik heb het allemaal eens gelezen deze berichtjes .
Verbaasd was ik , vooral het laatste berichtje ...
En pup uit Belgie ?????????????????:confused:

bica
28 augustus 2003, 19:14
ben het helemaal met Jasper eens. Sorry Mex. Ik heb ook al div. bouviers gehad gecoupeerd en al. De boef die ik nu heb is 7,5 jaar en alleen zijn staart mocht toen nog wel gecoupeerd worden. Mijn volgende boef is dus puur natuur. En wat je dan zegt het is mooier. Mijn honden hebben het nooit tegen mij gezegt hoor dat ze er mooier uit zien zonder staart en met punt oren!!!! JIJ VINDT HET MOOIER ZAL JE BEDOELEN, maar dat de hond een aantal weken pijn aan de oren heeft en met als het slecht uit komt ontstekingen aan de oren en staart kunnen krijgen, dat maakt niet uit. Wat mij dus is overkomen. Nou hoor ik je denken, moet je beter verzorgen, maar dat werd heel goed gedaan, heb namelijk zelf in de verpleging gewerkt en kon dus aan alle desinfecterende middelen komen die er nodig voor zijn.Het gevolg was dat ze dus 1 oor staant had en 1 oor dat half stond half hing en aan het oor dat niet meer goed stond was haar gehoor ook aangetast. Dus ook nog een handicap erbij. Maar als we allemaal gaan denken zoals jij, dan koop ik wel een hond uit het buitenland, in dit geval België, heb je mijninziens een niet een kleine stalen plaat voor je kop maar een HELE GROTE. HET KARAKTER WORDT ER NAMELIJK NIET MINDER OP HOOR!!!!! Weet niet of je kinderen hebt, maar als de oren van je kinderen niet bevallen coupeer je ze ook maar, want dan is hij of zij mooier. Het klinkt misschien gek hoe ik dit allemaal verwoord, maar zo denk ik er nu eenmaal over. De Wet is nu eenmaal zo en het geld net als alle regels helaas moeten we ons er aanhouden, zowel de fokkers als de nieuwe eigenaren. Groetjes Elly

Mex
28 augustus 2003, 20:30
ieder zijn eigen mening.Ik vind het idd mooier

maar wat ik wel erg raar vind,jullie hebben allemaal gecoupeerde 'boefs' gehad

waarom hebben jullie in het VERLEDEN dan nooit door gegeven toen jullie voor een pup gingen
dat deze absoluut niet gecoupeerd mochten worden
Jullie vinden dat ik een plaat vor mijn kop heb, maar ik vind dat de meeste mensen een zeeeeer hypocriete houding vertonen

jasper
28 augustus 2003, 21:16
Tuurlijk een ieder zijn mening.
Mijn menig is dat ik wel 150 wil rijden op de snelweg , maar de wet zegt dat dat niet mag. Het zelfde gaat nu op voor die prachtige staart die er volgens de wet er niet meer af mag .
In de 17 jaar dat ik Bouviers heb en heb gefokt is er hier nog nooit 1 weggegaan met gecoupeerde staart, het is ook ander soort type mens die bewust kiezen voor een komplete hond( Boef) het zijn mensen die gaan voor karakter + schoonheid van de bouvier.
Maar gewoon even een vraagje Waarom een pup uit België is dat puur alleen om het couperen ??

Mex
29 augustus 2003, 06:57
Pup uit België is niet om het couperen maar dat wij vlak aan belgische grens wonen (z-limb)
En op het moment dat wij weer een pup zochten was er bij ons in de buurt (nog) geen nest beschikbaar

ps.Beste Jasper Wet wordt zo vaak overtreden en ik denk dat jij ook wel eens te hard rijd zoals ik en ieder ander

plien
29 augustus 2003, 21:03
Mex, ik ben het met je eens, ook ik vind een boef met gecoupeerde staart mooier. Het is een kwestie van smaak en dat zal altijd zo blijven. Het verbaast mij inderdaad ook dat "iedereen" altijd heeft geroepen dat dat qua uiterlijk hoort bij een boef, terwijl nu iedereen roept dat het niet kan. Hoezo mode-verschijnsel.
En jasper, jij hebt het over de oren van kinderen, maar sorry, ook bij kinderen gebeurt dat. Men noemt dat een cosmetische ingreep om op latere leeftijd psychische problemen bij kinderen te voorkomen (denk aan flaporen, hazelip). Ook dan is een kind vaak nog te jong om zelf heel bewuste keuzes te maken en beslissen de ouders, terwijl die ouders hun kind ook zelfbewust en assertief kunnen opvoeden.
Mijn smaak moge duidelijk zijn, en ik gooi ook graag eens een knuppel in een hoenderhok, maar wat ik het belangrijkste in deze vind, waarom respecteren we niet gewoon elkaars smaak en mening, en proberen we de ander niet puur (en eerlijk en oprecht) met feiten over de streep te trekken. Ik zou nooit een hond laten couperen of eraan meewerken, en daarom zal ik een boef niet bij zo'n fokker kopen, maar dat komt voort uit een andere overtuiging. Ik heb een gecoupeerde boef via herplaatsing. Lukt me dat niet weer, dan maar geen boef. Maar ga elkaar niet af lopen zeiken op iets waar je geen invloed op hebt. Werkt alleen maar averechts.
En Mex, ga ervan uit dat je je heel goed heb laten informeren over het hoe en wat omtrend het couperen van jouw hond. Het heeft geen zin om je te verdedigen, want als we logisch nadenken kunnen we zelf wel elkaars standpunten opnoemen.

jasper
29 augustus 2003, 21:23
Hee Plien wel ff goed lezen he !!
over oren van kinderen hen ik het niet gehad.
Dat wilde ik ff kwijt !!

marco13
30 augustus 2003, 02:41
WIJ HEBBEN EEN BOUVIER VAN 1 JAAR EN 11 MAANDEN MET EEN GECOUPEERDE STAART PERSOONLIJK VINDEN WIJ HET OOK MOOIER
WIJ ZIJN NIET BEWUST GAAN KIJKEN NAAR EEN BOEF MET GECOUPEERDE STAART
OVERIGENS IS HET OOK GEDAAN DOOR EEN DIERENARTS IN BELGIE

ONZE TAZ HEEFT GEEN GECOUPEERDE OREN KLOPT HET NOU DAT OMDAT ZE NIET GECOUPEERD ZIJN ZE OOK SNELLER VERVUILEN?

Thyrza
30 augustus 2003, 09:20
Hoi Marco,
ik neem aan dat je het vervuilen van de oren bedoeld?
Als je de oren goed bijhoudt door de haartjes voorzichtig uit de gehoorgang te trekken, de haren op en onder de oren kort te houden zodat de boel niet afgesloten word en af en toe met een in babyolie gedrenkt doekje wat je om je vinger wind het oor schoonmaakt dan zul je nergens last van hebben.
M'n eerste teefje was rondom gecoupeerd en nu heb ik er 2 met "complete flappies" en 1 hiervan met kwispeltje en heb nooit problemen gehad met vuile, ontstoken oren. Ook de bouviers die ik getrimd heb in de loop der tijd hadden geen problemen met hun hangoren mits je ze goed bijhoud en niet de pech hebt dat het je toch treft ondanks alle goeie zorgen!
Kijk is bij deze site op: ALLES OVER DE BOUVIER, ZO VERZORGT U UW BOUVIER!
Succes ermee!
Groetjes, Angelique :cheesy:

Karel Versanden
30 augustus 2003, 12:59
Ik lees met verbazing dat de discussie over couperen weer opnieuw is begonnen.
Voorstanders van het couperen vertellen dat ze echte liefhebbers zijn.
Als smoes wordt er dan een pup uit Belgie gehaald onder het mom van geen pups in Nederland te krijgen.
Ik weet niet waar deze mensen mee bezig zijn.
Echte bouvierliefhebbers kiezen voor het karakter van een hond en over smaak is altijd wel wat te doen.
Luister eens bij een tentoonstelling wat erom je heen wordt verteld over de bouviers in de ring.
Je zult horen dat daar de meningen over de bouviers in de ring sterk verdeeld zijn.
Ik bezit zelf al 21 jaar bouviers en ik heb het hele coupeerverbod meegemaakt.
Eerst de oren en vervolgens de staart.
En is de bouvier nu dan zo lelijk geworden?
Elke week lees ik als veel bouvierliefhebbers op deze website de week van Boris.
De foto's die erbij staan laten de bouvier met staart op vele manieren zien.
Ik vindt het zelf een prachtig gezicht en de staart wordt mooi gedragen bij onze bouviers.
Laten wij als bouvierliefhebbers nu eens stoppen met het gezeur over wel of geen staart.
Er zal niets meer veranderen aan het verbod op couperen.
Die enkeling die toch een bouvier met gecoupeerde staart wil of zoekt moet zich eens goed gaan afvragen of hij wel een echte bouvierliefhebber is.
Ik herhaal het nog een keer: EEN BOUVIER KIES JE VOOR HET KARAKTER!

Mex
30 augustus 2003, 16:24
zal stoppen met discussie

pup uit België was geen SMOES!!!!

echte liefhebber :JA!!!!!

daarbij kijk meeste foto's van deze (uitstekende)site en wat zie ik allemaal 'boefs' met gecoupeerde staart.

patrick
30 augustus 2003, 22:48
Behandel een ander zoals jezelf behandeld wil worden.
Dus laat onze boefjes gewooon in hun waarde.
Laat die staart gewoon eraan zitten en geniet van de uitdrukkingen van zijn/haar staart.
Schoonheid weegt niet op tegen innerlijkheid.
Onze Boefjes spreken met hun staart.
Geniet met zijn allen van het geweldige karakter van een bouvier.

EINDE DISCUSSIE....

Thyrza
31 augustus 2003, 10:18
IK HOOP HET VAN HARTE EINDE DISCUSSIE!!!!
Hoe er over gedacht wordt is nu zo onderhand wel bekend.
Het wordt anders zo EIEIEIEIEINDELOOOOOOOOSSSSSS!!
:o :sleep:
Er zijn toch genoeg andere boeiende onderwerpen?
Allen de hartelijke groeten,
Angelique, Jena en Thyrza:)

Francine
1 september 2003, 08:33
Ben het zeker met jullie eens. Het moet maar eens afgelopen zijn met al dat gepraat over wel of geen staart. Er komt zo geen einde aan en er zijn altijd mensen die het niet met alkaar eens zullen zijn.

Groetjes Francine en Gino

arjan
21 november 2004, 11:05
Bouviers horen niet geblokt te zijn!
Dat hebben wij er hier van gemaakt.
Net als het strak knippen van de bouvier.
Honden worden geboren met staart.
Het gaat er niet om wat wij mensen vinden.
Hiervoor hebben wij als ras mensen al teveel verpest in het verleden.
Laten we leren uit het verleden en de natuur de natuur laten.
Daar horen bij honden staart en oren bij
klopt ! maar woorom hoor je niemand over de vee en vleesindustrie?? daar is het ineens niet zielig???
ik snap het niet hoor?