PDA

Volledige versie bekijken : blond+blond=fout?? en nog meer vragen

oudprikbord
26 februari 2002, 20:37
Hallo bouvierliefhebbers,

Ik hoop dat u mij kunt helpen met mijn vraag. Met onze blonde bouvier (Hiske, 5 jaar, teefje) willen we eens een nestje fokken. Bij onze zoektocht op het internet naar een andere blonde bouvier, een reu natuurlijk, zijn wij een beetje in vertwijfeling geraakt door een aantal reacties van mensen die er veel verstand van hebben.

1. Er word nl. gezegd dat wanneer de pups 2 blonde ouders hebben, ze medische klachten kunnen ontwikkelen. Ze zouden zwak zijn en last kunnen krijgen van de heupen. Nu vraag ik me af of dat waar is. Het kan hem niet aan onze hond liggen omdat die uit een sterk nest komt. Er is zeer zeker niet mee doorgefokt. Bij een particulier gezin.

2. Omdat er in Friesland moeilijk aan blonde bouviers te komen is en om de medische ontwikkeling te bevorderen (zie vraag 1) hebben ze ons geadviseerd om een gestroomlijnde bouvier. Er werd ons verzekerd dat er dan ook blonde bouviers uit zouden komen. Hier zijn we een beetje sceptisch over omdat het een algemeen feit is in de natuur dat donker de overhand heeft. Waarom zouden bouviers een uitzondering zijn??
Hoe denkt u er over?

3. Zou u ons adviseren om met een blonde reu te fokken?? We zouden het liefst blonde boefjes krijgen. Vooral omdat het een mooie kleur is. Maar als dat zou betekenen dat de pups medische klachten of iets dergelijks zouden ontwikkelen dan zouden we daar van af zien.

Nou dit waren mijn vragen. U zult wel begrijpen dat we sinds het begin van onze zoektocht er helemaal niets wijzer op zijn geworden, eerder zijn er meer vragen gerezen. We zijn er niet op uit om echte fokkers te worden, gewoon voor een keer zonder serieuze commerciële bijbedoelingen. We staan dus achter het feit om gezonde pups ter wereld te brengen!!!

Ik hoop dat mij een beetje verder kunt helpen zodat we weloverwogen te werk kunnen gaan.

Groeten,
Betty Agema

P.S.: Mocht iemand alvast iemand weten die een lieve blonde reu (met papieren) heeft, dan ook graag reactie. Het is hier in Friesland erg moeilijk om er ééntje te vinden. Daarom dit bijtijdse verzoek. Het liefst in het noorden des lands... maar we zullen niet klagen als het elders was!!!

oudprikbord
26 februari 2002, 20:38
Wij hebben een zwarte bouvier gehad, daarna een gestroomde, toen een blonde. De laatste is 10 en half jaar geworden en hebben haar moeten laten inslapen vanwege hartproblemen. Wij hebben nu weer een zwarte pup maar hadden ook wel weer een blonde willen hebben, maar konden deze nergens vinden. Onze blonde bouvier was niets meer of minder dan onze zwarte of gestroomd bouviers. Sterker nog het doet altijd pijn als je een hond moet laten inslapen maar bij onze blonde deed het wel heel erg zeer, het was een fantastische hond en heeft nooit ziektes, of gewrichtsproblemen gehad ondanks haar gewicht van 60 kg (teef)
Dus wees blij met je blonde bouvier, ik zou er nog wel een blonde bij willen hebben.

vr. gr L. Radstake

oudprikbord
26 februari 2002, 20:38
zelf hebben wij weer voor een boef gekozen onze vorige hond was gestoomd en heel erg lief .
vooral voor onze kinderen , ze mochten alles met hem doen zelf twee weken voor zijn dood ze war bijn elf jaar geworden en werdt helaas erg ziek
heeft ze niet gegromd of gebeten een wereld hond dus .
nu vier jaar later , kwamen we een nest met jonge blonde boefje tegen en waren het al snel er weer met elkaar over eens dat dit onze nieuwe hond wordt We hopen er weer net zoveel plezier aan te hebben als aan onze oude hond .
groetjes van een dieren liefhebber .

oudprikbord
26 februari 2002, 20:39
laat je niet van de wijs brengen ik hoop dat je inmiddeld een blonde (dek)reu heb gevonden want ik heb de site te laat ondekt vandaar deze late reactie ik ben ook een zeer grote fan van de blonde boef heb er zelf een gehad en hij met stamboom dus het kan wel! maar helaas wordt de blonde boef nog steeds gezien als miskleur onberijpelijk. heel veel succses met alles
groetjes van shirley en een poot van een zwarte boef bonheur

oudprikbord
26 februari 2002, 20:39
Beste Betty,
voor een aantal van je vragen is al antwoord te vinden op deze site.
Klik de reacties is aan die bij de fam Cellie staan.
hier staat ook een reactie van iemand die een blonde pup heeft gekocht bij een fokker die volgends deze koper zeer betrouwbaar en vriendelijk overkomt.
Over blonde bouviers wordt heel veel hier geschreven,maar het is niet zo zeer de kleur maar de rasvereniging die moeilijk doet.
Helaas is er maar 1 rasvereniging in dit land en deze volgt trouw de rasstandaard en verwijst hier telkens trouw naar.
Best goed hoor,maar ze zouden eens moeten vertellen waarom de amerikanen wel met blond mogen fokken.
Ook fokkers wijzen altijd naar de rasstandaard.
Maar kijk eens goed naar de bouvier die hier gefokt wordt en kijk eens in Belgie.
Er zijn heel duidelijk afwijkingen in beide types.
Hoe kan dit dan?
Laat je niet van de wijs brengen door fokkers,en zoek een leuke dekreu voor je teef.
De rasstandaard moet je gewoon met een korrel zout nemen ,net als de gezondheid van blonde bouviers.
De onze is nu 11 jaar oud,nog steeds prachtig blond en loopt nog elke dag zeker een uur met ons in het bos.
Succes met je nestje en laat ons even weten hoeveel het er geworden zijn.
Wij overwegen om er tzt een (blonde) bouvierpup bij te nemen.