Volledige versie bekijken : Schorsing ???
Willem
13 maart 2003, 18:51
Na alle discussie op dit forum over couperen en Fryske Lan de straf door de club.
STRAF?????
Schorsing van het bestuur in afwachting van het onderzoek door het O.M.
Wat een onzin.
De dierenbescherming valt niet zomaar bij je binnen.
Toon toch een keer een ruggegraat bestuur.
Er is maar 1 oplossing voor fokkers die willens en wetens couperen.
ERUITRAPPEN !!
Wat zijn jullie toch een stel slappelingen.
Inferno
13 maart 2003, 19:12
Beste Willem, als je de wet een klein beetje kent weet je ook dat als er een aanklacht tegen iemand loopt dat je niet eerder stappen kunt ondernemen voordat de rechter heeft bepaald dat een persoon foutief heeft gehandeld en daarom is deze persoon in eerste instantie geschorst in afwachting van de uitspraak.
Na de uitspraak kan iemand uit zijn lidmaatschap kunnen worden ontheven, maar als de rechter anders bepaalt dan blijft deze persoon toch lid van de Nederlandse Bouvierclub en staan wij als club met onze rug tegen de muur.
Slappelingen zijn we zeker niet in tegendeel zelfs, maar we moeten tewerk gaan volgens de regels dus een beetje minder kan ook wel want ik vind je reactie een beetje te nonchalant.
Ron Temperman
Carin
13 maart 2003, 20:18
Ik ben het helemaal met je eens Ron.
want ruggegraad tonen? ik geloof dat de club echt zijn ruggegraad wel toont door Rouwkema te schorsen in afwachting van het proces, want het is in nederland nog steeds zo dat je in principe onschuldig bent tot het tegendeel bewezen is.
En laat de club nu gewoon laten zien dat zij zich wel aan de nederlandse wet kunnen houden en niet definitief iemand uit de vereniging te zetten voordat omonstotelijk is bewezen dat die persoon zich niet aan de wet heeft gehouden.
en ook al heeft iedereen zo zijn eigen mening over het couperen en over de fokkers die zich daarnog mee bezig houden. de vereniging kan niet anders dan het proces af te wachten en dan te handelen volgens de regels!
je kan tenslotte niet iemand uit zijn lidmaatschap ontheffen omdat je de uitdrukking op zijn gezicht niet aanstaat.
groetjes Carin Gouma
celine
13 maart 2003, 21:45
even een reaktie op het berichtje van Magdalena.
het kan toch niet zo zijn dat het hele bouviernieuws aan Rouwkema besteed zou worden dat zou wel heel erg veel eer zijn voor die fokker en dat verdient hij echt toch niet.
Wilfred
14 maart 2003, 13:39
Ik denk Magdalena dat wij allemaal deze website gebruiken als informatiebron.
Wat voor zin heeft het om dan om het bouviernieuws te vullen met kritiek.
Dat is hier al gedaan denk ik zo.
Willem heeft gelijk dat het bestuur een voorbeeld had moeten stellen aan deze fokker.
Waarom een onderzoek afwachten?
Fout is fout en een excuus om te couperen is er niet meer.
In vorige uitgave van het bouviernieuws is er met herhaling gewaarschuwd voor de gevolgen.
Nee Ron het bestuur staat niet tegen de muur dat wordt er van gemaakt.
Ik ben het wel met je eens dat de toonzetting anders had gemogen van Willem.
Wilfred Langedijk
Tinus
14 maart 2003, 15:02
Misschien heeft het alles te maken dat Rouwkema een goede vriend is van Pieter van Leeuwen.
Zij kennen elkaar al jaren.
En vrienden laat je niet niet zomaar vallen.
Ik ben lid van de dierenbescherming en lees regelmatig over dierenleed.
In een van de vorige nummers van de dierenbescherming stond een artikel over de inspectiedienst.
Voordat de inspectiedienst toegang heeft tot een woning moet er heel wat bewijs boven tafel komen.
Dat er procesverbaal is opgemaakt bewijst dat op het moment van het bezoek strafbare feiten zijn geconstateerd.
Het is de taak aan het OM om de strafmaat te bepalen.
Dat hoeft niet via de rechter,dan kan ook een schikking worden.
Het hangt af van het strafblad van de dader.
Als het tot een schikking komt zal er nooit een proces volgen.
Op verzoek van de dader kan hij verzoeken de bewijslast te seponeren.
Dan komt de waarheid nooit meer boven tafel.
De kans dat dit gebeurt is groot,helaas zijn de rechten van het dier in Nederland niet groot.
Willem heeft gelijk dat het bestuur in dit geval een voorbeeld had moeten geven.
Wat geschreven wordt dat eerst bewezen moet worden of er een overtreding begaan is hoeft niet meer.
Zoals ik al schreef dat moet de inspectiedienst genoeg bewijzen hebben om toegang tot de woning te krijgen.
Je kunt zeggen dat bewezen is dat de staarten waren gecoupeerd.
De dader is bekend.
Willem
15 maart 2003, 18:56
Ach inferno.doe toch niet zo naief.
Jij weet net als ik dat Rouwkema fout is en dat hij zich niets aantrekt van regels.
Dus wat nou bewijs.
Je ***t al net zo dom als het bestuur.
hoi.
ik hoop dat er op de algemene leden vergadering net zo gediscusieerd wordt over dit onderwerp, als op dit forum.
ik vindt het spijtig en zeer onsportief tegenover collega fokkers die niet meer couperen.
ongeacht of je een bouvier met staart mooi vindt of niet.
je hoort hier bijna alleen de naam van rouwkema, terwijl er wel meer fokkers zijn die zich niet aan de regels houden.
helaas denk ik dat ons bestuur hier weinig aan kan doen, omdat ze geen gerechtelijk instituut zijn,
iedereen hoort zich aan de regels te houden, en is bekend met het regelement van de bouvierclub.
het enigste wat ons bestuur kan doen, is leden die zich niet aan de regels houden te schorsen of hun lidmaatschap op te zeggen.
maar dit kan alleen maar als daar bewijzen voor zijn helaas.
en al zou de bouvierclub deze mensen schorsen, er veranderd verder niks aan.
ze kunnen ook bouviers fokken buiten de vereniging, en ook couperen daar kraait geen haan naar.
het is jammer dat er leden zijn die het niet zo nauw nemen met de regelementen.
er zijn gelukkig ook bouvierfokkers die zich heel netjes aan de regeltjes houden, en ons ras een warm hart toe dragen, en dat is gelukkig de meerderheid.
ik hoop dat de mensen die regelmatig dit forum bezoeken, niet alle fokkers over een kam scheren, want er zijn echt prima mensen bij, die verschrikkelijk hun best doen om een mooie gezonde en fijne bouvier te fokken.
al krijg je die indruk soms niet, als je dit allemaal leest.
ik hoop ook veel positieve reakties te lezen op dit forum.
al zal dat niet altijd meevallen helaas.
met vriendelijke groet.
lon. een kleine bouvierfokker.
Alice
15 maart 2003, 22:00
hoi lon
hier is niets meer aan toe te voegen
ben het helemaal met je eens !!!!!!!!!
groetjes pedro
hoi.
ik wil nog even reageren op willem.
iedereen mag een mening hebben over iets of iemand, maar dat wil niet zeggen dat je persoonlijk moet worden.
verder vindt ik het pas slap ge***, als je er je handtekening niet onder durft te zetten.
als je zulke dingen over iets of iemand schrijft.
bij deze willem.
wees nou is een echte kerel.
groetjes leon.
Hallo Allemaal,
Ik denk dat er door de zeer uitgebreide krantenberichten landelijk nieuws en hier op deze internetsite zoveel negatief`s is geschreven over deze fokker , dat Bouvierliefhebbend Nederland daar nooit geen zaken meer mee zal doen, dus ook van geen enkele dienst van deze "fokker"gebruik zal maken, dat zal uiteidelijk een grotere straf zijn dan uit de vereniging gezet worden en mogelijk zijn fokkerslicentie van de Raad kwijt te zijn.
Persoonlijk zal ik nooit iemand aanraden daar een pup te kopen of hun dekreuen te gebruiken, mond op mond reclame daar moet je het uiteidelijk het meeste van hebben, die zal dus negatief blijven.
We zullen afwachten wat er nu met deze zaak zal gebeuren , en welke uiteidelijke maatregelen er door de Bouvierclub genomen zullen worden. Ik neem volgens de berichten in het clubblad aan dat er wel serieus gehandeld zal worden en vriendjespolitiek zal in dit geval geen redding kunnen bieden. Mocht dat toch gebeuren, dan zijn wij de leden de aangewezen personen om er een stokje voor te steken en het huidige bestuur naar huis te stuuren en een nieuw bestuur te kiezen. We leven tenslotte in een democratisch land , dus Bouvierleden houd de vinger aan de pols van de vereniging. Gr Guda
Willem
20 maart 2003, 21:05
Er zullen altijd mensen zijn die een gecoupeerde bouvier willen hebben.
Wat mij boos maakt is dat het ineens lijkt alsof iedereen tegen couperen is.
Ik kan mij nog een vergadering in het geheugen halen dat leden boos waren dat er te weinig actie tegen de nieuwe wet werd gedaan.
Schijnbaar is elke fokker die hier zijn zegje doet dit vergeten.
En dat noem ik schijnheilig.
Björn
20 maart 2003, 21:26
Je hebt gelijk dat er mensen zijn die een gecoupeerde boef willen en dat deze mensen zich ook liefhebbers noemen dat vind ik met de woorden van jou te gebruiken "schijnheilig"
Ik vraag mij af waarom het jou zo boos maakt waarom iedereen nu zo tegen couperen is,
Couperen is verboden Willem ook al had iedereen op een of andere vergadering zijn zegje gedaan die wet was er zeker weten doorgegaan .
En Weet je wel wat schijnheilig is !!! dat er meerdere fokkers die onder de noemer van de NBC fokken gewoon doorgaan met couperen niet voor het verbeteren van het ras maar het vermeerderen van het Ras dus ..voor het geld ........... Zelfs fokkers die bereid zijn om op oudere leeftijd zoals 6 tot 7 weken te couperen ...Kijk dat zijn de schijnheiligen waar jij op doeld
Vriendelijke groet Björn (actief lid van de hondenbescherming)
[bewerkt door Björn op Donderdag, Maart 20, 2003 @ 22:36]
celine
20 maart 2003, 22:21
even reageren op bovenstaand........
Hier ben ik niets aan toe te voegen !!:)
[bewerkt door celine op Donderdag, Maart 20, 2003 @ 23:21]
Ook ik wil hier wel wat aan toevoegen. Zelf ben ik geen fokker, maar wel een hele grote liefhebber van het ras. Mocht er een fokker zijn die zich niet aan de regels houd van het fokbeleid o.a. couperen e.d. dan is het de taak van het bestuur van de N.B.C. of de desbetreffende personen die hiervoor in het leven zijn geroepen om deze fokker op zijn fouten te berispen en als het zou moeten de foklicentie e.d. af te nemen. Maar of we echt de bouvier ongecoupeerd over de wereld en in Nederland krijgen betwijfel ik. Als je nl. naar Belgie of een ander land gaat kan je hem/haar gewoon gecoupeerd krijgen. De meeste mensen die zo'n bouvier willen gaan toch niet fokken of iets dergelijks. De hond is dan puur huishond. Het enige wat ik nog aan toe te voegen heb, is dat als er zoiets in de vereniging rondgaat vindt ik het niet gepast dat je zo'n fokker gelijk de grond in trapt. Er zijn altijd nog eigenaren van pups, die wel goede erevaringen met zo'n fokker kunnen hebben. Zelf heb ik mijn bouvier bij een fokker vandaan die niet zo bekend is in bouvierland, maar wel lid is van de N.B.C. Het enige wat ik hiermee wil zeggen is net als voorgaande mensen al gezegt hebben dat er meer fokker zullen zijn die zich niet aan het fokbeleid houden en het beste is geef je ogen en oren de kost voordat je een pup komt bij een fokker en inderdaad mond op mond reklame doet ook een hoop. groetjes Elly
FRANK
22 maart 2003, 13:04
Helemaal eens met Willem , je mag toch gecoupeerd mooi vinden ? Wij dus ook , en inderdaad had er meer door echte bouvier liefhebbers tegen die belachelijke anticoupeer wet gedaan moeten worden , dan waren onze boeven nu nog mooi gecoupeerd geweest , alhoewel die kan nu gelukkig ook nog wel te krijgen zijn hoor , want inderdaad couperen meer dan alleen Rouwkema ....
en dan is wat ons betrefd geen probleem , want couperen is geen dierenleed immers , en eerder hoorde je er niemand over , maar nu ineens is ,, iedereen ,, het met die wet eens ? Nee , echt schijnhelig noemen we dat ... helaas wel ja !
Maar het zal wel een discussie zonder einde worden , voor en tegen standers , maar couperen zal altijd gedaan blijven worden en dus kan iemand kiezen ... wel een staart of GEEN staart ..
Moet kunnen , er worden wel meer wetten overtreden en die overtredingen zijn vaak 1000 keer erger als dat van ,, onze ,, staarten !!!!
Carin
22 maart 2003, 22:58
Hoi Frank.
ik denk dat er hier twee discussies door elkaar gehaald gaan worden.
het feit of je een gecoupeerde hond mooier vind of niet, want ik denk dat 99% van de bouviermensen een gecoupeerde hond erg mooi vinden. en inderdaad het is geen mishandeling van de pup als je coupeerd. als je het dan maar op de goede manier doet en dat is voordat de pup 4-5 dagen oud is. en waar het hier over gaat is het feit dat de pups niet gecoupeerd worden op de oude manier die hetzij afbinden of afknippen inhoud maar dan wel voordat de pup 4-5 dagen oud is. wat hier gebeurt is dat de pups gecoupeerd worden op de leeftijd van boven de 6-7 weken, en dan omdat je geen stamboom krijgt als een of meerdere pups in een nest gecoupeerd zijn. en terecht want op die leeftijd nog couperen is wel dieren mishandeling. want de zenuwen en de bloedvaten zijn dan wel volgroeit in de staart.
Ik ben zelf ook fokster van bouviers en heb in het verleden ook altijd de pups gecoupeerd, maar dan wel voor de leeftijd van 4-5 dagen.
en een ding is nu eenmaal een feit het is verboden in nederland om nog langer te couperen. en daar veranderd niemand meer iets aan of je nou op je kop gaat staan of niet.
en wetten zijn er nu eenmaal om nageleefd te worden en een ieder die dat niet doet kan daar sancties voor verwachten.
en 14 jaar geleden hadden we dezelfde discussie over de oren die er toen niet meer afmochten. en ook daar zijn we met zijn allen aan gewend. en ik ben echt van mening dat we over 14 jaar ook wel aan de staarten gewend zullen zijn.
degene die er over een paar jaar nog niet aan gewend zijn, zijn echt geen echte liefhebbers van de bouvier, want de echte liefhebbers nemen de staart dan voor lief , die mensen willen of trainen met de hond of willen shows lopen of wat er verder nog aan leuke dingen te doen is met de hond. want het KARAKTER maakt de Bouvier tot wat hij is... en niet die staart!
en mensen die nu nog een gecoupeerde bouvier willen tegen beter weten is die stellen dus echt het uiterlijk boven de hond en zijn karakter en nemen daarbij een behoorlijke portie dierenmishandeling voor lief!!
vriendelijke groeten Carin
Weet er al iemand wat meer over de straf die fryske lan heeft gekregen?
Origineel geplaatst door Ton
Weet er al iemand wat meer over de straf die fryske lan heeft gekregen?
Beste Ton,
Helaas weet ik het niet, maar als ik het zou weten, zou ik mij daar niet over uitlaten. Dit zou dan een discussie zonder eind worden, want de 1 vindt de straf goed en de ander niet. Misschien dat er mensen zijn die wel daarop willen reageren. Groetjes Elly.
roosje
28 april 2003, 19:19
Ik heb gehoord dat hij zijn pups heeft teruggekregen en dat hij volgens de nederlandse wet geen overtreding had begaan
Helaas heb je gelijk en is er een vies spelletje gespeeld door Roukema.
kennelijk heeft de rechter daar dan toch anders over gedacht, anders had hij zijn pups toch niet zo teruggekregen zonder boete.
Hallo, ik geloof dat de hele discussie rondom het fryske lan weer oplaait, weet niet of dit de bedoeling is maar goed.
Maar zoals ik het allemaal nu lees is het al bekend wat de rechter heeft bepaald in deze zaak.
Zover ik het weet moet de zaak nog voorkomen, er heeft in het bouviernieuws toch ook nog niks gestaan, alleen dat hij geschorst is hangend het onderzoek totaan de uitspraak??? is er al een uitspraak?? zoja hoe weten jullie die dan?? zover ik het weet is die er nog niet.
Inferno
2 mei 2003, 20:40
Hallo mensen, het is nog niet voor geweest dus is er ook nog geen uitspraak.Zodra deze er wel is zal dit in het BN vermeld worden, wat de uitspraak ook mag zijn.
Met vriendelijke groet Ron Temperman
[bewerkt door Inferno op Vrijdag, Mei 2, 2003 @ 20:42]
Amma-rins
5 mei 2003, 18:41
Wat deze fokker heeft gedaan kan toch niet ongestraft blijven.
Ik ben ook zeer benieuwd wat de uitspraak zal zijn, ik hoop dat het een uitspraak is waar iedereen die coupeerd.... fokkers/ kopers van deze pups toch even beter nadenken. voordat ze een strafbaar feit begaan.
Groetjes Rins
Ik hoop dat de bouvierclub zelfstandig een besluit neemt.
Waar blijft de uitspraak hiervan?
Bewust heeft deze fokker pups in huis gehad die gecoupeerd waren.
Ook al heeft hij deze in Belgie gehaald en zijn het mazen in de wet.
Als bouvierliefhebbers moeten wij laten zien dat wij optreden tegen dit soort praktijken.
Sorry Leo je gelooft toch niet dat de bouvierclub dat zal doen.
Fryske Lan is meer dan 25 jaar lid en een goede vriend van de voorzitter.
Amma-rins
6 mei 2003, 17:43
Hallo Willem.
Kom eens met zinvolle opmerkingen over couperen na het coupeerverbod want met dit soort antwoorden schiet het niet echt op.
Groetjes Rins
Toch ben ik het gedeeltelijk met Willme eens.
Ron schrijft heel mooi dat de bouvierclub de uitslag publiceert van het onderzoek.
Maar moeten wij als leden daarop gaan wachten?
Voor de meeste van ons staat vast dat Fryske Lan fout is.
Er wordt nu gekeken of de fokker wettelijk fout is.
Dit omdat volgens de geruchten de pups in Belgie zijn geboren en op latere leeftijd pas in het bezit van Fryske Lna zou zijn gekomen.
De pups zouden ook niet op naam staan de kennel.
Sorry maar dat soort verhalen gelooft niemand in de bouvierwereld
Hallo Allemaal,
Voor een ieder lid van de Nederlandse Bouvierclub die precies wil weten wat en hoe de Bouvierclub gaat reageren op de zaak met Rouwkema ga dan naar de Algemene Ledenvergadering op vrijdag 27 Juni in AC Restaurant , Meerndijk 56 3454 HP De Meern.Gelegen aan de A12 Utrecht-DenHaag.
Zaal open vanaf 19.30.
U kunt dan uw zegje persoonlijk kwijt, dat maakt denk ik meer indruk dan al het geschrijf hier op deze site.
Vr gr Guda