Volledige versie bekijken : zelf voer samenstellen
Ingrid
7 maart 2007, 19:28
Hoi bouviervrienden.
Ik zag op een ander forum dat er mensen zijn die zelf het voer nog samenstellen voor hun hond.
De mensen die dat deden hadden allemaal een mening over fabrieksvoer en tenslotte werd er vroeger ook met de pot meegegeten.
Het lijkt mij leuk om te lezen of er onder ons ook mensen zijn die zelf het voer samenstellen.
Misschien kunnen zo samen een menulijst maken van eigen samengestelde voeding voor een bouvier.
Wie heeft ideeen voor een voeding?
Chanel
7 maart 2007, 19:43
Er schijnt zelfs een "kookboek" voor honden te zijn.
Ooit een keer recepten daaruit op internet tegengekomen.
harley
7 maart 2007, 20:57
Onze Bouviers krijgen al ruim 35 jaar eigen gemaakt voer , ook mijn ouders maakte zelf het voer , en dat is door zeer velen overgenomen , ook die van het andere forum heeft het hier weg.:p :rolleyes: :p
bella
7 maart 2007, 22:44
Hoi Chanel,
Klopt, het heet Koken voor je hond. Ik heb het en haal er regelmatig leuke en lekkere recepten uit. Vooral de chili concarne is razend populair.
groetjes, bella
dayco
9 maart 2007, 10:24
ook hier wordt zelf voer samengesteld, dit heet hier niet koken voor de hond want mijn boef eet enkel rauw voer.Al van pup af aan moest hij niks weten van het zogenaamde fabrieksvoer hij weigerde te eten en kon uiteindelijk niet meer op zijn poten staan.Er wordt vaak gezegd hier niet aan toe te geven omdat de hond uiteindelijk wel zal eten,wel mooi niet dus deze boef hier wou nog liever verhongeren dan brokken eten.Zelf samenstellen was de oplossing en ik heb er nog geen moment spijt van.
Jolinda
9 maart 2007, 11:03
Voor mij is dit iets geheel nieuws.
Xantoz krijgt wel eens een beetje groente, maar dan over zijn brokken.
Hoe moet ik dat zien? Eet de hond elke dag wat anders of gewoon met de pot mee?
En hoe zit het qua kosten? En kost het veel meer tijd? En waar haal je de producten? En bestaat er een soort schijf van 5 voor je hond waaraan je kunt aflezen of hij/ zij wel voldoende voedingsstoffen binnen krijgt?
Ik vind het zeer interessant. Xantoz kan heel veel brokken niet verdragen. Hebben op het moment een brok waarop hij het goed doet, maar het versvoer lijkt me zeker iets om te proberen!
Dus als iemand er me wat meer over kan vertellen? Graag!;)
Groetjes, Jolinda
dayco
9 maart 2007, 11:11
Voor mij is dit iets geheel nieuws.
Xantoz krijgt wel eens een beetje groente, maar dan over zijn brokken.
Hoe moet ik dat zien? Eet de hond elke dag wat anders of gewoon met de pot mee?
En hoe zit het qua kosten? En kost het veel meer tijd? En waar haal je de producten? En bestaat er een soort schijf van 5 voor je hond waaraan je kunt aflezen of hij/ zij wel voldoende voedingsstoffen binnen krijgt?
Ik vind het zeer interessant. Xantoz kan heel veel brokken niet verdragen. Hebben op het moment een brok waarop hij het goed doet, maar het versvoer lijkt me zeker iets om te proberen!
Dus als iemand er me wat meer over kan vertellen? Graag!;)
Groetjes, Jolinda
jolinda het is inderdaad heel belangrijk dat alvorens je zelf voer gaat samenstellen dat je hier veel over gaat lezen.Zoals je zelf al aangeeft moet de hond van alle voedingstoffen voldoende naar binnen krijgen.Wat voor een beginner een goed alternatief kan zijn is KVV dit is rauwvlees in diepvriesvorm en het bevat een goeie verhouding aan benodigde voedingsstoffen.Het is niet zo goed als zelf samenstellen maar heel wat beter dan de brokken.Ondertussen kan je je wat meer informeren over de juiste manier om zelf samen te stellen van de maaltijden.Het blijft voor iedereen zijn eigen keuze natuurlijk maar geloof mij je hond zal met meer smaak en tevredenheid eten,en je zal ook na een tijd zichtbare verschillen merken aan de gezondheid.
Wat betreft de prijs ja het zal wat hoger zijn dan brokken (tenminste dit ligt dan weer aan welk merk brokken je geeft) wanneer je vervolgens zelf gaat samenstellen komt het er op neer om op zoek te gaan naar de juiste adressen om aan vlees te geraken en eens dit is gelukt ben je zelfs goedkoper af met zelf samenstellen
wil je meer hierover lezen hier een link
www.barfplaats.nl
Jolinda
9 maart 2007, 11:15
Bedankt voor de snelle reactie!!
Aangezien ik nog 6 weken plat moet liggen heb ik alle tijd om me er eens in te verdiepen!!
Ik ga direct beginnen met lezen!
Bedankt!
groetjes, Jolinda en Xantoz
dayco
9 maart 2007, 11:17
Bedankt voor de snelle reactie!!
Aangezien ik nog 6 weken plat moet liggen heb ik alle tijd om me er eens in te verdiepen!!
Ik ga direct beginnen met lezen!
Bedankt!
groetjes, Jolinda en Xantoz
ah erg voor je dat je moet plat liggen,maar inderdaad een goeie gelegenheid om wat informatie te verzamelen.
succes
pubbes
20 maart 2007, 14:46
Mijn boeven krijgen nu bijna 1 jaar volledig rauw eten. Ook ik heb hier nog geen moment spijt van gehad.
Ze verorberen hier alles met heeeel veeeel smaak: vis, konijn, kip, eend, schaap, geit, paard....
Inderdaad zoals al eerder gezegd: eerst goed inlezen. En het zoeken van adresjes wordt een verslaving....
Chanel
20 maart 2007, 16:55
Ik weet niet of het "verantwoord" is;) , maar het zo vreselijk leuk, wil jullie de recepten niet onthouden:
http://www.oldenglishsheepdogs.nl/mambo/index.php?option=com_content&task=view&id=65&Itemid=45
samaurai
20 maart 2007, 17:02
we hebben heel wat jaartjes geleden een werk vakantie gehad op een stoeterij
en de hond daar wou ook alleen vers bereid
zijn verschillende vlees soorten moesten gebakken worden en door de jus ging rijst en brood
de maaltijd zag geen keelgat
ook deed ik wel eens voor kysia als hij weer eens in een slecht eten fase zat macaroni koken met rijst en kippelevertjes..en een beetje ketchup....daar was hij wel mee om tekopen:)
jolandavanlook
29 maart 2007, 20:14
hallo
ik geef nu 3jaar mijn honden rauw voer als prooidiermodel
er is een heel leuk boekje over voer voor carnivoren geschreven door tannetje koning ik heb veel info gehaald van rawmeatybones van tom lonsdale suc6
Pakkie
29 maart 2007, 22:58
Ik geef naar volle tevredenheid mijn honden KVV. Ik geef Energique.
Ik wil ze ook wel rauw vlees geven, maar aan de ene kant ben ik een beetje huiverig of ze dan wel genoeg binnen krijgen, gezien we zo'n drie, vier keer per week met ze trainen. Aan de andere kant, ze eten rauw vlees niet eens.....:(
Ze snuffelen er heel voorzichtig aan (ik heb kippenbouten en verse vis geprobeert), maar lopen er bij weg. Best raar, omdat ze KVV wel met veel smaak eten. Maar daar hoeft niet op te worden gekauwt en ik wil ze toch ook iets geven waar ze wat meer moeite voor moeten doen.
Ik ben er wel noodgedwongen mee begonnen. Brokken zijn een stuk handiger. Maar na Seven bijna verloren te zijn geweest aan darmaandoeningen, zochten we toch een voer waarbij hij zich happy voelde. Sinds de KVV heeft hij nooit meer diarree gehad. Zijn huidproblemen zijn nog niet over, maar gaat al wel een stuk beter.
Nonique
29 maart 2007, 23:58
Ik ben niet verbaast dat ze het niet direkt nemen pakkie, zeker niet als ze het niet van pup af aan gewend zijn (en dat zijn ze vaak niet).
Naomi heeft de eerste keer zeker anderhalf uur haar hap aan liggen kijken op een afstandje en zo nu en dan weer gesmeten met haar hap (spelen), toch wee als Axel het naderde.... uiteindelijk klein bijtje en even later was het voor ons 'huh... is het nu opeens helemaal op'.
Met de 2 herders van mijn vriendin verliep dat niet veel anders, terwijl deze toch Carnebest gewend waren.
Eerst lopen ze aan of lopen te meuken waar is mijn prakkie dat ik normaal altijd krijg - een hond is een gewoonte dier - of even snuffen, likje hier likje daar en of op een afstandje bewaken van dat rare spul voor de neus van 'na, kan ik hier zo maar mijn tanden in zetten; mag dat wel? Soms spelen ze eerst wat met rauw vlees of gaan op een afstandje na liggen denken 'wat moet en mag ik daarmee?' en wil het wel eens helpen om wat bloed te laten vloeien (ik weet het, klinkt naar :D maar het is nu eenmaal zo) of te starten met hele kleine beloning hapjes, toch eenmaal in de gaten dat ze het 'mogen' bijten en opeten 'het smaakt ze op zeker'.... echt wel verloren hahahahaha
Het is ook wat als je niet direkt je hap kunt doorslikken, nooit in vlees mag bijten en nu opeens wel of opeens iets voorgeschoteld krijgt wat je nog niet kent.
;)
Voor wat de voedingsstoffen betreft:
maak ik me niet ongerust (als dat wel nodig is hoor ik dat vast wel) - in brokken wordt echt niets beter verwerkt, aan vlees eerder slechter - afval vlees, verwelkte groenten, poedervorm suplementen en toevoegingen of terzijde gesmeten groen dat mogelijk langer gelegen heeft of vlees dat van zieke dieren afkomstig is ;) - de frikandel voor de mens zullen we maar denken.
En of alle voedingsstoffen bewaard blijven bij conserveren? Wij mensen mogen er vanuit gaan dat in het potje van Hak alles bewaard is gebleven - inclusief de muizen zag ik laatst hahahaaha
Waarom adviseren diatisten dan verse groenten en geen blikvoer van Hak (ook zo kun je denken, toch)
Wij mensen doen het ook niet beter op Davitamon (vitaminen poeder toevoegingen aan veel brok soorten)
:rolleyes:
Pakkie
30 maart 2007, 09:03
Ik had ze een keer een bot gegeven met veel vlees eraan. Ik dacht ze daar wel een plezier mee te kunnen doen. Seven begon er op een gegeven moment wel aan te knagen, maar Shame?
Mijn honden zitten in mijn afwezigheid in buitenkennels, ik had het botje een nachtje laten liggen... De maden kropen eruit... Bah!!
Maar een collega van mij voert haar 16 teckels ook rauw, ze neemt morgen konijnenpoten voor me mee. Misschien dat dat wel wat wordt, daar jagen ze tenslotte ook op;)
dayco
5 april 2007, 10:24
Ik had ze een keer een bot gegeven met veel vlees eraan. Ik dacht ze daar wel een plezier mee te kunnen doen. Seven begon er op een gegeven moment wel aan te knagen, maar Shame?
Mijn honden zitten in mijn afwezigheid in buitenkennels, ik had het botje een nachtje laten liggen... De maden kropen eruit... Bah!!
Maar een collega van mij voert haar 16 teckels ook rauw, ze neemt morgen konijnenpoten voor me mee. Misschien dat dat wel wat wordt, daar jagen ze tenslotte ook op;)
pakkie
als je carnibest blijft voeren,en om te beginnen 1 a 2 keer in de week eens af wisselt naar vers vlees dan hoef je je geen zorgen te maken of ze alles binnen krijgen hoor, de carnibest zorgt voor hun wekelijkse behoefte.Je zou om te beginnen eens kunnen afwisselen met eens een kippenek,of kippeboutje dit is niet erg hard.
bella
5 april 2007, 10:47
Carnibest is toch vers vlees????? Ik geeft het naar volle tevredenheid. Boef is er zeer door opgeknapt, al is het wel achterlijk duur.
groetjes, bella
dayco
5 april 2007, 15:51
Carnibest is toch vers vlees????? Ik geeft het naar volle tevredenheid. Boef is er zeer door opgeknapt, al is het wel achterlijk duur.
groetjes, bella
carnibest is inderdaad ook rauw vers vlees,maar is wel gemalen en zoals je zelf zegt vrij duur,dus kan je om de kosten wat te drukken en ook om je hond te laten knagen en kauwen ( wat heel goed is voor zijn gebit) eens afwisselen met vers niet gemalen vlees en botten.Maar het hoeft niet percee carnibest is heel goed van kwaliteit en ik twijfel er niet aan dat je boef er heel goed door is opgeknapt!!! is 100keer beter dan brokken!