Volledige versie bekijken : Boete hondenbelasting
Joke Janssen
15 maart 2003, 20:46
Ik woon in 's-Gravenzande en heb van de week controle aan de deur gehad op hondenbezit.
Het was een vrouw die vertelde dat er gecontroleerd wordt op hondenbezit.
Ik vertelde haar dat ik een bouvierpup heb van 5 maanden.
Op de vraag of ik de hond had aangegeven zei ik dat ik dat van plan ben zodra de hond 6 maanden is.
Te laat volgens haar want ik had aangifte moeten doen.
De kosten voor een hond zijn € 70,- en daar krijg ik een boete op van 100%.
Ik ben van plan dat niet te betalen omdat ik pas enkele maanden een hond heb en niet eens de kans heb gehad om aangifte te doen.
Kan de gemeente mij zomaar een boete opleggen??
Björn
15 maart 2003, 20:52
Volgens mij kan dit niet .
Dat zou mooi zijn het kan dan ook zo zijn dat je een boete krijgt voor te hard rijden terwijl je je nog keurig aan de snelheid houd.
Echt het lijkt mij vreemd maar vraag het eens bij bureau voor rechtshulp
Carin
15 maart 2003, 21:08
hallo Joke.
Ik woon net als jij ook in 's-Gravenzande. en ik weet dat ze hier niet echt makkelijk zijn
Want hier gelden de regels zo dat je dus eigenlijk op de dag dat je je pup gaat halen al aangifte moet doen.maar dat wist je niet en nu heb je dus al de controle gehad en is gebleken dat je in het bezit bent van een hond. dan zeggen zij dus dat ze bewijs hebben dat jij in gebreke bent gebleven om hem op te geven voor de belasting.
Toch wel ***lig dat we niet in De Lier wonen , want daar is de hondenbelasting al helemaal afgeschaft.
maar ik heb je een email gestuurd met mijn telefoonnummer bel me maar dan vertel ik je meer.
Groetjes Carin Gouma
imported_bella
15 maart 2003, 21:54
Ha Joke,
De regeling inzake hondenbelasting is in iedere gemeente anders. Dit komt omdat de regeling niet landelijk is maar op gemeentelijk niveau. Echter een boete van 100 procent is niet redelijk omdat in de meeste gevallen de acceptgiro's vanuit de gemeente maar 1 maal per jaar de deur uit gaan. Verder bestaat altijd de mogelijkheid om 1 maal per jaar te betalen en er staat (vermoedelijk) niet beschreven dat dit het moment is wanneer je de hond in huis krijgt. Ik zou als ik je was een bezwaarschrift indienen waarin je dit duidelijk aangeeft. Heeft de dame van de gemeente zich overigens gelegitimeert? Indien dit niet het geval is kan je aanvoeren dat je niet op de hoogte was wie zij was en ook aanvoeren dat je van plan was om de hond aan te geven zodra hij een half jaar zou zijn. Niemand kan aantonen of dit wel of niet het geval is. Verder geef ik je het advies om in de gemeente wet precies na te kijken hoe het bij jullie is geregeld. Nogmaal een boete van 100 procent is niet redelijk en hertoe moet je echt bezwaar maken. Wel kan het zo zijn dat ze je een boete opleggen van de tijd dat je de hond hebt.Mocht je nog vragen hebben hoor ik het wel. Succes, Bella
Friki
16 maart 2003, 11:51
Als je al 5 maanden een hond hebt , had je toch genoeg tijd om hem/haar aan te geven ? Dit vindt de gemeente denk ik een smoes en dat is het ook , vor aangifte ben je twee seconden nodig per telefoon , dus daar trappen ze niet in ....en waarom wachten tot ie zes maanden is ?? of was je van plan de hond mischien weer weg te doen ...NEE TOCH !!!!!!!!!!!
GAUW BETALEN en als het in jouw gemeente verplicht , wist je dit van te voren , dus smoesjes en uitstel heeft totaal geen zin , hoe jammer ook ....
imported_bella
16 maart 2003, 18:54
Iets minder kan ook friki. Joke vroeg een advies, niet om afgebekt te worden. De vraagstelling of ze de hond weer weg doet slaat m.i. nergens op.
sorry hoor, dit forum is voor nieuwtjes en om elkaar te helpen, maar dit moest toch even kwijt.
Bella
Björn
16 maart 2003, 20:44
Helemaal mee eens Bella !! je zou niet eens meer durven om advies te vragen , wat een manier van Friki om zo te antwoorden ......
[bewerkt door Björn op Zondag, Maart 16, 2003 @ 21:45]
Meyer
16 maart 2003, 21:27
Hallo Joke
Betaal snel de 70 euro belasting die je schuldig bent aan de gemeente.
Als de aanslag volgt ga je in beroep.
Je hebt de hond nl niet 1 jaar in bezit.
Een aanslag met 100% boete kan alleen opgelegd worden als je de hond minimaal 1 jaar in bezit hebt.
Veel gemeente kennen ook nog deelbelasting.
Dat wil zeggen je betaalt 100% als aangifte wordt gedaan tot 1 juli.
Na 1 juli is dat vaak 50% van het lopende jaar.
Als ik goed reken is de pup dit jaar in jouw bezit gekomen.
Een belasting jaar loopt van 1-1 t/m 31-12.
Je kunt geen boete krijgen voor een lopend belastingjaar.
Kortom bezwaar aantekenen.
Joke Janssen
17 maart 2003, 17:55
Allemaal bedankt voor de reactie.
Ik ga morgen naar de gemeente om aangifte te doen.
Ik zal zeker navragen wat Meyer schrijft.
Ik laat jullie weten hoe het afloopt.