PDA

Volledige versie bekijken : slagersbot

Jolanda Groenewegen
5 oktober 2002, 21:08
Mijn vriendin neemt elke zaterdag een kluif mee van de slager.
Het is altijd een enorm bot en kost bijna niets.
Ze kookt ze vervolgens in warm water en laat het een poosje afkoelen.
Dan geeft ze het aan haar hond.
Volgens haar is dat hetzelfde als de botten die je bij de dierenzaak koopt.
Ik twijfel daar aan en geloof nooit dat het goed is.
Klopt het dat deze botten hetzelfde zijn als de gekookte botten die je in de dierenzaak koopt? en kan het geen kwaad deze botten aan je hond te geven?

guda
6 oktober 2002, 10:49
Origineel geplaatst door Jolanda Groenewegen
Mijn vriendin neemt elke zaterdag een kluif mee van de slager.
Het is altijd een enorm bot en kost bijna niets.
Ze kookt ze vervolgens in warm water en laat het een poosje afkoelen.
Dan geeft ze het aan haar hond.
Volgens haar is dat hetzelfde als de botten die je bij de dierenzaak koopt.
Ik twijfel daar aan en geloof nooit dat het goed is.
Klopt het dat deze botten hetzelfde zijn als de gekookte botten die je in de dierenzaak koopt? en kan het geen kwaad deze botten aan je hond te geven?

Hallo Jolanda,
Het kan absolut geen kwaat een goed slagersbot te gebruiken voor je hond. Je vriendin moet het bot eerst goed koken, dan dood je alle bacterien.Licht verwarmen met heet water is niet voldoende om de bacterien te doden, de botten komen met slachtafval in aanraking en daar kan van alles in zitten.
Het bot moet wel van rund,lam of paard zijn. Geef nooit varkensbotten, deze splinteren en er bestaat een kans dat je hond besmet raakt met de ziekte van Aujeszky.Ook botten van pluimvee zijn niet geschikt voor je hond , deze kunnen ook lelijk splinteren en dus de ingewanden van je hond beschadigen.
Vraag je slager dus wel van welk dier het bot komt.
Als je zeker wilt zijn van de herkomst van het bot kan je altijd een een gerookt bot uit de dierenspeciaal zaak kopen, kijk dan wel of je bot goed in een vacuum gezogen zak zit en dat de verpakking goed geseelt is.
Het is mij ook wel eens voorgekomen dat het gerookte bot toch niet geheel doorgerookt was en bedorven was toen ik het aan mijn honden wilde geven. Zelf koop ik meestal een gerookt klafsbot onverpakt op de markt of bestel een groot kalfsbot bij mijn slager, die zijn altijd goed.
Groetjes Guda

Mick
6 oktober 2002, 21:24
Ik haal iedere maand een bot bij de slager en dat doe ik al 8 jaar lang.
Ik heb nooit problemen ondervonden met deze botten.
Wel doe ik wat Guda hierboven schrijf.
Het is zeker belangrijk dat je het bot goed uitkookt voor je het aan je hond geeft.
Meestal kook ik het een avond van te voren en laat ik het in de pan staan tot de volgende dag.
Het bot is dan goed afgekoeld.
Behalve varkensbotten zoals Guda schrijf kun je beter ook geen botten nemen van gevogelte.
(stuisvogelbot en dergelijke)
Deze verspinteren nogal wat de slokdarm kan beschadigen.
Je vriendin heeft in dit geval gelijk mits je dus doet wat Guda schrijft.

Lonneke
9 maart 2003, 13:26
Bedankt mick voor de tip.
Mijn boef is er gek op en de kosten zijn te verwaarlozen.
Ik betaal 1 euro voor een heel groot bot.
Koken,afkoelen en je boef kan uren vooruit.

boefmike
9 maart 2003, 18:37
je moet een bot NOOIT koken lieve bouvier mensen , er zitten geen bacterien in hoor , de slager zegt zelfs dat door koken het kalk eruit gaat en dus de bot ZACHTER wordt en minder goed voor je honden , dus gewoon rauw aan je hond geven kan geen enkele schade aanrichten , laat ze maar kluiven , maar ze er nooit mee alleen laten voor het gevaar dat ze het achter in hun keel krijgen , grote botten is beter als kleine botten .Maar sowieso laat ik de hond er niet mee alleen ... Het zou niet de eerste keer zijn dat een hond de bot achter in de keel krijgt en naar de dierenarts moet ...Zo ook met speelgoed en vooral tennisballen zijn ONdingen voor honden en van die ballen waar je wat lekers in kan doen , die gaan kapot en splinteren zelfs gevaarlijk , geef de hond een KONG , gaat NOOIT stuk en kan je ook vullen met wat lekkers wat je maar wilt en er zit levenslange garantie op als je het goede merk daarvan koopt .....
Veel kauw en speelplezier !!!!!

Björn
9 maart 2003, 21:37
met niet koken met ik het met je oneens .
Het gaat niet om de bacterieen die er eventueel zouden inzitten maar om het splinteren, en dat is het gevaarlijkst door het koken van een bot voorkom je dat .
Dus wel koken liefst zolang mogelijk.

imported_bella
10 maart 2003, 19:56
Ook ik geef mijn boef wekelijks een bot van de slager. Op advies van de dierenarts bij wie ik de vraag heb voorgelegd kook ik het inderdaad. Het wordt wel zachter maar er is inderdaad geen gevaar voor splinters. (deze zijn dan zo zacht dat het geen kwaad kan) Ik doe er soms een stukje leverworst in of hondenpate en hij is tijden zoet en....geniet.
Ik heb nog een vraagje voor Guda: waarom moet je de gerookte botten bij de dierenwinkel ingesealed kopen? is er verschil tussen gesealde en ongesealde?
groetjes,Bella