Volledige versie bekijken : couperen
rookies
15 februari 2003, 18:04
Ik zie ook dat veel mensen tegen het couperen zyn,maar ik vind dingen als sneller ontwikkelen,en dat verboden dingen juist doorbepaalde mensen zou worden gedaan vind ik onzin want een boef is van oudsher gecoupeerd en zo vind ik hem ook het mooist maar iedereen heeft zyn eigen mening.
Dit ook voor de drie musketiers[Tinus,Ton,Willem]die het ook zo akelig met elkaar eens waren
Carin
15 februari 2003, 21:20
Hoi Rookies
Ik denk dat er hier een aantal dingen door elkaar gehaald worden.
Ik ben zelf fokker van bouviers, en bij ons werden ook alle pups die geboren zijn VOOR 1 september 2001 gecoupeerd aan de staart. en wij hebben zelfs bouviers in ons bezit gehad die ook aan de oren gecoupeerd waren. En ik moet toegeven dat ik het een heel mooi gezicht vind, lekker pittig, en echt zoals we de bouvier van oudsher kennen. Nu hebben wij dus ook een jonge hond van ons laatste nest aangehouden en DIE IS DUS NIET GECOUPEERD!!!
En ook wij dachten dat we heel erg zouden moeten wennen aan die staart , maar niets is minder waar!!! Na een week heb je niet eens meer in de gaten dat die staart er nog aan zit.
Maar of we het nu mooi vinden of niet, het feit is heel simpel: HET IS VERBODEN in Nederland om nog te couperen.
en het is zelfs strafbaar om een gecoupeerde hond te kopen of zelfs om hem in je bezit te hebben!!!
En hoeveel mensen willen nou daadwerkelijk het risico nemen dat hun lieve bouvier die WEL gecoupeerd is ooit in beslag wordt genomen???
want dat is gewoon het risico wat je loopt.
en ik kan voor mezelf zeggen dat alle pups die vanaf nu nog bij ons geboren worden NIET meer gecoupeerd worden.
en echt we gaan met zijn allen ook wel aan die staarten wennen, want het "beeld" wat we hebben van de bouvier zit echt alleen tussen ONZE OREN.
en met of zonder staart het is en blijft een BOUVIER!!! en mensen die nu dus kunnen accepteren dat het couperen verboden is en een bouvier aanschaffen met een staart, DAT ZIJN DE ECHTE BOUVIER LIEFHEBBERS!!!
en de mensen die tegen beter weten in gaan zoeken naar een manier om toch nog op een illegale manier(die vaak zeer dieronvriendelijk is) een bouvier aan te schaffen ZONDER staart, nou dat zijn dus de mensen die niet ECHT voor de Bouvier kiezen maar voor een bepaald IMAGO. en eigenlijk is dat alleen heel erg triest, want IEDERE bouvier die in alle jaren dat het ras bestaat is geboren, is ooit geboren MET een staart en MET oren, en op dat moment heeft hij zijn echt BOUVIERKARAKTER al bij zich of zijn oren en/of staart nu worden gecoupeerd of niet!!!
groetjes Carin
celine
15 februari 2003, 21:58
Hallo
Perfect Carin jij beschrijft ook wat ik bedoel.
Zelf heb ik twee gecoupeerde bouviers en 1 ongecoupeerde pup ze is nu 9 maanden en het is schitterend die staart ook wij weten nu niet beter, enal die positieve reakties vanuit je omgeving is overweldigend ik heb nog niet iets negatiefs gehoord
Er blijven jammer genoeg zogenaamde liefhebbers die gewoon willen doorgaan met couperen ik heb vanavond net een onderwerp gezien op de regionale tv over die kennel in friesland en hij blijft gewoon door couperen hij ziet daar geen kwaad in. :urgh:
Groetjes Celine
Smurf
15 februari 2003, 22:22
Hallo iedereen !!
Hierbij een vraagje van mijn kant ik kom hier voor het eerst, en lees dat er nu nog personen zijn die couperen en een gecoupeerde pup willen.
Nu mijn vraag: Waarom willen mensen een gecoupeerde pup ?? graag hun motivatie om op oudere leeftijd te couperen van hun pup en dan graag een motivatie die aannemelijk is en die van die ...verhalen omdat zij het mooier vinden
En waarom zijn er fokkers die couperen ook hier graag hun motivatie
Groetjes een liefhebber en fokker van bouviers ook nu ONGECOUPEERD
lon
15 februari 2003, 22:27
hallo.
er wordt nog steeds erg veel ophef gemaakt over het couperen.
beste mensen koop een pup bij een fokker die niet meer coupeerd.
het probleem lost zich dan vanzelf op.
omdat de fokkers die nog couperen hun pups niet meer kunnen verkopen.
Björn
15 februari 2003, 22:31
Even reageren op het vorige berichtje .cq een vraag aan alle liefhebber en dan ook de echte !!!!!!!!!!!!!!liefhebbers
Op oudere leeftijd couperen dus vanaf een week of 5 of nog ouder en ook nog gewoon een stamboomontvangen bij hun pup dat is toch wat er wordt gedaan of zie ik dat verkeerd .
Kom op mensen laat de boef zo ....zoals deze wordt geboren
Inferno
16 februari 2003, 17:25
Hoi Leon,je slaat de spijker echt op zijn kop.
Beste mensen koop een pup bij een fokker die niet coupeerd en ban alle fokkers die dit nog steeds doen hiermee uit.
Groeten Inferno.
larenshof
16 februari 2003, 21:28
Ik wil reageren op het bericht van Björn.
De chip wordt ingebracht op de leeftijd van 8 weken.
Er is dan geen controle meer mogelijk.
Ook niet door mij als fokker als de mensen hun pup hebben opgehaald.
Als er de staart er dan alsnog vanaf gehaald wordt dan kun je daar weinig aan doen.
Zie je de mensen niet meer terug dan stuur je de stamboom op.
Ik kan moeilijk iedere pup gaan controleren of de staart er nog aan zit.
Dan wil ik tevens mijn ongenoegen uiten over het zien van een pup zonder staart en een naam noemen van de fokker waar die vandaan komt.
Zoals ik boven al schrijf is de fokker na 8 weken het zicht over de pups kwijt.
Wie zegt mij dat de fokker de staart heeft verwijderd?
Mensen denk na voordat je namen gaat noemen.
De meeste fokkers zijn wel goed bezig en houden zich keurig aan de regels!
mar
17 februari 2003, 09:40
Sinds wanneer is het verboden een gecoupeerde bouvier in bezit te hebben,onze boef hebben wij vorig jaar uit het asiel gehaald en is gecoupeerd(oren en staart).Er is ons niets verteld over het niet in bezit mogen hebben van een gecoupeerde bouvier.
Black Jack
17 februari 2003, 15:44
Graag wil ik even reageren op jouw stukje waarin je de vraag stelt sinds wanneer het couperen verboden is.
Sinds september 2001 mogen er geen puppen meer gecoupeerd worden. Dit is vlgs het zgn ingrepenbesluit.
Echter er is nog geen houd verbod, dit verbod houdt het volgende in.
het couperen is vanaf september 2001 strafbaar voor in
Nederland na die datum geboren honden. Iemand die een hond importeert met
een gecoupeerde staart mag deze houden, omdat het coupeerverbod nog niet
internationaal is afgekondigd, maar in een aantal landen.
Koopt iemand in Nederland een hond met een gecoupeerde staart, die na
1.09.01 geboren is, kan hierop aangesproken worden, ondanks dat het houden
ervan mag. Deze persoon dient aan te tonen dat hij de staart niet
gecoupeerd heeft, maar deze zo gekocht heeft. De LID/AID of andere
opsporingsambtenaar vraagt dan om de gegevens waar deze hond gekocht is en
gaat op verder onderzoek uit. Kan niet aangetoond worden dat de hond zo
gekocht is, dan bestaat de mogelijkheid dat de eigenaar een boete opgelegd
krijgt. De hond wordt in ieder geval niet in beslag genomen, omdat houden
niet verboden is. Ik hoop dat bovenstaande een en ander duidelijk maakt.
Bij mij is het dus ook zo dat ik tegen couperen ben.
Groetjes Black Jack
Smurf
17 februari 2003, 19:07
Ik heb net het bovenstaande gelezen maar het kopen van een gecoupeerde pup mag ook niet tenminste zo staat het in het ingrepenbesluit
Taran
17 februari 2003, 20:31
Hieronder de publicatie zoals gedaan door het min.van Landbouw en Visserij op 31 augustus:
Afsnijden honden- en schapenstaarten per 1 september 2001 verboden
31 augustus 2001 - Met ingang van 1 september zijn verschillende ingrepen bij dieren verboden. Zo mogen bij honden en schapen de staart vanaf morgen niet meer worden gecoupeerd, paarden mogen niet meer worden gebrandmerkt en runderen en varkens mogen geen stalen neusring meer krijgen. Het zogeheten Ingrepenbesluit was al op 1 september 1996 in werking getreden, maar daarin was voor deze ingrepen een overgangstermijn bepaald.
De volgende ingrepen zijn per 1 september niet meer toegestaan:
het verwijderen van de binnenste teen, kammen en sporen bij hanen;
het verwijderen van de staart bij honden;
het verwijderen van de staart bij schapen;
het brandmerken van paarden;
het verkorten van de boven en ondersnavel van kippen en kalkoenen in kooien die na 1 september 2001 zijn gebouwd;
het verwijderen van neuslellen bij kalkoenen;
leewieken (verwijderen van het laatste vleugellid) van vogels, uitgezonderd vogels die bestemd zijn om te worden gehouden in een niet-overdekte ruimte;
het aanbrengen van een roestvrijstalen neusring bij varkens en runderen;
het aanbrengen van een neuskapje bij fazanten.
Dieren waarbij na 1 september één van deze ingrepen is toegepast mogen niet meer deelnemen aan tentoonstellingen, keuringen en wedstrijden. Deze dieren mogen niet meer worden verhandeld.
Over de wetgeving
Sinds 1996 is de Gezondheids- en Welzijnswet voor dieren (GWWD) van kracht. Daarin is opgenomen dat er in principe geen ingrepen mogen worden verricht bij dieren. Bepaalde ingrepen zijn wel toegestaan. Zo is het bijvoorbeeld niet verboden om dieren onvruchtbaar te maken. Sterilisaties en castraties bij bijvoorbeeld honden en katten zijn toegestaan. Ook is in het Ingrepenbesluit een aantal ingrepen genoemd die toegestaan blijven.
Vrijstellingsregeling
Gebleken is, dat in de huidige situatie bij het achterwege laten van een aantal ingrepen welzijnsproblemen ontstonden. Een aantal ingrepen wordt daarom nog langer toegestaan dan in het Ingrepenbesluit is aangegeven. Dit wordt geregeld in de 'Vrijstellingsregeling ingrepen' die op 30 augustus in Staatscourant is gepubliceerd.
Nog toegestaan tot 1 september 2006:
het verwijderen van de achterste teen en sporen bij hanen van vleeskuikenrassen bestemd voor de fokkerij;
het verwijderen van kammen bij hanen van legrassen bestemd voor de fokkerij;
het verkorten van de boven en ondersnavel van kippen en kalkoenen in alternatieve systemen. (in houderijsystemen van voor 1 september 2001 blijft het snavelkappen en verwijderen van kammen toegestaan tot 2011)
Indien er twee of meer identificatie-ingrepen (zoals gele oormerken) verplicht of toegestaan zijn is het per 1 september 2001 verboden om daarnaast nog een extra ingreep ter identificatie uit te voeren. De volgende extra identificatie-ingrepen zijn echter nog toegestaan tot 1 september 2002:
vriesbranden als identificatie-ingreep in de melkveehouderij;
het aanbrengen van een tatoeage of oormerk bij fokvarkens;
het toepassen van elektronische identificatie bij kalveren en varkens ten behoeve van groepshuisvesting.
In de vrijstelling wordt onder andere geregeld dat paarden waarvan de staart is gecoupeerd vóór 1 september 2001 mee mogen doen aan tentoonstellingen en keuringen die plaatsvinden na 1 september 2001.
Black Jack
18 februari 2003, 06:26
Het klopt wat je zegt, het kopen van een gecoupeerde pup mag ook niet maar degene die de pup koopt is (helaas) niet strafbaar.
Ton
18 februari 2003, 20:45
Je bent waarschijnlijk geen fokker rookies.
De staart is een evenwichtorgaan.
Zonder staart hebben pups meer moeite om te leren lopen.
Elke fokker kan dat bevestigen.
Magdalena
18 februari 2003, 22:32
Hallo
Ik ben fokker van bouviers met staart en ik wil zo graag andere fokkers en kopers overtuigen met het stoppen van couperen en op latere leeftijd couperen door de kopers van de staartjes ,ik heb met verbazing al de berichtjes gelezen die hier geplaatst zijn en het ergste wat ik hier lees is dat de puppen op oudere leeftijd gecoupeerd worden en gewoon dat de wet mag overtreden worden, ik denk dan bij mij zelf waar zijn wij in vredesnaam mee bezig om deze praktijken te toleren .
We fokken toch om het verbeteren van het ras en niet het vermeerderen ....of om het geld ik ben het met lon eens koop geen pup bij fokkers die gewoon door gaan met couperen want dit soort fokkers is slechte reclame voor ons geliefde ras en NU dan met staart .
Zijn we met z'n allen niet gevallen voor het karakter wat zo specifiek is voor de boef .
Wet is Wet daar kunnen we niet om heen
Vriendelijke groetjes
Magadalena =in het kort Magda
imported_bella
18 februari 2003, 22:51
Goed geschreven magda(lena), helemaal mee eens!!!
groet,bella
Black Jack
19 februari 2003, 07:17
[QUOTE]Origineel geplaatst door Magdalena
Hoi Magda,
Het is zeker NIET zo dat de wet overtreden mag worden. Er is wel degelijk een coupeerverbod!!
Alleen hou je weer die mensen er tussen zitten die zich er niet aan houden. Er is nog geen houd verbod.
Was dat er ook maar door en dat ze de wet in ons omringende landen ook maar aan mogen passen zodat de fokkers hier in Nederland ook niet meer zogenaamd naar Belgie kunnen gaan.
Belgie?????????????? ze doen het gewoon zelf.
En inderdaad een aktie voeren dat pupkopers hun puppen niet meer bij deze fokkers gaan kopen dat lijkt mij een heel goed plan.
Magdalena
21 februari 2003, 22:20
Hallo
Misschien een meldpunt voor fokkers die couperen of kopers die een gecoupeerde boef willen dat hoeft niet openbaar maar bij de rasvereniging die doen meer dan dat wij vermoeden .
Carin
22 februari 2003, 12:20
beste bouviervrienden.
Het volgende is wat de dierenbescherming zegt over het houden van gecoupeerde honden in Nederland:
Het is in Nederland niet verboden om een gecoupeerde
hond in je bezit te hebben, MITS :
- hij gecoupeerd/geboren is in een land waar dit verbod niet geld.
- de eigenaar van het dier papieren heeft waarmee hij/zij kan aantonen dat
het dier niet in Nederland is gecoupeerd.
- hij, om aantoonbaar en op schrift gestelde, medische redenen gecoupeerd
is.
- hij gecoupeerd is voor 1 september 2001.
Het is in Nederland wel verboden om hier verblijvende dieren te kopen,
verkopen en zelfs ter verkoop in voorraad houden.
groetjes Carin