Volledige versie bekijken : AIHA auto-immuun hemolytische anemie
hallo iedereen ,
mijn boef,grappa , van ruim 7 jaar heeft waarschijlijk AIHA , dat is een ziekte waarbij je lichaamseigen cellen afbreekt . hij is erg moe en kortademig , verder heeft hij gelukkig geen klachten en uit bloedonderzoek is gebleken dat hij met name bloedarmoede heeft en de verdere bloeduitslagen geven geen afwijkingen te zien . hij breekt dus zijn eigen rode bloedcellen af .
hij wordt nu behandeld met prednison . mijn vraag is of iemand ervaring met deze ziekte heeft , hoe hoog de dosering prednison doorgaans is en wat het verloop van de ziekte is of kan zijn .
alvast bedankt !
guiny
Hier staat een uitgebreid artikel over AIHA
http://home.wanadoo.nl/engelse-bulldoggen/dagboekjandec00.htm
Sterkte met je hond.
Wilma
hallo wilma ,
bedankt voor je reactie .
ik heb het verhaal gelezen en hoewel we een spannende tijd achter de rug hebben is het allemaal niet zo dramatisch verlopen . eerst reageerde grappa goed op de medicijnen maar toen ging hij snel achteruit , hij was toenemend benauwd en erg moe en sloom , zelfs de bouwvakkers die ik vanwege een enorme wateroverlast in huis had konden zo over hem heen stappen .... iedereen die een boef heeft kan zich voorstellen hoe ver heen mijn hondje toen heen was . we hadden het er serieus over om een eind aan die ellende te maken , het was hartverscheurend om te zien .
maar om een lang verhaal kort te maken ...van de zoveelste spoeddierenarts (erg kortaf , niet bijster vriendelijk maar wel goed ) , naast veel bezoeken aan de eigen dierenarts ,kwam eindelijk het verlossende woord .... volgens hem was het geen AIHA maar een ernstige hartkwaal ,na een spoedecho was het helemaal duidelijk , het hart van mijn hondje heeft niet voldoende spierkracht , daardoor was hij steeds zo moe en de bloedarmoede kwam ook hierdoor, door de hoge dosis prednison (vanwege de verdenking AIHA) hield hij steeds meer vocht was en werd daardoor steeds benauwder . na een spannend weekend met veel plaspillen en hartpillen knapte hij gelukkig weer iets op . ondertussen is hij redelijk goed ingesteld op nieuwe medicijnen . het zal nooit meer de vitale hond van vroeger worden ,die uren mee ging wandelen maar hij is weer vrolijk , heeft zin in kleine stukjes lopen , is weer de oude , nieuwsgierige, irritante sta in de weg die hij altijd is geweest . en wij zijn gewoon blij met elke dag dat hij nog bij ons is .
groetjes ,
guiny
sisiej
1 november 2004, 17:15
Hallo,
wij hebben zelf ook een bouvier hij is 10 jaar oud en heeft ook een auto immuun ziekte, hij stoot zijn eigen neus af en sinds een paar weken komt er bloes en pus uit en een verschrikkelijke stank maar onze hond krijgt nu 1 prednisontablet per dag.
Guiny
2 november 2004, 08:43
Hallo Sisiej ,
bedankt voor je reactie en wat ontzettend naar voor jullie lieverd en voor jullie . Ik hoop dat de prednison aanslaat en in elk geval de klachten verminderd .
Zelf hebben we "mazzel" gehad zoals je in mijn vorige stukje kunt lezen . Grappa blijkt een zware hartkwaal te hebben , absoluut niet leuk maar met de juiste medicijnen is hij nu toch weer redelijk vitaal voor zo lang als het duurt .
Ik heb van alles over auto-immuun ziektes gelezen en werd er niet vrolijk van , het zijn heel akelige aandoeningen .
Ik wens jullie veel sterkte ,
Guiny
wilma b
7 januari 2005, 12:35
Hallo Guiny,
Bij mijn boef Jansen van 4,5 jaar Jansen is deze week cardiomyopathie geconstateerd.
Vroeg me af of dat bij jullie boef dezelfde aandoening is,aangezien je dat er niet bij schreef. Ik ben met Jansen naar de universitaire kliniek in utrecht geweest ook op de spoed en daar zul je trouwens nooit chagrijnige of kort reagerende artsen tegnkomen, men is daar erg lief en begripvol.
het wrange is dat ik met mijn eerste hond een dobermaan ook daar ben geweest en bij hem werd toen ook cardiomyopathie geconstateerd en heb helaas daarna nog maar 6 weken van mhem mogen genieten. bewust daarna naar een gezond sterk ras op zoek gegaan omdat het een typische dobermann aandoening zou zijn. En nu dus dit,
Je begrijpt ik ben er kapot van. Kan op internet dus ook niets vinden over cardiomyopathie bij de bouvier en toen ik mijn fokster belde wist ook zij niet wat ze hoorde. volgende week moeten we weer op controle bij de cardioloog in utrecht en hoop ik wat meer te weten omdat ik afgelopen dinsdag te stuk zat om ook maar een vraag te stellen.
Maar om nog even duidelijk mijn vraag te stellen; welke aandoening heeft jullie boef nu precies??
Guiny
7 januari 2005, 23:08
Hoi Wilma ,
ja , ik weet hoe je je voelt en leef met je mee . Ook onze Grappa heeft cardiomyopathie oftewel een hartspier die het werk niet meer aan kan . Hier een klein stukje uitleg , komt wel van een site die voor mensen is gemaakt maar het princiepe is hetzelfde :
Cardiomyopathie Letterlijk betekent cardiomyopathie: hart (cardio) - spier (myo) - lijden of ziekte (pathie).
Bij cardiomyopathie hebben de hartspiercellen een abnormale bouw en functie waardoor de wand van het hart te slap of te dik en stijf is. Meestal is dit het gevolg van erfelijke aanleg. Soms is er tegelijk een verstoord hartritme. De verslapte hartwand komt het meest voor. Deze heet 'gedilateerd' (dilateren betekent: oprekken of wijder maken). De verwijde hartkamer heeft onvoldoende kracht om een goede hoeveelheid bloed uit te pompen. In het andere geval, als de wand van de hartkamer te dik en te stug is, kan het hart niet goed volstromen met bloed en daardoor minder goed pompen. Men spreekt dan van 'restrictieve cardiomyopathie' (restrictief betekent beperkt). De ene vorm van cardiomyopathie kan overgaan in de andere. Zo kan bijvoorbeeld een verdikte spier later juist gaan verslappen.
Volgens mijn dierenarts is het niet een aandoening die specefiek bij bouviers voorkomt maar kan het bij alle rassen voorkomen , hoewel sommige rassen er meer aanleg voor hebben .Het is wel erfelijk , althans dat heb ik zo begrepen .
Toen de diagnose gesteld werd , werd er gezegd dat ik kon rekenen op een periode van een aantal dagen tot weken maar wij hebben een taai ras en mijn fantastische eigenwijze lieverd is er gewoon nog en we zijn toch al weer een paar maanden verder .Wel met medicijnen ,in eerste instantie met plasmiddelen erbij omdat hij vocht vasthield door de slechte hartfunctie en prednison gebruik maar daar ben ik na een week alweer mee gestopt omdat het goed ging . Hij krijgt nu 2 keer per dag 2 capsules Vetmedin (hij is 50 kilo) en dat gaat best goed . Natuurlijk is hij meer moe , slaapt meer en de rondes zijn korter en zijn tempo langzamer maar daar passen we ons gewoon aan .
Nu in de winter gaat het stukken beter als wanneer het warmer wordt . Ik hou zijn vacht heel kort , gewoon de tondeuze erover heen , minder mooi maar hij kan de warmte beter kwijt , door de slechte hartfunctie hebben ze het heel erg snel warm en worden kortademig .Ook pas ik ervoor op dat hij niet te zwaar wordt en let ik gewoon erg goed op of hij kortademig wordt .wij laten hem het tempo bepalen , blijft hij veel staan dan gaan we terug wil hij niet lopen dan gaat hij gewoon in de tuin plassen . Goede dagen lopen we langer , vaak komt hij ook nog met zijn bal aan of met een stok voor onderweg .
Voor de zomer heb ik een ventilator gekocht en loop ik dus bijna niet overdag als het warmer wordt , en ik zorg dat het in huis zo koel mogelijk is ,moeten we met de auto weg en hij gaat mee dan is het heel vroeg of anders laat in de avond en binnenkort heb ik de luxe van een auto met een airco dus dan kan het ook weer overdag .
De plaspillen heb ik altijd bij me , als hij begint te hoesten dan is het een teken dat hij overvuld (te veel vocht vasthoudt )raakt en dan kan hij een plaspil krijgen maar dat is nog niet nodig geweest .
Ik vindt het niet erg als de dierenarts kortaf is als hij maar de juiste diagnose stelt , ik ben ondertussen gewoon weer bij mijn eigen dierenats , de eerste paar weken hebben we regelmatig contact gehad maar nu ga ik alleen maar heen om de medicijnen op te halen .
Grappa is ondertussen 8 geworden en nogmaals we hebben een taai ras dus wanhoop niet , Grappa laat me ook steeds weer versteld staan !!!! Gisteren ging hij achter konijnen aan , eigenlijk wil ik hem dan terug roepen want ik wil niet dat hij zich zo inspant en weer een hartaanval krijgt maar ik laat hem maar ...hij is dan zo blij !!!!
Ik hoop dat je een beetje wat aan mijn verhaal hebt en ik wens je heel veel sterkte de komende tijd .
Liefs Guiny
wilma b
8 januari 2005, 14:51
Hoi Guiny,
Bedankt voor je reactie. Zitten wat dingen bij waar ik wat mee kan,aar ook weer veel vragen.Dat Vetmedin is dat een hart medicijn? Jansen krijgt 3x daags dygoxine, is een medicijn wat mensen met cardimyopathie ook krijgen. Plaspillen heeft hij (nog?) niet, maar moet woensdag dus voor controle bij de cardioloog in utrecht en is dus o.a. een vraag of hij die ook moet gaan krijgen. verder wordt er dan bij hem ook weer bloed geprikt om te kijken of hij goed is ingesteld op de dygoxine, dit moet een bepaalde spiegel in zijn bloed gaan worden. Ze hebben afgelopen maandag avond op de spoed in utrecht ook een punctie gedaan in zijn buik maar kwam geen vocht uit. Verder is Jansen in erg korte tijd juist ontzettend mager geworden wat hun ook zorgen baarde, omdat het aan kan geven dat hij misschien al in een veel verder stadium is. Probeer hem nu met lekkere dingen beter te laten eten want dat doet hij slecht. Dat zijn dus ook dingen die mij erg ongerust maken omdat mijn dober tot het einde toe goed heeft gegeten en er goed uitzag, hij glansde je nog tegemoet b.w.v. toen hij al dood was.
Verder weet ik niet zo goed wat ik moet met het verschil zeg maar tussen tocht en frisse lucht. Ben gewend om met mijn balkondeur, slaapkamerdeur en slaapkamerraam open te slapen, maar doe dat dus nu niet, want is dat tocht of frisse lucht???
Laat je Grappa nu scheren of doe je dat zelf, weet ook nog niet als hij lang bij me mag blijven, wat ik daar mee moet, omdat ik weet dat naar de trimster gaan niet zijn favoriete bezigheid is en dus dan misschien wel stress wordt.
Zoals je begrijpt blijft verder vooral het oneerlijke gevoel dit voor de 2e keer mee te moeten maken en vooral hij is verdomme nog zo jong!!!
Guiny
9 januari 2005, 15:16
Hoi Wilma ,
het is ook niet eerlijk maar ja ...daar vraagt niemand na . Het overkomt je gewoon en daar moet je helaas mee verder . Ik dacht ook dat Bouviers een gezond ras waren maar op alles is een uitzondering , van het geld dat mijn Grappatje me gekost heeft had ik al een kleine auto van kunnen kopen NIEUW !!
Maar goed . Krakende wagens lopen het langst zullen we maar zeggen .
Vetmedin is inderdaad een hartmedicijn , ik heb begrepen van een nieuwere generatie als digoxine . Het helpt de hartspier om samen te trekken .
Frisse lucht kan geen kwaad , ik heb ook s`nachts ramen open maar ik zorg er wel voor dat ik niks meer tegen elkaar open zet , want dan tocht het en ze zijn vatbaarder op dit moment . Dus maar 1 iets in mijn geval .
Grappa had vocht achter de longen zitten , ze gaan dan hoesten , klinkt alsof er iets in hun strot zit wat er niet uit wil .
Scheren doe ik al jaren zelf (nu dus vaker) omdat hij vanwege een knieoperatie niet zo heel lang meer kan staan en na de castratie niet meer te plukken is .Ik scheer het meeste dus liggend . Ik had dus al een tondeuse in huis , maar die zijn duur .
ondertussen heb ik dat er wel al lang uit omdat trimmen ook niet echt goedkoop is . Er zijn ook trimmers die aan huis komen , misschien is dat een tussenoplossing ?
Eten is bij hem niet zo`n probleem geweest maar dat komt ook mede omdat de dierenarts in eerste instantie aan een andere ziekte dacht en dus prednison gaf en daar eten ze wel door . Hier kwam nog bij dat hij door de prednison vocht vasthield dus hij zag er prima uit . Pas later ontdekte ik dat hij toch 4 kilo kwijt was , toen al het vocht eruit was .
Maar toen voelde hij zich alweer beter dus eten ging goed .
Bij mij helpt altijd vlees door de brokken als hij niet wil eten of brood met leverworst of brinta pap .
Ik geef ook vaak extra vitamines in zulke periodes , gewoon in druppelvorm (dierenspeciaalzaak)door het voer of pillen met een beetje kaas .
Sterkte
Guiny
Guiny
12 januari 2005, 10:53
Hoi Wilma
ik ben heel erg benieuwd hoe het vandaag (woensdag)gegaan is .
Groetjes ,
Guiny
wilma b
14 januari 2005, 13:06
Hoi Guiny,
Nou afgelopen woensdag dus weer naar utrecht geweest. Jansen heeft weer een ECG gehad en ze hebben bloed geprikt.Cardioloog was redelijk tevreden over het ECG, daar kon hij op zien hoe Jansen op de digoxine reageerd. Maandag moet ik bellen over de uitslag van het bloed, want daar kunnen ze nog beter uit op maken of hij goed is ingesteld op de dygoxine. Dan gaan we ook zijn voeding bespreken en eventuele voedingssupplementen en vitaminen want hij is in een week tijd weer een kilo afgevallen, dat goed dus helemaal niet goed. Verder wat jij ook al zei is het beter om hem inderdaad lekker kort in zijn vacht te houden want dan kan hij zijn warmte beter kwijt. is iets wat ik nog met mijn trimster moet bespreken of zij misschien bij mij thuis kan komen. En opwinding vermijden, is iets wat ik heel moeilijk vind wat dat betekent eigenlijk alle dingen die hij leuk vindt niet meer doen. Had het met de professor ook nog over mijn dobermann gehad. Bij dobers komt het dus echt heel veel voor, en is er maar een heel korte prognose, dus Bustie leefde nog maar 6 weken na de diagnose, en dat is wat ze bij de dober heel veel zien.
Wat ze nu weten bij de bouvier is dat het dus ook steeds vaker voorkomt, ze zijn nu ook met onderzoek bezig, (Jansen heeft vorige week ook nog bloed gegeven voor DNA onderzoek) en dat de gemiddelde levensverwachting(met uitzondering van een enkele maar een week tot een enkele meerdere jaren) nu op ongeveer 9 maanden ligt. Moet de fokster van Jansen nog bellen, had haar vorige week al wel ingelicht en ze schrok heel erg, kende cardiomyopathie bij de bouvier niet. Hoe zit dat met de fokker van Grappa weet die het en kende
hij of zij het?
Bedankt voor je belangstelling, doet me goed en ik hou je op de hoogte.
Wilma B
Zagaha
14 januari 2005, 15:53
Het lijkt mij helemaal geen slechte zaak als er DNA gegevens van honden vastgelegd zouden gaan worden. In Amerika gebeurt dit volgens mij al veel meer. De fokkerij zou dan in zijn geheel voor iedereen veel doorzichtiger worden. Ik denk dat op die manier heel veel goeds gedaan zou kunnen worden voor de hondenrassen, dus ook de bouvier, in de toekomst. Voor de wetenschap zou het denk ik ook goed zijn.
Uiteindelijk willen we in eerste plaats toch gezonde honden?
Zagaha
14 januari 2005, 15:55
Vergeet te vermelden, dat wij je heel veel sterkte toewensen en we hopen dat Jansen en ook Grappa nog een tijdje mee gaan. Met plezier in de dagelijkse dingen.
Guiny
19 januari 2005, 09:58
Hoi Wilma ,
dat de ECG er netjes uitzag , en de bloeduitslagen zijn ook goed hoop ik ?
Grappa is weer gaan eten op het moment dat hij zich wat beter is gaan voelen en de medicijnen dus ook een beetje hun werk zijn gaan doen .
Opwinding vermijden is inderdaad altijd heel erg vervelend , ik probeer een middenweg te vinden . Als hij weer achter de konijnen aangaat dan is hij zo gelukkig dan heb ik iets van ....laat maar lopen , mocht het mis gaan dan is het voor mij heel erg maar hij was in elk geval gelukkig . Maar dit weekend waren wij (mijn vriend en ik ) jarig en dan hebben we ook veel nichtjes over de vloer waar Grappa heerlijk achter aanloopt. Kinderen zijn namelijk fantastisch ...ze hebben altijd eten ...!
Tja , dan leg ik hem op een gegevenen moment wel ergens af en moet hij blijven liggen en zelfs dan heeft hij nog een dag nodig om weer bij te trekken .
Wij hebben er sinds kort een tweede hond (geen bouvier) bij en dat doet Grappa ook erg goed . Hij suft niet meer zo voor zich uit tot hij aandacht van ons krijgt en is ook stukken minder sikkeneurig .
Ik moet eerlijk bekennen dat het nog nooit bij me opgekmen is om de fokker hierover in te lichten . Ik had meer zoiets van ...ja kan gebeuren , mensen krijgen ook hartklachten . Je krijgt er geen garantie bij . Maar als het inderdaad meer voor lijkt te komen dan is het wel verstandig , misschien is het inderdaad erfelijk .
Groetjes ,
Guiny
Guiny
19 januari 2005, 10:04
Hoi Zagaha ,
bedankt voor je reactie . Je kan niet in de toekomst kijken maar op dit moment gaat het met Grappa goed . Moeilijk wordt het weer als de dagen warmer worden .
Ik zal de fokker van Grappa inlichten , misschien hebben andere honden er baat bij . Ik dacht dat er ook in Nederland al DNA gegevens werden vastgelegd voor een aantal hondenrassen ? Maar dat is dus nog niet zo ?
Groetjes,
Guiny