Volledige versie bekijken : Vorschot bite
Holiday
2 mei 2007, 09:48
I apologise in advance for having to do this in english.
I am in need of help. I bought a bouvier at the end of Jan 2006. Last fall before the pup was 1 year old I noticed that his upper jaw was not growing at the rate that the lower jaw was, resulting in an underbite or vorschot bite. The breeder was aware that we were looking to possibly show and breed this pup, and of course now neither can be done. After I confirmed with my groomer what I was seeing I immediatly sent word via e-mail to the Breeder/Fokker. I have an 18 month garrantie, which may end in 4 days. I assumed that anything that negated the possibility to show or breed the dog would break the contract. The reply from the breeder was a link to his websites garrantie page. My dutch is not the best and at the time of purchase we seemed to get along well with a mixture of dutch/english. I feel like he took advantage of me because I wasn't going to know how to get any recourse. In addition to my dogs problems, I was told very clearly that the reason we were unable to pick which male pup we wanted was because he had to use the other male to keep his breeding program going. He's using the brother of my dog to continue breeding and from what I understand, that's not good for the breed. This guy needs to be stopped. He's going to ruin our beloved breed.
I don't know what to do and any help would be appreciated!
Thank you in advance
Vriendelijke Groetjes,
Holiday
Jolinda
2 mei 2007, 12:05
Ik weet niet of er mensen zijn die geen engels spreken/lezen dus hier even een korte vertaling in mijn eigen krakkemikkige engels.
Hij heeft in januari 2006 een pup gekocht en de kaken groeien niet goed, hij heeft een onder of boven beet.
De fokker gaf hem 18 maanden garantie en die verloopt in mei.
Na contact te hebben gehad met de fokker verwees die hem naar een internet pagina waar het contract op staat.
Het contract is in het nerderlands, en hij begrijpt het dus niet.
Hij heeft het gevoel dat de fokker een loopje met hem neemt omdat hij weet dat hij niet de juiste informatie bronnen kan raadplegen.
Hij ging er van uit dat als een pup niet naar shows kan en je er niet mee kan fokken, dit onder garantie valt.
Toen hij de pup gekocht heeft praten ze in een mix van engels en nederlands omdat zijn nederlands niet zo goed is.
De fokker fokt wel met het broertje van zijn pup, wat volgens hem niet mag. De fokker verpest het ras waar wij zo veel van houden.
Hij weet niet wat hij moet doen, en vraagt ons om hulp.
Zo dit was mijn korte vertaling.. ik hoop dat ik alles goed geintepreteerd heb :)
@ holiday, this is a short translation of your story in dutch for the people who can't read in englisch.
What is it that you realy want? do you want the breeder to take your dog back? or do you want to stop the breeder? Is it a dutch breeder?
Greetz Jolinda
And a big hug Xantoz
Holiday
2 mei 2007, 13:16
Jolinda,
Thank you for your translation. I appreciate all your help!
The breeder is a Dutch breeder. I could not get rid of the dog, he is part of our family now and I have children that would not understand. We love him either way. This makes it very hard for me.
I do want to stop the breeder from breeding his brother(and any other dogs that are not conforming to breed standards). I feel like the breeder was not honest because he thought he didn't have to be, due to the language barrier. I want people to know this. We had to have more of a verbal understanding than a written one because of this language barrier. He Knew we wanted to show and breed, I understood this as part of the contract.
I want some/all of my money back. If I wanted a "dog" I would have gone to the dog pound and got one for 80 euros. I wanted a Bouvier, which is why we paid 1000.00 euros. Money that was not so easy to come up with! I paid that price with the understanding that I could show and breed, now I can't~ so I feel it's only fair he returns us our money less the 80 euros!
Thank you for you time and help.
holliday,
either way he will not return the money if you keep the bouvier which you said you wanted to do and which i admire you for!!!!
But maybe you can use some pressure by treating to send a word to an agency that help costumers with bad experience.We call it "testaankoop" you never know it helps to get a compromisse.
Ofcourse even if you get some of your money back you did not reach your second goal yet,which is to stop him from going on breeding these dogs!
Jolinda
2 mei 2007, 18:45
In dutch..
Is er geen maximum bedrag wat je voor een pup mag betalen?!
Ik vind 1000 euro namelijk wel héél erg veel geld!
Kun je eigenlijk iets doen tegen zulke fokkers?
in englisch:
I thought there is an maximum price for a bouvier but i'm not sure..
maybe someone else on this forum know's this.
1000 euro is a lot of money!!
Did you receve papers when you bought the dog? ( stamboom:confused: )
greetz Jolinda
Holiday
2 mei 2007, 19:12
In dutch..
Is er geen maximum bedrag wat je voor een pup mag betalen?!
Ik vind 1000 euro namelijk wel héél erg veel geld!
Kun je eigenlijk iets doen tegen zulke fokkers?
in englisch:
I thought there is an maximum price for a bouvier but i'm not sure..
maybe someone else on this forum know's this.
1000 euro is a lot of money!!
Did you receve papers when you bought the dog? ( stamboom:confused: )
greetz Jolinda
The dog is papered including the certificate to be registered in a foreign studbook. He was also chipped before we brought him home.
I did what every buyers guide said to do. I spoke to the breeder over the phone, we drove 2.5 hours to visit the kennel. The first time we spent 2 hours visiting. I will admit that I was and still am, learning about the Bouvier. I am a novice. I intentionaly picked this breed. I trusted the breeder by what he said to me. I assumed that he loved the Bouvier so much (after 30+ years of breeding them) that he wanted to make it a happy transaction.
This forum is very populair in Holland.
I suggest that you write to the breeder and discuss the problem.
If he don't want to discuss or he want no contact you can write him that you write his name on this forum.
There is here a special Thread where you can can write your experience with breeders.
Maybe it helps you.
Remark the 1000 euro this isn't cheep but most of breeders in the Netherlands have this pricelevel
Ik vraag me af of er nu een vergroeiing van de kaken bedoeld wordt, een onder-bovenbijt, of een afwijking aan het gebit?
Op het moment dat iemand een pup koop heeft hij of zij melktandjes. Wanneer het echte gebit doorkomt is de pup bij zijn nieuwe baasje of vrouwtje. Het is voor een fokker in het pupstadium onmogelijk in de toekomst te zien of het volwassen gebit eventuele afwijkingen zal gaan vertonen.
Zelfs geroutineerde fokkers kunnen hier de plank "mis slaan". Ook zij houden een bepaalde pup aan voor de show. Prachtige pup, maar achteraf blijkt het volwassen gebit niet volmaakt te zijn.
Doggy Boef
3 mei 2007, 07:05
Er wordt hier duidelijk gesproken over een onder- of overbeet.
Er is geen een fokker die op voorhand kan zeggen wat het gebit gaat doen na het wisselen.
En er is ook geen fokker die daar garantie op geeft.
Verder wordt er ook nooit een "showgarantie" gegeven, dit kan ook helemaal niet omdat het levende dieren zijn en ieder dier ontwikkelt zich anders.
De garantie heeft betrekking op onderstaande tekst in de koop-overeenkomst:
"De fokker verplicht zich, bij eventuele geschillen met kopers betreffende erfelijke en/of aangeboren afwijkingen dan wel erfelijke en/of aangeboren ziekten welke de gezondheid van de pup benadelen, welke door officieel daartoe bevoegde personen en/of instanties zijn vastgesteld, zich als verantwoordelijk persoon op te stellen."
Een onder- of Overbeet is hier op niet van toepassing, aangezien dit de gezondheid van de pup niet beïnvloed.
Het is mijns inziens ook wel vreemd dat er pas na een maand of 17 !!! aan de bel wordt getrokken.
Als de Bouvierfokkers hier garantie op moeten geven, kan men wel stoppen met fokken.
Straks moet je nog garantie geven op gespleten haarpunten.
groeten Doggy
boevengek
3 mei 2007, 09:08
Moeilijke discussie, denk dat een fokker inderdaad niet bij een pup kan zien of het een echte showhond word.
Of in iedergeval niet kan garanderen dat de tanden recht groeien en de oren mooi vlak langs de kop groeien.
Maar het het is wel ***lig als je op zoek bent naar een boef om mee te showen of te fokken dat je er 1 krijgt met een scheve kaak.
Eros heeft scheve ondertandjes, een opgerold linkeroor en zijn voor voetjes staan naar buiten.
Maakt hem er voor mij niet lelijker op.
Alleen heb ik geen plannen voor show of fok.
xxx
Ik denk ook dat Doggyboef gelijk heeft. Die mensen van onze Kaja hebben wel geld retour gehad omdat Kaja natuurlijk een echte afwijking had , maar een overbeet is wel niet mooi maar niet ongezond etc voor het dier. Het kan gebeuren...en als je fokken wilt is het helemaal rot..
Vraag me wel af waarom je fokken wilt als je nog maar net je eerste boef aanschaft...en nog niet veel ervan af weet..of begrijp ik dit nu verkeerd ?:confused:
Ben het met Chanel en Doggyboef eens, het is niet voorspelbaar wat een gebit na wisselen gaat doen en heeft geen invloed op de gezondheid. Blijft een "gok". Zelfs ervaren fokkers hebben zich "vergist", hopende op een mooie eigen showhond.
Jolinda
4 mei 2007, 00:32
Is het verkeerd groeien van de kaken erfelijk bepaald of is dit gewoon domme pech?
Omdat er wel met het broertje van zijn hond gefokt wordt..
Holiday
4 mei 2007, 11:30
I hope I am following this discussion correctly, if I come across hard I apologise.
First, the problem is with his jaw not his teeth. His lower jaw is bigger than his upper jaw. So much, that when he bites down his front top teeth press into his lower gums. None of his teeth match up for eating!
Second, I could take him to a show ring and he would never get an Excellent. Therefore, I would never be able to breed him. I bought the dog with this in mind, but breeding and showing are not really the main point. The point is, I am being told by people who love the Bouvier Des Flanders as much as you all, that he will not have teeth in 5 years. He doesn't chew his food, he swallows it whole. I think this is because he physically can't.
Not being able to eat is a health issue, whether it is in the "garantie" or not.
Third, I went to a person who prides himself on being a "world famous" breeder. (which by the sound of it must be "Doggy Boef") I wanted a healthy dog. One that I thought the breeder would stand behind as an honest man. I could have gotten one for 650 euros, but the pitch was good where I went. Trophies, clubs, everything. I wanted to know what I was getting. So I stayed with him. (I see now the website also says..."your address for highly qualified dogs" ....I add, "Dogs that will have problems eating and prossibly digesting their food. Which will make them unhappy dogs with temperment problems as a result. The breeder is not recognising that he has a problem with his bloodlines. And continues to collect people's money for "world famous, highly qualified dogs"~ it's a farse (lie). Maybe he had "world famous, highly qualified dogs, but he has a problem now and as I see I'm not the only one complaining.
I haven't waited this long to notify the breeder. I sent him official word in Dec. When the Dog was just at 1 year. His response was to send me to his website. No personnal message at all. I think that was being rude. He could have talked with me, afterall, I did buy a dog from him. If you breed, you should love the breed and want to make it the best~ he gave the impression that he didn't care about this. And shewed me away like a fly. He can't call himself or his dogs "world famous" if they are not. His attitude isn't even world class.
I understand that breeder's have to be careful on what they "garantie" so people do not try to have "split ends" covered. This is not even the same as split hairs. Without the ability to eat the dog dies! The ability to eat properly effects the dog's temperment and focus! His happiness!
Last, the broer of this dog (same genetics) is going to possibly be used to continue breeding Bouvier Des Flanders. This may sound good for those who show....less competition. Eventually one of those dogs with a genetic defect, like this, will be breed back onto the Gene pool. 30 + years breeding for a beautiful, healthy, happy dog just got shot to hell!
I haven't said the name of the kennel because I want to know what people think~ I need guidance. I don't know everything. I'm trying to do this with respect.
I will try to put pictures on my profile, maybe then you can see, I think that is better.
I hope this clears somethings up, I appreciate all the help and this discussion!
Warm Regards
Ik heb net de hele topic even zitten lezen en wat ik mij dan afvraag is het volgende ??
Als het broertje van deze hond nu een perfect gebit heeft,mag daar dan niet mee gefokt worden?
Wel een beetje krom natuurlijk,ook hierbij kom ik terug op mensen.
Onze zoon heeft 11 boventanden(horen er 10 te zijn) maar mijn man zijn 2 kinderen uit zijn eerdere huwelijk hebben allebei een goed gebit.
Moeten zijn kinderen dan later ook geen kinderen krijgen want hun halfbroertje heeft zijn gebit niet zoals het hoort :cool:
Doggy Boef
4 mei 2007, 13:36
Holiday,
Ik ben niet de fokker zoals je suggereert. (maar weet wel heel veel van Bouviers af)
Je schrijft dat de hond nog geen tanden heeft en zijn voer niet kauwt.
Wat zegt de dierenarts hiervan, aannemende dat je wel naar een dierenarts bent geweest.
Je gebruikt ook de frase “genetische afwijking”, is dat medisch onderbouwd, of vindt je dit zelf een genetische afwijking?
Ik zou dan direct na het wisselen van de tanden naar de dierenarts zijn gegaan, want als de tanden niet doorkomen zit er iets niet goed en een hond behoort zijn eten te kauwen.
En ik zou zeker niet bijna 1 jaar wachten alvorens contact met de fokker op te nemen.
Mijn gevoel zegt dat je meer met de kwestie “ mijn hond is géén show- en/of fokhond bezig bent dan met de gezondheid van de hond.(welke veel liefde nodig heeft)
Als dit je eerste Bouvier is, dan moet je er ook niet zomaar van uit gaan dat je bouvier direct een super showhond is. (dit kan geen enkele fokker garanderen en zij zullen dat ook niet doen) het kan zelfs zo zijn dat je wel een super showhond hebt, maar dat je er niet mee kan fokken omdat hij alleen dood sperma heeft.
Als ik dit probleem vandaag bij 1 van mijn honden zou tegenkomen zat ik nu al in Utrecht bij de faculteit diergeneeskunde en zou niet over de fokker beginnen op het forum.
Bij aanschaf van een pup kan je alleen maar hopen dat die naast een goed karakter ook gezond is.
Groeten Doggy Boef (Bram)
Monique
5 mei 2007, 22:31
Holiday,
Ik ben niet de fokker zoals je suggereert. (maar weet wel heel veel van Bouviers af)
Je schrijft dat de hond nog geen tanden heeft en zijn voer niet kauwt.
Wat zegt de dierenarts hiervan, aannemende dat je wel naar een dierenarts bent geweest.
Je gebruikt ook de frase “genetische afwijking”, is dat medisch onderbouwd, of vindt je dit zelf een genetische afwijking?
Ik zou dan direct na het wisselen van de tanden naar de dierenarts zijn gegaan, want als de tanden niet doorkomen zit er iets niet goed en een hond behoort zijn eten te kauwen.
En ik zou zeker niet bijna 1 jaar wachten alvorens contact met de fokker op te nemen.
Mijn gevoel zegt dat je meer met de kwestie “ mijn hond is géén show- en/of fokhond bezig bent dan met de gezondheid van de hond.(welke veel liefde nodig heeft)
Als dit je eerste Bouvier is, dan moet je er ook niet zomaar van uit gaan dat je bouvier direct een super showhond is. (dit kan geen enkele fokker garanderen en zij zullen dat ook niet doen) het kan zelfs zo zijn dat je wel een super showhond hebt, maar dat je er niet mee kan fokken omdat hij alleen dood sperma heeft.
Als ik dit probleem vandaag bij 1 van mijn honden zou tegenkomen zat ik nu al in Utrecht bij de faculteit diergeneeskunde en zou niet over de fokker beginnen op het forum.
Bij aanschaf van een pup kan je alleen maar hopen dat die naast een goed karakter ook gezond is.
Groeten Doggy Boef (Bram)
De hond heeft WEL tanden, maar deze passen niet op elkaar waardoor hij zijn eten niet kauwt.