PDA

Volledige versie bekijken : een paar probleempjes bij mijn boef

tijgertje
19 juni 2004, 18:03
Hoi hoi

Ik zal me even snel voorstellen. Ik ben Martine en heb 2 labradors en tijdelijk (hopelijk voor altijd) een blonde boef bij me in huis. Star de boef is 6 jaar en heeft een paar vervelende kwaaltjes. Ik hoop dat iemand ze herkend en goede tips kan geven.

Ten eerste heeft ze op haar wangen net onder haar oren aan beide kanten zweren zitten. Hier komt behoorlijk wat rotzooi uit. We hebben al vanalles geprobeerd maar niet lijkt te helpen. Nu smeer ik het in met snel helende zalf van Unda (belgisch merk) maar ook dat werkte niet echt. Ze gaat er aan krabben tot bloedens toe. De eigenaren van haar zette altijd een kap op maar ik doe dit niet omdat het zonder niet erger is geworden en om haar nu voor altijd een kap op te zetten zie ik niet zitten.

Verder heeft ze aan haar poten verkleurde haren. Deze haren zijn rood uitgeslagen. Soms is dit veel heviger en de andere dag weer minder. Wel bijt ze (ja ze is heeeel nerveus) op haar poten. Ook hier komen rode haren. Maar op haar voetjes zelf heb ik haar nog nooit zien bijten.

Ook heeft ze veel oorontstekingen. Komt dit vaker voor??? bij boefjes.
Ik moet er wel bij zeggen dat ze veeeeel te dik is. Ik heb er al een paar kilo's af maar ik ben bang dat ze nog steeds een kilo of 8 te zwaar is.

Hebben jullie tips misschien??

Alvast bedankt

Zagaha
19 juni 2004, 19:34
Hoi,

Dit komt me wel bekend voor, ik heb drie bouviers en de oudste van ons heeft ook regelmatig een soort zweerplekken op zijn kop. Ik heb ook al van alles geprobeerd, maar niets helpt echt, niets helpt om het te voorkomen. Zelfs verscheidene dierenartsen weten niet hoe dit komt. zelf maak het altijd alleen maar schoon en na verloop van een aantal dagen verdwijnt het dan weer. Dus helpen kan ik je niet.
Wa het afvallen betreft kan ik alleen aanbevelen om een dee van de voeding te vervangen door sperciebonen. Dit vult de maag wel, maar zet niet aan.
Ik hoop dat je na mijn reactie, wijzere reacties krijgt.

the champ
19 juni 2004, 20:23
beste tijgertje,

wat betrefd de zweer aan haar kop zou ik even naar de dierenarts gaan deze kan het even bekijken en een zalf geven
het kan ook zozijn dat je hond door de oorontsteking aan haar kop gaat krabben haal hiervoor even bij de dierenarts een zalf op het heeft niks met de bouvier te maken maar gewoon met je hond haar oren

wat betreft haar poten deze moet je even met een paar druppels berken teer olie insmeren door de lucht gaat ze niet meer aan haar poten bijten
deze verkleuren hierdoor

als ik jou was zou ik de hond op een goed honden voer gaan zetten. laat je bij de dieren winkel even informeren wat het meeste geschikt is voor je hond (een voer waar niet te veel kleurstoffen inzitten)

als je nog vragen hebt hoor ik het wel
the champ

tijgertje
19 juni 2004, 21:26
dank jullie voor de reacties.

We zijn natuurlijk al wel bij de dierenarts geweest voor die zweren. Zelf bij een dermatoloog. Die wist het ook niet echt maar ze dacht dat het met hooikoorts te maken kon hebben.
Ik hoopte op een wondermiddeltje of mensen die dit dus herkennen. De zweren zijn chronisch en zijn er altijd. Heel vervelend voor star.
Ook voor de oren hebben we otidern en worden die regelmatig gereinigd door de dierenarts.

Star zit op het moment op prins. Zeker geen voer met kleurstoffen dat komt er hier niet in. Ze krijgt in het weekend vers en tussendoor botten met rauw vlees. Over het afvallen maak ik me niet druk. Dat gaat vanzelf met die 2 labradors van mij.

Die berken teer olie ga ik zeker een keer uitproberen. Waar kan ik dat krijgen????

Ik sta zeker nog open voor meer ideeen en suggesties.
alvast bedankt

patricia
19 juni 2004, 21:49
berkerteerolie kun je bij de meeste dierenwinkels gewoon krijgen en werkt echt uitstekend, voor die plekken op haar kop kun je ook teatree olie gebruiken ook zo een wondermiddel en bij een goede dierenwinkel verkrijgbaar,
groetjes patries

Jeanka
20 juni 2004, 10:30
Wat berkenteerolie betreft. Ik ben het helemaal eens met de vorige schrijvers. In verhouding is het een goedkoop middel dat wonderen doet. Ik gebruik het voor de katten en Balou en vanwege de geur blijven ze van het wondje af en kan het genezen. Ik heb het ook altijd bij me (goed ingepakt vanwege de lucht) als ik op reis ga met Balou.

Zagaha
20 juni 2004, 14:29
Als er iets uit de onderzoeken komt m.b.t. de zweerplekken wil ik het graag horen. Wat ik al schreef, mijn boef heeft het ook en na uitgebreid diverse dierenartsen bezocht te hebben, kon geen van allen mij uitkomst bieden.

the champ
20 juni 2004, 21:06
hai zagaha

probeer ook eens berkenteerolie het helpt bijna tegen alles

ik hoor het wel

the champ

the champ
20 juni 2004, 21:10
tijgertje,
waar je nu je hond mee voert is een goed voer ik geef het ook aan mijn honden
heel veel van mijn klanten geven ook prins en zijn hier erg tevreden over dus daar zal het niet aan liggen
probeer eens een tijdje ook het rauwe vlees achter wegen te laten en alleen prins te geven en niets anders dat moet je wel even vol houden
misschien dat het na een tijdje beter gaat
ben benieuwd!!!
the champ

tijgertje
24 juni 2004, 19:48
Hoi Allemaal

Wij zijn nogmaals is naar een dierenarts geweest. Nu die van ons zelf en niet de dierenarts van de eigenaren van Star.
Het blijkt een grote hot spot te zijn. Nooit aan gedacht maar uiteraard achteraf...O JA natuurlijk.
Ze heeft nu een injectie gekregen en pillen. Over een week zou het over moeten zijn. Ik zal kijken of ik het daarna kan behandelen met die teatree oil. Ik hoop dat het dan weg zal blijven.

Hoi champ
Ze zit pas net op prins. Daarvoor kreeg ze ander voer dat ik zelf nooi zou geven. Idd vol met rotzooi. Vers is het enige dat ze redelijk eet, met brokken heeft ze moeite door haar gebit. :(
Verder nog het goede nieuws dat ze van 51 kilo naar 46 kilo is gegaan sinds ze hier is. (ja ja ik weet het nog veeeeeeeeel te veel.)

Carin
24 juni 2004, 20:12
hoi Tijgertje

als de plekken bij je boef inderdaad Hotspots zijn dan zijn ze inderdaad goed te behandelen.
wat wij hier doen als een van de honden een hotspot heeft is het volgende.

3x per dag wassen we de plek uit met water met een beetje dettol om de wond te ontsmetten, want op een hotspot komt een soort glazig laagje pus. dat wassen we er dus af, dan deppen we het droog met een stuk keukenrol. knippen het haar langs de rand van de hotspot weg.
en dan smeren we het in met Hydrocortiderm. dat is een middel dat dan wel op basis is van hormonen maar het neemt wel de jeuk weg en daardoor krabben ze niet meer zo gedreven aan de plek.
die hydrocortiderm smeren we er heel goed in tot je geen lotion meer ziet, en dan doen wij er een laagje "spuitpleister" (hansaplast) overheen zodat er geen vuil van buitenaf meer in kan komen.

dit doen we 3x per dag tot we zien dat de wond gaat helen, en dan stoppen we met de spuitpleister, en houden nog wel even het ontsmetten en smeren met de hydrocortiderm vol tot er een korst op komt. dan stoppen we met de behandeling . en laten de korst zitten tot die er vanzelf af komt.

veel succes met de behandeling van de hotspots.

maar als je hond nu al 5 kilo is afgevallen dan moet ik zeggen HEEL GOED GEDAAN. en je mag er dan nog niet zijn,,,, je bent al wel een heel stuk op de goede weg.

groetjes Carin.

Dorinda
25 juni 2004, 13:00
misschien een stomme vraag, maar wat is een hotspot, wat houdt dta precies in?
groetjes dorinda

Carin
25 juni 2004, 14:20
Hoi Dorinda.

dat is helemaal geen stomme vraag hoor.
een Hotspot is een open plek die eruit ziet als een soort schaafwond.
het bovenste vel is weg (het haar op die plaats ook) en er komt een glazig laagje pus op te staan.
dit jeukt vreselijk, en je komt eigenlijk in een soort vizueuze circel terecht. de plek jeukt dus de hond gaat krabbelen en maakt het erger het gaat nog meer jeuken en de hond gaat nog meer krabben.

waar het door komt, kan door verschillende oorzaken zijn. het kan zijn dat de hond gewoon een keertje jeuk had en krabde maar met bijvoorbeeld een haakje aan de nagel en daardoor een klein wondje veroorzaakte wat ging jeuken toen het ging genezen.

het komt ook voor dat de hond gaat krabben door een oorontsteking, dan krabt hij net onder het oor, want de gehoorgang loopt tot diep door en daar zitten meestal de ontstekingen, de hond kan er niet bij en krabt dus aan de buitenkant daar krijgt hij dan zo'n wond die je een hotspot noemt.

maar het kan ook door bijvoorbeeld bijten op het plekje vlak voor de staart als ze door een vlo gebeten zijn, of ontstoken anaalklieren hebben.

eigenlijk moet je het zien als een plek waar de hond de jeuk op afreageert van iets dat daar in de buurt zit maar waar hij niet bij kan. daarom krijgt de hond ook vaak een antibiotica kuur om de ontsteking die meestal aan de binnenkant zit weg te nemen en daardoor de oorzaak van de jeuk weg neemt en dan geneest de hotspot vaak vanzelf.

groetjes Carin.

the champ
25 juni 2004, 19:58
hai
ook voor een hotspot kan je heel goed berkenteer olie gebruiken een tip voor iemand die dat nog niet wist !!!!!!!!
the champ

Dorinda
3 juli 2004, 13:49
bedankt voor de uitleg, nu weet ik tenminste waar ik over lees.
groetjes dorinda

corry van veen
7 juli 2004, 18:34
Wat ook nog wel eens wil helpen tegen jeuk, de hond in de zee laten zwemmen.
Mijn hond krijgt ook behoorlijke jeuk van pensstaafjes.
Hij vind het heerlijk maar na korte tijd bijt zich helemaal kapot.
Ik heb er nu zalf (berkenteerzalf) opgedaan want ik heb vorige jaar een bouvier van 9 jaar uit het asiel gehaald en die heeft niet veel zin meer om veel te lopen. Hij heeft ook wat last van zijn voorpoot, dus doe ik wel wat voorzichtig met hem. Hij is het liefst binnen dan heeft hij het naar zijn zin. Maar mee naar buiten hoeft van hem niet zo, ik heb dat nog nooit meegemaakt, hebben jullie hier ervaring mee?
Groetjes Corry

Jeanka
7 juli 2004, 20:12
Ja, de bouvier van mijn vader is ook zo. Vroeger niet, maar nu heeft hij last van zware artrose en dan is een rondje genoeg. 's Morgens valt het dan nog wel mee, dan gaat hij mee over de zeedijk bij ons in de buurt. Daar blijft het dan bij. Donar wordt volgende maand trouwens 14 en het gedrag is al een paar jaar aan de gang.

Groetjes,
Jeanka en een flinke knuffel van Balou en Donar.

corry van veen
7 juli 2004, 20:48
Wat een leeftijd 14 jaar dat hoor je niet zo veel. Ik heb drie bouviers gehad die zijn niet ouder geworden dan tien en 1 is er elf geworden. Het is een gewellig ras.
Quinto komt dan uit het asiel ik heb hem nog maar een jaar maar hij is zo lief en aanhankelijk.

Groetjes Corry en Quinto