Volledige versie bekijken : gewicht bouvier
Wij hebben 2 bouviers en omdat vooral Chayenne erg dik is zijn we begonnen met een dieetvoer volgens een dieetprogramma van de dierenartsassistente.
Nu woog Chayenne (:eek: niet schrikken, deden wij wel...) 60 kg en Boris 59 kg.
Chayenne staat nu op een streefgewicht van 40 kg en Boris op 45 kg.
Wij hebben echter het idee dat 45 kg voor Boris te weinig is als je naar z'n formaat kijkt...zijn schofthoogte is ong. 70 cm en hij is gecastreerd.
Het afvallen gaat verder prima, alleen bij Boris kan er volgens ons niet zoveel af (wij vinden dat hij al een ingevallen bekkie krijgt....:p).
Graag zou ik van jullie willen weten, wat volgens jullie een beetje normaal gewicht voor zo'n grote bouvier is...
Hoi Marga,
Het is niet echt makkelijk om aan de hand van getallen die op een weegschaal staan te bepalen of een hond te zwaar is of niet.
Er zijn namelijk nog al een paar factoren die van invloed zijn op het gewicht, zoals hoe is de hond bespierd? en hoe is de hond gebouwd? heeft tie zware/grove botten of juist niet?
maar zonder naar het gewicht in getallen te kijken moet je eigenlijk bepalen of een hond te zwaar is aan de hand van wat je voelt!
je moet bij een hond ongeacht of deze gecastreerd is of niet de ribben kunnen voelen zonder dat je door een laag spek moet duwen. en je moet middenop de rug de puntjes van de ruggegraat kunnen voelen.
je moet ze dus kunnen voelen, maar niet ZIEN!
en als je twijfeld of je honden inmiddels te mager aan het worden zijn, vraag dan gewoon aan de dierenarts hoe hij er over denkt.
als ik dan wel even naar de gewichten in cijfers kijk, dan denk ik dat je reu momenteel zo ongeveer wel op zijn streefgewicht zal zijn, maar ik denk dat het teefje misschien nog wel iets af kan vallen.
gemiddeld genomen zit een bouvier reu qua gewicht tussen de 40 en 45 kilo
en een teefje rond de 35 kilo
groetjes en succes met Boris en Chayenne
Carin en de Friemels
Dat zijn een hoop kilootjes;)
Dat wordt nog een hele klus om ze te laten afvallen.
Ik heb eigenlijk geen idee wat het 'normale' gewicht van een Bouvierreu is. Seven is 70 cm hoog en weegt 41 kilo. Shame is 68 cm hoog en weegt ook 41 kilo. Daar moet ik dan wel bij vermelden dat mijn reuen ook niet zwaarder moeten worden omdat ze IPO doen. Als ze meer gewicht mee moeten sjouwen is dat erg nadelig voor nek, rug en gewrichten.
Ik wens je heel veel succes met het dieeten.
Hoi,
Ook hier heb ik een boef gehad die in mijn ogen en handen te zwaar was. Toen ik bij de dierenarts kwam om hem te wegen, viel het qua kilo's eigenlijk 100% mee 44 kilo, maar ik voelde geen rib, huid zat strak om het vet heen ;)
Hij was een afstandshond en kreeg altijd veel voer en weinig beweging, dit ben ik dus andersom gaan doen. Heb alle extraatjes achterwege gelaten (tuurlijk wel mini stukjes) en meer met hem gaan bewegen.
Hij viel hierdoor goed af en met een maand of 2 kon ik zijn ribben weer voelen en kreeg hij een betere conditie en zat beter in zijn vel. Ik hield het wegen bij de dierenarts altijd wel bij als graadmeter. Uiteindelijk zat hij op 34 kilo, niet zwaar voor een boef misschien, maar voor hem wel goed! Ondanks dat hij gecastreerd is.
Daarom ben ik het met Carin eens kijk naar zijn bouw en voer met je ogen en handen. Je hond voelt zich er uiteindelijk beter door als hij een paar kilo kwijt is.
Onze Rowan is ongeveer 35 kg en is zo'n 72 cm hoog..tafelhoogte..:p
Hij mag wel wat zwaarder maar wordt het gewoon niet....
Brista is rond de 35 kg en prima.
De kleine teefjes heb ik al een tijdje niet gewogen..maar die zijn gewoon lekker stevig..vooral Kaja wordt een sterke, stevige tante..;)
De laatste keer waren ze 26 kg voor Kanjer en 23 kg voor Kaja...
Streefgewicht daar geloof ik niet zo in. Het is puur afhankelijk wat voor bouw de hond heeft en hoe groot hij is. Mijn Boef weegt 54.8 en is prima op gewicht. Geen gram vet. Als hij daarintegen lager op de poten zou staan zou hij veel te zwaar zijn. Een paar jaar geleden woog hij door ziekte 40 kilo en het was vel over been.
Gewoon voelen en kijken naar de hond dat is de beste graadmeter in mijn optiek.
groetjes, Bella
Dank jullie wel voor de reacties!
Voorlopig kan Boris nog wel even door gaan met afvallen....maar ik kan het dus zelf in de gaten houden (met z'n ribben voelen...).
Boris en Chayenne hebben nog wel een paar kilootjes te gaan, maar tot nu toe gaat het prima!
Marga
Nonique
22 mei 2007, 08:17
Hoe je het beste het gewicht kunt bepalen is al genoemt (ribben en wervels)
En wat je het beste kunt doen ook; toch proberen via beweging af te laten vallen - blokkie om met de fiets of dergelijke.
Daar je net als bij mensen, een jo jo effect kunt krijgen bij honden welke met dieet voer afvallen.
Axel: 15 maanden, 76 hoog en weegt 41 kilo (zwaar van bouw, forse borst, zit al goed in de spieren - zou meer mogen wegen, toch wordt bewust wat slanker gehouden)
Naomi: 15 maanden, 59 hoog en weegt 29 kilo (een blokske met behoorlijk gespierde billekes, zou volgende de keurmeesters zelfs wat meer mogen wegen)