PDA

Volledige versie bekijken : Navelbreuk

Gademaker
17 juni 2004, 19:25
Ik heb een korte vraag over onze pup.
Toen wij vorige week onze pup op hebben gehaald bleek hij een navelbreukje te hebben.
Het ziet er uit als een klein bultje op zijn buik
Volgens de fokker niets om je druk over te maken.
Is dat ook zo?

Wouter
17 juni 2004, 21:09
Een navelbreukje is een onderhuidse uitstulping van ingewanden door de navelring.
Bij pasgeboren pups zichtbaar als een duidelijke bobbel op de plek waar de navelstreng heeft gezeten.

Heel soms wordt dit veroorzaakt omdat de moederhond de navelstreng met te veel enthousiastme van haar pup wil verwijderen, maar meestal hebben we toch te maken met een erfelijke afwijking in de aanleg van het onderhuids bindweefsel van de buikwand.
In het meest ongunstige geval zijn er meerdere pups in het nest met deze afwijking.
De pups in ditzelfde nest die het niet hebben kunnen wel drager zijn van deze afwijking.

Een Navelbreuk is goed te behandelen door een paar kleine hechtingen te laten aanbrengen door een dierenarts, waardoor de breuk gesloten wordt en de buikwand zich normaal kan sluiten.

patricia
18 juni 2004, 19:31
mijn boef(ze is nu 8 jaar)heeft ook een navelbreuk en heeft daar nog nooit last van gehad,mijn dierenarts gaf me wel het advies toen ze pup was om de breuk(uitstulping)regelmatig naar binnen te masseren.
groetjes patries

celine
19 juni 2004, 23:00
Hoi !!

Een navelbreukje is niet erg hoor .......alleen af en toe even zachtjes terug drukken dat wil nog weleens helpen .
Maar ernstig is het niet

Groetjes Hennie