PDA

Volledige versie bekijken : Oudere reu vertoon rijgedrag nadat mijn jongste reu getrimt ...

Snarf
11 mei 2004, 16:33
Tja in de onderwerpregel heb ik het al in feite zo goed mogelijk omschreven, maar wie weet waar dit door komt?

Sinds mijn jongere hond (Diego, 14 maanden) geschoren is krijgt hij de voortdurende attentie van de oudere hond (Paco, 5 jaar).

Ik heb zelf wel eens gelezen dat rijgedrag een vorm van dominantie is. De oudere reu probeert dus feitelijk zijn dominante positie af te dwingen of aan de overige roedelleden zijn status te bewijzen. Toch deed Paco dit allang niet meer en het lijkt nu wel degelijk een sexuele lading te hebben.

Diego is niet in bad geweest of met loopse teven in aanraking geweest.

Ik heb dus drie vragen:
1) Ruikt Diego in eens zo anders?
2) Komen er bepaalde geurstoffen vrij bij het trimmen?
3) Ik vind een geschoren Bouvier ook veel knuffeliger, vinden honden onderling soms ook dat een geschoren velletje aantrekkelijker is?

Wie het weet mag het zeggen :~

Zagaha
11 mei 2004, 19:37
Hallo Snarf,

Ik heb geen idee, hoe het komt dat jou oudere reu, plotseling dit gedrag vertoont. Ik kan je alleen wel vertellen dat ik die ervaring wel met je deel. Mijn oudste reu, vertoont ten opzichte van de andere twee reuen, ook dit gedrag, als ze apart weg zijn geweest(niet bij apart wandelen), geknipt zijn. Even een voorbeeld, als de jongste bij de dierenarts is geweest(waar ik de laatste tijd helaas nog wel eens met hem kom) vertoont hij ten allen tijde dit gedrag. Ik probeer het zoveel mogelijk tegen te gaan omdat het me stoort en omdat de jongste dat lichamelijk gezien niet kan hebben. Maar hij probeert dat gedurende een paar uur toch. Ik denk dat het iets met geur te maken heeft.

Groetjes Joke

Snarf
11 mei 2004, 23:13
Hoi Zagaha,

In eens ging me een licht op. Je hebt natuurlijk helemaal gelijk het draait om geur. De (nest) geur van Paco, de roedelleider. Die moet weer worden opgebracht als het ware. Toen je schreef van die dierenarts kon ik de link leggen. Dat doet Paco ook als hij bij de dierenarts is geweest (i.v.m. kreupel lopen de laatste tijd).

Als Paco dan terug is breekt er altijd een schijngevecht uit. Semi-serieus en een hoop gegrom en gesnauw en geklim en geduw. Beetje zoals in de supermarkt tegen sluitingstijd ;)
De jongste reu (Diego) moet en zal op de grond en hoewel Diego dus helemaal niet is weggeweest moet hij kennelijk toch weer opnieuw onderworpen worden. Grappig he :p hoe de natuur in elkaar zit.

Diego is zoals ik schreef net getrimt en hoewel het een enorme grizzly leek met zijn wintervacht is er nu een alleraardigst en relatief klein boefje over gebleven. Je kunt nu z'n ontdeugende ogen weer zien tenminste. Hij is niet klein uitgevallen en met 14 maanden iets hoger dan Paco maar mist de spiermassa. Dus als Paco zich op 'm stort dan gaat ie gestrekt. Ik kom er niet tussen, maar soms heb je toch die neiging. Nah ja zal allemaal wel goed komen.

Ik hoop dat het snel goed komt met je zieke hond. Ik las elders dat je met de serieuze gewrichtsafwijking (ED) te maken hebt. Vreselijk. Ook de perikelen er om heen. Het maakt niet uit wat je ook voor genoegdoening c.q. compensatie krijgt. Het punt is dat je zo'n hondekind niet eventjes omruilt voor een beter exemplaar. Daarvoor hecht je gewoon te veel en te snel en elke hond is immers uniek en niet fungibel (onderling uitwisselbaar).

Sterkte in ieder geval.

Oh ja en ik vond het klasse dat je de stijl hebt om een standpunt te verdedigen waar ik het in principe mee eens ben: "oordeel niet als je niet alle feiten kent". Helaas laat het zich aanzien dat de bittere realiteit is dat er wel degelijk vuur is waar rook te zien is. Verder doe ik er geen uitspraken over want ik ken niet alle kanten van de informatie die uit verschillende bronnen is verzameld. Ook vond ik het van stijl getuigen om publiekelijk je standpunt te herzien toen meer informatie je bekend werd. Dat zouden meer mensen moeten doen (net als die soepreclame)

droopy
12 mei 2004, 08:20
zou het kunnen dat je jongste in rang probeert te klimmen. Soms zit het in hele kleine gedragingen wat wij niet zien maar de honden onderling wel.
Veertien maand is volgens mij wel een leeftijd waarop rangorde's weer eens bekeken worden. Heb zelf een meid van bijna 16 maand en die is bezig om te kijken of ze niet kan klimmen in rangorde. De oudste meid laat dat nog niet toe maar ik vraag me af voor hoelang.
Dat trimmen is misschien een toevalstreffer geweest. Iets anders kan ik er niet bij bedenken.

Zagaha
12 mei 2004, 12:43
Hallo,

Fijn dat het licht is gaan branden :p :p :p .
Ik hoop dat Paco maar tijdelijk kreupelt??? Niks ernstigs hoop ik!!!
Droopy, wat jij zegt, komt bij mij ook voor!!! Lijkt wel of ik alles meemaak, maar ik heb drie van die kanjers. De jongste nu bijna een jaar, probeert inderdaad al geruime tijd de middelste van zijn plaats te stoten. Dat merk ik aan verschillende dingen. Wij nemen de roedellijn zoveel mogelijk in acht. Dus eerste de oudste eten geven en dan de middelste en dan de jongste. Niet dat ze apart eten hoor, maar de bakken zet ik dus wel in die volgorde neer. Dat weten ze, zo werkt het ook met riemen om doen, droog maken na een wandeling, borstelen enz. Maar de jongste gaat af en toe behoorlijk voordringen. Bak no 2 is dan plotseling voor hem, en ik wil het eerst aan de riem en als het op spelen aankomt tussen no 2 en 3 dan kan je goed zien, dat no3 op wil schuiven naar plaats no 2.
Maar goed dat gedrag wat Snarf beschreef komt mij dus over als een "geurProbleem". de oudste probeert de geur van de roedel weer af te geven.

Bedankt Snarf, voor je hart onder de riem, kunnen we wel gebruiken een beetje steun in de rug. Een schouderklopje kan de mens weer ontzettend veel energie geven!!!!!!!!!! ;) :p ;) :p

djara
12 mei 2004, 16:25
Hallo,

Het verhaal komt me erg bekend voor.
Mijn 2 teefjes van 11 maanden zijn nu voor de tweede keer bij de trimmer geweest en zijn ook weer bezig met rangorde te bepalen. (Tenminste, ik denk nog altijd dat het met de rangorde te maken heeft). Direkt nadat ze bij de trimmer weg kwamen was het weer raak. no2 probeert no1 te worden en no1 moet en zal no1 blijven. Waarom ze dit gedrag vertonen weet ik niet, maar het is wel toevallig dat het beide keren net na het trimmen is.

Groetjes Renske

Snarf
12 mei 2004, 22:27
@ Droopy: Ik denk dat je gelijk hebt en dat het niet specifiek met het trimmen te maken heeft, maar meer vanwege het feit dat ze even uit elkaar zijn..

@ Zagaha: Paco heeft zich volgens mij flink verstapt. Ons terrein is nogal hobbelig door die fijne Groningse klei en
hier en daar zit nog een ingezonken gat van oude omheiningspalen die ik er uit getrokken heb. Die gaten kun je wel blijven vullen ;)
Dat van dat in volgorde eten geven doe ik ook. Heel belangrijk inderdaad, het wordt volgens mij ook zeker wel gewaardeerd want het bevestigt de status. Ook die van de voedselverdeler trouwens. Mooi he, hoe wolfachtigen met elkaar omgaan?

@ Renske: Ja Ik denk ook dat het iets met rangorde te maken heeft en mischien herken je dit ook: Als mijn jongste hond 'm smeert (dat gebeurt gelukkkig niet zo vaak meer) en dan later terug komt dan wordt ie me toch afgestraft door de oudste reu... Ook hetzelfde gedrag, op de grond drukken, in de nek grijpen. Ik vind het op zich prima, hoewel ik hoop dat de jongste dan de volgende keer niet denkt: "ik blijf nog maar wat langer weg, op mijn donder krijg ik toch". In ieder geval wordt hij weer even op zijn plaats gezet.

Resumerend: Het is voor mij wel duidelijk. Uit alle reacties meen ik te kunnen destileren dat onze boefjes opnieuw de rangorde bepalen als ze even gescheiden zijn geweest. Mogelijk of zelfs zeer waarschijnlijk heeft het ook met (nest)geur te maken.