gertoenda
21 maart 2004, 19:18
Hallo,
Onze bouvier heeft in de flanken kale plekken, en op zijn rug begint het nu ook al dunner te worden.
Wie heeft een oplossing voor dit probleem?
Groetjes Gertoenda
Gea Zieleman
22 maart 2004, 08:42
Hallo Gertoenda,
Mijn Inca kreeg hier ook last van toen hij ca. 7 jaar was. Ik ben toen met hem naar de dierenarts geweest en die gaf een medicijn voor zijn schildklier. Daar werd hij eerst hyperactief van en daarna het tegenovergestelde, heel moe en sloom. Ik ben daar toen mee gestopt, omdat hij daar veel meer last van had dan dat het hem goed deed. In overleg met zijn trimster ben ik hem andere brokken gaan geven, brokjes waar helemaal geen troep in zit, want voor hondenvoer zijn de richtlijnen voor concentraties schadelijke stoffen zoals bijv. landbouwgif heel anders dan voor mensen. Na enig geduld (en 3 maanden verschrikkelijk stinken want zijn lijf ontgifte helemaal) kwamen inderdaad zijn haren terug. Je zag de kale plekken steeds kleiner worden (aan de randen begon het haar het eerst te groeien). Toen hij ca. 10 jaar was begon hij weer kalig te worden en toen ben ik weer naar de dierenarts gegaan (een andere trouwens). Toen bleek dat hij een goedaardig gezwel in een van zijn "ballen" had en dat ontregelde zijn hele hormoonhuishouding. Dat gezwel is toen weggehaald en daarna kwamen ook zijn haren weer terug. Hij kreeg niet zo'n hele dikke bos meer, maar had geen kale plekken meer.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Groetje Gea