PDA

Volledige versie bekijken : Geen wespensteek, maar Wespennest aanval !!

Nonique
6 augustus 2007, 07:47
We wonen in een gebied waar het meestal genieten is, toch waar we ook sneller te maken krijgen met ongedierte zoals teken en nu de wespen (wespentijd).

En ja hoor..... 3 x raden welk boefke vol zijn nieuwsgierige snuit in een wespennest steekt - Yep, Axel.

Ik heb het nog maar niet eerder geschreven omdat de narigheden hier nogal de pan uit vliegen de laatste tijd (medische bevindingen bij Axel) en wij zelf ook nog even de schrik te boven moesten komen.

Op voorhand maar even:
Hij maakt het weer goed, heeft de week goed doorstaan en alles is weer bij het oude.............. Axel is inderdaad een week terug belaagt geweest door een hele zwerm wespen (aangevallen en letterlijk achtervolgt tot in de achtertuin toe waar we de verdere oorlog met de wespen gestreden hebben). Axel werd tot bijna opgeven en door de poten zakken toe gestoken en gestoken en gestoken - ze stopten niet met hem aanvallen en steken (ikzelf ben ook niet bepaald gespaard gebleven bij het redden van Axel en samen hebben we dan ook een bewogen nachtje gehad met koelen, ijs, creme en al meer)

Toch wat doe je op zo'n moment, want ook wij mochten zoiets nog nooit meemaken:

Je loopt met je boefke te wandelen en bam daar komt hij gillend en jankend aangestuidert, zowaar bijna zijn nek breken door het stuiteren van zijn lijf op de grond om al die nare beesten van zich af te krijgen. 100derden belaagden Axel en vielen hem aan zonder pardon.
Een grote boze agressieve zwarte wespenzwerm om je boefke die je al jankende tegemoet holt en bescherming bij je komt zoeken.

En daar sta je dan !
Tja wat doe je dan.

A. Ga niet slaan of zwaaien met je armen (ze worden dan nog agressiever)

B. Zoek een sloot of wat ook met water en smijt je boef daarin - druk hem zover mogelijk onder en druk tussen duim en wijsvinger zoveel mogelijk wespen dood (nogmaals niet slaan)

C. Ren als de donder naar huis en smijt hem in een vijver, zwembad, ligbad en of zet direct de tuinslang op je boef (blijf ook zeker een uurtje doorkoelen, dat gaat de zwellingen tegen en versuft de wespen)

D. Als je werkhandschoenen hebt, doe die aan en probeer zo veel mogelijk wespen uit zijn vacht te krijgen (zonder kost je gehijd zo'n 20 wespensteken in handen en armen). Nogmaals: niet slaan naar de wespen - ze worden dan nog agressiever, probeer beheerst uit deze noodsituatie te komen.

E. Laat een persoon je boefke goed verdeelt nat houden en een 2e de wespen verwijderen. Start bij de kop (zeker de oren, ogen, bek en neus) - vandaar zorg je dat zijn oksels en geslachtsorgaan vrij van wespen is. Krijg je de wespen niet direct uit de vacht getrokken - knijp ze dan dood opdat ze niet blijven steken (knijp zo snel mogelijk, zoveel mogelijk wespen dood). Koel ook regelmatig de binnenkant van zijn bek en dwing hem water te drinken (koelen van de bek en keel)

D. Bel direct de DA en zorg dat die klaar staat met tegengif spuit en een spuit om de jeuk tegen te gaan.

G. Laat je boefke zeker 12 uur niet uit het oog en controleer steeds de temperatuur, de zwellingen en de kleur van zijn tandvlees (vraag de DA waar je op moet letten - is wat moeilijk om te typen). Bewaak of zijn bloedtoevoer nog in orde is.

H. Zorg dat je natte en koele doeken hebt of desnoods een bad (koelen helpt je boefke tegen de pijn, jeuk en zwellingen) en koel je boefke telkens als hij weer te onrustig wordt.

I. Zorg dat je hem goed laat drinken

Sterkte, want het is een gevecht op leven en dood

= = = = = =

wij hopen dit nooit meer mee te maken, het was vreselijk.
Gezamelijk Jan, DA en ik hebben na al een uur gevecht nog meer dan 100 wespen uit de vacht van Axel gehaald en hij heeft het 1 nacht behoorlijk zwaar gehad, met zeker 3 dagen pijn, jeuk, vermoeidheid en shock.
Inmiddels is hij weer de oude en mocht hij dit alles wonder boven wonder goed doorkomen. Hij is enkel nog niet zo vrij in het bos en wat schrikkering als een vlieg hem al voorbij vliegt, toch ook dat wordt al weer wat beter.

Mijn goudstuk brokkenpilootje Axel
dikke poot en lebber van hem

En ikzelf hoop dat een ieder die dit leest zich even bewust is dat ook dit kan gebeuren - dus houd altijd een alarm en red senario in je achterhoofd, want ze kunnen je boefke doodsteken.

Groet,
Monique

(En zoals wel duidelijk mag zijn, ben ook ik blij met al tips welke handig kunnen zijn bij dit soort voorvallen - want zelf een DA staat dan even met de bek vol tanden als je vraagt: wat moet ik doen, mijn boef wordt belaagd door een hele zwerm pist off wespen die hem letterlijk en figuurlijk aanvallen en niet met rust laten; ze steken hem nog dood)

Henk&Boyke
6 augustus 2007, 08:03
Poeh, hier vind ik dus geen woorden voor, wat een toestand.

Geef Baron maar een dikke poot van ons manneke Flemming en veel
sterkte jullie allemaal.

Bedankt voor de zeer bruikbare tips, ga deze uitprinten maar hopelijk hoeven we dit nooit toe te passen.

Ebonoss
6 augustus 2007, 08:21
Allemachtig Nonique, wat een verhaal!! Arme Axel, heb diep met hem te doen, (ik heb sowieso al een zwak plekje voor hem!). maar wie het ook overkomt, het is een ramp en echt iets om je helemaal kapot te schrikken!
Nog een geluk dat jullie zo alert en goed gereageerd hebben....
Geef hem maaar een hele vette knuffel van mij en Ebony...
Bedankt voor je beschrijving "wat te doen bij een wespenaanval"!

XXXEbonoss & Ebony.

kenter
6 augustus 2007, 10:18
Ik heb bewondering voor je want als er een hysterisch wegrent, rugpijn of niet, dan ben ik het wel...
Mij zie je ook niet buiten in het wespenseizoen....ben er echt als de dood voor.....:eek:

jumbojet
6 augustus 2007, 10:48
Poeh zeg, dat is geen kattenpis wat je hebt meegemaakt! Wat zul je geschrokken zijn. Gelukkig dat het goed gaat, maar wat zal het een spannende tijd zijn geweest. Bedankt voor de tips (ik hoop echt niet dat ik ze hoef te gebruiken, ik weet niet hoe ik zal reageren:o)

Boefbinck
6 augustus 2007, 12:32
Pfffffffffffffffffffffff, en dat hebben jullie weer natuurlijk!!!!
Tjonge, wat een verhaal zeg. Wel koelbloedig opgetreden als ik het zo lees, waarvoor petje af. Ikzelf heb ooit een keer één enkele wesp uit Binck z'n vacht moeten halen, jeetje, 'k was toen al helemaal in paniek :eek: Maar waarschijnlijk gaat er (gelukkig maar) een knop om wanneer je je boef zo in nood ziet. Gelukkig is ook dit weer goed afgelopen.
Ook van ons een hele dikke knuffel voor die lieve pechvogel van jullie!!!!

Heleenstorm
6 augustus 2007, 12:42
Jeetje wat een verhaal. Ik krijg er kouwe rillingen van. Vanaf nu weet ik zeker dat ik toch mijn mobiel meeneem als ik met Storm op pad ga.
Mijn man zegt altijd : neem dat ding nou mee als er iets gebeurd met Storm........of met jou(?)
Bedankt voor de tips!
Een vraagje: als het maar om 1 wespensteek gaat, moet er dan ook tegengif gebruikt worden?
Groetjes Heleen en een grote poot van Storm

octa
6 augustus 2007, 19:28
Axel, wat ben jij toch een pechvogel. Maar wat mag je blij zijn met zo'n koelbloedig vrouwtje. Petje af!!

anitaheijnen
7 augustus 2007, 09:13
Hoi Monique,dat zal wel schrikken zijn maar wat reageer jij geweldig.
Ik neem mijn petje voor je af.
Veel beterschap voor jouw en jouw manneke Axel.
Veel liefs van anita en een dikke knuf voor Axel van Roxy.

inko2000
7 augustus 2007, 20:40
Jeetje Monique, koude rillingen toen ik het
las.

Wat een toestand. ja, één wesp kan al gevaarlijk
zijn, laat staan een hele horde.

Ik heb ook veel bewondering voor je moed.

Door het optreden van jou, is Axel gered.

Jolinda
7 augustus 2007, 21:10
jemig wat moet je geschrokken zijn!!
Niet te geloven zeg!
Krijg er helemaal de kriebels van!!
Gelukkig is axel er weer een beetje boven op!
Maar hoe is het eigenlijk met jou?? Je bent vast zelf ook heel vaak gestoken! Dat moet ook een pijn gedaan hebben!! Is ook dat weer een beetje genezen?

Een dikke knuffel voor jullie allemaal!!

groetjes Jolinda en Xantoz

Rita Baart
5 december 2007, 23:35
Mijn god zeg wat een verhaal.
Ja daar sta je niet bij stil dat het kan gebeuren.
Maar wat heb je dat goed aangepakt zeg.
Maar inderdaad als je boef iets overkomt ga je door het vuur.
Ik ben erg blij met je tips wat te doen in zo'n geval en ook ik ga hem uitprinten.
Wel late reactie maar beter dan geen.

Hoop dat het weer goed gaat met jullie en dat de angst een beetje op de achtergrond is geraakt.

Groetjes Rita.

Dazzle
6 december 2007, 10:36
Wat een story... krijg je behoorlijk de schrik van.
Wel eens door een zwerm wespen achter na gezeten (in de tuin), maar kon uiteindelijk op tijd naar binnen vluchten voor de aanval van steken was begonnen, maar toen al de schrik in het lijf.
Hoop dit idd niet meer mee te maken.
Arme Axel (en jullie ook).....goed opgetreden hoor!
Gelukkkig daarom goed afgelopen!