PDA

Volledige versie bekijken : Blond bij fokkers

Wim v.d.Lans
21 april 2003, 20:26
Als ik de berichten goed heb gelezen dan worden er soms bij fokkers blonde pups geboren.
Blond is niet gewenst maar worden wel weer verkocht door de fokker.
Waarom wordt er dan zo moeilijk gedaan over de blonde kleur?

blondeboef
23 april 2003, 21:44
Omdat er helaas handelaren en broodfokkers inspelen op de vraag naar de blonde kleur en ook echt gaan fokken op de kleur. Niet op karakter, gezondheid of wat dan ook. Puur en alleen om er flink aan te verdienen. Blond wordt incidenteel wel geboren uit andere kleuren maar dan heeft de hond vaak toch nog wel de rest van de goede eigenschappen van de ouders meegekregen. Aangezien blond volgens de rasstandaard ongewenst is, is er dus ook geen toezicht of goede begeleiding voor fokkers van blonde Bouviers. Evenmin als erkenning.Het is nu eenmaal zo dat volgens de "kenners" blond een miskleur is, die is ontstaan door gebrek aan pigment. Wanneer puur daarop wordt doorgefokt, kan niet meer gegarandeerd worden dat de hond behalve de gewenste kleur nog andere eigenschappen overhoudt. LET WEL, Het HOEFT niet zo te zijn dat alle blondjes zwak en ziekelijk zijn maar doordat er zo weinig controle is en zo veel broodfokkers en handelaren, is de kans wel degelijk aanwezig.

Ton
25 april 2003, 17:17
Goed geschreven Marja.
Er is veel vraag naar een blonde bouvier ondanks dat het een fokfout is.
De problemen ontstaan als er 2 blonde bouviers worden gebruikt om blonde pups te fokken.
De aangeboren fout wordt doorgefokt.
Helaas is de kans op meerdere afwijkingen bij blond aanwezig.
Dat hoeft voor de eerste generatie geen enkel probleem te geven.
Maar doordat je doorfokt zo de fouten genen met elkaar kruist wordt de kans op een probleem hond groter.
Een blonde pup in een nest uitkiezen waar geselecteerde ouderdieren zijn gebruikt is voor een blonde pup de beste oplossing.
Helaas is de keuze erg beperkt.
De vraag groot en dan gebeurt er wat Marja schrijft.
Heel veel geduld en veel informeren bij goede fokkers is de beste oplossing.
Uit ervaring weet ik dat geduld bij de meeste mensen niet mogelijk is.
De rest laat zich raden.

jan
17 december 2003, 17:27
wie kan mij helpen aan en blonde boef te komen mijn ouders hebben er een 8 jaar gehad hij is zins kort overleden ze zijn er kapot van wie kan mij er daar bij helpen groetjes jan

jan
17 december 2003, 17:29
Van oorsprong geplaatst door jan

wie kan mij helpen aan en blonde boef te komen mijn ouders hebben er een 8 jaar gehad hij is zins kort overleden ze zijn er kapot van wie kan mij er daar bij helpen groetjes jan het liefs een kleine blonde pup

jan
17 december 2003, 17:33
Van oorsprong geplaatst door jan

wie kan mij helpen aan en blonde boef te komen mijn ouders hebben er een 8 jaar gehad hij is zins kort overleden ze zijn er kapot van wie kan mij er daar bij helpen groetjes jan het lief een kleine blonde pup mijn mail is centerparks_rat26@hotmail.com

Inge
16 april 2004, 18:47
De vriend van mij die trouwens nu ook weer op zoek is naar een blonde pup heeft een blonde teef gehad. Een erg lief en mooi dier. De hond is 13 jaar oud geworden.