PDA

Volledige versie bekijken : Fan't Fryske Lan ervaring?

Roel
20 december 2002, 14:21
Wij overwegen de aankoop van een pup bij Fan't Fryske Lan.
Nu lezen wij verschillende meningen over deze kennel vandaar ons berichtje hier.
Wij hebben gezien dat deze kennel regelmatig pups heeft en aangesloten is bij de nederlandse bouvierclub.
Zijn er mensen die ervaring hebben met deze fokker?

Bolder
21 december 2002, 13:56
Wij hebben 4 jaar geleden deze fokker bezocht omdat wij op zoek waren naar een bouvierpup.
De indruk die wij hadden en nog steeds erover hebben is dat het een bedrijf is.
Er is een pension aanwezig en de opzet is groots.
Bijna elke maand zijn er jonge bouvierpup.
Vaak meerdere nesten die naast elkaar in kennels worden grootgebracht.
Volgens ons is dit een typisch voorbeeld van een broodfokker.
Wil je snel een pup dan kun je hier terecht.
Wij hebben toen bewust gekozen om elders een pup te kopen.
Willen wij met zijn allen broodfokkers tegengaan dan zou iedereen het zelfde moeten doen.

G.Mets
22 december 2002, 16:29
Met je eens bolder.
Dit is niet bepaald het voorbeeld bouvierfokker.
Heb er zelf een bouvier vandaan gehaald zo'n 9 jaar geleden.
Toen hij was overleden heeft mijn vrouw keurig opgebeld om dit te vertellen.
De eerste reactie was dat er nog 2 pups over waren uit een goede combinatie.
Dat is niet de reactie waarop je zit te wachten als je makker net is ingeslapen.

wendycats
13 februari 2004, 12:17
ik weet dat het een beetje late reactie is maar door omstandigheden kon ik een tijdje niet op het net.

Ik heb ook hele nare ervaringen met deze fokker.Ik had er mijn eerste bouvier vandaan volgens de club toen een goede fokker?????
Ze begon gelijk al te kwakkelen door niet te eten ik belde op toen werd er geantwoord is normaal een bouvier pup eet de eerste 14 dagen bijna niet dat is normaal,ik vond dat erg vreemd ik heb meerdere honden en geeneen heeft dat gehad.
Ze bleef ook erg achter in de groei ze op 4 maanden had ze een maagzweer en zaten we of we gingen met haar naar de dierenarts vanaf die dag was het een ramp elke dag weer op een gegeven moment begon ze mij te bijten zomaar vanuit het niets ook ging ze weglopen had ze nog nooit gedaan ze liep immers nooit aan de riem.
Ik wilde met haar naar utrecht ,maar eerst zijn we nog in amsterdam geweest daar bleek dat ze leukemie had en ze was een dwerggroei gebleven,we mochten door naar utrecht omdat ze na een tweede keer bloedtest niks meer konden vinden,na een hoop testen en neurologische oefeningen bleek ze toch leukemie te hebben maar er klopte ook iets aan haar hersenen niet ze reageerde niet op de testen en liep ook gewoon door een muur heen vandaar die af en toe zomaar agressie ze wist het niet meer.
We mochten haar niet meer mee nemen naar huis ze was pas 14 maanden ik moet wel zeggen dat ze zelf ook niet meer wilde . ze hebben sectie op haar gedaan en daaruit bleek dat ze een tumor in haar hersenstam had en dat haar hypofise niet volgroeid was daaruit bleek haar dwerggroei,
Ik heb na heel veel moeite de telefoon gepakt en toch de fokker gebeld omdat ik vond dat hij dit moest weten ivm verdere fok.(ik had al veel nare telefoontjes met de fokker achter de rug)Het enigste wat ik te horen kreeg was dat als je in een auto verkeerde benzine deed dat hij dan ook stuk ging,ik had haar namelijkl geen brokken moeten gaan voeren maar gewoon vlees,mijn meisje was ziek en had speciaal dieetvoer nodig.
Het heeft mij heel veel pijn gedaan dat ik zo'n antwoord kreeg ik hoop ook dat niemand meer zoiets hoeft mee te maken ik heb er nog veel verdriet van al is het nu ruim drie jaar geleden.

gerrit5
9 juni 2004, 22:40
hallo
heb ook diverse fryske lannetjes
kocht n teefje om eventueel mee te fokken en voor de show
teefje voor de hd getest,uitslag lp .
onze wereld stortte n beetje in
hebben m gebeld voor de uitslag,zei die kun je best mee fokken
waar dan de garantie ,fokken uitsluitend met hd vrije honden?
sindy is ook hd lp,kun je niet zeggen ik fok met hd vrije honden.
zou ook nooit meer n hond daar halen,krijg er geeneens 1 meer ,zo erg is t al
groetjes gerrit

Marja
28 juni 2005, 09:40
Mijn bouvier komt bij het Fryske lan vandaan en ik ben een beetje verbaast over de reacties.
Mijn ervaring is totaal anders.
Ik ben heel vriendelijk geholpen door Henk en Hanna en heb er een leuke tijd gehad toen ik voor een pup ging kijken.
Ik hoop nog lang te mogen genieten van mijn bouvier maar ik zie geen reden om de volgende bouvier niet weer bij het fryske lan aan te schaffen

djara
29 juni 2005, 12:41
Ik heb zelf geen boef daar vandaan, maar kennissen wel en zolang er niets aan je boef mankeert zijn het leuke mensen. Zodra je kontakt opneemt omdat er iets aan de hand is met je hond, of het nu iets kleins of groots is, zijn ze niet meer thuis.
Indien je graag een bouvierpup wilt, kijk dan eerst eens bij andere fokkers. Er is zoveel verschil in fokkers, koop een pup bij de fokker waar je een goed gevoel bij hebt. En aangezien je al verschillende berichten over deze fokker gehoord hebt, neem ik aan dat er toch al twijfel gezaaid is. Misschien dat je er geen spijt van zult krijgen dat je daar een pup hebt gekocht, maar mochten er toch problemen uit voortkomen dan heb je verschrikkelijk veel spijt dat je toch niet naar al die ervaringen van al die mensen hebt geluisterd.

Groetjes Renske

harley
29 juni 2005, 19:28
Hallo Djara , heb je berichtje gelezen , maar kom dan eens alleen maar met de naam van de zogenaamde bouvier van die zogenaamde kennissen , en het is heel makkelijk om negatieve berichten te plaatsen over fokkers , van horen zeggen.!! Ga nooit in op verhalen over een fokker , zoals van horen zeggen , ga gewoon eens vrijbijvend bij die fokkers kijken , en dan heeft U een geheel ander inzicht van die fokkers.

Er zijn bij iedere fokker wel mensen die wat te klagen hebben , ze kunnen nu eenmaal niet iedereen onder alle omstandigheden te vrede stellen , er wordt niet gekeken of de fokker ook wel eens met iets anders bezig is als de telefoon gaat, er zijn zelfs mensen die s'nachts bellen , moet de fokkers dan vriendelijk blijven ,hopelijk niet want fokkers zijn ook gewone mensen ,en hebben ook een prive leven ,maar waarom schoppen ze tegen bepaalde fokkers , en gebruiken zij wel het fokmatriaal van die fokkers.

Het gaat zelfs zo ver dat ze in het bouviernieuws foto's zetten van die zogenaamde slechte fokkers , of niet gerrit5 , mooie foto's van Aukje Jaimmy Fan't Fryske Lan , met behendigheid ,en je vrouw staat er ook mooi op ,ze zijn toch nog ergens goed voor !!!

Mensen als je het niet eens bent met bepaalde fokkers , vraag U dan ook eens af of U niet te hoge verwachtingen van ze heeft of van Uw pup , die een fokker toch niet waar kunnen maken. Als U een pup koopt bij een fokker , dan krijg U maar een halve Bouvier , want zodra U hem bij de fokker heeft op gehaald met een leeftijd van 9 a 10 weken ,heeft hij er bij sommige mensen totaal geen invloed meer op , en kan het eind resultaat , mee of tegen vallen , Maar zou dat de schult van een fokker zijn !!!!!!!!!!!!!

Doe wat je wilt , kletsen doen ze toch.

djara
1 juli 2005, 08:06
Sorry Harley maar het was niet mijn bedoeling om reclame te maken, ik woon daar vlak bij waardoor ik dat weet. Ik heb het al verwijderd.
Maar volgens mij is het niet de bedoeling van dit forum om iedereen maar af te katten. Als ik al jouw berichtjes zo lees (en dat zijn er niet zoveel in een jaar tijd) dan heb je alleen maar commentaar en vooral als het over "Fan't Fryske Lan" gaat, dus ik neem aan dat je daar wel positieve ervaringen mee hebt.
Roel vraagt mensen naar hun ervaringen met deze fokker, meld dan je ervaringen en ga niet alle mensen met slechte ervaringen afkatten. Iedereen ervaart een fokker anders. Wat de één een goede fokker vind, kan de ander wel een slechte vinden. Daar mag je dan toch voor uitkomen?

Renske

arnold58
1 juli 2005, 23:11
Ook één van mijn honden , mijn reu , komt er vandaan.

Prima hond, prima mensen , helemaal geen negatieve ervaring mee.

Arnold

magda
2 juli 2005, 13:23
Ook wij hebben prima honden van deze fokker en nu in het derde geslacht een heel gezonde reu en ook met de fokker prima ervaringen

ta
2 juli 2005, 21:09
Ook onze boef hebben wij gekocht bij deze fokker.
Prima hond niets mis mee.
Ook als je vragen of een probleem hebt zijn deze mensen altijd bereid mee te denken en zonodig te adviseren.
Voor ons een goed adres om een bouvierpup te kopen.

groeten ta.

lars
23 februari 2006, 20:06
Ik heb 20 jaar geleden al een bouvier hier weg gehad,is 13 jaar oud geworden een super hond !!!
We wouden graag weer een bouvier en zijn gaan zoeken maar kwamen weer uit bij fant fryske lan,we hebben nu weer een pup daar weg een geweldige hond en hele fijne mensen.
We overwegen zelfs om er nog een bij te nemen en dat word ook een fryske lan bouvier !!!!
Mensen ga toch niet op verhalen af en ga er gewoon eens heen als je er aan denkt een boef te nemen.
Deze mensen weten waar ze over praten,ze fokken niet voor niks al 35 jaar.
Wij hebben alleen maar positieve ervaringen met deze fokker.

Gr rien jolanda en lars
en een dikke poot van zoran

Kendra
23 februari 2006, 20:21
ik heb in '89 twee teven gekocht bij hun. de mensen waren best aardig. maar ik zou er nooit meer een hond kopen. ze hadden dus nog twee teven uit hetzelfde nest van 9 weken. de hondjes waren niets gewend en verschrikkelijk bang en zaten samen in een hok wat achteraf.

misschien stom dat ik ze gekocht heb, ja... maar heb ze dus toch meegenomen. qua gezondheid mankeerden ze niets, maar qua geestelijk welzijn hebben ze toch wel een deukje opgelopen.

'89 is dus een tijd geleden en de tijden en mensen veranderen, dus kan er nu niets over zeggen hoe het er nu aan toe gaat.

lars
23 februari 2006, 20:42
Hoi kendra

Jammer dat je er zo over denkt,onze boef van 12 weken kent totaal geen angst is brutaal en heel ondeugend.
Een hele fijne boef die zijn naam eer aan doet.
Wij zijn een paar keer bij onze boef wezen kijken en hij heeft er nooit achteraf gezeten.
Gr Lars en een dikke poot van zoran.

Kendra
24 februari 2006, 20:49
daarom heb ik ook mijn laatste zin toegevoegd: het is een tijd geleden en mensen en omstandigheden kunnen veranderen. dus ik kan niet zeggen hoe het daar nu aan toe gaat.

yippie
25 februari 2006, 23:19
ff reageren...onze boef Chantewa, van 2 jaar, komt ook bij Fân´t Fryske Lan vandaan...ga d´r eens heen en praat eens met deze mensen. Je zult merken dat zij op en top "Bouvier " zijn. Grote kennis van zaken enz.enz. Wil je weten hoe Chantewa zich ontwikkeld heeft in de afgelopen 2 jaar, kijk maar eens op haar website en je zult zien dat zij een hond geworden is die open staat voor alles wat ze tegen komt, volop geniet van het leven, blij ,vrolijk, niet bang is, heel erg sociaal is naar mens en dier maar ook een hele grote eigen wil heeft. Wat mij ook aanspreekt is zijn uitspraak: "Ik lever een HALVE bouvier af en wat er met de andere helft gebeurd, bepalen de nieuwe baasjes" En zo is het ook.
Kortom, wij hebben géén slechte ervaringen en bevelen van harte een "Lannetje" aan.

Kendra
26 februari 2006, 21:59
dan hebben ze ons helaas in totaal een halve boef geleverd. dus 2x een kwart boefje.
maar goed... ze zijn er goed doorheen gekomen en ik heb nu nog een nazaat van onze Faisca hier rondlopen. dat is Kendra. is ondertussen ook 12,5 jaar.

iedereen heeft zo zijn voorkeuren voor bepaalde fokkers.
ik zeg niet dat Rouwkema slechte fokkers zijn, maar ze hebben niet mijn voorkeur. dan zeg ik verder toch niks negatiefs hoor.

Sandor-King
26 december 2006, 11:48
Ik heb mijn "dikzak" er ook vandaan... Ik kan hier niet over negatieve ervaringen berichten, juist in tegendeel.... Ik krijg nog al eens een mailtje van Henk en Hanna.. Ik stuur ook graag een paar foto´s, die dan ook snel op vele plaatsen in het Internet worden verspreid... Als je er langs gaat, is er altijd tijd voor een praatje en een bakkie koffie... dus mijn volgende boef komt ook weer daar vandaan....

Groetjes uit Duitsland....

Arno

bella
26 december 2006, 12:04
Of de hondjes gezond zijn kan ik alleen maar beoordelen over de verhalen hier. Deze zijn in grote meerderheid gewoon goed te noemen. Dat er wel eens een kneusje tussen loopt is niets bijzonders dat heb je altijd wel eens. (ook bij mensen) Wel heb ik ervaring met advies. Ik ken deze fokker dus niet persoonlijk maar toch heeft Henk mij geweldige voedingsadviezen gegeven over de telefoon. Mijn Boef die dus van een andere fokker komt reageert geweldig op zijn nieuwe eetpatroon. Voor dit soort fokkers kan ik alleen maar respect opbrengen. Het gaat ze inderdaad alleen om het welzijn van honden. Met andere woorden; ik vind Henk dus gewoon geweldig!!!!!!
Laten we wel bedenken dat ook bij gezonde mensen er een kind geboren kan worden die ziek of zwak is. Dit geldt ook voor dieren dus ook bij deze fokker zal er weleens eentje worden geboren waar "iets aan mankeert". Dat is gewoon natuur al is het natuurlijk heel vervelend voor de koper.
Groetjes, Bella

Chanel
27 december 2006, 10:19
Wat ik nu zo vreemd vind is dat iedereen denkt een soort speelgoed te kopen.

Een pup is (net als een mensenkind) van vlees en bloed. En al zijn de ouders gezond, het is net zoals bij kinderen dat je niet in de hand hebt als er ééntje (of meer) tussenzit die achteraf niet 100% gezond blijkt te zijn.
Al doet zelfs de beste fokker van zijn uiterste best, ook hij heeft de natuur niet in de hand!!!

Ik ben geen echte fokker, maar heb vorig jaar een nestje gehad met vijf (overgebleven) pups. Ook ik had de angst, alhoewel ik er alles aan gedaan had te voorkomen dat er ongezonde hondjes geboren zouden worden, dat er eventueel is mis was. Gelukkig was en is dat niet het geval.

Deze vijf pups (nu 15 maanden) hebben vijf uiteenlopende karakters. En ik volg ze nog bijna dagelijks. De ene wat banger, de ander dominanter, de volgende letterlijk hondsbrutaal. Dat "angstige" hondje waar hierboven over gesproken wordt kan best de laagst geplaatste zijn geweest van de pups.
Karakters zijn wel bij te schaven (inprentingsfase tot 16 weken!!!), maar niet te veranderen. Vandaar ook de ervaring zoals hierboven omschreven van de verscheidenheid van karakters van de hondjes van dezelfde fokker. Heel normaal! Deze hondjes zijn nu eenmaal geen voorgeprogrammeerde computertjes.

Wij verwachten in onze maatschappij alleen maar topprodukten. Helaas kun je dat met levende have niet altijd bepalen. Het is vreselijk wanneer het je treft en een hond hebt die ziek is (en ik kan erover meepraten heb zelf 11 jaar een hond gehad die ongeveer alle ziektes heeft gehad die je maar kunt bedenken).
Het is onzin om te denken dat een goede fokker "expres" zulke honden fokt, welk nut zou het dienen..............? Natuurlijk richt je je woede, onmacht en teleurstelling in de eerste plaats op de fokker en wenst ook van hem of haar op dat moment het juiste antwoord (en dat is wat jij graag wil horen op dat moment), maar welk antwoord zou dat moeten zijn?
Ik weet zeker dat elke goede fokker het zou willen terugdraaien, maar (zelfs) hij kan dat niet!

moon
16 augustus 2007, 11:22
Ik kan mij niet voorstellen dat mensen negatieve reaktie's hebben over fan't fryske lande.... Zowel wij als mijn schoonouders hebben een pup van Henk en Hanna en wij zijn zo goed ontvangen, alle info gekregen!
Wij zijn goed behandeld en de boefs die er rondlopen blaken van gezondheid en zijn zo enthousiast, het gaat met onze boefs heel goed en hoe vaak ik ook bel met vragen ze worden altijd netjes beantwoord.

athos
16 augustus 2007, 23:17
zo lang het fryske lan nog met een teef fokt die hd positief is bevonden
lijkt het mij om bij deze fokker geen pup aan te kopen
er zijn betere fokkers waar men beter mee in zee kan gaan

Henk&Boyke
17 augustus 2007, 06:41

Ik vind het nogal een beschuldiging zonder dat je het hard kan maken.
Iemand zwart maken die al jaren in het "vak" zit zonder enig bewijs vind ik ronduit persoonlijke laster en getuigt van weinig smaak.

Mijn advies, als je niets nuttigs heb te vermelden, zo te zien aan je posts heb je dat niet, hou je lasterlijk commentaar dan voor je.

jogova
17 augustus 2007, 08:05

Het gaat er hier in de boevenwereld al net zo aan toe als in de rest van de bedrijfswereld,je bouwd 35 jaar een goede naam op en dan staat er
altijd wel weer eentje op die zonder bewijzen,wel weer even een geruchtenstroom op gang wil brengen om datgene wat jij in al die
tijd heb opgebouwd in 5 min. wil afbreken.
Als ik die in de schoenen van deze fokker zou staan en jij zou bij mij
komen voor een pup,zou ik je gelijk van mijn terrein af donderen.
Nou kan ik hier in deze bedrijfstak niet verder over oordelen,maar
in mijn eigen bedrijf heb deze vorm van verwijderen in de 40 jaren
dat wij onze zaak hebben gehad moeten toepassen.
Het meest typerende hierbij vond ik altijd dat het altijd lieden
waren waar je het meeste werk aan had en die overal verstand:confused:
van hadden.
Veel sterkte Hanna en Henk enne gewoon doorgaan:D:D

k-broek
17 augustus 2007, 10:41
Ach om nu gelijk per definitie te zeggen dat iemand die meerdere nesten per jaar heeft fout is en iemand die maar 1 nest per jaar heeft goed is.
Dat vind ik ook wel kort door de bocht.
Gaat om de intentie van de fokker en niet om de hoeveelheid die je fokt.
En diegeen die zegt daar 2 bange honden te hebben vandaan te hebben gehaald die was ook niet verplicht om ze te kopen.
Maar ondanks dat gaat mevrouw er wel mee fokken.
En dat er misschien een hondje voorkomt op een stamboom die HD positief is wil dat nog niet zeggen dat iemand een slechte fokker is.
Hoeveel stambomen komen er nog voor waar in de laatste lijn helemaal niet gerontgend is ,omdat dat toendertijd nog niet hoefde.
Of hoeveel honden komen er niet voor op stambomen die waarvan later bleef dat ze het een en ander door hebben gegeven aan sommige van hun nageslacht.
We moeten er ook van uit gaan dat ieder levend wezen erfelijk belast is met het een of het ander.Ook wij mensen.
En aan de fokker de keus voor welk risico te nemen.
Plus dat sommige mensen een slechte ervaring hebben met sommige fokkers en de ander niet.
Goh hoe zou dat nu kunnen.
Ooit wel eens bedacht dat het ook iemand zijn eigen input is naar de fokker toe is hoe deze daar op reageerd.Actie is reaktie
Ik heb door de jaren heen de meest zotte verhalen gehoord over fokkers die wal nog kant raken.
Terwijl diegeen die het verteld de fokker geen eerlijke kans geeft .
Of van die verhalen van jaaaa .............ik heb gehoord en die hoorde het weer van die .
Kom mensen wees even realistiesch internet is een leuk medium maar het is ook wel heel erg makkelijk omn iemand totaal af te zeiken en alles over 1 kam te scheren.
Een fokker is ook nog mens en maakt ook wel eens een verkeerde combinatie of inschattingsfout.
Is ook niet altijd even vriendelijk of in een goede bui net zo als iedereen .
En heeft vrienden en vijanden zoals iedereen.
En als er een keer een slecht hondje geboren word maakt hem nog geen slechte fokker.
Net zogoed als dat een geestelijk of lichamelijk gehandicapt kind ook geen slechte ouders heeft.
groet kees

athos
17 augustus 2007, 13:22
ik wil graag eventuele kopers adviseren als men een bouvierpup wilt aanschaffen.b.vb.f.t fryske lan of van andere fokkers.koop een cd-rom van de raad v.beheer
hier bevinden zich alle gegevens wat bouvierfokkers hebben gefoktbv.b het aantal nesten het aantal pups hd uitslagen van de ouders
vele bouvierfokkers geven geen gegevens door aan de bouvierclub
ook iedere fokker kan lid worden van de bouvierlub
u zult schrikken wat voor u gegevens er op deze cd-rom vermeld zijn
voor nog geen 40 euro kunt u uw zelf een hoop ellende besparen

lars
17 augustus 2007, 19:40
Athos

Toch een beetje vaag,je staat al geregistreerd vanaf 2004 en de enige 2 reactie's die je hebt gepost zijn fant fryske lan afkraken.
Heb je er zelf slechte ervaringen mee of is het weer het bekende IK HEB HET VAN HOREN ZEGGEN VERHAAL !!!!!:mad:
Bah wat is het toch makkelijk om via internet mensen af te kraken.
Onze topper zoran fant fryske lan is een geweldige hond.
En henk en Hanna zijn super mensen voor de boefjes.

Henk&Boyke
17 augustus 2007, 21:26
Athos

Toch een beetje vaag,je staat al geregistreerd vanaf 2004 en de enige 2 reactie's die je hebt gepost zijn fant fryske lan afkraken.
Heb je er zelf slechte ervaringen mee of is het weer het bekende IK HEB HET VAN HOREN ZEGGEN VERHAAL !!!!!:mad:
Bah wat is het toch makkelijk om via internet mensen af te kraken.
Onze topper zoran fant fryske lan is een geweldige hond.
En henk en Hanna zijn super mensen voor de boefjes.

Lars,

Athos zal wel een van de drie musketiers zijn, Joke Iske en consorten.
Of hij krijgt royalties van de cd-rom.
Ik heb al geschreven dat het misselijk makend is iemand te beschuldigen en als je beweerd zo sterk in je schoenen te staan doe het dan niet anoniem.

ps
en wat denk je van jullie Murdock;)

Nonique
18 augustus 2007, 09:05
Ik heb zelf geen bouvier bij het Fryske Lan vandaan, maar ik mocht wel eens geheel belangeloos wat advies en of zeer gerespecteerd raad ontvangen m.b.t. de zorgen om mijn eigen boefke(s). En daar ligt mijn hart, niet bij vetes of al dergelijke gezeik.

Voor wat betreft de commentaren weer:
Soms lijkt het inmiddels of men tot een bepaalde kudde ‘moet’ behoren. Niet iedereen welke toevallig een mindere ervaring met een fokker noemt behoort direct tot het of een vete zooitje. Als iemand je persoonlijk niets misdaan heeft kun je jezelf afvragen waar je zelf je oordeel en veroordeling vandaan hebt.

= = = = =
Ervaringen fokker:
Overal zul je mindere en positievere verhalen krijgen en dat mag ook anders worden we nooit een steek wijzer. De vraag is ook; ervaringen met (dus daar zijn zowel negatieve als positieve te verwachten). Het is maar wie zich aangesproken voelt.
Het enige wat je kunt doen is zowel de mindere als positievere berichten voor jezelf afwegen en vandaar op je gevoel varen en of wat meer onderzoek doen.
Ik mocht nog geen informatie lezen of ontvangen over lijnen welke met zekerheid HD vrij te noemen zijn.

Sommige dieren zijn zulke pracht of fanatieke beesten dat men een risicootje meer of minder liever wegwuift. Je kunt er namelijk wel tegenaan kijken maar niet erin ;).
En bij een enkeling zou je jezelf kunnen afvragen of het om de beker te doen is of om de gezondheid van de bouvier (commerciële belangen). Nou dan heb je al een probleem, want het gros is beker fan. Of die showhond ook HD, ED, hartafwijking en al andere mogelijke verborgen erfelijke afwijkingen vrij is - joh, die keurmeesters moeten unieke wezentjes zijn.
En zo zou je wat criteria kunnen hanteren als je op zoek gaat naar een boefke, want wat vindt je zelf belangrijk – schoonheid, pit, gezondheid etc..

Fokkers die openheid in alles geven en welke ook het achterste van hun tong laten zien over de minder gunstige keuzes die zij maakten, zijn denk ik moeizaam te vinden. En het systeem ‘fokbeleid Nederland’ is zo krom als maar zijn kan, dus ook daar zul je geen garanties vandaan halen.

Succes in het vinden van een gezond, pittig, mooi, sterk, kleiner of groter, zachter of energieke, felle of temide, blond, zwart, bruin of grijze bouvier welke jou voorkeur draagt. Ons verlanglijstje is vaak ook zeer verschillend, toch wat heet tegenwoordig nog 'erkende fokker en fokt volgens NBC beleid - ook mijn boeven gaan onder dat etiket - ik zou zeggen lees even wat rond hier' ;)

Heleenstorm
18 augustus 2007, 11:34
Zo was ik op zoek naar een volwassen boef (Queena ook op volwassen leeftijd aangeschaft, nestjes gekregen en de fokker wilde een goed tehuis voor haar. Dit is ons zeer goed bevallen vandaar dat ik weer een volwassen boef wilde)Via via kwam ik op internet terecht bij Leon en Marianne en zij vertelden mij dat ze een hondje wisten bij een fokker uit Eindhoven.
Deze boef was gescand, HD positief, wat voor hun een raadsel was want de ouders en voorouders waren dat niet.
Ik heb eerst informatie bij Leon en Marianne ingewonnen hoe dat nou zat met dat HD, zij vertelde mij dat je dat helemaal niet hoefde te gaan merken, zij kenden een boef die al 9 was en HD gescand en nog gewoon naast de fiets meerende.
Dus de fokker wilde hier niet mee fokken. Ik mocht van hem langskomen en kijken of het klikte met Storm anders kreeg ik haar niet mee.
Nou wij ernaar toe, nou ik zal je een ding zeggen (ik zeg natuurlijk nog veel meer) maar het was liefde , liefde , liefde van alle kanten.
De fokker zag dit ook en daardoor heb ik haar GEKREGEN, ja GEKREGEN, zomaar voor niets omdat de fokker zag dat het goed was.
Ik heb wel moeten beloven dat ik haar liet steriliseren, dat er niet meegefokt ging worden, dat heb ik laten doen.

Ik heb nog heel vaak contact met de familie en stuur foto's enz.
Nou, jullie zien Storm regelmatig langskomen op de bouviergalerij dus jullie zien wel wat een geweldige boef het is en lief ,ondeugend,stormachtig en alles gaat goed met haar, heel goed.
Hopelijk heeft die fokker binnenkort een nestje van een nieuwe boef en als ik besluit er een boeffie bij te nemen , (goed overnadenken) ga ik 'r daar kopen.

Kendra
18 augustus 2007, 13:28
Mij lijkt het beste wat je kunt doen, is gewoon een afspraak met Hanna en Henk maken. Met eigen ogen te gaan zien hoe het reilt en zeilt bij hun kennel. Je komt er dan vanzelf achter of het is wat jij wilt. Afgaan op een oordeel van een ander is altijd erg moeilijk.
Zelf weet je wat je wel en niet wilt en door met je eigen ogen te aanschouwen en te praten met de fokkers kom je er achter of jullie met elkaar overeen kunnen komen.

Ook fokkers vinden het prettig om te weten waar hun pups naar toe gaan. het houdt niet in dat iedereen zomaar een hond meekrijgen.

succes

yippie
22 augustus 2007, 10:01
http://www.chantewaboef.nl/boef2007/indexfoto/indexfoto.jpg
hoi allemaalllllll

Mijn naam is Chantewa (http://www.chantewaboef.nl) en ben ook een "Lannetje"

doooooooeeeeeeeeeeeiiiiiiiiiiii

Heleenstorm
22 augustus 2007, 12:23
Wat een stoere foto is dit.

quinto
2 november 2007, 09:28
mijn ouders hebben daar jaren terug een teef weggehaald die bleek achteraf glaucoom te hebben en is daardoor zodanig ziek geworden dat haar beide ogen verwijdert moesten worden.de dierenarts zei toen dat de ouders hiervan drager moesten zijn en dat mijn moeder contact moest opnemen met de fokker (fan it fryske lan), omdat ze dan niet mogen doorfokken met de ouders omdat glaucoom dus erfelijk is.bij telefonisch contact zei de fokker dat de vader niet meer leefde maar de moeder wel.hij ging er van uit dat het bij de vader dan maar moest wegkomen.dit zegt dus al genoeg over deze (brood)fokker.zal dan ook niemand aanraden hier een boef te kopen want het was verschrikkelijk om te zien hoe de hond onder de glaucoom heeft geleden!! na de operatie was alles goed met haar maar een goede fokker had er voor gekozen om niet meer te fokken met de moeder.
gr thelma

bella
2 november 2007, 10:18
Daar gaan we weer. Glaucoom is er in 2 soorten; primair en secundair. Primair is erfelijk en komt vnl bij bepaalde rassen voor. De bouvier hoort hier niet bij. De secundaire ontstaat meestal op wat oudere leeftijd en is niet erfelijk. De uitspraak van de da dat er niet gefokt mag worden met een hond waarvan een nakomeling glaucoom heeft is dus onzin.Als de moederhond dus geen glaucoom heeft mag je er redelijkerwijs van uitgaan dat ze geen primaire glaucoom heeft.
Deze informatie over glaucoom vind je gewoon op het internet dus een da zal dit zeker moeten weten. Het is dus te kort door de bocht om de fokker de schuld te geven.
Daarnaast vraag ik mij af waar je op baseert dat het een broodfokker betreft. Als een fokker maar genoeg teefjes hebt zullen zij inderdaad heel vaak pups hebben. Er is echter wel een verschil tussen fokken met 1 teefje of met diverse. Als met diverse fokt krijgt de teef voldoende tijd tussen de zwangerschappen. Ik ken deze fokker niet persoonlijk maar vindt deze uitspraken beschadigend.
2 gezonde mensen kunnen ook een kind krijgen waar iets aan mankeert en dit is geen reden om geen kinderen meer te krijgen. Ik begrijp dat het een enorme teleurstelling is als je een hond hebt die iets mankeert, maar het is levend materiaal dus er kan altijd iets aan mankeren zonder dat er een "schuldige"is.
gr. Bella

k-broek
2 november 2007, 10:33
Ja Thelma
Zo zou een ander naar je ouders weer kunnen zeggen dat het dierenbeulen is om een hond alle 2 zijn ogen te laten weghalen.
Heel vaak is het ook de toon waarmee een fokker word aangesproken.
Ik heb ook wel eens iemand aan de telefoon gehad die heel boos melde dat ik een slechte fokker was en dit en dat wel effe zou komen doen.
Daarmee had hij al alles afgesloten bij mij.
Terwijl ik graag alles zoals de meeste fokkers netjes wil oplossen.
Maar dit persoon was niet voor rede vatbaar.
Als fokker kom je er soms pas achter op het moment dat het tevoorschijn komt.
En hij heeft veel meer achtergrong info dan jij .
Dus misschien was wat je ouders vertelde wel de bevestiging van wat hij zelf al op hetspoor was van die reu.??
En wie zegt dat hij daadwerkelijk met die teef heeft verder gefokt. ??
Trouwens niemand die serieus bezig is met fokken gaat toch niet bewust puppen fokken met erfelijke gebreken en daarmee zijn naam op het spel zetten.
En door de jaren heen is iedere fokker die ik ken wel eens door het slijk gehaald door personen.
Dus dat heeft soms ook weinig waarheids gehalte voor mij.
groet kees

k-broek
2 november 2007, 10:51
Oh Bella ik meen mij te herinneren dat het moreel gezien niet mocht om een vergelijking te treffen tussen hond en mens .
En nu trek je die zelf ook.
Maargoed ik ben blij dat we op een lijn zitten nu.
Want die vergelijking wilde ik ook net gaan geven.
Hoeveel mensen nemen niet kinderen met de ene na de andere afwijking.
Zonder zich te laten testen op het een of ander.
En dan word je als een lieve en toegewijde ouder gezien.
Maar fokt een fokker 1 x een hondje met een afwijking dan krijgt hij iedereen over zich heen.
Terwijl de direkte vererving hiervan nogal ter discussie kan staan.

Groet kees

quinto
2 november 2007, 11:54
even voor de goede orde de boef was 2 jaar toen ze dit kreeg en ja het was primair .
zou een goede dierenarts gespecialiseerd in oogziekten dat niet weten?
dus mijn ouders zijn dierenbeulen als ze de hond van hun pijn verlossen door verwijdering van de ogen ?? dus dan kan je beter zeggen dat je ze laat verrotten van de pijn of dat je ze af laat maken!!
en dan zeggen dat je je kind ook niet de ogen laat verwijderen neee die laat je ook creperen van de pijn .en anders laat je die toch ook inslapen !!!!!
wat een vergelijking!!!! zeg dan gewoon tegen de forumleden dat ze niet om ervaringen mogen vragen .en als iemand een niet zo positieve ervaring heeft geeft dat een ander het recht om die persoon aan te vallen .?????
dat je het er niet mee eens bent prima maar hou het leuk.

k-broek
2 november 2007, 12:21
Hoho Thelma
Ik val je niet aan hoor.
Even beter lezen.

groet kees

quinto
2 november 2007, 12:27
Hoho Thelma
Ik val je niet aan hoor.
Even beter lezen.

groet keeshoi kees, ben net nieuw op dit forum en had niet zulke reacties verwacht om eerlijk te zijn. schrok er een beetje van .

gr thelma

k-broek
2 november 2007, 12:45
Ja er zitten hier fokkers en liefhebbers in alle soorten en maten.
Dus dan kun je af en toe een pittege discussie krijgen.
En net zo goed als dat jij of ik een mening hebben mag een ander die hier ook plaatsen.
Kunnen niet allemaal op 1 lijn zitten toch.
Zou maar saai worden.

groet kees

bella
2 november 2007, 13:43
Oh Bella ik meen mij te herinneren dat het moreel gezien niet mocht om een vergelijking te treffen tussen hond en mens .
En nu trek je die zelf ook.
Maargoed ik ben blij dat we op een lijn zitten nu.
Want die vergelijking wilde ik ook net gaan geven.
Hoeveel mensen nemen niet kinderen met de ene na de andere afwijking.
Zonder zich te laten testen op het een of ander.
En dan word je als een lieve en toegewijde ouder gezien.
Maar fokt een fokker 1 x een hondje met een afwijking dan krijgt hij iedereen over zich heen.
Terwijl de direkte vererving hiervan nogal ter discussie kan staan.

Groet kees

Hoi Kees,
ik heb nooit beweerd dat je moreel niet mocht vergelijken. Ik zou niet weten waarom niet. Een mens is toch ook een soort dier. Het enige verschil is dat wij iets meer hersens hebben. Alleen jammer dat veel mensen het niet gebruiken anders zouden er geen oorlogen zijn e.d.,
gr,Bella

harley
2 november 2007, 14:57
....:-#....:-#....:-#

bella
2 november 2007, 18:12
Ben trots op je Henk. Anderen voeren het woord wel voor je.
ps Boef gaat geweldig hoor!!!!! Ik moet nu zelfs gaan oppassen dat hij niet te dik wordt hahaha. Ga je naar de Winner?
gr,Bella

ta
4 november 2007, 19:37
Henk en Hanna.
groetjes van Bronco.

Kai
4 november 2007, 21:53
herzliche Grüße auch von
Freija, Henk, Porthos, Bella und Noup :cool:
http://jeep.cfasp.de/upload/652649.jpg

Gruß Kai

Elly de Roos
4 november 2007, 21:57
Ben trots op je Henk. Anderen voeren het woord wel voor je.
ps Boef gaat geweldig hoor!!!!! Ik moet nu zelfs gaan oppassen dat hij niet te dik wordt hahaha. Ga je naar de Winner?
gr,Bella

Hoi Bella, Henk gaat niet meer naar shows, al zou hij het wel willen. Laten we zeggen door lichamelijk klachten. Dit is nog zacht uitgedrukt. Maar ff wat anders hoe is het met Boef nu?

Groetjes Elly en die andere grote boef Bica

bella
4 november 2007, 22:06
Hoi,
Ik heb Henk al op de prive mail gesproken. Hoe gaat het met Boef vraag je.Je kan beter vragen hoe gaat het met Bella hahaha. Op zich gaat het goed al heb ik de indruk dat hij soms zijn rechterpoot niet helemaal belast. Aankomende vrijdag moet ik de da bellen en ik denk dat ik dan even langs ga voor alle zekerheid. Het is hier de hele dag "nee niet rennen, niet zo rekken (dat gaat weer prima), rustig nu, niet springen, ga een rustig liggen. enz".
Verder hebben we een hondenloopplank gekocht zodat meneer de auto niet in en uit hoeft te springen. Het kreng koste 100 euro. De eerste keer hebben de buren slap gelegen want hij vond het eng. Hij is er nu achter waarvoor de plank dient; namelijk om over heen te springen. Verder zijn mijn armen lam van meneer opvangen als hij de trap af/op gaat. Voor de rest gaat het hier prima ik begrijp alleen niet waarom ik zo moe ben. Heb jij enig idee?????
groetjes, Bella

BILL
30 juli 2008, 23:11
Zaterdag 27 juli hebben wij de kennel Fan't Fryske Lan bezocht en zijn heel hartelijk ontvangen door Henk en Johanna Rouwkema. We hebben een rondleiding gehad in de kennel en hebben alle honden mogen aanschouwen.
Al gauw werd duidelijk dat Henk en Johanna echt liefde hebben voor het ras de bouvier. Onze 9 jaar oude boef heeft sinds kort een hart probleem en eet daarnaast al een aantal maanden niet echt geweldig. Mede hierdoor en het gebruik van veel medicijnen was onze topper sloom en lusteloos:)sick. Op het advies van Henk zijn wij gestart met vlees voeding in plaats van brokken en zie hier onze boef springt weer een meter omhoog wanneer ik zijn riem pak en ook zijn speeltjes vliegen weer door de lucht!!:)b

Henk en Johanna bedankt voor jullie advies en tot gauw!

Hartelijke groet,

Geert en Jannie

magda
31 juli 2008, 17:33
Wij zijn erg geintereseerd in deze manier van voeren,mijn vraag is dan ook hoe groot zo,n portie ongeveer moet zijn per dag

Kai
31 juli 2008, 18:14
unser Porthos
"Ilroy Renate Fan'Fryske Loan" inzwischen 15 Monate alt, bekommt
davon durchschnittlich 1500-1800 gr.pro Tag ;)
1-2x pro Woche frißt er aber freiwillig nur 1x am Tag!
Wie Henk uns empfahl bekommen unsere beiden gemischt
1/3grünen Pansen, 1/3 gemahlenes Huhn und 1/3 Brot
oder Nudeln !

Beide sind kerngesund und munter :)

Gruß Kai

Nonique
15 augustus 2008, 18:38
Wij zijn erg geintereseerd in deze manier van voeren,mijn vraag is dan ook hoe groot zo,n portie ongeveer moet zijn per dag

Hier houden we bij jonge honden een start aan van 2,5 x de hoeveelheid die ze normaal aan brok mogen hebben en vanaf daar ga je per week bijsturen door de ribben even te voelen. (dus je kijkt gewoon eens op een brokverpakking wat jou snuiter zo ongeveer mag hebben per dag en daar ga je van start)
Verder gezond verstand:
Zit er te veel spek op de ribben of zijn ze minder goed voelbaar, voer je minder. Tegenovergesteld, voer je wat meer die week.
Zijn ze wat slomer en minder beweeglijk, voer je wat minder die dag. Was of wordt het een drukke dag, voer je wat meer (tussen de 50 en 100 gram). Op den duur krijg je dat door en voer je op het oog hele stukken zonder dat je daar nog iets hoeft te wegen. Je leert op gevoel voeren.
Dus als je met brokken op 350 gram zit, mag je zeker rond de 750 vlees/bot/pens en orgaan voeren.

Verder is het; een gezond oog en zo nu en dan poep spion.
Die drol verteld veel zeggen wij hier altijd.
Een te bleke drol – te veel kalk/bot dus mag aankomende dagen wat minder bot (zoals konijnenkoppen, of hele gevogelte of bevleesde runder-borstbeen)
Zijn ze wat hardlijvig, voeren we de dag erna pens.
Na het voeren van orgaanvlees is het wel normaal dat de ontlasting wat smeuiger is.
Is de ontlasting te dun; voeren we de dag erna wat meer bot; konijnen koppen of hele wilde dieren, karkassen, runderborstbeen (knars) etc.
Een mooie drol is vast en caramelkleurig :)b

Hier is een weinig richtlijn die wij aanhouden:
Min. 5 verschillende diersoorten per week en dan met voorkeur spiervlees en persoonlijk voeren wij liever geen geitenvlees i.v.m. veel vet.
Verder voeren we geen draagbotten van grotere runderen of dieren – een geitenpootje zijn ze gek op toch die rekenen we dan ook niet tot groot vee/rund. En liefst ook jonge dieren; lam, kalf etc.
De week verloopt een beetje in de richtlijn van:
2 pensdagen (wij geven liefst geen koe/rund pens – staan veel op stal, eten vaker brokken en krijgen vrij veel zout om meer melk te produceren), maar echt de pensen waarin nog echt groen te vinden is, zoals complete schapenpensen.
En 1 dag per week is het orgaan vleesdag.
En eigenlijk alle dagen wel heerlijke stukken voor mega scheur en trekplezier met en of zonder bot.

Verder smullen ze hier eigenlijk wel alle kliekjes van tafel m.u.v. ui, prei etc., bladgroenten en of sterk gekruid eten. Ook al macaroni of pasta’s daar ben ik voorzichtig mee, want het zijn standaard energie leveranciers welke goed voor een zeer beweeglijke hond, toch minder goed voor de minder beweeglijke huishond. In laatste geval is het zeker af te raden i.v.m. snel overgewicht/dik worden.

Vermoedelijk heeft Henk daar nog andere tips of een andere methode, want er zijn ook op dit gebied best veel phoeha verhalen. Al vermeen ik dat Henk idem dito niet zo voor het procentje pitsen op groene hapje dit en dat flauwe kul is.
Honden zijn carnivoren en bij gebrek aan vlees en honger – optimistische omnivoren ;)

welkom bij de klup bloeddorstige boeven hahahahhaaa

harley
15 augustus 2008, 20:42
Een ieder heeft daar zo zijn eigen mening over , wij voeren uitsluitend 1/3 pens 1/3 kip en 1/3 brood. En dat al ruim 38 jaar lang.
Nooit iets anders krijgen ze. Hierin zitten alle voedingsstoffen en waarden in die de hond voor een optimale conditie nodig heeft.

In roodvlees zit absoluut geen enkele voedingwaarde voor de hond in , het verhoogd alleen maar het ijzer gehalte , en verder niets.

En de hoeveelheid is een gevoelskwestie , een actieve hond gebruikt veel meer energie , als een hond die weinig actief is.

Er zijn dikke mensen ( dieren ) die veel minder eten dan slanke of magere mensen ( dieren )

Maar geef een hond zoveel als dat hij wil hebben , zo komt hij op voer , en zal zich dan ook niet gaan overeten.

Dat is mijn mening en ervaring

Nonique
16 augustus 2008, 08:01
Een ieder heeft daar zo zijn eigen mening over , wij voeren uitsluitend 1/3 pens 1/3 kip en 1/3 brood. En dat al ruim 38 jaar lang.
Nooit iets anders krijgen ze. Hierin zitten alle voedingsstoffen en waarden in die de hond voor een optimale conditie nodig heeft.
......

Zow..... nu weet je me echt te verbazen, ik dacht echt dat jij een versvoer voerder was :eek:
De 38 jaren ervaring zeggen mij persoonlijk heel weinig. Dat is als schrijven; ik heb al 43 jaar ervaring met bouviers en diverse andere rassen m.u.v. reutjes op teefjes plaatsen, 8 weken puppies verzorgen en de verkoop ervan verzorgen. Ook qua bloedlijnen wil ik liefst even een ervaringsdeskundige raadplegen, net als jijzelf er eentje bent - toch.
Maar de voerbak, staat bij dit vrouwke al 43 jaar in huis ;) met oud geworden maatjes.
Er zijn ook legio mensen die hun dieren al meer dan 38 jaar gewoon brokken voeren en zeer tevreden zijn. Waarom voer jij eigenlijk geen brokken dan?

ps:
Deze opmerking heb ik je regelmatig zien schrijven: Heb je ooit een gasfornuis in de natuur zien staan? Of heb je ooit dit of dat in de natuur zien staan.............dat heeft vermoedelijk de verwarring daar bij mij gebracht.
Want nu zou ik daarop willen antwoorden:
Heb jij wel eens een wolf of vos netjes iedere week met boodschappentas naar de bakker zien gaan? ;)

Ieder voor zich natuurlijk, maar dit voer en of brokvoer daar zie ik persoonlijk nu net weinig verschil in.
Wat ook mij en ons al 43 jaar belangrijk is; zijn mijn dieren gezond en in optimale conditie.
Wat inmiddels wel met ongeloof beaamt is door mijn 3 dierenartsen (waaronder ook een cardio specialist); dat Axel er al niet meer zou zijn geweest, zei het niet zijn optimale en zeer goede conditie waarin hij is (het voer mag daar met de eer gaan). Aangeboren hartafwijking, daardoor weer slecht functionerende longen, HD D heupen (door Kappen in eigen persoon op zeer jonge leeftijd 10mnd als wel degelijk de erfelijke HD benoemt ;) ) en slechte ogen - En voor mij is dat nog meer sprekend dan een gezonde hond gezond voeren.

carnivoren: GLUTEN (overigens ook al bij veel mensen) de grootste veroorzaker van maag, darm en allergie klachten. Met enkel eentonig voeren van pens/kip en brood heb je daar wel de hoofdprijs in gluten gehalte. Geen klachten is gunstig en fijn, er zijn inderdaad ook legio mensen welke geen klachten hebben bij 38 jr. brokvoer.

groetjes,
Monique :)$

harley
16 augustus 2008, 13:24
Ach ik kan met je ervaring totaal niets , je schrijf zelf dat je geen pups hebt gefokt , ik kan maar een ding zeggen , dat wij meerdere fokbouviers zelf hebben gefokt en groot gebracht , en hiermee altijd prachtige resultaten hebben behaald over de hele wereld. Zoek maar eens een fokker op die 5 a 6 generaties in zijn bezit heeft .
En na enige generaties fokken , komen de tekortkomingen vanzelf naar boven , er bestaat ook nog zoiets als erfelijkheid , en niet bij het verzorgen van een pup tot aan zijn einde van zijn leven , er zijn ruim 85 % van de honden die brokken gevoerd krijgen , en hier ook op kunnen leven

En wat de bakker aangaat , wat eet een wild dier het allereerste van een prooidier , juist de magen , en wat hebben deze prooidieren gegeten , juist granen , en wat zit er in brood , juist granen.

En onderstaand wetenschappelijk onderzoek is schijnbaar ook niet juist volgens U.
En lees eens boeken over voedingsleer , die zijn er diversen.

Vleesvoeding voorkomt vele problemen met o.a. Huid - Maag en Darm.
Versvleesvoeding komt de volgende lichaamfuncties ten goede:1)De aanmaak van nieuwe lichaamcellen;2)De basis voor de aan maak van enzymen;3)De basis voor de groei van darmbacteriën;4)Het functieneren van chemische en biochemisch processen;5)Maakt de kans op de ontwikkeling van een aantal erfelijke afwijkingen zo klein mogelijk;6)De ontwikkeling van afweerstoffen;7)De optimale groei van de pup.

Versvleesvoeding komt de volgende lichaamfuncties ten goede:

Wat verstaan wij onder vleesvoeding.
Gemalen vuile Pens - Gemalen Kip ( waarvan de billen en file's afzijn , dus ook het karkas) en Brood. Dit in de verhouding 1/3 deel gemalen vuile Pens - 1/3 deel gemalen Kip en 1/3 deel brood Bij deze samenstelling wordt geen vitamine preparaten bij gevoegd. Hart - Lever - Kopvlees - Roodvlees en degelijke. Wanneer u Hart - Lever - Kopvlees - Roodvlees en degelijke voert moet u ook andere bestanddelen toevoegen om een complete voeding voor uw hond te verkrijgen , anders voert u te eenzijdig en krijg uw hond niet de juiste voeding.

Versvleesvoeding heeft bovendien de volgende voordelen;
1) Vocht is geen voedingstof, maar is wel erg belangrijk voor de hond. De voedingwaarde wordt altijd berekend op de droge stof. Bij versvleesvoer ligt deze waarde beduiden hoger dan bij droge of andere voeders.

2)De zeer hoge verteerbaarheid (meer dan 80%) De verteerbaarheid van versvleesvoer is, vergeleken bij andere voeders, erg hoog. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat de ontlasting meer dan 50% minder is dan bij bepaalde soorten andere voeders.

3)Het is de natuurlijke voeding voor de hond. De complete vers vleesvoeders zijn zo samengesteld dat de aminozurencompositie sterk overeenkomt met die van uw hond.Daarom adviseren wij vleesvoeding.

Nonique
16 augustus 2008, 15:22
.....je schrijf zelf dat je geen pups hebt gefokt .... MMmmm staat er dat, vreemd.... ik zie dat nergens niet staan.

.....En lees eens boeken over voedingsleer , die zijn er diversen.

Ik wilde jou bijna eenzelfde adviseren, ondanks je 38 jaar grootste fokker van de eeuw relaas (I)

.....

Vleesvoeding voorkomt vele problemen met o.a. Huid - Maag en Darm.
Versvleesvoeding komt de volgende lichaamfuncties ten goede:1)De aanmaak van nieuwe lichaamcellen;2)De basis voor de aan maak van enzymen;3)De basis voor de groei van darmbacteriën;4)Het functieneren van chemische en biochemisch processen;5)Maakt de kans op de ontwikkeling van een aantal erfelijke afwijkingen zo klein mogelijk;6)De ontwikkeling van afweerstoffen;7)De optimale groei van de pup.

Versvleesvoeding komt de volgende lichaamfuncties ten goede:
.................

Dit onderstreep ik als geen ander... had je ook al kunnen verwachten dat ik dat zou antwoorden.

Hetgeen je vertaling van wat men verstaat onder vervleesvoeding - is jou vertaling en enkel jou vertaling Henk.
Vervlees is versvlees ;) en geen brood of enkel pens of die kip

Groetjes Henk
Monique :)$

Nonique
16 augustus 2008, 15:45
Je verklaring t.a.v. pens: ze gaan voor het lekkerste en meest gezonde en 'dat is pens' ..... (noem ik fabel)
Een prooi wordt via de makkelijkste weg opengereten – de buik. Daar waar geen botten de weg blokkeren naar snel te verorberen hap klare brokken (de organen) voor de stilling van de grootste honger. Daarna wordt op krachten het prooi verscheurt en als het even kan worden hele hammen/stukken (bevleesde botten) versleept naar een veiligere plek voor ongestoord smullen.

Het beste voor het laatst ;)

Ans-m
16 augustus 2008, 16:29
Ik wil hier nog aan toevoegen dat we in 2008 leven en onze honden ook ,ik wil mijn keuken niet afstaan om pens en rauwe kip te malen (stank )!!.
De meeste mensen die een of twee drie honden hebben ,gewoon in een rijtjes huis wonen en misschien nog kinderen hebben ,
Het zou toch te gek voor woorden zijn dat die mensen geen brokken konden voeren omdat het slecht voor 't beestje zou zijn ,waar zijn we toch mee bezig dan .
Ervaring is met de tijd meegaan en niet stil blijven staan 38 jaar ,wij kunnen onze kinderen ook niet meer opvoeden zoals onze ouders ons op hebben gevoed .
Authisme hadden ze 32 jaar geleden nauwelijks van gehoord en moet je nu zien .

Groetjes Ans en de boefkes

harley
16 augustus 2008, 18:54
Ans, het is ook gewoon te koop in een dierenspeciaal zaak , en er zijn enkele zeer goede merken bij.

dorine
16 augustus 2008, 20:09
Sinds we in de polder wonen zorgen ze voor hun eigen eten.;)

Op het menu staan muizen, eenden en ganzenkuikens, hapje kuilgras of mest en voor de vitamientjes plukken ze een appeltje of peertje. Ook slakken met huisje vinden zij een delicatesse en de kippeneitjes weten ze ook te vinden.
Als ze geluk hebben spoelt er een paling of andere vis aan.
Ze hebben ook geprobeerd een koe te vangen maar da's nog niet gelukt.:D

Ylona
16 augustus 2008, 21:51
Bo wil komen logeren. Ook wel wonen. En Sam en Jip ook. En omdat ik ze niet kan missen, kom ik mee. Goed?

Chanel
16 augustus 2008, 22:08
Sinds we in de polder wonen zorgen ze voor hun eigen eten.;)

Op het menu staan muizen, eenden en ganzenkuikens, hapje kuilgras of mest en voor de vitamientjes plukken ze een appeltje of peertje. Ook slakken met huisje vinden zij een delicatesse en de kippeneitjes weten ze ook te vinden.
Als ze geluk hebben spoelt er een paling of andere vis aan.
Ze hebben ook geprobeerd een koe te vangen maar da's nog niet gelukt.:D

Heb je het over katten of je honden:confused: (Nou ja, een kat die een koe vangt.......)

Wel goedkoop hoor!

harley
17 augustus 2008, 00:17
:-#..:)..:-#

Je verklaring t.a.v. pens: ze gaan voor het lekkerste en meest gezonde en 'dat is pens' ..... (noem ik fabel)
Een prooi wordt via de makkelijkste weg opengereten – de buik. Daar waar geen botten de weg blokkeren naar snel te verorberen hap klare brokken (de organen) voor de stilling van de grootste honger. Daarna wordt op krachten het prooi verscheurt en als het even kan worden hele hammen/stukken (bevleesde botten) versleept naar een veiligere plek voor ongestoord smullen.

Het beste voor het laatst ;)

Heleenstorm
19 augustus 2008, 13:02
Misschien stel ik nu een hele domme vraag.:
In de supermarkt zie ik van die kuipjes met vlees of blikken.
Ik heb er wel eens mee in mijn handen gestaan om te kopen omdat Storm de laatste tijd pens helemaal niet meer zo lekker vindt.
Vinden jullie dit soort 'vlees' slecht of niet goed voor een hond?

bella
19 augustus 2008, 14:44
Domme vragen bestaan niet!!!!! Het vlees uit supermarkt zou ik nietkopen, het is meer dan 70% water. Bij de goede dierenwinkel kan je carnibest of duck kopen. Is verhoudingsgweijs veel goedkoper en is veel gezonder voor de hond en je portemonnee.
groetjes, Bella

patricia
19 augustus 2008, 22:30
bij de C1000 hebben ze smuldier in de vriezer,
wel de complete versie kopen.

bamiejmiej
16 januari 2010, 14:07
Hallo,

ik heb al 3,5 jaar een bouvier die bij het fryske lan vandaan komt, en ben heeeeel tevreden over hem, ik doe geen show´s, ook geen keuringen of andere dingen, gewoon een gezellige huishond en een prachtbeest.
Wij zijn maatjes door dik en dun, ik zou mijn volgende bouvier zeker weten bij hun kopen.
Hij is nooit ziek, geen rare afwijkingen, en heeeel sociaal tegen mens en dier, ik adviseer het fryske lan JUIST !!!!

Ans-m
16 januari 2010, 16:05
??????????????????????????????Waar slaat dit nou op ???????????????????????????????????????

annebasco
16 januari 2010, 16:23
op de discussie:
Aanschaf en Fokken met de Bouvier Fokkerservaringen Fan't Fryske Lan ervaring?

duidelijk toch, daar gaat het topic over!

Ans-m
16 januari 2010, 16:28
oke dankjewel

kenter
16 januari 2010, 17:19
op de discussie:
Aanschaf en Fokken met de Bouvier Fokkerservaringen Fan't Fryske Lan ervaring?

duidelijk toch, daar gaat het topic over!

Inderdaad, dat er een zijweg wordt ingeslagen over eten..alla, maar het gaat over de kennel..
Piet en Ik zijn een keertje langsgeweest en we werden leuk ontvangen, lekker koffie, gelijk een boef op schoot..http://bouvierforum.nl/smilie/smilies/happy0007.gif

En ik vond het allemaal mooie lieve boeffies daar..heel sociaal..
Wij zijn ook bij Lars langsgeweest , die hebben er ook een boef vandaan en het is echt een geweldige lieverd..