Volledige versie bekijken : De prijs van brokken?
Michella
9 november 2007, 20:16
Hoi allemaal,
Ik zoek de verschillen die er zijn in brokken.
Nu weet ik ook wel dat het ene merk nu eenmaal duurder is dan het ander maar ik bedoel wat anders.
Ik geef mijn bouvier op dit moment Royal Canin maxi adult26 brokken.
In de dierenwinkel adviseerde de verkoopster mij nu om de maxi mature26 te gaan geven omdat dit beter is voor oudere honden.
Mijn boef is bijna 7 en eet graag de maxi brok.
Wat ik graag wil weten of er echt zo'n verschil is tussen de ene brok en de andere brok van hetzelfde merk.
Is het waar wat de verkoopster mij zei of is het een verkooppraatje?
Hoi Michella
Ik lees nu pas je bericht en zie dat het alweer een tijdje geleden is dat je de vraag heb gesteld.
Zelf heb ik mij dit ook afgevraagt en heb navraag gedaan bij wat fokkers die bij ons op de vereniging zitten.
Volgens hun is het veel verkooppraat en inspelen op de gevoelens van de mensen.
Als je tevreden bent met de brokken die je gebruikt zou ik niet zomaar overstappen omdat een verkoopster dat als advies geeft.
Als je deze topic leest zul je zien dat veel hondenbezitters van mening zijn dat er niet echt meer slechte brokken te koop zijn.
Wisselen van brokken werkt vaak verkeert en kan een hoop narigheid gaan geven.
Geef je bouvier gewoon wat hij al jaren eet en als hij te oud wordt om nog brokken te eten is het vroeg genoeg om wat anders te proberen.;)
Pfffffffffff. Het enige waar ik op let bij de voeding is dat ze er zo min mogelijk van poepen en of mijn beestjes goed in hun vel zitten. Ik gebruik al jaren Smolke, naar volle tevredenheid, voor al mijn hondjes. De oudste heb ik wel op het senior voer gezet. Ze doen het er goed op.
Een kennis van mij heeft haar hondje ook op Smolke gezet en het beestje hield niet op met poepen. Voor die hond werkt het dus niet en zij is weer op haar oude vertrouwde merk overgestapt. Maar de voeding steeds aanpassen omdat de DA het zegt (ivm tijdelijke allergie of andere aandoeningen) daar ben ik al lang mee opgehouden. Dat heeft echt nog nooit wat opgelost, in mijn geval dan.
Pakkie
29 juli 2008, 12:39
Toen Silas nog leefde heb ik hem ook op senior over willen zetten. Hij at het niet... nou dan maar niet. Hij is 12 geworden op de gewone 'adult' brok van Cavom.
Catootje
29 juli 2008, 18:24
Over voeding zijn de meningen nu eenmaal verdeeld.
Wel is het zo dat veel verkoopsters (waaronder ik dus) regelmatig work-shops en lezingen over voeding (moeten) volgen.
Niet altijd van een bepaald merk en er zijn meestal dierenartsen en andere deskundigen bij betrokken.
Je leert daar niet hoe je een verkooppraatje moet houden, dus het komt echt wel voor dat een advies is gebaseerd op kennis.
Wel vragen wij de eigenaar van de "senior" altijd het hemd van z'n lijf over de hond zelf:
- is de hond nog fit?
- krijgt hij nog veel beweging?
- is hij te zwaar of juist te mager?
- hoe is het met zijn gebit? Enz. enz.
Ook op het gebied van hondenvoeding is er met de jaren veel veranderd, dat velen daar sceptisch over zijn zal echter nooit veranderen.
Daar komt nog bij dat élke hond anders is !!!
Als je wilt weten of je hond op een andere brok beter reageert is er maar één manier om daar achter te komen; proberen.
Het is alleen niet slim telkens van brok te veranderen, voor een hondenspijsvertering is dat niet goed.
Als je hond écht senior is en niet veel meer doet kán een seniorbrok een optie zijn omdat er minder calorieën in zitten, lichter verteerbaar is en vaak iets brosser, dus makkelijker te kauwen.
De ene hond is met 7 een echte senior, de andere lijkt met zijn 10 jaar nog een jonge hond.
Jazz is 8, superfit, goed op gewicht en nog veel in beweging.
Ze eet al jaren Maxi light van Royal Canin en doet het daar heel goed op, ik ben niet van plan om over te stappen op de Mature.
Het is waar dat er in principe geen slechte brokken meer zijn, het gaat er gewoon om hoe je hond het op een bepaalde brok doet.
Iedereen moet voor zichzelf weten wat en hoe hij zijn hond voert, elk mens denkt anders en geen enkele hond is hetzelfde.
De meningen zijn verdeeld en het is natuurlijk ook afhankelijk van wat de hond lust en hoe hij het erop doet. Mijn eigen dierenarts heeft mij verteld dat aan voedingsleer tijdens de studie maar enkele uren wordt besteed. Je kan dus denk ik niet spreken over deskundigen. De taak van een dierenarts is om een dier gezond te krijgen en niet om dieetist te zijn. Dat is overigtens bij mensen ook zo. Voor overgewicht e.d stuurt een huisarts je ook door naar een voedingskundige.
Al met al...af gaan op je gevoel en kijken waar je hond het best op reageert.
groetjes, Bella
Catootje
29 juli 2008, 22:21
De meningen zijn verdeeld en het is natuurlijk ook afhankelijk van wat de hond lust en hoe hij het erop doet. Mijn eigen dierenarts heeft mij verteld dat aan voedingsleer tijdens de studie maar enkele uren wordt besteed. Je kan dus denk ik niet spreken over deskundigen. De taak van een dierenarts is om een dier gezond te krijgen en niet om dieetist te zijn. Dat is overigtens bij mensen ook zo. Voor overgewicht e.d stuurt een huisarts je ook door naar een voedingskundige.
Al met al...af gaan op je gevoel en kijken waar je hond het best op reageert.
groetjes, Bella
Er zijn dierenartsen (niet veel) die zich wél in voedingsleer verdiepen en naast geneeskunde dus óók deskundig zijn op het gebied van voeding.
Hoi Catootje,
Dat zal ongetwijfeld maar feit is wel dat de deskundige dierenartsen en de voedingsdeskundigen meestal in dienst zijn bij een voederbedrijf of een percentage krijgen.. Dan heb je al per definitie dat er belangen om de hoek komen kijken. Het vervelende hiervan is dat de consument (lees dier) en de verkopers in de dierenwinkels de dupe worden.
groetjes, bella