PDA

Volledige versie bekijken : Dodelijke tekenziekte Babesia

Copper
21 april 2004, 20:25
Hallo allemaal,
Hier in de de omgeving van Arnhem zijn inmiddels vijf honden overleden aan vermoedelijk een beet van een teek die tot voor kort niet in Nederland voorkwam en een aantal honden vertoont de verschijnselen van de ziekte Babesia, wat door deze teek wordt overgebracht. Bij constatering is deze ziekte binnen 48 uur fataal voor je hond. Ook in de omgeving van Den Haag zijn al een aantal dodelijke gevallen bekend. De teek overleeft in ruig grasland, hei en kreupelhout en van de gevallen die hier bekend zijn hebben een aantal mensen met hun hond bij een recreatieplas gewandeld. Wie weet meer over preventief enten e.d. want voor zover ik weet is een enting (van 120,00 Euro) niet afdoende en loopt je hond nog steeds risico.
Groet Copper.

Wilma
21 april 2004, 21:09
Ik heb gezien dat er onder de medische rubriek op deze website een artikel is geschreven over Babesiose.
Dit geeft antwoord op jouw vragen.

imported_bella
21 april 2004, 22:42
Ik heb dit ook gelezen en contact opgenomen met de fuculteit in utrecht voor meer informatie. Zij hebben nog niet gereageerd maar zodra ik meer weet zal ik hierover een bericht plaatsen.
groet,Bella

Carin
22 april 2004, 07:37
Hallo allemaal,
Aangezien het iedereen aangaat zal ik dit berichtje hier doorgeven,

De Tekenkoorts (Babesiosis) is nu ook in Nederland!!!
Een hond van onze hondenschool is vorige week zeer ernstig ziek geworden. Al snel bleek dat de dierenartsen de oorzaak niet konden vinden. Toch waren er nog een aantal van deze ziektebeelden bekend, waarbij 2 (jonge) honden inmiddels zijn overleden.
De tekenkoorts kwam tot voor kort alleen voor in het Middelandse Zeegebied, maar is nu dus ook in Nederland gesignaleerd (onder de lijn Den Haag-Arnhem-Enschede).
De besmette teek draagt een parasiet over op de hond. Deze bivakkeert bij voorkeur in de lever of de nieren. De hond krijgt koorts, kan een bruine tot wijnrode urine hebben en/of geelzucht. Ook treed er bloedarmoede op. In een later stadium ontstaat er lusteloosheid en vermagering. De incubatietijd is 2 tot 3 weken.
Onze Nederlandse honden hebben geen weerstand tegen deze tekenkoorts.
Zorg dus voor goede tekenbestrijding (tekenband/frontline), controleer de hond dagelijks. Er is ook sinds kort een enting mogelijk. Echter door het aantal ziektegevallen is er op dit moment geen enting te krijgen in Nederland.

WIL IEDEREEN DIT BERICHT ZOVEEL MOGELIJK VERSPREIDEN???
Er is (nog) niet echt reden tot paniek, maar houd je hond in de gaten.

Laat ik er nog een ding aan toevoegen, als je momenteel iets niet vertrouwd in het gedrag van je hond, aarzel niet en ga direct naar een dierenarts!!!!

groetjes Carin

imported_bella
22 april 2004, 11:49
Even ter aanvulling van Carin, ik heb contact gehad met Utrecht en zoals Carin reeds beschreef dit klopt volledig. De enting is echter nog wel spaarzaam verkrijgbaar in het westen van het land en deze biedt wel wat bescherming maar niet voor de volle 100 procent. De enting kost 83 euro. Overigens de hond goed in de gaten houden want als hij/zij is geinfecteerd en je bent er snel bij kan de dierenarts wat bloed afnemen en bij een positieve test zijn er uitstekende medicijnen voor. Wat wel van belang is dat je er snel bijbent.
groet,Bella

Ton
22 april 2004, 17:07
Van oorsprong geplaatst door Wilma

Ik heb gezien dat er onder de medische rubriek op deze website een artikel is geschreven over Babesiose.
Dit geeft antwoord op jouw vragen.

Ik wil mij aansluiten bij Wilma.
Het stuk op deze site geeft uitstekende voorlichting over Babesiosis.
Paniek is nu niet nodig,evenmin als preventief inenten.
Ik ben van mening dat de reactie van Carin dat doet.
Je kunt beter verwijzen naar het artikel op deze website.

imported_bella
22 april 2004, 17:21
Gekke vraag misschien, Ton, maar wat bedoel je precies als de tropenarts infectie ziekte van de faculteit diergeneeskunde voorlichting geeft??
groet,Bella

Carin
22 april 2004, 19:29
Hoi Ton.

ik geloof dat er duidelijk in het berichtje wat ikzelf binnen kreeg stond dat er (nog) geen reden is tot paniek.
maar dat er wel gewaarschuwd wordt om je honden in de gaten te houden, en als je in de streken woont waar de ziekte momenteel opgedoken is lijkt het me niet meer dan raadzaam om je lievelingen in de gaten te houden.

een teek is zooo ontzettend klein en de vacht van een bouvier is niet de makkelijkste om die tot op de milimeter te inspecteren, dus je kijkt er toch redelijk snel overheen, en dan de gevolgen van deze zeer nare ziekte wetende lijkt het mij niet meer dan raadzaam om je dierenarts te raadplegen als je iets vreemds ontdekt bij je hond, je kan tenslotte toch liever een keer voor niets gaan als dat je achteraf moet zeggen "had ik maar eerder gegaan"

groetjes Carin

Snarf
28 april 2004, 10:19
Ik las op de Website van dit forum dat Tee Three Oil goed zou helpen tegen teken. Heeft hier iemand ervaring (goed of slecht) mee?

Ik ben niet zo'n voorstander van experimenteren als het om de gezondheid van m'n vriendjes gaat. Anderzijds is FrontLine best duur als je drie van die wolbaaltjes hebt, dus...

Hoewel ik in Groningen woon en mijn honden niet direkt "gevaar" lopen, wil ik toch er al het redelijke aan doen om besmetting te voorkomen.

Bij voorbaat dank voor je reaktie

Frans

[Gewijzigd door Snarf op 04-28-04 at 12:00 PM]

Doeska
3 mei 2004, 22:57
Mijn boef heeft momenteel de ziekte van Lyme.
En je kunt al een aantal keren bij de dierenarts(en) geweest zijn met de nodige onderzoeken en vervolg bloedonderzoeken voordat je zekerheid hebt.
Wij hopen dat ze er boven op komt. En neem van mij aan het is een lijdensweg.Maar een spuitje geven is weer een hele andere beslissing. Daar hebben wij niet voor gekozen.Wij hopen dat ze er bovenop komt .
Dus mijn advies is : probeer je hond goed te controleren op teken en blijf alert.

Groetjes , Frans

imported_bella
4 mei 2004, 09:23
Frans een vraagje, is de ziekte vam Lyme verwant aan de tekenziekte???
Ik heb vorige week contact gehad met mijn dierenarts en deze vertelde dat de dodelijke tekenziekte na de inmiddels bekende gevallen niet meer is aangetroffen in nederland.
groetjes, Bella

Snarf
4 mei 2004, 09:29
@Bella,

Reaktie van een andere Frans:

Lyme-borreliose of ziekte van Lyme, ziekte veroorzaakt door de spiraalvormige bacterie Borrelia burgdorferi, die wordt overgebracht door een beet van een teek (zie teken), in Europa Ixodes ricinus. In Nederland en België komt deze teek niet alleen voor in bossen, maar ook in struikgewas in duinen en op de heide; 2 tot 14% van deze tekensoort blijkt besmet te zijn met deze bacterie. De incubatietijd verschilt voor de verschillende stadia. Huidafwijkingen kunnen optreden tussen 3 en 32 dagen na de beet van een teek. De patiënt is niet besmettelijk voor zijn omgeving.

De ziekte kent drie stadia. Rond de plaats van de beet van een besmette teek ontstaat in ongeveer de helft van de gevallen een rode verkleuring van de huid (erythema migrans: EM). De ronde verkleuring is groot (>5 cm) en is in het centrum bleek. Andere symptomen zijn koorts, hoofdpijn en malaise. De huidafwijkingen verdwijnen meestal spontaan na enkele weken.

Het tweede stadium kan weken later (soms na maanden tot zelfs jaren) ontstaan met afwijkingen van de hersenen (met name een soort meningitis) en van het hart.

Het derde stadium ontstaat na enkele maanden tot jaren en bestaat uit chronische gewrichtsontstekingen (vaak van de knieën) en chronische neurologische afwijkingen. De ziekte is zelden dodelijk.

Encarta® - Encyclopedie. © 1993-2002 Microsoft Corporation/Het Spectrum. Alle rechten voorbehouden.

Ik hoop dat je wat aan deze informatie hebt,

Frans (snarf)

@Doeska

Sterkte en beterschap voor je hondekind

Doeska
4 mei 2004, 18:47
Bij Doeska hebben wij ondanks regelmatig kammen en borstelen niet echt een teek gevonden.Je ziet haar een keer na lang liggen moeilijk overeind komen.Maar je merkt ook dat ze niet zo reageert als anders en denkt ze word voor de 1e keer loops.Naar de DA en ... darminfectie, medicijnen, beetje bloedverlies,loops??? baarmoederontsteking???blaasontsteking???? foto ,maar vooral koorts.Contacten met fokker en besloten naar fokker`s DA en ontsteking/virus,bloedonderzoeken,medicijnen,spuitje, koorts ,DA,onderzoeken en...en... weer andere onderzoeken en dan controle op Weil & Lyme.Uitslag > Lyme en dan veel informatie opzoeken contact gelegd met een hondeneigenaar die dit al eens meegemaakt heeft en dan besluit je metzijn allen : dat een boef van bijna 11 maanden de moeite waard is om door te vechten,maar het ziekte beeld is niet om aan te zien. De DA en aanwezige proffessor hebben ook de mening dat ze er bovenop komt. Dus we proberen ze een beetje te verwennen en verder is het afwachten hoe ze er door komt.

Wat mij betreft mag je met teken best iets alerter zijn,zonder meteen in paniek te raken.
Groetjes , van Frans

[Gewijzigd door Doeska op 05-07-04 at 09:35 AM]

gerry
13 mei 2004, 13:13
Weet er iemand waar in den haag de honden besmet zijn door de teken? Ik woon namelijk zelf in den haag, en wil m,n hond het bos eigenlijk niet ontzien. Maar dan kan ik naar een 'bos' gaan waar ik minder risico loop. groetjes gerry

Lady
14 mei 2004, 12:53
Van oorsprong geplaatst door Doeska

Bij Doeska hebben wij ondanks regelmatig kammen en borstelen niet echt een teek gevonden.Je ziet haar een keer na lang liggen moeilijk overeind komen.Maar je merkt ook dat ze niet zo reageert als anders en denkt ze word voor de 1e keer loops.Naar de DA en ... darminfectie, medicijnen, beetje bloedverlies,loops??? baarmoederontsteking???blaasontsteking???? foto ,maar vooral koorts.Contacten met fokker en besloten naar fokker`s DA en ontsteking/virus,bloedonderzoeken,medicijnen,spuitje, koorts ,DA,onderzoeken en...en... weer andere onderzoeken en dan controle op Weil & Lyme.Uitslag > Lyme en dan veel informatie opzoeken contact gelegd met een hondeneigenaar die dit al eens meegemaakt heeft en dan besluit je metzijn allen : dat een boef van bijna 11 maanden de moeite waard is om door te vechten,maar het ziekte beeld is niet om aan te zien. De DA en aanwezige proffessor hebben ook de mening dat ze er bovenop komt. Dus we proberen ze een beetje te verwennen en verder is het afwachten hoe ze er door komt.

Wat mij betreft mag je met teken best iets alerter zijn,zonder meteen in paniek te raken.
Groetjes , van Frans

[Gewijzigd door Doeska op 05-07-04 at 09:35 AM]

Hoi Frans!
Dat was ff schrikken toen ik dit berichtje las!
Wil jullie graag heel veel sterkte toewensen en hoop dat Doeska er goed doorheen zal komen!!
Groetjes en nogmaals heel veel sterkte!!
Angelique.

Hele dikke beterschapsknuffel van Thyrza voor haar lieve zussie!!

Francine
14 mei 2004, 13:27
Hi Gerry,

Wij wonen in Voorburg en ik weet wel zeker dat je niet in de Bosjes van Poot of het Scheveningse Bos moet zijn.
Dit heeft in april in de Haagsche Courant gestaan. Wij gaan altijd naar Clingendael of Marlot met onze boef.
Ik heb verder ook geen andere berichten gelezen of gehoord over dit onderwerp.

Groetjes, Francine

Doeska
14 mei 2004, 21:08
Hier weer even een berichtje van Doeska.Zo rond de 13/14e dag van de 21 dagen medicijnenkuur tegen de ziekte van Lyme,is ze weer aan het opknappen.Ze maakt sinds een paar dagen haar etensbak zelfstandig leeg en loopt weer normaal.Maandag voor controle naar de DA , wij zelf hebben het idee dat ze de ziekte bijna de baas is,maar ze moet wel aansterken[ nu 32 kg ].En dan hebben wij er 8 weken "sukkelen" opzitten.
Angelique,gefeliciteerd en succes met de zwangerschap ,en een knuffel van Doeska voor Thyrza en Jena.

Groetjes , Frans