Volledige versie bekijken : Boe4 in relatie tot de rasvereniging en het nieuwe fokbeleid
Roel
26 december 2007, 12:20
Wat is de relatie van Boe4 t.o.v. de rasvereniging in het kader van het nieuwe fokbeleid?
Heeft het gevolgen voor fokkers die lid zijn van boe4 en de rasvereniging?
k-broek
26 december 2007, 13:14
Het nieuwe fokbeleid gaat alleen de fokkers aan .
Ongeacht of zij lid of geen lid zijn van het blad Bou4.
Omdat het Bou4 geen officeel orgaan is of club.
Heeft het geen enkele macht of inspraak hierover bij welke instantie of club dan ook.
Groet kees
annebasco
26 december 2007, 13:50
Wie profiteren van certificering van rasverenigingen en rashondenfokkers?
de aspirant puppy kopers:
in één oogopslag is te zien waar zorgvuldig gefokte nesten beschikbaar zijn;
de serieuze rashondenfokkers:
zij kunnen zich op alle fronten profileren als verantwoordelijke en zorgvuldige fokkers;
de erkende rasverenigingen:
imagoverbetering van de rashondenfokkerij in nauwe samenwerking met de gecertificeerde fokkers en de Raad van Beheer.
Voor meer informatie kijk op de site van de Raad van Beheer
http://www.kennelclub.nl/index.php?id=589
John
26 december 2007, 22:45
Bij de kynologieverenigingen ben je vrij in de keuze om lid te worden van elke vereniging; rashonden, honden zonder stamboon en woonplaats spelen geen rol. Er zijn meerdere kynologieverenigingen per provincie en je kunt lid zijn van meer dan één kynologievereniging . Vind je dat een kynologievereniging in een andere provincie of stad betere cursussen geeft dan kun je daar lid worden en inschrijven voor deze cursus. De kynologieverenigingen werken eraan om het niveau van de cursussen hoog te houden en zijn zich ervan bewust dat de leden zich thuis moeten voelen bij hun vereniging. Zij organiseren daarvoor diverse activiteiten om hun leden te behouden.
En hoe zit dit bij de rasverenigingen ?Lid worden van verschillende rasverenigingen tegelijk is ook mogelijk. Heb je verschillende rassen thuis, dan is men vaak lid van de betreffende rasverenigingen.
Echter in Nederland is er slechts één rasvereniging per ras. Dat is anders in een aantal landen om ons heen waar per ras meer dan één rasvereniging is. In Nederland bestaat er dus een monopoliepositie voor de rasverenigingen waardoor de rasvereniging een machtspositie kan innemen. Voor de meeste rashondeneigenaren is dit geen probleem als het beleid van een vereniging je niet aanstaat, wordt je gewoon geen lid. Maar stel dat je een bepaald ras fokt, dan wordt het een ander verhaal. Elke vereniging heeft wel fokkers in haar gelederen die het niet geheel of helemaal niet eens zijn met het gevoerde beleid en daarover ook kritische geluiden over laten horen. Dit kan zelfs leiden tot het royeren van zo’n lid of het weigeren van een aspirant-lid.
De raad van Beheer heeft onlangs een voorstelnota aan de rasverenigingen voorgelegd, betreffende het certificeren van fokkers. Op zich een goede zaak, omdat de consument dan weet dat een gecertificeerd fokker aan een breed scala van regels moet voldoen en over de nodige vakkennis moet beschikken. Het is echter de vraag of deze certificering wel bij de rasverenigingen moet worden neergelegd, zoals in de nota wordt aangegeven.
Behalve de fokkers die het niet ( geheel ) eens zijn met het gevoerde beleid van de rasvereniging en ingeval van certificering door de rasvereniging kunnen worden geboycot, zijn er ook veel fokkers die om welke reden dan ook geen lid van een rasvereniging zijn. Hoe wordt daar mee omgegaan?Het is daarom zeer de vraag of het een goede zaak is om deze verantwoordelijke taak bij de rasvereniging neer te leggen. Bovendien, wat is de meerwaarde van een certificering door een rasvereniging?Géén. In tegendeel, het zou de monopoliepositie van de rasverenigingen nog meer versterken en zal veel goede fokkers die geen lid zijn van een rasvereniging buiten spel zetten. Doordat er in Nederland door de rasverenigingen voor één vereniging per ras is gekozen en men er nog niet aan toe is, zoals in het bedrijfsleven ”om de markt vrij” te geven, zou de kwalificatie "gecertificeerde fokker " niet gekoppeld moeten worden aan een lidmaatschap en de tolerantie van een rasvereniging.Verschillende overwegingen dus om deze verantwoordelijke taak, namelijk de certificering van fokkers, een onafhankelijke instantie /vereniging in handen te geven.
PR-Kynologen Vakbond Nederland.
Monique Woudt Schreuders
Beheerder
27 december 2007, 21:37
Wat is de relatie van Boe4 t.o.v. de rasvereniging in zake het nieuwe fokbeleid?
Heeft het gevolgen voor fokkers die lid zijn van boe4 en de rasvereniging?
Boe4 heeft geen relatie t.o.v. de rasvereniging en t.o.v. het nieuwe fokbeleid.
Omdat Boe4 geen plaats wenst in te nemen als genoemd in het kynologische reglement als (mogelijk) vertegenwoordiger van het ras.(doet voorkomen als vertegenwoordiger van het ras) kunnen fokkers gewoon lid zijn/blijven van Boe4 naast het lidmaatschap van de rasvereniging.
Het nieuwe certificatiesysteem/fokbeleid wat nog goedgekeurd dient te worden op de ALV van de rasvereniging zal daar voor fokkers geen wijzigingen in aanbrengen.
Het nieuwe fokbeleid gaat alleen de fokkers aan .
Ongeacht of zij lid of geen lid zijn van het blad Bou4.
Omdat het Bou4 geen officeel orgaan is of club.
Heeft het geen enkele macht of inspraak hierover bij welke instantie of club dan ook.
Groet kees
Boe4 ie wel degelijk een officiele club / vereniging
Boe4 is volgens de wetgeving een volwaardige vereniging die volledig rechtsbevoegd is en in de zin van de wet gelijkwaardig is aan de NBC.
Het verschil tussen Boe4 en de NBC is dat de NBC de statuten van de Raad van beheer heeft aanvaard en door de raad van beheer erkend is als rasvereniging.
Nederland is nog een van de weinige landen waar een monopoliepositie heerst bij rasverenigingen.
Voor wat betreft het certificeren van fokkers het volgende:
Het nieuwe fokbeleid en de certificering van fokkers komt niet vrijwillig.
De minister heeft in de nieuwe nota Dierenwelzijn bepaald dat de certificering er moet komen.
Inspraak als bedoeld in het kynologisch reglement door Boe4 is inderdaad niet mogelijk.
Inspraak als bedoeld in de Nota dierenwelzijn (http://www.bouvierforum.nl/showthread.php?t=5160&highlight=dierenwelzijn)door Boe4 is een ander verhaal gezien de ontwikkeling die gaande is/zijn bij andere (niet erkende) verenigingen.
Boe4 heeft absoluut niet de intensie om zich als vertegenwoordiger van het ras uit te geven.
M.a.w. Boe4 zal zich niet mengen in de discussie van certificering en/of fokbeleid.
Deze taak hoort bij de rasvereniging.
Anton v.d.Berg
Voorzitter Boe4 (http://www.boe4.nl)
Willem
7 januari 2008, 22:06
Ik wil in dit verhaal aanvullen dat het keurmerk erg weinig waarde heeft.
Iedereen die 1 nestje heeft gefokt kan het keurmerk krijgen.
Wat denk je van de broodfokkers?
Ook die krijgen gewoon het keurmerk.
Waarom vermeld je deze informatie niet hier?
Het lijkt erop dat je een deal hebt met de rasvereniging.:-@
Jammer Anton dat jij je achter de rasvereniging opsteld.
Ik had het graag anders gezien,zeker omdat je voorzitter bent van Boe4.
Het zijn toch twee verenigingen met beide een andere koers? of vergis ik mij?
Ton
8 januari 2008, 14:17
Volgens mij is juist de certificering van fokkers een kans om als niet erkende vereniging je stem te laten horen over het gevoerde beleid van de Raad van Beheer.
De Kynologen Vakbond Nederland is tegen het eenzijdige systeem en voor een certificering die onafhankelijk is.
Weer gaan fokkers bepalen wie wel of niet een keurmerk gaat ontvangen en zoals iedereen weet zijn er op jaarvergaderingen van rasverenigingen alleen fokkers aanwezig die daar belang bij hebben.
Beheerder
9 januari 2008, 22:28
Ik wil in dit verhaal aanvullen dat het keurmerk erg weinig waarde heeft.
Iedereen die 1 nestje heeft gefokt kan het keurmerk krijgen.
Wat denk je van de broodfokkers?
Ook die krijgen gewoon het keurmerk.
Waarom vermeld je deze informatie niet hier?
Het lijkt erop dat je een deal hebt met de rasvereniging.:-@
Jammer Anton dat jij je achter de rasvereniging opsteld.
Ik had het graag anders gezien,zeker omdat je voorzitter bent van Boe4.
Het zijn toch twee verenigingen met beide een andere koers? of vergis ik mij?
De raad van beheer heeft het beleid in overleg met de leden (rasverenigingen) vastgesteld.
Vergeet niet dat de Raad van beheer en de rasverenigingen onder tijdsdruk staan.
Er is gekozen voor een beleid dat alle fokkers van rashonden in aanmerking kunnen komen voor het keurmerk zodra de rasvereniging de certificering heeft ingevoerd. (overgangsregeling)
Natuurlijk moet er voldaan worden aan het fokbeleid van de rasvereniging van het desbetreffende ras,moet er een kennelregistratie zijn en moet de fokker minimaal 1 nest pups van het ras hebben gefokt.
Na invoering worden de eisen omhoog gebracht en moet er o.a een kynologisch examen of daaraan gelijkgestelde opleiding worden gedaan.
Ik ben van mening dat hiermee een goed begin wordt gemaakt met het certificeren van fokkers waar ik zelf (zoals algemeen bekend) al jaren voorstander van ben.
Door deze keuze voorkom je een hoop discussie op de ALV van fokkers en kan de rasvereniging snel overgaan tot invoering.
Na invoering kan vervolgens worden begonnen met het controleren van fokkers en kan bij overtreden het sanctiebeleid worden toegepast.
Het keurmerk is in bruikleen en kan altijd worden ingetrokken als een fokker zich niet houd aan de regelgeving van de raad van beheer of rasvereniging.
De tijd die elke rasvereniging heeft voor invoering is kort,zeker gezien de koppeling aan het fokbeleid.
Ik verwacht dat de rasvereniging van de bouvier de noodzakelijke wijzigingen zal doorvoeren in het fokbeleid (wat al discussie zal geven) en vervolgens een commissie kynologie opdracht zal geven het fokbeleid en de voorwaarden van certificeren het komende jaar verder uit te werken.
Een broodfokker hoeft niet per definitie slechter te zijn dan een hobbyfokker.
Mijn persoonlijke mening:
Het is erg makkelijk om te schieten op de voorstellen en de uitkomsten.
Maar ergens moet er begonnen worden en eindelijk is er een begin.
Ik ben voorstander van certificering en kan mij goed vinden in de plannen van de raad van beheer.
Als voorzitter van Boe4:
Boe4 heeft zeker een eigen koers,maar vaart soms ook mee in het water van de rasvereniging.
Elke bouvierliefhebber is gebaat bij een goede en gezonde rashond.
Dat kan alleen maar bereikt worden als er goede fokvoorwaarden zijn en aspirantpupkopers weten waar ze een betrouwbare bouvier kunnen kopen.
Ik herhaal wat ik al heel vaak heb geschreven,pupinformatie en fokvoorwaarden zijn zaken van de rasvereniging.
Boe4 kan wel een hele goede aanvullende rol spelen door de rasvereniging te controleren of de certificering aan fokkers terecht wordt/is verstrekt.
Volgens mij is juist de certificering van fokkers een kans om als niet erkende vereniging je stem te laten horen over het gevoerde beleid van de Raad van Beheer.
De Kynologen Vakbond Nederland is tegen het eenzijdige systeem en voor een certificering die onafhankelijk is.
Weer gaan fokkers bepalen wie wel of niet een keurmerk gaat ontvangen en zoals iedereen weet zijn er op jaarvergaderingen van rasverenigingen alleen fokkers aanwezig die daar belang bij hebben.
Inhoudelijk zijn er weinig tekortkomngen en is de besluitvorming binnen alle rassen democratisch tot stand gekomen.
Boe4 zou op dezelfde wijze de besluitvorming nemen en een democratisch besluit respecteren.
De stukken van de Kynologen vakbond ken ik ,maar in alle stukken wordt geen oplossing gegeven hoe zij de fokkers denken te certificeren binnen het tijdsbestek die de minister heeft vastgelegd.
Indien een organisatie / vereniging met kritiek komt is dat hun goed recht,alleen kom dan ook met concrete plannen voor een oplossing.
Fokkers gaan niet het fokbeleid/certificering bepalen maar de leden.
Noem het zoals je het wilt noemen,maar gezien het werk wat verzet moet worden door het bestuur om de certificering op tijd rond te krijgen wil ik ze van deze kant af succes en sterkte wensen.
Anton v.d.Berg
Voorzitter Boe4