PDA

Volledige versie bekijken : Algemene Ledenvergadering (ALV) Boe4 2008

Cyvah
21 februari 2008, 08:40
Op 28 maart 2008 hebben we weer een Algemene Leden Vergadering (ALV)

Op een door het bestuur nader te bepalen centraal gelegen locatie
Dit zal mogelijk in de regio Utrecht zijn.

Wij hopen dat er dan meer mensen naar de vergadering komen dan afgelopen jaar het geval was.

Om niet voor een 2e keer een financiele klap te krijgen in verband met dure zaalhuur en hectoliters
koffie en thee, hebben we als bestuur nu besloten om ruim van te voren een lijst te hebben met leden
die wel of niet komen naar de ALV.

Lees hier meer over in de volgende Boe4 die u in februari weer ontvangt.

Vanaf nu is het ook mogelijk om u online aan te melden voor de ALV.

Er is een aanmeldingsformulier op de website van Boe4 (http://www.boe4.eu/index.php?option=com_content&task=view&id=55&Itemid=2)geplaatst.

Zodra wij een locatie hebben gevonden, plaatsen we direct een link naar onze routeplanner.

Iedereen die zich aanmeld krijgt nog een e-mail met de exacte gegevens.

Met vriendelijke groet,
Bestuur BOE4

kenter
21 februari 2008, 08:53
Heb helaas nachtdienst..:o

Ton
3 maart 2008, 21:48
Anton ik heb twee vragen aan je en ik hoop dat jij mij verder kan helpen
Ik heb een uitnodiging voor een ledenvergadering gekregen.
Deze begint om 8 uur in de avond en als er niet genoeg leden zijn wordt de vergadering gesloten en is er om 9 uur een tweede bijzondere ledenvergadering.
Mag dit zomaar want ik ben die avond bezet en wil wel graag bij 2 onderwerpen aanwezig zijn die worden behandeld.
Min laatste vraag gaat over een voorstel van het bestuur waar ik het helemaal niet mee eens ben.
Het bestuur heeft al gemeld het voorstel toch uit te voeren ook al gaan de leden niet akkoord.
Kan het bestuur dit zomaar doen?

Marianne
3 maart 2008, 22:17
hoi ton.

het lijkt mij stug dat een bestuur zomaar iets kan invoeren waar zijn leden het niet mee eens zijn.
waarom zou het dan een vereniging heten he,
ik kan me vergissen, maar ik denk dat er democratisch gestemd moet worden, voor er dingen ingevoerd kunnen worden.
anton al er zeker meer van af weten.

groetjes leon.

k-broek
4 maart 2008, 00:15
Als er eerder is besloten en in de statuten vastgelegt dat bepaalde zaken geen ledenstemming nodig hebben .
Dan kan dat door het bestuur besloten worden.

groet kees

Beheerder
4 maart 2008, 21:54
Ik heb een uitnodiging voor een ledenvergadering gekregen.
Deze begint om 8 uur in de avond en als er niet genoeg leden zijn wordt de vergadering gesloten en is er om 9 uur een tweede bijzondere ledenvergadering.
Mag dit zomaar want ik ben die avond bezet en wil wel graag bij 2 onderwerpen aanwezig zijn die worden behandeld.

Een truc die je vaker ziet bij verenigingen om de ALV te houden
Het hangt er vanaf hoe de statuten in elkaar zitten en wat de inzet is van deze bijzondere ledenvergadering.
Zijn het twee aparte vergaderingen dan mag het.
Is het een vergadering die bedoeld is om de noodzakelijk meerderheid te krijgen om bepaalde stukken goedgekeurd te krijgen dan ligt het anders.
Voorbeeld:
Het bestuur wil de statuten wijzigingen en daarvoor moeten minimaal 2/3 van de leden aanwezig zijn.
Er is slechts 1/3 aanwezig.
Het bestuur kan dan met de aanwezige leden geen statuten wijzigen.
Met een tweede ALV ( bijzonderen ALV) vervalt de 2/3 regeling en kan het bestuur samen met de aanwezige leden alsnog de statuten wijzigen.
Hiervoor moet wel een nieuwe vergadering worden uitgeschreven.
Aansluitend op 1 avond is dan niet mogelijk omdat alle leden in kennis gesteld moeten worden dat een meerderheid niet aanwezig was op de eerste ALV.
Het uitroepen van een bjzondere ALV moet dan weer gebeuren conform de statuten van de vereniging.

Min laatste vraag gaat over een voorstel van het bestuur waar ik het helemaal niet mee eens ben.
Het bestuur heeft al gemeld het voorstel toch uit te voeren ook al gaan de leden niet akkoord.
Kan het bestuur dit zomaar doen?
Nee,de leden hebben altijd het laatste woord op de ALV.
Als het bestuur toch het voorstel door wil drukken zal dit vaak een bestuurscrisis geven.
Leden vinden dat heel vaak ongewenst en geven vaak toch toe.
Meestal in de gedachten met wie moet dan in het bestuur.
De praktijk heeft helaas aangetoond dat het dreigen met een bestuurscrisis vaak een scheuring veroorzaakt tussen de leden.
Leden zouden zich moeten afvragen of een bestuur wat zit nog wel kan voldoen aan de huidige wensen van de leden.
Immers bestuursleden worden gekozen uit de leden op een bepaald tijdstip
In de loop van de tijd kunnen de wensen van de leden veranderen
Niet voor niets zijn er zittingstermijnen voor bestuurleden.
Dreigt een bestuur met een crisis vraag jezelf dan of of het bestuur je nog wel kan vertegenwoordigen i.p.v. toegeven en achteraf gaan afgeven op het bestuur.

Chanel
5 maart 2008, 00:26
Ah.... jammer op vrijdagavond in Utrecht........

Da's vanuit de BRD file op file...............

(Hoop de volgende keer een ander tijdtip, ben ik zeker van de partij)

Wens jullie een hele fijne avond!

Ton
6 maart 2008, 15:38
Als er eerder is besloten en in de statuten vastgelegt dat bepaalde zaken geen ledenstemming nodig hebben .
Dan kan dat door het bestuur besloten worden.

groet kees
Bedankt voor de antwoorden Anton.
Het is duidelijk voor mij.
Kun je voor mij ook nog een reactie geven op het bericht van Kees?

Beheerder
6 maart 2008, 21:28
Een bestuur (vereniging) is altijd gehouden aan het geen in de wet is bepaald.
Zelf als alle leden op de ALV een besluit goedkeuren kan de wet het besluit verbieden.
Kort antwoord op de vraag:
Bij de meeste verenigingen is het bestuur het hoogste orgaan.
Ook al staan dan de statuten bol van bevoegdheden.op de ALV hebben de leden het laatste woord.
Anders is het voor grote verenigingen die diverse verenigingsorganen hebben die samen een collectief vormen.
Denk aan de ANWB , omroepverenigingen e.d.

Ik heb een stuk bijgesloten wat over besluitvorming op de ALV gaat.
Verenigingsrecht is geen makkelijke stof,maar met een beetje logica kom je een heel eind