PDA

Volledige versie bekijken : Neusenting

Jos
2 april 2003, 21:08
Vraagje over pensions.
Wij willen onze bouvier deze zomer naar een dierenpension brengen.
Ik heb er een paar opgebeld en bij enkele pensions moet onze bouvier een neusenting laten geven.
Ik begrijp alleen niet waarom dat bij sommige pension moet en dat het bij andere pensions niet hoeft.
En wat is het doel van de neusenting?

Jelke Nijboer
2 april 2003, 21:15
Een neusenting wordt gedaan als preventie voor kennelhoest .
Je moet je er niet iets naars bij denken het heeft niets te maken met naaldjes , het is een spray die in de neus gegeven en is echt niet pijnlijk.
Mijn hond wordt elk haar jaar zo behandeld voor kennelhoest met deze zogenaamde neusenting

bica
2 april 2003, 22:01
Beste Jos,
Ook mijn bouvier krijgt zo'n kennelhoestenting. Ook wel bordatella genoemd. Je hoeft niet perse de vloeistof in de neus laten spuiten, maar kan ook tegelijkertijd met de gewone jaarlijkse enting. Die zg. coctailprik. Het voordeel van de neusenting is dat deze sneller wordt opgenomen en die van de gewone enting moet je min. 6 weken voordat de hond het pension ingaat gegeven hebben. Het enige wat ik je kan adviseren is wat je het liefste doet. En wat betreft het ene pension wel en de andere niet. Ik zou mijn hond niet in het pension doen waar die enting niet verplicht is. Je zal hem maar terug krijgen en hij heeft dit virus. De onkosten zijn meer dan alleen dat ene prikje. Hoop dat je wat aan deze informatie hebt en als je wat besloten hebt fijne vakantie.
Groetjes Elly.

Ton
25 april 2003, 17:21
Inenten tegen kennelhoest is pure onzin.
Gelukkig zijn steeds meer pensions daar ook achter en hoeft het vaak al niet meer.
Waarom onzin?
Het kennelhoestvirus veranderd continue van gedaante.
Het neemt steeds een andere vorm aan en is snel resident tegen de bestandsdelen van de enting.
Je kunt het vergelijken met onze neusverkoudheid.
Gelukkig is de ziekte niet dodelijk voor de meeste bouviers.
Pups en oudere bouviers zijn wel gevoeliger ervoor.
Hier kan het virus gepaard gaan met een longonsteking wat dodelijk kan zijn.
Het virus zelf is dat niet