Volledige versie bekijken : Waarschuwing tegen Castratie
Wouter
1 augustus 2004, 17:59
Als gedragsdeskundig krijg ik vaak de vraag of castratie bij de reu helpt tegen dominantie.
Veel hondenbezitters van reuen hebben snel de neiging de reu een castratie te laten ondergaan om het karakter te veranderen.
Ik zag op dit forum weer een discussie over de prijs van castreren en ik wil toch waarschuwen tegen het al te gemakkleijk castreren van de reu.
Veel reuen zullen zeker in karakter veranderen omdat het geslachtshormoon de drang tot dominantie zal doen afnemen.
Wat vergeten wordt is dat castratie ook nadelen heeft.
Bij bouviers is bekend dat reuen op latere leeftijd vachtproblemen kunnen krijgen en net als bij teven is er de aanleg om snel dik te worden.
Nog belangrijker vindt ik het dat castratie niet de roedeldrang weg zal halen.
Dat betekend dat de reu nog altijd zal proberen om de baas te worden als hij de kan krijgt.
Dit laatste vindt ik heel belangrijk om hier te vermelden.
Het is vaak de reden om een reu te laten castreren.
Hebt je problemen met het gedrag van je reu ga dan eerst eens langs een hondenschool in de buurt.
Castreren vindt ik alleen een optie als er een medische handelen noodzakelijk is.
Carin
1 augustus 2004, 18:33
Helemaal mee eens Wouter.
en dan ook nog te bedenken dat het gedrag ook nog kan verergeren wat wij hier dus in de buurt met een aantal reuen hebben meegemaakt, dan zet ik ook mijn kantekeningen bij het "zomaar" castreren van zowel Reu als Teef. wat met vaak ook vergeet bij het castreren ( of in de volksmond steriliseren genoemd) van een teef is dat incontinentie redelijk vaak voorkomt bij teven die gecastreerd worden en dat zij dus ook vele malen feller kunnen worden, en niet zoals aangenomen wordt alleen maar zachtaardiger worden. en dat de honden die erg jong gecastreerd worden toch niet helemaal de normale volwassen breedte krijgen als een niet gecastreerde hond. de vachten die veranderen naar erg zacht en vaak ook erg makkelijk gaan klitten.
als ik dat allemaal op een rijtje zet dan is voor mij de keus niet moeilijk. ik laat de reuen volledig reu met de ballen waar ze horen. en de teven blijven ook gewoon teef en dan nemen we de loopsheid maar voor lief. dan maar wat aanpassingen als de dames loops zijn in de vorm van uit elkaar houden of de dames een mooie legging aandoen zodat de reuen er niet bij kunnen
Carin
Dotje
3 augustus 2004, 16:46
Ik ben het ook helemaal met jullie eens. Wat me wel opvalt is dat dierenartsen die nadelen toch wel minimaliseren en de mensen aanraden om te castreren of steriliseren. Zo werd ons aangeraden om ons teefje te steriliseren als we er niet mee wilden fokken om baarmoederontsteking te voorkomen..gelukkig hebben we het niet gedaan. Zouden de centjes ook hierin weer een rol spelen???
Johan
5 augustus 2004, 13:10
Een reu (= een mannelijke hond) kan op de leeftijd van ongeveer 9 maanden goed dekken en bevruchten.
Hoe de reu onvruchtbaar maken?
Tijdelijk met een hormoneninjectie.
Dit hormoon bezit een tijdelijk remmende werking op het seksueel gedrag en op de zaadcelproductie. We noemen dit ook wel een chemische castratie. De werking houdt 3 weken tot 5 maanden aan.
Het wordt niet aanbevolen voor dieren die bestemd zijn voor de voortplanting, omdat een kleine kans bestaat dat de vruchtbaarheid blijvend wordt verminderd. Dit kan trouwens ook bij gebruik van andere hormonen, zoals anabole steroïden en corticosteroïden gebeuren.
Na verscheidene herhaalde toedieningen, kan ook borstkanker en suikerziekte ontstaan.
Permanent door te castreren.
Dit is een operatie, waarbij de beide teelballen worden verwijderd, zodat geen zaadcellen en geen mannelijke hormonen meer worden aangemaakt.
Castreren kan op elke leeftijd gebeuren. Het is echter beter om de hond eerst te laten groeien.
Permanent door te steriliseren.
Sterilisatie is het onderbinden van de spermaleider, waardoor de reu zijn mannelijke hormonen blijft aanmaken en de voor- en nadelen van de castratie niet optreden.
Welke voordelen heeft castreren van de reu?
Meestal verdwijnt de voorhuidontsteking. Dit is een normale etterige ontsteking van de voorhuid, die bij bijna elke reu aanwezig is.
Er geen teelbalkanker kan ontstaan.
Voorkomt de op oudere leeftijd (meestal vanaf 5 jarige leeftijd) veel voorkomende goedaardige vergroting van de prostaat.
Het voorkomt echter niet prostaatkanker.
Voorkomt in 90% van de gevallen dat peri-anaalkliertumoren terugkomen. Peri-anaalklieren zitten rondom de anus. (Het zijn niet de twee anaalzakjes.)
De reu wordt minder dominant (= minder overheersend) en is minder geneigd zijn territorium af te bakenen (oftewel in huis zijn poot op te tillen). Ook zal de hond minder geneigd zijn op kinderen, tegen een kussen of een been van de visite te gaan rijden (= dekgedrag).
Voorzover het dominante gedrag samenhangt met de mannelijke hormonen, bijvoorbeeld agressiviteit tegenover andere reuen of agressief beschermingsgedrag, is castratie meestal niet een afdoende oplossing maar wel een hulpmiddel.
Een castratie is geen oplossing voor gedragsproblemen die het gevolg zijn van een minder consequente opvoeding. Als een reu thuis de baas is geworden, is het van belang dat het gedrag consequent en doeltreffend wordt gecorrigeerd. Meestal moet hierbij de hulp van een gedragstherapeut worden ingeroepen.
De reu wordt rustiger en is minder geïnteresseerd in loopse teven en gaat hiervoor niet meer van huis weglopen. Een rasechte zwerver blijft echter een zwerver.
Welke nadelen heeft castreren van de reu?
De meeste honden krijgen meer trek in eten en worden van dezelfde hoeveelheid voer makkelijker dik waardoor ze sloom kunnen worden.
De gecastreerde reu wordt aantrekkelijk voor intacte reuen.
Een onzekere reu kan nog banger worden, waardoor zijn gedrag zal omslaan in "angstagressie".
De vacht van met name langharige honden wordt dikker, meer krullend en moeilijker te onderhouden. Vooral bij Cocker Spaniëls, New Foundlanders en Afghaanse windhonden.
In enkele gevallen kan door het wegvallen van de mannelijke hormonen urine-incontinentie optreden. Dit kan op oudere leeftijd ook zonder castratie ontstaan
sabine
2 december 2005, 19:09
jammer als ik dit lees.. onze boef is ook gecastreerd op advies van de mensen van de puppy cursus, we haden toen geen internet, dus weinig informatie en crossy is onze eerste hond.. hij plaste in huis tegen spullen (markeren) en op cursus had hij steeds conflicten met andere honden, ze hebben me aangeraden om hem te laten castreren, dus dat heb ik gedaan.. nu ik dit lees heb ik er spijt van en ik weet nu zeker ik laat niet weer een hond castreren om deze redenen, medisch is anders...
we zijn inmiddels al een hele poos van cursus af en na de tijd gaat het beter met crossy, hij is veel liever en makkelijker. en dat komt niet van de castratie, ze wisten op cursus niet wat ze met Crossy aan moesten..
ik mocht niet eens mee op excursie ivm ''gevaar'' dat crossy en hond aan zou vallen.. nou het doet het prima met andere honden
Leo
19 december 2005, 20:59
Ik vond dit stuk erover:
Castratie bij de reu.
Er zijn verschillende redenen waarom men kan besluiten om een reu te laten castreren
Dominant of agressief gedrag t.o.v de eigenaar en/of andere mensen en/of andere honden.
Overlast door loopse teven in de buurt: weglopen, janken, slecht eten.
Voorhuidontsteking. Dit is bij ongecastreerde reuen vrijwel normaal. Ze hebben er geen last van en het kan geen kwaad. Het verlies van druppels pus uit de voorhuid kan in huis natuurlijk wel een hygiëne-probleem opleveren. Regelmatig (1-2xper week) spoelen van de voorhuid met gekookt water of een speciale voorhuidcleaner verminderd de klachten. Een castratie doet het probleem vrijwel altijd volledig verdwijnen.
Bij werkhonden om afleiding door loopse teefjes en andere honden zoveel mogelijk te voorkomen, zodat er meer aandacht voor het werk is.
Medische indicaties: testikeltumoren, goedaardige prostaatvergrotingen, sommige tumoren rondom de anus die kleiner worden na castratie.
Via een kleine snee vlak voor het scrotum worden beide testikels verwijderd. Het is een relatief kleine ingreep waar de hond weinig last van heeft. Soms kan het scrotum na de operatie tijdelijk wat opzwellen, wat pijnlijk is. Dit kan onder andere gebeuren als de hond aan de wond likt, wat wondirritatie en wondinfectie oplevert. De wond kan zelfs geheel opengelikt worden. Om dit te voorkomen kunt u een kraag gebruiken. Als wij opmerken dat een hond tijdens de recovery (bijkomen uit de narcose) al aan de wond zit, dan doen wij meteen al een kraag om.
Omdat er behalve in de bijballen ook nog verderop in het geslachtsapparaat van de hond opslag is van zaadcellen, kan de hond na castratie toch nog een tijdje vruchtbaar zijn! Dit duurt hooguit een paar weken.
Er bestaat ook een chemische castratie. Dit is een injectie met hormonen die de werking van de in de testikels geproduceerde hormonen tegenwerkt. Hiermee kan een tijdelijk effect als van een castratie verkregen worden. Deze wordt gegeven op medische indicatie bij prostaatproblemen (als castratie nog niet noodzakelijk is), of om te kijken wat het effect van een castratie zal zijn. De werkingsduur varieert van 1 tot 2 maanden.
NB: de vruchtbaarheid wordt door deze injectie niet tijdelijk maar blijvend sterk verminderd! Dus niet doen bij fokreuen.