Volledige versie bekijken : Hondenfietskar - tips?
Boefbinck
18 mei 2008, 01:18
Vorige week geprobeerd met Binck een stukje te rijden in de hondenfietskar. Hij vond het geweldig (zie foto) http://www.bouvierforum.nl/picture.php?albumid=10&pictureid=26
Eerst wat heen en weer gereden op de oprit, een stukje fietspad............ging allemaal goed. Maar toen voor het eggie...... we bedachten dat het beter was om hem vast te zetten (je weet immers maar nooit.........) dus Binck vastgemaakt aan de speciaal bijgeleverde ketting (zat aan z'n halsband) en voor de veiligheid nog z'n riem erbij, vastgemaakt aan de fietskar. Voor het wegrijden was het al een beetje stress bij hem, hijgen, immers, hij kon zich niet meer zo makkelijk omdraaien........... Nog geen tien meter vanaf huis heeft hij het voor elkaar gekregen om uit de fietskar te springen, baasje z'n schoen dubbel, fietskar ondersteboven, kortom, één en al paniek, hahahaha, veel toeschouwers............... Vraag aan diegenen die weleens met z'n boef gaat fietsen met zo'n kar: hoe zet je hem veilig vast?
Hoi boefbinck,
Wat een herkenbaar drama ... maar stiekem ook wel een beetje om te lachen natuurlijk .. .Ik ben ooit eens met een niet zo wegvaste fietskar uit de bocht gevlogen, met mijn twee kleine terriërtjes er in ... ze lagen echt finaal over de weg heen, helemaal in paniek. Heeft best even geduurd voordat ze er weer vertrouwen in hadden.
Anyway, dit klinkt misschien wat hard hoor, maar ik moest Jip en Sam indertijd ook kennis laten maken met de fietskar. Heel veel gedoe en gepiep en gezeur en idd: er uit springen. Ik heb een stuk weg opgezocht waar geen verkeer was en ben gaan oefenen. En wat denk je? Ze begonnen te draaien, te zeuren en te doen en sprongen eruit met alle (hardhandige) gevolgen van dien. Dat heeft 1 of 2x behoorlijk zeer gedaan, ik heb ze gewoon weer in de kar gezet. Na die 1 of 2 keer lieten de heren het wel uit hun hoofd om nog es te proberen eruit te springen.
Ik heb ook het idee dat hoe vaster je ze zet, hoe groter de paniek wordt. Die van mij zitten dus wel vast, maar zo simpel mogelijk: eruit springen doen ze toch niet meer. De fietskar is nog steeds niet hun meest favo vervoermiddel maar ze weten wel dat als we daarmee op pad gaan, dat het dan zwemmen wordt. En dan passen ze zich wel aan. Bij Jip en Sam heeft die aanpak gewerkt, ze springen er nog steeds uit zichzelf in. En werk met snoepjes natuurlijk, direct belonen als ze er in gaan zitten! En houd dat ook even vol.
Afijn, heel veel succes met het wennen aan de fietskar. Ik ben nog steeds op zoek naar iets waar zowel Jip en Sam als Bo in kunnen. Bo loopt nu naast de fiets maar zodra het iets warmer wordt, wil ik dat niet meer. Als iemand daar nog ideeën voor heeft ... want de auto is ook geen pretje met grote hitte. Ik zag dat jij ook twee Westies hebt: heb jij die dan in fietsmandjes?
Groetjes,
Ylona
k-broek
18 mei 2008, 10:32
Een 20 jaar geleden fietste ik altijd met mijn 3 boeffie's naast de fiets.
Totdat de oudste te oud werd en het niet meer vol hield.
Maar wel leuk vond om mee te gaan.
Dus ook zo''n kar aangeschaft wat ze prachtig vond.
Als ze weer uitgerust was sprong ze er uit en ging netjes op de plaats naast die andere 2 lopen ,die ook gewoon los liepen.
Zij was de ranghoogste en vond ook dat het haar kar was en haar privilege.
Later toen nummer 2 ook te oud werd heb ik geprobeerd om die in de kar te krijgen.
Nou dat werd dus een drama.
Die liep haar zelf dus liever een hartaanval dan in zo'n stomme trutte kar voor watjes.
Misschien een tuigje en dan aan beide kanten van de kar vast zetten ??
Groet kees
Catootje
18 mei 2008, 10:42
Hier betekent de fietskar (Doggy Ride Novel) maar één ding:
we gaan iets leuks doen!!!
Jazz zit niet vast, die wíl er niet uit :D.
Als je een hond vastzet, of het nu in de auto is, in een fietskar of een fietsmand,
zet hem nóóit vast aan zijn halsband maar in een tuig.
Op die manier kan hij zich in elk geval niet ophangen en heeft hij minder bewegingsvrijheid. (Het is alleen weer niet ideaal als hij zó tekeer gaat dat de kar omkiepert). Zo'n kar is best eng voor een hond, hobbelen, wiebelen, vreemd.
Zorg in elk geval voor een kleedje met anti-slip zodat hij niet telkens wegglijdt.
(Bij de Doggy Ride kun je een wandelkit kopen, dan heb je een neuswiel, misschien dat je hem eerst wandelend aan de kar kunt laten wennen).
Als je met hem gaat fietsen, fiets dan ergens naar toe waar hij het heel leuk vindt.
Elke keer een klein stukje, stap regelmatig af om hem te belonen als hij netjes blijft zitten. Begin weer bij het begin, hij zal weer vertrouwen moeten krijgen in de kar.
Misschien helpt het als je (als het niet warm is) eerst met hem náást de fiets ergens heen gaat, laat hem daar lekker ravotten zodat hij goed moe is en zet hem dan op de terugweg in de kar.
Het zijn allemaal maar ideetjes hoor, maar misschien het proberen waard.
Dat het geduld en tijd kost is een feit, veel succes.
Hoihoi,
In aanvulling op de vorige twee reacties: Jip en Sam mogen er, waar mogelijk, ook uit onderweg zodat ze mee kunnen rennen. En nogmaals: de fietskar staat voor: enorm leuke dingen. En als ze dat 1x weten ....
Groet,
Ylona
Hanneke
18 mei 2008, 14:27
Heel herkenbaar dat fietskarrendrama. Wij zijn eerst proef wezen rijden in Zelhelm bij de de dealer van de doggyride en met een pak kluifjes er bij kwamen we een heel eind. Maar thuis aangekomen zag het er toch minder veelbelovend uit als daar . Na enkele tochten afgelegd te hebben(die nooit zonder de nodige aria's gingen van mijn hond) sprong mevrouw ook uit de kar. Kar gelijk op zijn kant ,grote scheur in de bekleding. (Gelukkig waren er losse hoezen voor te bestellen) .
Het bijgeleverde tuig waar je ze aan twee kanten mee vast kon zetten zorgde hier ook voor grote paniek. Ik heb haar later gewoon de halsband en lijn gedaan als ze in de kar moest en deze hield ik vast voor het geval ze er uit zou springen.
Na verloop van tijd kreeg ze door dat de doggyride voor leuke dingen stond en heeft ze zich er aan over gegeven. Het laatste jaar gaf ze zelf aan als ze het zat was om te wandelen,dan ging ze er uit zichzelf in.
Het is al eerder vermeld ,maar zorg voor een goede antislipmap ,want door het schuiven van de mat raken ze ook snel in paniek.
Er worden trouwens ook al een aantal jaren kluiventochten georganiseerd voor mensen met een hondenkar.
Op de ondertsaande link een doggyrideverslag
http://www.zavage.nl/wandelmaatjes/html/doggyride.htm
Echt leuk verslag...enne..de tips heb ik laten zien maar ze willen er alle 4 nog niet an...:p
Idd een geweldig verslag! Ik zal het maar niet aan mijn hondjes laten lezen, want die gaan daar zwaar misbruik van maken. Kan ik je nu al vertellen.
Groetjes,
Ylona
Boefbinck
24 mei 2008, 22:36
Goed om te lezen dat er meer mensen zijn die een soortgelijk drama hebben meegemaakt :D Leuk verslag inderdaad, dat nodigt uit tot doorzetten!!! Waarschijnlijk is de paniek bij Binck inderdaad ontstaan toen we hem vastzetten en dan ook nog eens aan zijn halsband, het arme beest kon natuurlijk geen kant meer op. Baasje dacht er goed aan te doen om hem een kussentje te geven zodat hij lekker comfortabel zou zitten...... achteraf niet zo'n heel goed plan :p
Inmiddels heb ik een tuigje voor Binck aangeschaft, zo'n ding waarmee hij eventueel ook naast de fiets kan lopen met een ring aan de zijkant van z'n lijf. Dus binnenkort maar weer eens een nieuwe poging wagen want het is toch wel errug leuk. (zal de jongste westie niet zo blij mee zijn want die profiteert volop van deze mindere ervaring, mag nu alléén met het baasje op stap, zit als een prinsje in het koetsje, veilig met de raampjes en het dak gesloten, hahahaha)
Maarreuh, Ylona, als jij een oplossing tegen komt voor drie honden........... ik hou me aanbevolen!!! Het is hier of/of en niet en/en, we hebben de fietskar indertijd aangeschaft speciaal voor een vakantie met de westies, toen was Binck er nog niet. Wanneer we nu met alle drie erop uit willen met de fiets zal er dus nog zo'n kar bij moeten komen. Alhoewel, het wordt wel een attractie: fietskar met boef en voor- èn achterop de fiets een mandje met westie.........................., 'k zie het al voor me wanneer ze alledrie tegelijk een jump besluiten te nemen.............:eek:
Hoi Boefbinck,
Je moet de reacties zien als ik onderweg ben met de fiets en de knaapjes ... allemaal lachen en wijzen, getoeter van auto's (was ik in het begin iets minder blij mee want Bo schrikt zich wild ervan, maar begint er nu aan te wennen), ik word regelmatig aangesproken. Mensen vinden het geweldig dat ik het presteer met drie honden een fietstocht te maken. En het gaat hartstikke goed. Alleen Bo is ook een flink gespierde knaap die zijn warmte slecht kwijt kan, dus ik plan de route altijd wel langs zoveel mogelijk kanaaltjes, rivieren en meren. Maar als het boven de 20 graden wordt, kan het gewoon niet meer dat Bo naast de fiets meeloopt. Vooral ook omdat hij een (heel lichte) hartruis heeft waar ik toch rekening mee houd. En ik vind de auto ook zo allemachtig warm en ik vind het zo stom om met de auto naar een plasje te rijden 5 km verderop. Maar ik heb me toch een leuke oplossing gevonden op Marktplaats ... bak een beetje aanpassen ... ik denk er nog over na, want weet niet waar 'm te stallen, maar zie bijgevoegd plaatje. Ik zit met het ding lekker in de wind, altijd in de schaduw of beschermd tegen de regen, mijn knaapjes ook. En ik denk dat als ik hiermee rondkachel met drie honden voor in de bak (alhoewel, ik denk dat je Jip en Sam niet meer ziet in die diepe bak) dat ik dan helemaal veel reacties krijg. Geweldig, ik zie het helemaal voor me!
jumbojet
25 mei 2008, 09:53
Hanneke wat een leuke tips:p Ik heb geen ervaringen met een fietskar, maar wel met een bakfiets. Het kost even wat tijd om Jumbo het gemak van de bakfiets in te laten zien. Maar nu hij het door heeft, wil hij bijna niet meer uit stappen! (en..... er mag 200 kilo aan gewicht in bakfiets...dus......een paar boefies meer of minder:D)
576sorry een beetje onscherpe foto:o
Hanneke
30 mei 2008, 12:28
Dat is ook een leuk idee,ik zie daar wel een stuk of drie boevenkoppen inzitten:) en je hebt ze voor je, dus kun je zien wat ze uitspoken.
Het voordeel van de doggyride is dat hij wat makkelijk in de auto mee gaat , we nemen de fietsen ook altijd mee op vakantie.
k-broek
30 mei 2008, 13:05
hahahaha
Die kun je ook nog gaan verhuren voor andere doeleinde.
Bijvoorbeeld als begrafenis "auto".
Of aan mensen die apart willen gaan trouwen en hun honden mee willen nemen.
Plenty of options.
hahah
Groetkees
k-broek
30 mei 2008, 13:06
3 post tegelijker tijd.
Die bakfiets vind ik ook wel tof en makkelijk.
Ook met boodschappen doen.
Groet kees
jumbojet
14 juli 2008, 08:23
Ik heb de bakfiets verkocht! Ik geef toe, mijn conditie is niet echt optimaal:p
Het was best zwaar trappen met 50 kilo in de bak. In overleg met mijn fietsenmaker een nieuwe fiets gekocht en hij heeft een kar speciaal voor Jumbo gemaakt!
Op de foto zie je een vermoeide Jumbo waar ik lekker mee gefietst heb, onderweg heeft hij een heel stuk mee gelopen en de laatste kilometers mocht hij in de kar, hier springt hij spontaan in en laat mij lekker trappen:D (maar het trapt gelukkig niet zo zwaar als de bakfiets)
634
annebasco
14 juli 2008, 10:33
:i: Hoi Jet, wat tof van de fietsenmaker, het is echt een heel mooie kar geworden en Jumbo kan ook gewoon alle kanten uit kijken dat vinden de hondjes ook wel zo prettig denk ik.
Die kar kan de handel in als de Jumbokar! dikke knuf van Basco.
Hanneke
14 juli 2008, 11:47
Het is een gaaf karretje geworden en ze kunnen alles goed zien ,dat heb je met een doggyride niet.
Ik had er ook hogere verwachtingen van
MaraJade
14 juli 2008, 17:49
Hoi Jet
Prachtige foto zeg. Wat kijkt Jumbo tevreden zeg. En een heel goed idee van de fietsenmaker, gelukkig maar dat hij zo fijn met je mee heeft gedacht.
Groetjes
Mara en :)$ Beau
stoere fietskar zegggggg.....
Boefbinck
14 juli 2008, 21:19
Da's nou echt een "boevenwagen" :D
Wat een gave kar zeg, complimenten voor de fietsenmaker.
Ebonoss
14 juli 2008, 22:40
(I)Ha, dat is met recht een "boevenwagen", gaaf man!
ikke
3 augustus 2008, 22:55
Alvorens op de openbare weg te komen moet je korte ritjes oefenen. maak de hond vertrouwd met dat vreemde ding, dat kan een hele poos duren. Ik reed door de Veluwen, mijn boef was dan nooit vast en op commando uit en in geraakten wij door het mulle zand. Als je hond dat niet leuk vindt dan verkoop je best de kar.
ikke
5 augustus 2008, 23:23
Op mijn probeersel dat een site moet worden kan je wat meer zien en lezen.
WWW.BLOGGEN.BE/Walter_DECUYPERE
Ik had het graag hier gekregen maar dat lukt nog niet. WWWWOEFFF