PDA

Volledige versie bekijken : Schadelijkheid traplopen

Patries
14 maart 2002, 20:26
Onze boef is nu 5 jaar. Ondanks dat wij in 'n huis met veel trappen wonen,hebben we traplopen van hem zoveel mogelijk vermeden en is het absoluut niet gewoon of een dagelijks terugkerend iets voor hem. Sinds kort is de situatie zo dat wij 's avonds vaak 'boven' zitten. Hij ligt dan onder aan de trap en is dolblij als wij naar beneden komen. Eigenlijk hebben wij hem het liefste gewoon bij ons en laten we hem naar boven komen. Onze vraag is dan ook: Hoe schadelijk zal het zijn wanneer hij 1x per dag 'n trap oploopt en weer af????? :confused:

marian
23 maart 2002, 18:59
Ik denk dat het schadelijker is als hij elke avond alleen ligt!! Volgens mij is vooral in het eerste jaar belangrijk dat een hond geen/niet te veel trappen loopt. Maar eenmaal volgroeid en eenmaal per dag heen en weer lijkt mij echt niet te veel! Bovendien kun je hem helpen door hem rustig naar beneden te laten lopen en trapopwaarts te ondersteunen bij de heupen. Succes!

Annelies
2 april 2002, 20:37
Hoi Patries,
Wij hebben hetzelfde probleem gehad.
Wij wonen in een portiekwoning waar je altijd een trap op moet naar boven.
Wij hebben een reu en het optillen gaat goed de eerste 6 maanden maar daarna wordt het toch zwaar om telkens je boef naar boven te tillen.
Nu is de trap oplopen ook volgens de fokker waar wij onze boef vandaan hebben niet echt een probleem.
Als we de trap afliepen gingen wij voor onze boef lopen en ondersteunden zijn voorhand met onze armen.
Het is best lastig dat weet ik uit ervaring,maar we zijn het er samen wel over eens dat je beter een jaartje er last van kan hebben dan dat je boef straks wat aan zijn voorhand of achterhand heeft.
Het probleem van traplopen is bij elke hond aanwezig het eerste jaar,dus het ras heeft er zelf niet zo heel veel mee te maken.
Nou succes met je boef en laat eens weten hoe het gegaan.
DOEI ;)

Mart
14 januari 2004, 20:09
Het probleem bij trappenlopen is alleen bij het afdalen van de trap.
Opwaarts gebruikt een hond alle 4 de poten en wordt het gewicht verdeeld over zijn gewrichten.
Neerwaarts kan een hond alleen de voorpoten gebruiken zodat deze vol belast worden.
Als een pup in de groei is kun je dat het beste voorkomen.
Daarom wordt aangeraden om een bouvier het eerste jaar geen trappen te laten lopen.