Volledige versie bekijken : Vetbult verwijderen????
Viola
16 november 2003, 20:04
Ik heb gelezen dat vetbulten regelmatig voorkomen.
Wat ik mis in de berichten dat nergens wordt geschreven of het beter is de vetbulten te laten verwijderen of dat ze je gewoon kunt laten zitten.
Mijn boef heeft een flinke vetbult op zijn rug en die wordt alleen maar groter.
Niet dat de bult snel groeit maar je ziet het wel.
Een andere vraag waar ik mee zit is of mijn boef zelf hier geen last van heeft.
Zijn er liefhebbers onder ons die ervaring ermee hebben.
Dank je wel voor je reactie.
Carin
16 november 2003, 21:26
Hoi Viola
inderdaad vetbulten komen best regelmatig voor, maar als je zeker wilt weten of het daadwerkelijk een vetbult is of iets anders, kun je bij je dierenarts een biopt laten nemen en die sturen ze dan op en dan wordt gekeken of het een vetbult is of dat het een tumor of een cyste is. afhankelijk daarvan kun je bepalen of het haast heeft om de bult te laten verwijderen.
maar je hebt gauw in de gaten of je boef er last van heeft hoor.
als je de bult vastpakt en er een beetje in knijpt of mee schuift en hij kijkt je erg lelijk aan dan doet het pijn, als hij er niet op reageert heeft hij er geen last van.
en als je zelf een raar gevoel hebt bij de bult of bij het feit dat hij groeit, zou ik zeker even laten kijken door de dierenarts wat het is.
groejtes en succes met je boef.
Carin.
Viola
23 november 2003, 18:36
Bedankt voor je reactie carin.
Ik laat voor de zekerheid mijn dierenarts er even nakijken.
Beter een keer teveel naar de dierenarts dan te weinig.
Ik laat het je nog wel weten wat de uitslag is.
Groetjes,
Viola
Carin
23 november 2003, 19:10
Hoi Viola,
Veel succes met je boef, en hopelijk is het niets ernstigs, meestal is het of een vetbult of een talgkliercyste ( ontstoken talgklier), maar je weet het nooit zeker.
en je hebt gelijk, beter een keertje te vaak naar de dierenarts dan dat je een keer te laat bent hoor.
Carin.
Viola
1 december 2003, 21:09
Ik ben vanavond om 7 uur bij de dierenarts geweest met mijn boef.
Het is gelukkig een vetbult die a.s. vrijdag wordt verwijderd.
Volgens mijn dierenarts kun je een vetbult herkennen doordat je deze heen en weer kunt bewegen onder de huid.
Als vetbulten groeien bestaat de kans dat ze zich kwaadaardig gaan ontwikkelen,dat risico wil ik niet nemen.
Bedankt voor je tips en advies.
Viola
[Gewijzigd door Viola op 12-01-03 at 10:10 PM]
Carin
1 december 2003, 21:37
Hoi Viola.
veel succes met de (kleine) operatie.
misschien een klein tipje voor je voor na de operatie.
ze sullen ongetwijfeld een stukje van zijn vacht wegscheren voor de operatie. en als dat haar weer aan gaat groeien dan gaat dat ontzettend kriebelen en jeuken, als je maakt dat je een ouderwetse pot "spenenzalf" in huis hebt en gelijk na de operatie gaat smeren op de kale plek en ook zachtjes om en over de wond dan scheelt dat heel veel met het jeuken en krabbelen (bijten) van je boef naar de wond.
de wond gaat namelijk ook jeuken en trekken als die gaat genezen en met de spenenzalf (uierzalf de gele) blijft het om de wond soepel en dan trekt het een stuk minder.
smeer het in vlaak voordat je hem uitlaat dan kan het goed intrekken.
en als je een t-shirt aandoet bij je boef eventueel vastmaken met een paar bandjes die kruislinks tussen de benen door gaan dan hoeft hij waarschijnlijk ook geen grote kap op.
groetjes en veel succes.
Carin.
celine
1 december 2003, 22:15
Van oorsprong geplaatst door Viola
Ik heb gelezen dat vetbulten regelmatig voorkomen.
Wat ik mis in de berichten dat nergens wordt geschreven of het beter is de vetbulten te laten verwijderen of dat ze je gewoon kunt laten zitten.
Mijn boef heeft een flinke vetbult op zijn rug en die wordt alleen maar groter.
Niet dat de bult snel groeit maar je ziet het wel.
Een andere vraag waar ik mee zit is of mijn boef zelf hier geen last van heeft.
Zijn er liefhebbers onder ons die ervaring ermee hebben.
Dank je wel voor je reactie.
Hoi !!
Bij mijn teef heb ik de vetbulten laten zitten ze heeft er geen last van en groeien niet de vetbultjes zitten los en zolang ze niet groeien laat ik ze zitten .. De dierenarts zei ook dat het niet noodzakelijk was om ze weg te halen .
wel controleer ik af en toe wel ff hoor. ze heeft er 2
Groetjes
Viola
11 december 2003, 20:59
Vorige week vrijdag heb ik de vetbult laten verwijderen.
Ik heb even gewacht met mijn briefje op het forum.
Even eerst afgewacht hoe de wond herstelde.
Mijn boef heeft er een ontsteking bijgekregen en het zag er niet goed uit.
Ik moet nog 5 dagen antibiotica geven en ze heeft een injectie gehad.
Volgend mijn dierenarts doordat er vuil in de wond is gekomen.
Gelukkig gaat het nu een heel stuk beter.
Wel heeft ze een kale plek op haar rug want de vacht is rond de vetbult weggeschoren.
Wel ben ik geschokken dat de vetbulk weer terug kan komen.
Mijn dierenarts vertelde dat die mogelijkheid altijd bestaat.
Ik hoop dat dit bij haar niet zal gebeuren.
Carin bedankt voor je reacties en tips.
Groetjes!!!
Viola
Carin
12 december 2003, 15:02
Hoi Viola.
nou ik hoop voor je dat het nu wat beter gaat met de wond.
Blijft je boef er wel een beetje vanaf?
als die er vaak aan zit kan het namelijk zijn dat het gaat jeuken van de genezing, en dan kun je het rondom een beetje vet houden met ouderwetse uierzalf, en dan wel die gele.
dan trekt de wond een stuk minder en zit hij er ook minder aan.
Tja de kale plek die groeit vanzelf weer dicht, alleen duurt het vaak best wel een poosje voordat je dat helemaal niet meer ziet.
SUCCES en een dikke knuffel voor je boef.
groetjes Carin.